Розробка уроку української літератури на тему: "Василь Симоненко. «Цар Плаксій і Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична)"

Про матеріал

Мета поданого уроку: визначити основні риси характеру дійових осіб твору; простежити різні способи життя та поведінки дійових осіб, різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістичну й оптимістичну); формувати вміння аналізувати, порівнювати, співставляти, характеризувати літературних героїв, вміння висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям; виховувати позитивні морально-етичні риси: гуманність, доброту, милосердя; формувати соціальну та комунікативну компетентності; формувати світогляд, оптимістичний погляд на життя.

Перегляд файлу

 

Тема: Василь Симоненко. «Цар Плаксій і Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістична й оптимістична).

Мета: визначити   основні   риси   характеру   дійових   осіб   твору; простежити різні способи життя та поведінки дійових осіб, різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістичну й оптимістичну); формувати вміння аналізувати, порівнювати, співставляти, характеризувати літературних героїв, вміння висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії із сучасним життям; виховувати позитивні морально-етичні риси: гуманність, доброту, милосердя; формувати соціальну та комунікативну компетентності; формувати світогляд, оптимістичний погляд на життя.

Цілі:

Учні знатимуть: зміст прочитаної казки, основні риси характеру дійових осіб.

Учні вмітимуть: характеризувати життєві позиції царя Плаксія та Лоскотона (оптимістичні і песимістичні), визначати основні риси дійових осіб твору, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії з сучасним життям.

Обладнання: портрет В. Симоненка, підручник, смайлики, роздатковий матеріал, картки для групової роботи,  ілюстрації до казки, притча для аналізу, дерево рішень, розмальована торбина Лоскотона, презентація. 

 

Міжпредметні зв’язки: українська  мова, етика, образотворче  мистецтво.

Тип уроку:  урок формування вмінь і навичок.

Хід уроку

Краще терпіти нужду

 і бути веселим,

ніж жити в розкошах, не знаючи

 почуття радості.

Епіктет, давньогрецький філософ

І. Організаційний момент.

Усі сідайте тихо, діти.

Домовляймось: не шуміти,

Руку гарно підіймати,

На уроці не дрімати,

А знання мерщій хапати –

Щоб не було нам мороки.

Всі готові до уроку?

Тож, гаразд. Часу не гаймо

І урок наш починаймо.

Забезпечення емоційної готовності до уроку

    - Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо і день незвичайний: у нас на уроці присутні гості. І всі ми хвилюємося (правда?), і я теж. Який у вас настрій? Давайте визначимо це за допомогою смайликів. Пропоную налаштуватися на гарний настрій та подарувати один одному усмішку, з нею легше вирішувати будь-які проблеми та йти по життю.

(Діти обмінюються усмішками).       

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

(мета: сфокусувати увагу учнів на проблемі й викликати інтерес до обговорюваної теми)

Учитель. Наш сьогоднішній урок я хочу розпочати із притчі:

Якось у глечик з молоком випадково потрапили дві жабки. Вони були зовсім молоді, і все життя у них було попереду. Та дуже непросто виявилося вибратися із такої жахливої пастки, адже стінки у глечика були дуже слизькими, а шийка його надто високою. І ось одна жабка, зовсім вибившись із сил, зрозуміла, що усі зусилля врятуватися марні.

  •      Ах, - сказала вона, - ми ніколи не зможемо звідси вибратись і все одно загинемо, то навіщо ж боротися. Сівши на дно глечика, ця жабка жалісно зітхнула - і померла.
  •      Ні, я не можу померти! Я хочу жити, я буду жити! Адже життя таке прекрасне! А я ще така молода! - закричала її подруга.

Вона зовсім не уявляла, як можна врятуватися. Знала тільки одно – врятуватися необхідно, і вона зможе це зробити. Вона не тямила себе від відчаю, але все ж таки продовжувала боротися, іще й ще намагаючись дістатися до верху посудини. Та раптом жабка зрозуміла, що ніякого молока в глечику вже немає. А стоїть вона на шматочку вершкового масла, який вона збила лапками, коли намагалась вистрибнути із глечика, завдяки чому тепер можна без зайвих зусиль вибратися з глечика. Вона вибралась із небезпеки лише тому, що вірила в краще.

Учитель.

Проблемне питання:

Як треба сприймати життєві труднощі?

ІІІ. Оголошення теми, мети, навчальних завдань уроку

(мета: забезпечити розуміння учнями змісту їхньої діяльності, тобто того, чого вони повинні досягти на уроці і чого від них чекає вчитель)

Учитель. Сьогодні ми продовжимо роботу зі змістом казки В.Симоненка «Цар Плаксій та Лоскотон». Коли я прочитала цей твір, то на думку спали такі слова античного філософа:

Краще терпіти нужду і бути веселим,

ніж жити в розкошах,

не знаючи почуття радості.

     Чому? Запитала я себе. Мабуть через те, що багатство та розкіш не завжди приносять радість. Можна бути багатим, мати всього вдосталь, але бути самотнім і жити сірим одноманітним життям, не відчувати радості. А людина з малими достатками, але маючи багато друзів, життєрадісна, весела - вона живе повноцінним щасливим життям. Це люди - оптимісти. Про це сьогодні поговоримо. Тема нашого уроку та мета (на початку конспекту), а епіграфом стануть слова Епіктета, які у вас на партах. Скажіть, а як ви розумієте ці слова? Яке слово ви чуєте вперше, чи розумієте його зміст? А що ви думаєте  з приводу вислову Епіктета?

На  сьогоднішньому уроці ми з вами визначимо   основні   риси   характеру   дійових   осіб   твору; простежимо різні способи життя та поведінки дійових осіб, різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона (песимістичну й оптимістичну), проаналізувати, порівняємо, співставимо літературних героїв, висловимо особисте ставлення до зображуваного, проведемо аналогії із сучасним життям, будемо формуватимемо позитивні морально-етичні риси й оптимістичний погляд на життя.

Запишіть у зошити число, класна робота, тема уроку

Проблемне питання: 

Яку життєву позицію слід обирати: песимістичну чи  оптимістичну? Чому?

Відповідь на це питання ми спробуємо дати протягом сьогоднішнього уроку.

IV. Актуалізація суб’єктного досвіду.

Слово вчителя

Перед вирішенням проблемного питання пропоную перевірити, як ви знаєте зміст казки В.Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон».

Вправа  «Уважний читач» (за метолдикою інтерактивної вправи «Так чи Ні»)

Завдання:  необхідно підтвердити або спростувати твердження.  Якщо згодні з твердженням, то пишете «Так», а якщо не погоджуєтесь, то пишете «Ні».

  1. Автор твору «Цар плаксій та Лоскотон» Іван Франко? (Ні)
  2. «Цар Плаксій та Лоскотон» - це казка? (Так)
  3. Плаксій - цар країни  Сльозолий? (Так)
  4. У Лоскотона була біла борода? (Ні)
  5. Плакота - найстарша дочка Плаксія? (Ні)
  6. У торбині Лоскотон носив сміх? (Так)
  7. Плаксій любив пити сльози дітей? (Так)
  8. Капітан Макака - найкращий друг Лоскотона? (Ні)
  9. У Плаксія було 4 синів? (Ні)
  10.     Чи боявся Плаксій Лоскотона? (Так)
  11.     Капітан Макака з'їв себе наприкінці твору? (Так)
  12.     Плаксій і Лоскотон - головні герої твору? (Так)

Ключ: «Так» – 2, 3, 6, 7, 10, 11, 12 , «Ні» - 1, 4, 5, 8, 9.

Взаємоперевірка. Обмін зошитами. Оцінювання. Простим олівцем відмітьте правильність відповідей і виставте оцінки.

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Слово вчителя

- Коли ми усміхаємося, все довкола здається нам своєрідним, піднесеним. Кажуть, сміх – це здоров’я. Вчені вважають, що сміх продовжує життя людині, допомагає долати хвороби… Як ви думаєте, кому легше на світі: людям веселим, дотепним, із почуттям гумору – оптимістам – чи песимістам, які все бачать у похмурих, нерадісних барвах? А чому? А які ви? Запитайте кожен сам себе (заслуховуються кілька відповідей дітей з  обґрунтуванням).

- Як називаються ці люди?

...Оптимісти і песимісти.

Оптимісти - це  люди з позитивним ставленням до навколишньої дійсності і до життя в цілому. 

Песимісти – це люди, які все життя плачуть і стогнуть, самостійно створюючи собі проблеми.

«Довідкове бюро»

  • Плач  необхідний для гарного самопочуття, тому що сльози заспокоюють, знешкоджують бактерії, поліпшують зір.
  • У плачі людини задіяно 43 мʼязи обличчя, а у сміхові, - всього 17. Виходить, від сліз зморшок набагато більше, ніж від сміху.
  • Сміятися – це одне з найбільш сильних і найбільш яскравих фізичних задоволень, і це дуже корисно для здоров’я.
  • Сміх  заспокоює, він вивільняє гормони щастя, які допомагають позбутися роздратування й суму.
  • Сміх  поліпшує стан шкіри, підвищує імунітет і допомагає людському організму боротися з інфекціями.
  • Сміх  оздоровлює серце, адже завдяки йому розширюються кровоносні судини й кров краще циркулює.
  • Сміх  знімає біль, бо гормони щастя, які виробляються під час сміху, природні болезаспокійливі речовини нашого організму.
  • Сміх  розбуджує легені, і в такий спосіб збільшується доступ кисню в кров.
  • Сміх  знімає стрес, а ще допомагає бути у формі, бо він – це один з видів аеробних вправ.

Робота над досліджуваним матеріалом

Учитель

  •      Як звати головних героїв казки?
  •      Чому саме так автор назвав своїх героїв?

Запитання до учнів

  •      Як ви розумієте значення слів «плаксій» та «лоскотон»?

Лексична робота

Плаксій – людина, яка часто плаче без всякої причини.

Лоскотон – слово «лоскотон» у словнику не зафіксоване, його створив сам автор від слова «лоскотати», що означає – м’якими дотиками до шкіри викликати легке нервове збудження, зазвичай супроводжуване сміхом; викликати легке подразнення у горлі, носі тощо».

Давайте спробуємо їх усно змалювати. При змалюванні можна скористатися ілюстраціями до казки.

Словесне малювання

(Учням пропонується усно намалювати  Лоскотона і Плаксія. Діти висловлюють думку, малюють головних персонажів. Учитель пропонує словесні малюнки порівняти із зображеннями)

Робота з текстом

  •      Як автор змальовує своїх героїв у творі?

Учитель

При змалюванні головних героїв автор використовує порівняння та епітети.

Теорія літератури

Порівняння — це художній засіб, з а допомогою якого один предмет зіставляється з іншим, чимось на нього схожим.

Епітет — художнє означення, яскраве образне визначення. Наприклад: золоті руки, світла душа, пишний сад.

Робота з текстом

Завдання: в тексті казки знайти і зачитати епітети та порівняння, за допомогою яких автор описує головних героїв.

Робота в групах «Розподіли риси між героями»

Характеристика образів головних героїв твору

Завдання для групи №1: із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу Лоскотона. Створіть інформаційне гроно.

Злий, володар Плаксограда; щирий і добрий; песиміст; жадібний і підступний;  душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; гнобитель, тиран;  дружелюбний, волелюбний; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; шанобливий і поважний; ледар, марнотрат; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; любитель дитячих сліз; відвертий, пошановувач сміху; ненавидить Лоскотона і простий люд;  автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; справедливий, мужній; жорстокий, улесливий; безкорисливий, незаможний; боязливий, хитрий, хвастливий; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність.

Метод «Прес»

Відповідь побудуйте таким чином:

Наша група вважає, що образу Лоскотона відповідають такі риси:

Отже, Лоскотон був

Завдання для групи №2:   із поданих характеристик оберіть риси, які, на вашу думку відповідають образу Плаксія. Створіть інформаційне гроно.

Злий, володар Плаксограда; щирий і добрий; песиміст; жадібний і підступний;  душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті; гнобитель, тиран;  дружелюбний, волелюбний; знущається з людей своєї країни, його народ живе бідно і не любить свого володаря; шанобливий і поважний; ледар, марнотрат; його люблять люди, переховують від охоронців, а коли він потрапляє до в'язниці, визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата; любитель дитячих сліз; відвертий, пошановувач сміху; ненавидить Лоскотона і простий люд;  автор його не любить, зображує непривабливу, потворну зовнішність; справедливий, мужній; жорстокий, улесливий; безкорисливий, незаможний; боязливий, хитрий, хвастливий; автор захоплюється ним, малює привабливу зовнішність.

Метод «Прес»

Відповідь побудуйте таким чином:

Наша група вважає, що образу Плаксія відповідають такі риси:

Отже, Плаксія був

Складання асоціативної павутинки у вигляді сонечка, хмарки з дощем.

Визначення життєвих позицій героїв

Дітям пропонується одним словом охарактеризувати кожного з головних героїв казки. З допомогою вчителя діти приходять до висновку, що: Плаксій – песиміст, Лоскотон – оптиміст. Записуємо під характеристиками кожного з героїв слово - визначення життєвої позиції.

Висновки :

 цар Плаксій злий, жорстокий, песиміст, знущається з людей своєї країни; його народ  живе бідно і не любить свого володаря.

 Лоскотон – добрий, душевний чоловік, який дарує людям сміх і радість, розраджує у їхньому нелегкому житті. Його люблять люди, переховують від охоронців. А коли він потрапляє до в’язниці – визволяють його, піклуються про нього, як про рідного брата.

Записи в зошит

Запитання до учнів:

- Яким краще бути, діти: як Плаксій, чи як Лоскотон? Чому?

Чарівна торбинка (завдання із сигнальними картками).

Наш герой Лоскотон носив при собі завжди один чарівний предмет. Що це за предмет? Чарівна торбинка. Я показуватиму вам слова-характеристики, а ви сигналізуєте зеленими картками, коли побачите, що це треба покласти до торбинки, або червоними – якщо навпаки.

Слова: ворожість, щирість, добро, страх, ненависть, віра, злість, веселощі, радість, сміх, біль, турбота, сльози, дружба, тривога, щастя, образа, смуток.

 Висновок: Лоскотон в своїй торбинці носив тільки позитивні почуття та емоції.

 «Дерево рішень»  (Метод "Мозковий штурм")  «Допоможіть цареві стати іншим»

Вчитель: Як і в будь-якій казці, злий цар боїться за трон і свою владу, тому він відчуває себе безпорадним перед силами добра, уособленням яких є, як було уже сказано, Лоскотон.

Дядько Лоскотон становить загрозу для царювання Плаксія, і, як виявилося в кінці казки, навіть для його життя.

Спробуймо врятувати Плаксія і запропонуємо йому шляхи для збереження трону і життя:

(Учні пропонують варіанти вирішення поданої проблеми на листочках або плодах дерева)

1) цар повинен подолати свій песимізм;

2) цар повинен перебороти бажання плакати;

3) цар повинен перестати пити сльози інших людей;

4) цар повинен навчитись сміятися;

5) цар повинен подивитися навколо і побачити, що світ такий прекрасний;

6) цар повинен любити мешканців своєї країни, а не пити їхні сльози;

7) цар повинен переконати своїх дітей, що сміх – це корисно.

Висновок: Плаксію необхідно змінити життєву позицію і почати нести в народ сміх і радість.

VІІ. Підсумок уроку

Все ж таки перенесімося із далекої країни Сльозовий у наше сьогоденне життя і визначимося, яку ж позицію нам слід обирати: оптимістичну (позиція дядька Лоскотона) чи песимістичну (позиція Царя Плаксія) при вирішенні будь-яких, навіть, на перший погляд, найскладніших проблем.

«Мікрофон»

-  З дійових осіб казки мені найбільше запамʼятався ... Чому?

-  Сьогодні  на уроці я зрозумів (ла), що …

-  Мені ця казка сподобалась тим, що…

Вправа «Гронування»

Утворіть гроно, надавши відповідь на запитання «Чого навчила нас казка «Цар Плаксій та Лоскотон?               

                                                толерантності

        оптимізму віри у дива

      доброти        щирості

        дружби чуйності

 

 взаєморозумінню                                        віри в перемогу добра

Рефлексія

А тепер пригадаймо свій емоційний настрій на початку уроку. Пригадайте, який смайлик обирали ви, і скажіть, чи змінився ваш настрій на момент завершення уроку?

Як ви себе почуваєте після такого дослідження людських емоцій?

(Кілька учнів висловлюють свої міркування)

VІІІ. Домашнє завдання

Написати твір – роздум «Чому потрібно бути оптимістом?»

Знайти і записати в зошити приказки, прислів’я   про сміх, радість, віру в життя

Додаток

Я песиміст чи оптиміст?

Для того, щоб перевірити, ким же є ви, пройдіть цей нескладний тест, який допоможе вам дізнатися більше про себе.

1. Якби вам запропонували бути капітаном команди в якій-небудь інтелектуальній грі, ви б погодились?

(„Так” - 2 бали, „ні” - 0 балів)

2. Чи часто ви боїтеся, що щось не так зробите?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

3. Вас лякає думка про смерть?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

4. Ви засмучуєтесь коли програєте в якомусь змаганні?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

5. Якщо перед вами поставлене складне завдання, ви втрачаєте надію?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

6. Ви боїтеся невдач?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

7. Ви боїтеся старості?

(„Так” - 0 балів, „ні” - 2 бали)

8. Ви прагнете бути досконалим?

(„Так” - 2 бали, „ні” - 0 балів)

0—9 балів

Нажаль ви людина песимістична. Ви боїтеся усіх невдач, які чекають вас попереду, вам не до вподоби коли інші люди кладуть на вас якесь складне завдання. Якщо ж ви і надалі будете такими, то в майбутньому вам буде важко. Змінюйтесь!

10—16 балів

Ви — це ідеал оптиміста. Ви не боїтеся всього того, що вам приготувала доля, замість того, щоб через все це проходити, ви намагаєтесь змінити нехорошу долю. І все це правильно! Залишайтесь таким, яким ви є і про це не пошкодуєте.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
11 січня 2019
Переглядів
2603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку