Розробка уроку українська мова 6 клас "Професійні слова й терміни. Просторічні слова"

Про матеріал
На уроці учні знайомляться з професійною лексикою та термінами. Виконують завдання різного типу: робота з текстом, словничком, тестами, складають сінквейн, малюють дерево припущень, працюють з ілюстраціями.
Перегляд файлу

 

Українська  мова у 6 класі

Професійні слова й терміни.

Просторічні слова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     Вчитель: Сирота Ж.В

                                                   НВК «ДНЗ-ЗОШ І-ІІІ ступенів»  с.Фронтівка

 

Мета: ознайомити учнів із термінами та професіоналізмами; подати відомості про доцільність і правильність уживання в текстах художнього, науково-навчального, публіцистичного стилів; формувати вміння правильно використовувати в мовленні групи слів за сферою вживання

Очікувані результати: учні визначають лексичне значення слова, до якої з груп слів за значенням, походженням, уживанням у мові ; доводять приналежність слова до певної групи лексики.

Обладнання: підручник, тлумачний словник, дидактичний матеріал

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

I.Мотивація навчальної діяльності школярів.  Оголошення теми й мети уроку. Актуалізація опорних знань учнів.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

Проблемне завдання

1. Прочитайте текст ( І. текст спроектовано на екран).

Наприкінці XVII — на початку XVIII ст. монах Климентій Зиновіїв створив збірку віршів. Його вірші присвячені темі праці, трудящому людові. Лексика творів Климентія Зиновієва охоплює назви тогочасних професій, знарядь праці, предметів виробництва. Поет називає 72 професії ремісників. Це мельники, слюсарі, столяри, друкарі, писарі, кожум'яки, скрипники, смолярі, дьогтярі, бондарі, ткачі, кравці, теслі, шевці,  рибалки, пивовари, калачники, ковалі та багато інших.

2. З якою діяльністю людей пов'язані назви перелічених професій? З’ясуйте це за тлумачним словником, що знаходиться на вашій парті ( на парті виготовлені міні-словники, де пояснено значення професій, що перераховані в тексті)

-  Чи існують сьогодні ці професії?

- Чому?

- До якої лексики належать слова, які перестали вживати  у повсякденному житті? (архаїзми, застарілі слова)

- Як можна назвати лексику, яка вживається в певній професії? ( професійні слова)

 

2. Спишіть речення.

 ( речення надруковані на листках, кожному учневі)

1. У кімнаті на спеціально обладнаному робочому столі знаходимо ножиці, наперсток, голки, праску. 2. У дідовій майстерні попід стіною були виставлені діжки, бодні, дерев'яні відра, обручі; на лавках лежали рубанок, пилка, свердло, обценьки, напилок.

2. Поясніть, яких професій стосуються названі в реченнях предмети.

(ІІ. відповіді спроектовано на екран у вигляді ілюстрацій)

Запам’ятаймо!

Професійні слова і терміни (слова-професіоналізми) — це слова, які використовують спеціалісти певної галузі. Це назви знарядь праці, трудових процесів, сировини, з якою працюють спеціалісти. 

.

Наприклад, хіміки у професійній мові використовують терміни сполука, кислота, колба,  хімічний елемент.

3.Доповніть речення назвами відповідних професій. Запишіть.

( карточки)

1.  Шприци та ліки використовують у своїй роботі... .

2. Модем, принтер, диск — слова, які вживають у професійному спілкуванні... .

Усміхнімося!

4. Прочитайте гумореску П. Глазового «Найважча роль». Випишіть слова-професіоналізми. (гумореска звучить в записі) 

(ІІІ.спроектовано на екран)

Вихваля свого синочка мати на всі боки:

   У студії при театрі вчиться вже два роки.

Дуже довго муштрували хлопця режисери,

Аж тепер він дочекався першої прем’єри.

Роль найважчу доручили любому синочку:

Він на сцену в третій дії викочує бочку!

(професійні слова:студії,театрі,режисери,прем`єри,роль,сцену, в третій дії)

 

5. Вправа «Знайди відповідник».  До поданих термінів іншомовного походження дібрати з довідки українські відповідники. Скласти з них пари. (терміни надруковані на листках, на парті лежать українські відповідники, терміни іншомовного походження прикріплені на дошці, учні по черзі підходять до парти, шукають відповідник і кріплять на дошку)

   Трансплантація, спонтанний, еритроцити, ін’єкція, компресія, сколіоз. 

Довідка. Пересаджування,   самовільний,  червонокрівці,  вливання (впорскування), здавлювання, викривлення хребта.

 

6.Тестове завдання. Установити відповідність між медичними термінами-синонімами. ( набрано на листках, закріплено на дошці)

А  травмування

Б  напад

В рубець

Г пропасниця

Д ядуха

1 приступ

2  шрам

3 лихоманка

4 пошкодження

5 задишка

 

Відповіді. А - 4, Б - 1, В - 2, Г - 3, Д - 5.

 

7.Прочитати. Назвати просторічні слова (поставивши їх у початковій формі), дібрати до них відповідники літературної мови (усно).

1. Асфальтом бралась корсунська сошейка.

2. Я їхав  у зеленій замурзаній електричці.

3. Від Мумукала пахло дікалоном, просто-таки як від якогось полковника .

4. Дід, правда, теж добрий, карахтер у нього теж не з медом.

5. Собацюра сідає навпроти і мирно, навіть співчутливо зирить на мене.

8. Фершал, короткозорий чоловік в окулярах із саморобними дротяними вушками, вийшов їм назустріч з дохторською брезентовою сумкою.

Метод «Дерево припущень». Учні будують дерево: на стовбурі записують проблемні запитання, на гілках припущення, а на листках приклади (аргументи)

1.З якою метою вводять просторічні слова до своїх творів письменники? 2.Чому вживання таких слів потрібно уникати?

 

ІІ.Підсумок уроку

Інтерактивний метод « Гронування» робота в группах.

Скласти гроно з картинок двох професій: медика та пекаря; до кожної професії створити сінквейн

1. Медик.

2. Розумний, впевнений.

3. Лікує, допомагає, рятує.

4. Допомагають вилікувати хворих людей.

5. Знахарі.

1. Пекар.

2. Умілий, запашний.

3. Випікає, місить, пахне.

4. Випікає смачний запашний хліб.

5. Майстер.

ІІІ.Домашнє завдання

Скласти вільне есе про улюблену професію, використавши професійні слова та терміни.

 

 

 

 

Словничок професій       Додаток 1

Мірошник - той, хто працює у млині, - млинар, мельник. Слово виходить із ужитку;         

Слю́сар (нім. Schlosser, від Schloss  «замок») — робітник, який обробляє метали та інші матеріали ручним або механічним інструментом, а також складає, регулює, ремонтує машини та механізми. Існує більш ніж десять різновидів цієї професії.

Сто́ляр, рідко те́сля  робітник, фахівець, який займається обробкою (тоншою, ніж теслярська) дерева і виготовленням виробів із нього].

Друка́р — людина, що за принципом одержання відбитків письмових знаків за допомогою тиснення,щось друкує

Пи́сар (перепи́сувач, писе́ць) — людина, що її робота пов'язана з писанням, писаниною, веденням записів, письмом.

Кожум'яка — майстер що, за часів Русі, займався виготовленням сирцю зі шкіри тварин. Надалі цей мнець використовували для обтягування щитів, пошиття одягу, взуття тощо. Давня, нині застаріла, професія людини, яка заготовлює сировину для виробів зі шкіри.

Дегтярь — професія; людина,що займається варінням дьогтю.

Бондар — людина, що займається виготовленням бочок.

Ткач - працює на ткацьких верстатах різного виду. Випускає стрічки, тасьму, тканини різних видів.

Краве́ць — фахівець з пошиття одягу, професія людини, яка робить, ремонтує, змінює та створює моделі одягу професійно, особливо костюми та чоловічий одяг.

Тесля́, те́сля, діал. соки́рник, сте́льмах  робітник, що займається грубою обробкою деревини, спорудженням дерев'яних будов, виготовленням простих дерев'яних меблів тощо.

Швець — майстер, що шиє і лагодить взуття, чоботар.

Риба́лка або риболо́в  діяльність, професія або хобі людини, що займається рибальством

Пивовар — людина, що займається пивоваріння.

Калашники — особа, яка випікає калачі.

Кова́ль  людина, що обробляє  метал способом кування. Ковалі здавна виготовляли зброю та різноманітні речі господарського призначення (сокири, ножі, молотки, лопати, сапи, лемеші, цвяхи, замки, клямки, залізні ворота й огорожі, стремена тощо). Важливими видами ковальства були підковка коней, а також оковка возів і особливо натягування залізних шин на колеса

                                                                                                                                      

                                                                                                                                          Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Прітченко Лариса Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Гордієнко Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Мисник Юлія Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
19 листопада 2019
Переглядів
16934
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку