Тема: Складні слова. Правопис складних слів разом і через дефіс. Написання слів із пів
Мета: - познайомити учнів із правилами написання складних слів;
- формувати уміння правильно визначати і записувати складні слова;
- розвивати самостійність у різних видах діяльності, сприяти реалізації їх творчих можливостей;
- розвивати навички роботи в групах, раціонального використання часу;
- вдосконалювати навички культури письма;
- розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, зв’язне мовлення;
- прищеплювати любов до природи.
Обладнання: таблиця, завдання для роботи підручник, дошка.
Тип уроку: формування нових знань, умінь, навичок.
Хід уроку:
І. Привітання. Організація класу до роботи.
П. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда: - Що вивчає розділ мовознавчої науки словотвір?
- Які ви знаєте способи словотворення?
2. Визначити спосіб творення слів, записаних у колонках (по 1 учню від варіанту):
Слайд №1
хлібороб - шестизначний –
горицвіт - синьоокий –
жовто-зелений - євшан-зілля -
Ш. Підготовка до сприймання - проблемне питання:
Чому одні слова, утворені способом складання, пишуться разом, а інші - через дефіс?
IV. Мотивація навчальної діяльності
Діти, щоразу, коли я йду до школи, мені доводиться проходити повз одне дерево, яке є красивим і корисним. Яке це дерево, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:
Слайд №2
Чорно-біла одежина,
Зверху – листяна хустина.
Як весна – дарує сік, –
П’ємо радо цілий рік
– Що це? (береза)
– А вам подобається береза?
– Що ви знаєте про це дерево? (учні розповідають). Уважно подивіться ще раз на загадку і скажіть
- Яке слово утворене складанням основ?
- Як ми пишемо це слово?
Повідомлення теми та мети уроку.
(діти записують у зошити)
V. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Розглянути таблицю.
Слайд №3
Написання слів разом і через дефіс
Разом |
Через дефіс |
1) слова з першим іншомовним компонентом : архі-, архи-, бліц-, гіпер-, екстра-макро максі-, міді-, мікро-, міні-, мульти-, нано-, полі-, преміум-, супер-, топ-, ультра-, флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, контрудáр,лейбгвардíєць, оберлейтенáнт, штабскапіта́н, унтерофіце́р. макромолéкула, макроеконóміка, максіóдяг, мідіóдяг, мікроорганíзми, Запам’ятай! Із власною назвою (прізвищем) такі компоненти пишемо з дефісом: «Анти-Дюринг», екс-Югослáвія.
|
1) слова, утворені повторенням того ж самого слова, поєднанням слів з одинаковим коренем, синонімічних або антонімічних слів писа́в-писа́в,великий-превеликий більш- менш, , тишком-нишком
Запам’ятай! Два однакових іменники або числівники, один з яких має форму називного відмінка, а другий — орудного, пишемо окремо: кінéць кінцéм, честь чéстю, чин чúном, однúм однá. |
2) складні слова, утворені поєднанням залежних слів ( від однієї частини можна поставити питання): верболіз - лоза (яка?) вербова; газобалон балон (який?) газовий, снігопад – падає (що?) сніг
|
2) складні слова, утворені поєднанням незалежних слів ( між ними можна поставити і), відтінки кольрів : художниця-карикатурúстка, українсько-російський, школа-інтернат, блідо-рожевий Запам’ятай! Жовтогарячий, червоногарячий - разом |
3) складні іменники, утворені з дієслова у формі другої особи однини наказового способу та іменника: горúцвіт, зірви́голова, перекоти́по́ле,пройдúсвіт; Колúвушко, Непúйпиво, Непúйвода, Перебúйніс, Тягнúбік, Убúйвовк (прізвища);
|
3) Близькі за значенням слова, що передають єдине поняття: хліб-сіль (їжа) батько-мати (батьки) |
Слайд №4
Написання слів із пів
Запам’ятай! Слова із пів пишемо окремо: пів áркуша, пів відрá, пів годúни, пів лі́тра,
пів мíста, пів огіркá, пів óстрова, пів я́блука, пів я́ щика, пів я́ми; пів Єврóпи, пів Кúєва,
пів Украї́ни.
Якщо ж пів з наступним іменником у формі називного відмінка становить єдине поняття і не виражає значення половини, то їх пишемо разом: півáркуш, пíвдень, півзáхист, півкóло, півкýля, півлітра (розм.пляшка з олією або іншою рідиною ємністю 0,5 літра’), півмі́сяць, півóберт, півовáл, півóстрів.
VI. Закріплення здобутих знань, умінь навичок
1. Розподільний диктант: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.
Навчально-виховний, лівобережний, мікропроцесор, м'ясо-молочний, видимо-невидимо, телешоу, купівля-продаж, чистотіл, шестиденний, південно-східний, сніжно-білий, кисло-солодкий, жовтогарячий, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр, радіовузол, червоно-коричневий, школа-інтернат, сінов'язалка.
Слайд №5
слова, що пишемо разом слова, що пишемо через дефіс.
лівобережний навчально-виховний
мікропроцесор м'ясо-молочний
телешоу видимо-невидимо
чистотіл купівля-продаж
шестиденний південно-східний
жовтогарячий сніжно-білий
авіалайнер кисло-солодкий
дискотека прем'єр-міністр
автостоп червоно-коричневий
радіовузол школа-інтернат
сінов'язалка .
2. Дослідницька робота (записати речення, пояснити правопис складних слів, підкреслити граматичні основи).
Слайд №6
Неначе у разках намиста, калина мріє буйнолиста.
Дубів ширококронних густолистя залопотіло од вітрів.
Рожево-сиза мла сповиває пів степу.
- Отже, коли складні слова пишемо разом, а коли через дефіс?
- як пишуться слова із пів?
3. Угадай слово і запиши( на дошці пишуть учні)
1) хто сіє і вирощує хліб? (хлібороб);
2) хто міряє землю? (землемір);
3) хто рубає ліс? (лісоруб);
4) хто носить листи? (листоноша);
5) хто варить сталь? (сталевар);
6) хто ходить пішки? (пішохід).
– То як ми написали ці слова? Чому?
3. А тепер замініть подані словосполучення одним словом з префіксом пів-. Нагадаємо правопис слів з пів-.
1) одна друга аркуша (пів аркуша);
2) половина Києва (пів Києва);
3) половина яблука (пів яблука);
4) одна друга квартири (пів квартири);
5) половина Азії (пів Азії);
6) одна друга доріжки (пів доріжки);
7) половина ящика (пів ящика).
– Як пишуться слова з пів-?
4. .Гра „Хто швидше ":: пригадайте і запишіть якнайбільше слів, що починаються на теле-, віце-, супер- (за варіантами)
Телеоператор, телепередача, телеревю
Віце-адмірал, віцепрезидент, віцепрокурор
Супермен, супермама, супермаркет..
4. Диференційоване завдання. Слайд №7
Утворити складні слова із запропонованих частин і ввести у речення (9 балів) або скласти зв'язний текст-мініатюру (12 балів) на тему „Чарівниця-осінь" :
Сьогодні, день; північ, схід; жовтий, гарячий; зелений, коричневий, листя, падати.
Сьогодення, північно-східний, жовто-гарячий, зелено-коричневий, листопад
VI. Підсумок.
Слайд №8
а) яскраво/синій, жовто/зелений, жовто/гарячий;
б) фото/модель, фізико/математичний, міні/спідниця;
в) гіпер/маркет, більш/менш легко/крилий.
ґ) гори/цвіт, пів/ Люботина, вербо/ліз
г)пів/ящика , пів/ огірка, пів/день
2. Скласти сенкан за опорним словом «береза », використовуючи складні слова.
Білокора, багатолиста ніжна-ніжна, буйнолиста, біло-чорна….
Слайд №9
1. Позначте рядок, де всі слова складні:
а) будинок, сонце, багатоповерхівка;
б) навчання, жовтогарячий, кінозірка;
в) фотоальбом, авіапошта, п’ятиденка;
2. Позначте рядок, де всі складні слова пишуться разом:
а) кімната/кухня, фото/альбом, лісо/степ;
б) чорно/слив, три/річний, ультра/звук;
в) міні/спідниця, сон/трава, євшан/зілля;
3. Позначте рядок, де всі складні слова пишуться через дефіс:
а) жовто/гарячий, міні/диктант, синьо/окий;
б) кімната/музей, сон/трава, українсько/російський;
в) шеф/кухар, авто/клуб, крає/вид;
4. Позначте рядок, де всі слова з пів- пишуться разом:
а) пів/острів, пів/аркуш, пів/місяць
б) пів/Києва, пів/яблука, пів/аркуша;
в) пів/парти, пів/юрти, пів/Одеси;
1-в
2-б
3-б
4-а
2. „Складаємо валізу". Про що ми дізналися на уроці - те і візьмемо у життя.
Гра «Згадай слово»
Довідка:
– рослини: чар-зілля, сон-трава, мати-мачуха, горицвіт, первоцвіт, перекотиполе, розрив-трава, льон-довгунець...
– назви міст, сіл: Волгоград, Верхньодніпровськ, Кам'янець-Подільський, Новоград-Сіверський, П'ятихатки, Лихославль, Новоград-Волинський, Рава-Руська, Старокостянтинів, Нововолинськ, Чистоводне, Страхолісся...
– прізвища: Непийпиво, Непийвода, Перебийніс, Убийвовк, Біловерхий, Панібудьласка, Скоробагатий, Ясногорська, Твердохліб, Добрийвечір, Нетудихата, Кривоніс, Скороход; Нечуй-Левицький, Карпенко-Карий, Квітка-Основ'яненко...
VII. Домашнє завдання.
Вивчити таблицю, вправа 165, * скласти словниковий диктант на написання слів разом, окремо, через дефіс за новим правописом
Неначе у разках намиста, калина мріє буйнолиста.
Дубів ширококронних густолистя залопотіло од вітрів.
Рожево-сиза мла сповиває пів степу.
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл,
|
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл,
|
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл, |
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл,
|
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл,
|
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл,
|
флеш-: анти-, віце-, екс-, контр-, лейб-, обер-, штабс-, унтер-: антивíрус, віцепрем’є́р, віцекóнсул,ексчемпіо́ ексмінíстр, експрезидéнт, контрадмірáл,
|
|
|
|
|
|
|