Урок "ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ. І. КРИП'ЯКЕВИЧ «МАЛІ КОЗАКИ»

Про матеріал
ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ. І. КРИП'ЯКЕВИЧ «МАЛІ КОЗАКИ» Мета: продовжити знайомити учнів з історичним минулим нашого рідного краю, народу на прикладі оповідання І. Крип'якевича «Малі козаки», опрацювати зміст твору, його ідейно-тематичне спрямування; розвивати культуру зв'язного мовлення; увагу, спостережливість, логічне мис¬лення; вміння узагальнювати, порівнювати, співставляти; раціонально використовувати навчальний час; формува¬ти кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани, пова¬ги до історичного минулого нашого рідного краю, творчої діяльності І. Крип'якевича;зацікавити до результатів влас¬ної праці. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: портрет І. Крип'якевича, бібліотечка творів письменника, ди¬дактичний матеріал (текстові завдання, картки в додатку). ХІД УРОКУ I. Організаційний момент II. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями • Хто такі козаки? • Твори яких письменників оповідають про козацтво, його прагнення, особливості життя, побуту тощо? (/. Нечуй-Левицький «Запорожці», О. Сенатович «Малий Віз»...) • Яким повинен бути козак? • Чому багато хто з простого люду намагався потрапити до козацького війська? • Чи хотіли б ви стати козаком? Чому? III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу /. П. Крип'якевич прагне навчити юного читача по-державному мислити, ставити добробут Вітчизни вище особистих користей та амбіцій, закликає сталити розум, характер і тіло, здобувати знання, виховувати в собі громадянина. Р. Крип'якевич
Перегляд файлу

ПОЗАКЛАСНЕ ЧИТАННЯ.

І. КРИП'ЯКЕВИЧ «МАЛІ КОЗАКИ»

 

Мета: продовжити знайомити учнів з історичним минулим нашого рідного краю, народу на прикладі оповідання І. Крип'якевича «Малі козаки», опрацювати зміст твору, його ідейно-тематичне спрямування; розвивати культуру зв'язного мовлення; увагу, спостережливість, логічне мис­лення; вміння узагальнювати, порівнювати, співставляти; раціонально використовувати навчальний час; формува­ти кругозір, світогляд; виховувати почуття пошани, пова­ги до історичного минулого нашого рідного краю, творчої діяльності І. Крип'якевича;зацікавити до результатів влас­ної праці.

Тип уроку:      засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет І. Крип'якевича, бібліотечка творів письменника, ди­дактичний матеріал (текстові завдання, картки в додатку).

 

ХІД УРОКУ

 

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань у формі бесіди за питаннями
  • Хто такі козаки?
  • Твори яких письменників оповідають про козацтво, його прагнення, особливості життя, побуту тощо? (/. Нечуй-Левицький «Запорожці», О. Сенатович «Малий Віз»...)
  • Яким повинен бути козак?
  • Чому багато хто з простого люду намагався потрапити до козацького війська?
  • Чи хотіли б ви стати козаком? Чому?

III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

/. П. Крип'якевич прагне навчити юного читача

по-державному мислити, ставити добробут

Вітчизни вище особистих користей та амбіцій,

закликає сталити розум, характер і тіло,

здобувати знання, виховувати в собі громадянина.

Р. Крип'якевич

1. Життєвий і творчий шлях І. Крип'якевича (матеріал для вчителя)

ІВАН ПЕТРОВИЧ КРИП'ЯКЕВИЧ (25.06.1886р.—21.04.1967р.) народився у м. Львові у сім'ї священика. Буває, поталанить дитині, і оте благодатне зерно засіють їй у душу батьки, чи школа, чи старші товари­ші, чи випадкові люди. До таких щасливих зараховував себе й І. Крип'я­кевич. Щоправда, школа (польська гімназія) аж ніяк не могла вико­нати такої програми, тому роль вихователя взяв на себе його батько, вчений-теолог. До того ж, один із старших товаришів, Степан Гасюк, завів якось його, учня 6-го класу, до бібліотеки Наукового товариства імені Т. Г. Шевченка. «Бібліотекар, Михайло Павлик (відомий громад­ський діяч і письменник), добряча людина,— згадує у своїх мемуарах І. Крип'якевич,— позичив мені без будь-якої поруки том Записок НТШ, де була стаття І. Франка «Козак Плахта». Це наукове видання справило на мене велике враження, і я рішив стати істориком України.»

З 1904-1909 рік навчався на філологічному факультеті Львівського університету. В студентські роки брав активну участь у боротьбі за укра­їнський університет, займався культурно-освітньою діяльністю.

Уже в гімназійному віці І. Крип'якевич, поруч із студіями історії, займався й белетристикою. Перші школярські й студентські спроби він ревниво приховував, відчуваючи, що особливо хвалитися нічим; лише вряди-годи з'являлися його дрібні оповідання і п'єси в дитячому жур­налі «Дзвінок» (1905—1906) без підпису або під криптонімом.

У 1908р. організував «Просвітній кружок», тісно співпрацював з «Просвітою».

У 1912р. визріває потреба перейти на українську історичну темати­ку, тож «Руське товариство педагогічне» публікує історичне оповідання з часів Хмельниччини «Малі козаки», яке вміщене у цій книзі. Оповідан­ня було зустріте сучасниками із захопленням, про що свідчить рецензія в газеті «Неділя» (1912).

Усі художні твори І. Крип'якевича публікувалися під псевдоніма­ми («Петренко» — це данина батькові Петрові Крип'якевичу, Горишівський — пов'язаний з Горишевом на Холмщині, де дід Івана Крип'яке­вича, О. Михайло, був парохом).

Крип'якевич вважав своїм життєвим покликанням наукову роботу, він радо брався і за популяризацію історії, усвідомлюючи, що це потріб­но для суспільства. «В рекордовому часі, протягом одного місяця, я скла­дав підручник для початкової школи і перших класів середньої школи: «Коротку історію України».

1939р. разом зі своїми колишніми читачами І. Крип'якевич пере­йшов у підпілля, щоб забезпечити вже не шкільне навчання, а таємну самоосвіту.

Він боляче сприймав той факт, що українці в порівнянні з сусідніми народами не мають достатньої кількості популярної історичної літератури, тому він є автором чи співавтором так званої «Історичної бібліотеки».

Він добре знав, що саме в наймолодшому віці дитину треба зацікави­ти історією рідного краю, прищепити їй почуття національної гордості, бо без цього неможливе становлення майбутнього громадянина.

Помер і похований І. Крип'якевич у Львові. Найважливіші історичні праці присвятив періоду козаччини і Хмельниччини.

Із тріади функцій художньої літератури (перша функція — розва­жальна: приємно провести час; друга — естетична: дати задоволення від прекрасного; третя — пізнавально-дидактична: інформувати, вчити, ви­ховувати) — І. Крип'якевич віддав перевагу останній.

Він намагався засобами художньої літератури, розважаючи й за­хоплюючи юного читача цікавим сюжетом та в деякій мірі художньою формою, передати йому якомога більше знань з історії і завдяки цьому сприяти не тільки розвиткові його ерудиції, але й підвищенню націо­нальної свідомості.

2. Робота над змістом твору «Малі козаки»

  1.    Тема: зображення часів боротьби українського козацтва з польськи­ми паничами на чолі з Б.Хмельницьким; мрія малих хлопців стати ко­заками, присвятити своє життя, навіть віддати його, якщо потрібно, за визволення України від загарбників, за вільне життя.
  2.    Ідея: уславлення прагнень хлопців, малих козаків, служити народові, його інтересам; Б. Хмельницького, який уболівав за долю рідного краю.
  3.    Основна думка: ніхто не знаходиться осторонь, коли Україні загро­жує небезпека, поневолення; навіть мале козацтво намагається до­вести власну значимість. «Ми молоді, але готові віддати на службу вітчизні все наше життя, а як буде треба, то, й смерть приймемо для добра України...»
  1.    Жанр: історичне оповідання.
  2.    Композиція.

Твір складається з чотирьох частин:

I. Знайомство з хлопцями; їх прагнення стати козаками; промова
козацтва до селян

II. Опис козацького війська, задум хлопців організувати козацтво

  1. Озброєність малих козаків, бажання хлопців боронити волю України
  2.                      Обирання Василька отаманом малих козаків; раптова зустріч хлопців із Б. Хмельницьким

Експозиція: випасаючи власну худорбу, хлопці намагаються побачити козацтво, яке йшло повз село Нова Воля.

Зав'язка: промова козаків до селян від імені Б. Хмельницького;

Кульмінація: утворення малого козацтва, прагнення козаків борони­ти Україну від будь-якого ворога, поневолювання.

Розв'язка: зустріч малих козаків із Б. Хмельницьким, його промова до них: «Приймаємо вас, малі козаки, до запорозького війська».

  1.    Герої твору: Василько Романів, Лесь Береза, Остапко Варениця, Грицуньо Петрів, Михайло Олійник, Іванко Чорний, Степан Великий, Пет­русь Карпенко, Михалко Дяченко, дід Стефан, Б. Хмельницький.
  2.    Обговорення змісту оповідання у формі бесіди із застосуванням за­пропонованих питань:
  • Яка історична епоха відображена в оповіданні? (Хмельниччина, бо­ротьба українського народу з ляхами.)
  • Чим зацікавився гурт хлопців? {Проїздом повз села козацького вій­ська.) Як ви гадаєте, чому?
  • Як І. Крип'якевич змальовує козаків? Опишіть їх зовнішність. («Наші лицарі сиділи на рослих конях, прибрані були в сині жупани, підпоясані жовто-золотими поясами, на головах мали високі шапки, че­рез плече рушниці, при боках висіли довгі криві шаблюки, а при поясі ще якесь знаряддя. Сідло в одного було дивної роботи, вкрите оксамитом чи якоюсь іншою дорогою матерією, а уздечка хіба посаджена само­цвітом, так світилася». «Попереду їхали козацькі музики. Всі на ко­нях з інструментами, аж дивно було глядіти. Інструментів було без числа, а такі незвичайні, що у нас ніколи не відали. Одні грали на тру­бах і сурмах; труби були то великі, то маленькі. Довгі і короткі, де­які кручені, дивної форми, а всі світилися, як золото. Інші козаки били в бубни, а бубни також були різної величини: деякі дуже великі і голос­ні, а інші маленькі, що дрібонько торохкотіли. їхали на конях і банду­ристи з великими бандурами перед собою, а пальцями водили по стру­нах то швиденько, то спроквола. Се була дивна музика». «їхали козаки в рядах, різними відділами зі старшиною. Десять козаків то був де­сяток, а коло них їхав отаман. Сто козаків — се була сотня, а стар­шим був сотник, і він їхав перед своїм відділом. Тисяча козаків — се був полк, а старшиною був полковник; але в деяких полках було їй більше козаків, певно, по кілька тисяч. Кожний старшина мав відзнаку своєї власті: полковники мали золочені булави, сотники тримали в руках менші булави, пірначі, а отамани мали прості палиці, тільки деякі були з булавами. Кожен відділ козаків мав свій знак: десятки мали малі пра­порці, а називали їх «значками»; сотні мали більші прапори; а найбільші і найгарніші були полкові хоругви. Козацькі прапори були різної краски: деякі червоні, інші сині, ще інші — жовті. На кожнім прапорі був інший знак: тут ангел з мечем у руці, там хрест, там знов хрест над півміся­цем; деінше намальовано козака з рушницею через плече; то знов руки з мечем, або якогось звіра, або птицю. Говорили люди, що се знаки різ­них міст і повітів, з яких прийшли козаки. Козаки були в різних одягах, найбільше мали на собі сині і червоні жупани, а на головах великі шап­ки. Але деякі були в залізних збруях, панцирах, а як їхали, залізо дзве­ніло глухим голосом. Оружжя мали всілякі: стрільби і рушниці, шаблі, пістолети; деякі відділи мали в руках довгі списи, дерев'яні із залізними кінцями, інші були з луками через плечі. Позаду за кожним полком везли військові гармати. Се були тяжкі, великі штуки з широкими чорними гирлами. За гарматами їхали довгі вози з військовими припасами; везли кулі, порох у залізних скринях, всякі харчі муку, сухарі, сушене м'ясо і рибу і всякі інші потрібні речі». Для чого козацьке військо прибуло до села? Як про це зазначено у грамоті, прочитайте. («Богдан Хмельницький, гетьман, з усім вій­ськом запорозьким усім взагалі і кожному з осібна, кому про се знати належить, доносимо, що ми вийшли з великою силою із запорозької землі і йдемо до вас, щоб висвободити вас з давньої неволі і зробити вольними. Довгі роки терпіли ми вже кривду і насильства. Цілому світові відо­мо, як нищили нас польські пани. Накладали на нас невольницькі тягарі і панщизняні роботи, руйнували наше добро, кривдили наші діти. Хто ішов з жалобою і шукав справедливості, той знаходив тільки сміх і зне­вагу. Коли ми домагалися наших прав, називали нас бунтівниками. За­були про се, що ми нашими грудьми боронили Польщу перед татарами. Поляки бажають знищити весь козацький рід. На всі ті кривди нема ін­шого способу, лише зламати поляків силою. Нехай козаки і селяни разом кинуться на ворогів. Хоч ворожа сила велика, ми не вступимося перед ними,— покладемо перед ними мертві трупи, застелимо дорогу моги­лами. Мусимо добути давню свободу, яку мали батьки наші...»)
  • Хто, на думку хлопців, міг вступити до козацького війська? («...до козацького війська кожному можна йти; козаки се такі самі люди, як в нашім селі, тільки не хочуть слухати пана і не роблять панщини. До війська приймають кожного, хто захоче до них приступити. Па­рубки з нашого села говорили, що підуть з козаками...»)
  • Як цю пропозицію Василька прийняли хлопці?
  • Кого ви вважаєте козаком? Які риси характеру повинні бути присут­ні у нього? (Завзятість, мужність, винахідливість, спритність, рішу­чість, ненависть до ворога тощо.)
  • Про яку пригоду з шаблею розповів Василеві дідусь Стефан? Пере­кажіть її. Як ця розповідь характеризує прадіда хлопця?
  • Якою зброєю знарядилися хлопці для створення власного козаць­кого війська? (У Стефанка старий лук; у Іванка — довгий спис; у Леся — велика, тяжка рушниця; інші хлопці принесли топір; вила; добрий дрючок, оковалий залізом; бучки; палиця (у Грицуньо); у Остапка — гармата; моздір.)
  • Чим Остапко Варениця здивував хлопців — організаторів козацько­го війська? Власну розповідь підтвердіть словами з тексту.
  • Що у творі І. Крип'якевича «Малі козаки» здалося вам кумедним? Наведіть приклади з твору.
  • Про що свідчить клятва Василя перед хлопцями — малими козака­ми, і хлопців перед Василем? («— Отся шабля буде добрим на нагоро­ду, а лихим — на кару. А я не зложу її, поки не помстимо нашої крив­ди і не здобудемо волі України.— Ми всі підемо з тобою, всі положимо голови за нашу вітчизну! — однодушно загомоніли хлопці»)

  • Які посади визначалися серед козацтва? (Отаман, писар, хорунжий (носить прапор), трубач, довгобуги, обозний, суддя, осавули, старши­ни, пушкар, чура)
  • Чим пов'язана несподівана зустріч малих козаків з Б. Хмельницьким?
  • А чим власне ви змогли б допомогти рідному краю у скрутний для нього час?

IV. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Проведення тестового опитування. (Додаток)
  2. Робота на картках. (Додаток)

V. Підсумок уроку

Сьогодні, коли ми намагаємося наповнити реальним змістом про­голошену незалежність України, дидактика скромного белетристичного доробку І. Крип'якевича здається дуже актуальною, бо, будуючи віль­ну державу, юні громадяни повинні пам'ятати, що вони мають усі під­стави пишатися героїчним минулим своїх предків і знати правду про те, що і як «було колись в Україні»

VI. Оголошення результатів роботи школярів

VII. Домашнє завдання

Дібрати цікавий матеріал з життя і творчості Т. Г. Шевченка; вивчити його вірш «За сонцем хмаронька пливе».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: І. Крип'якевич «Малі козаки».

 

Тести

 

1. Події, які зображені у творі І. Крип'якевича, відбувалися:

а) восени 1848р.; 

б) у минулому столітті;

в) влітку 1864 р.

2. Гурт хлопців мав велике бажання побачити, як проходять козацькі вій­ська, але ніяк це було зробити через те, що вони:

а) випасали худобу і не могли її залишити самотньою;

б) боялися озброєних вояків;

в) батьки заборонили їм це робити.

  3.Серед гурту хлопців шепелявив і не вмів добре говорити:

     а) Василько Романів; 

     б) Лесь Береза;

     в) Грицуньо Петрів.

 4.Козаки боролися за визволення рідного краю з:

а) з татарами; 

б) з поляками;       

в) з німцями.

5. Як мешканці села зустрічали козаків?

а) Без великої радості і бажання;

б) виявили байдужість;

в) у святковому одязі, немов на велике свято.

6. Народ, побачивши козаків, голосно вигукував:

а) «Слава, слава нашим лицарям, слава освободителям»;

б) «Боже, що ж це буде! Знову поневолення!»;

в) «Вітаємо нову владу! Може, жити буде краще!».

7. Яким чином козацтво припинило шум, крики селян?

а) Вчинили стрілянину;

б) заторохтіли у барабани;

в) перекрикували галас народу.

8. Дивлячись на козацьке військо, Василько був вражений:

а) музиками козаків;

б) організованістю і завзятістю військових;

в) їхнім дорогим вбранням.

9. Їхали козаки в рядах, різними відділами зі старшиною. Тисяча козаків —це був:

а) десяток; 

б) полк; 

в) загін.

  1.                                                               Про яку зброю не згадується у знарядді козацькому?

     а) Луки; 

     б) пістолети; 

     в) кинджали.

  1.          Козацьке військо, лишаючи село, вирушило:

а) під Львів; 

б) до Новгорода;  

в) під Київ.

12. Хлопцям запропонував стати козаками:

а) Іван Чорний; 

б) Степан Великий;

в) Василь Романів.

13. Василько Романів був у віці:

а) тринадцятирічному; 

б) чотирнадцятирічному;

в) двадцятирічному.

14. Де зробив Василько шаблю?

а) Викрав у військового поляка;

б) знайшов, копаючи на гумнірів;

в) вона залишилася у спадок від діда.

15. Чим здивував Остапко хлопців — організаторів козацтва?

а) Притягнув залізну гармату;

б) військовим одягом;

в) величезним луком.

16. Яку кількість військових налічувало мале козацтво?

а) Трохи не півсотні;

б) більше як тридцять хлопців;

в) майже сотню.

17. Кому з молодих козаків належать слова: «Ми молоді, але гото­ві віддати на службу вітчизні все наше життя, а як буде треба, то
й смерть приймемо для добра України»:

а) Василькові; 

б) Остапові;

в) Грицуньо.

18. Старший — серед козаків, на думку хлопців, якого вони вибирали,
вважався:

а) отаманом; 

б) полковником;

в) сотенним.

19. Серед малих козаків ледве не зчинилась сварка через те, що:

а) кожний хотів бути отаманом або полковником;

б) виникло питання щодо зарахування Грицуньо до козацького гур­ту хлопців;

в) всі хлопці хотіли «мати якийсь уряд».

20. ]з якою метою хлопці організували мале козацтво:

а) для боротьби з ворогами українського народу;

б) виявити власні здібності до військової справи;

в) забезпечити дозвілля грою.

21. Богдана Хмельницького в народі називали:

а) червоним сонечком; 

б) козацьким батьком;

в) визволителем народу.

22. Чим закінчилася зустріч Б. Хмельницького з малими козаками?

а) Хлопців було висміяно за їх дитячу забаву;

б) мале козацтво було прийнято до запорозького війська;

в) він не звернув уваги на малих козаків.

23. Село, де хлопці організували мале козацтво, називалося:
а) Нова Воля; 

     б) Нова Водолага;
в) Нова Правда.

24. Писарем малі козаки обрали Михайла Дяченка, бо він:

а) має здібності грамотно висловлювати власну думку;

б) порядна, чесна, добра людина;

в) гарно пише.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 0,5 бала.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картки

 

Картка 1

  1. Вмотивуйте, яке значення мало те, що хлопці вирішили стати коза­ками і прагнули боронити волю рідного краю,
  2. Висловлюючи власну думку, прокоментуйте слова Василька Романі-ва: «Ми готові віддати наше життя, щоб здобути волю України!».
  3. Яку думку висловлював Б. Хмельницький хлопцям стосовно їх ве­ликого бажання стати козаками?

а) «... побідить Україна, як матиме таких хлопців»;

б) «Добре, що у нас є справжні оборонці рідної землі — це наше май­бутнє»;

в) «... ми пишаємося вами, хлопці, ви — наше майбутнє!».

 

Картка 2

  1.           Доведіть, що хлопці дуже намагалися стати козаками, вдаючись до всіляких зусиль? Власну думку обґрунтуйте.
  2.           Що мав на увазі дід Стефан, висловлюючи наступне: «Козаки не дба­ють за одіж, вони такі самі люди, як ми». Міркування щодо цього вмотивуйте.
  1.           «Малі козаки» І. Крип'якевича за жанровою спрямованістю — це:

а) соціальне оповідання;

б) історичне оповідання;

в) казка про Б. Хмельницького.

 

Картка З

  1. Як пояснити те, що мешканці села святково зустріли козаків? Влас­ну відповідь доведіть, посилаючись на текст твору.
  2. Переконайте в тому, що козацьке військо на чолі з Б. Хмельницьким намагалося покращити життя українського села. Особисті міркуван­ня обґрунтуйте на підставі оповідання.
  3. Зі скількох частин складається твір І. Крип'якевича «Малі ко­заки»?

а) П'ятьох; 

б) трьох; 

в) чотирьох.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Для вибіркового ознайомлення із змістом твору:

 

Як І. Крип'якевич змальовує козаків?

 

 «Наші лицарі сиділи на рослих конях, прибрані були в сині жупани, підпоясані жовто-золотими поясами, на головах мали високі шапки, че­рез плече рушниці, при боках висіли довгі криві шаблюки, а при поясі ще якесь знаряддя. Сідло в одного було дивної роботи, вкрите оксамитом чи якоюсь іншою дорогою матерією, а уздечка хіба посаджена само­цвітом, так світилася». «Попереду їхали козацькі музики. Всі на ко­нях з інструментами, аж дивно було глядіти. Інструментів було без числа, а такі незвичайні, що у нас ніколи не відали. Одні грали на тру­бах і сурмах; труби були то великі, то маленькі. Довгі і короткі, де­які кручені, дивної форми, а всі світилися, як золото. Інші козаки били в бубни, а бубни також були різної величини: деякі дуже великі і голос­ні, а інші маленькі, що дрібонько торохкотіли. їхали на конях і банду­ристи з великими бандурами перед собою, а пальцями водили по стру­нах то швиденько, то спроквола. Се була дивна музика». «їхали козаки в рядах, різними відділами зі старшиною. Десять козаків то був де­сяток, а коло них їхав отаман. Сто козаків — се була сотня, а стар­шим був сотник, і він їхав перед своїм відділом. Тисяча козаків — се був полк, а старшиною був полковник; але в деяких полках було їй більше козаків, певно, по кілька тисяч. Кожний старшина мав відзнаку своєї власті: полковники мали золочені булави, сотники тримали в руках менші булави, пірначі, а отамани мали прості палиці, тільки деякі були з булавами. Кожен відділ козаків мав свій знак: десятки мали малі пра­порці, а називали їх «значками»; сотні мали більші прапори; а найбільші і найгарніші були полкові хоругви. Козацькі прапори були різної краски: деякі червоні, інші сині, ще інші — жовті. На кожнім прапорі був інший знак: тут ангел з мечем у руці, там хрест, там знов хрест над півміся­цем; деінше намальовано козака з рушницею через плече; то знов руки з мечем, або якогось звіра, або птицю. Говорили люди, що се знаки різ­них міст і повітів, з яких прийшли козаки. Козаки були в різних одягах, найбільше мали на собі сині і червоні жупани, а на головах великі шап­ки. Але деякі були в залізних збруях, панцирах, а як їхали, залізо дзве­ніло глухим голосом. Оружжя мали всілякі: стрільби і рушниці, шаблі, пістолети; деякі відділи мали в руках довгі списи, дерев'яні із залізними кінцями, інші були з луками через плечі. Позаду за кожним полком везли військові гармати. Се були тяжкі, великі штуки з широкими чорними гирлами. За гарматами їхали довгі вози з військовими припасами; везли кулі, порох у залізних скринях, всякі харчі муку, сухарі, сушене м'ясо і рибу і всякі інші потрібні речі».

 

Для чого козацьке військо прибуло до села?

 

 «Богдан Хмельницький, гетьман, з усім вій­ськом запорозьким усім взагалі і кожному з осібна, кому про се знати належить, доносимо, що ми вийшли з великою силою із запорозької землі і йдемо до вас, щоб висвободити вас з давньої неволі і зробити вольними. Довгі роки терпіли ми вже кривду і насильства. Цілому світові відо­мо, як нищили нас польські пани. Накладали на нас невольницькі тягарі і панщизняні роботи, руйнували наше добро, кривдили наші діти. Хто ішов з жалобою і шукав справедливості, той знаходив тільки сміх і зне­вагу. Коли ми домагалися наших прав, називали нас бунтівниками. За­були про се, що ми нашими грудьми боронили Польщу перед татарами. Поляки бажають знищити весь козацький рід. На всі ті кривди нема ін­шого способу, лише зламати поляків силою. Нехай козаки і селяни разом кинуться на ворогів. Хоч ворожа сила велика, ми не вступимося перед ними,— покладемо перед ними мертві трупи, застелимо дорогу моги­лами. Мусимо добути давню свободу, яку мали батьки наші...»)

 

doc
Додано
15 січня 2019
Переглядів
4531
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку