Сучасна дитяча проза. Тетяна Щербаченко "Пуп Землі ,або Як Даринка світ рятувала"

Про матеріал

Сучасна дитяча проза. Тетяна Щербаченко "Пуп Землі ,або Як Даринка світ рятувала". Ознайомити учнів із життям і творчістю Тетяни Щербаченко ,зацікавити особистістю письменниці, Матеріал уроку рекомендований учителям- словесникам.

Перегляд файлу

Лохвицька гімназія №1

Лохвицької міської ради

Полтавської обл.

 

 

 

 

 

 

 

Урок з позакласного читання

 

Сучасна дитяча проза. Тетяна Щербаченко

 

«Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала»

 

 

 

 

 

                                                                                           План-конспект 

                                                                             Коломієць Людмили  Павлівни,

                                                              учителя української мови та літератури                                              

                                                         Лохвицької   гімназія №1

 

 

 

 

 

 

 

 

Лохвиця 2019

Конспект уроку

 Позакласне читання

                    Сучасна дитяча проза. Тетяна Щербаченко

«Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала»

 

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Щербаченко, зацікавити        особистістю  письменниці, розвивати навики критичного мислення, уміння   порівнювати і зіставляти. Визначати тему, проблему твору, виховувати   почуття відповідальності за свої вчинки,  доброту, порядність. Розкрити і пояснити мотиви поведінки героїв твору. Розвивати зв’язне мовлення, здатність робити логічні висновки

Тип уроку: засвоєння нових знань

Теорія літератури: оповідання

Обладнання: портрет  Т. Щербаченко, виставка творів, ілюстрація                                                                         малюнків, опорна таблиця  (оповідання)

Література: літературознавчий словник-довідник – К.: Академія, 1997р.,

Т. Щербаченко «Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала»

 

 

План уроку

 

  1. Організація класу до роботи
  2. Оголошення теми і мети уроку
  3. Пояснення теми і мети уроку
  4. Пояснення типу уроку
  5. Короткі відомості про письменницю
  6. Бесіда за змістом твору
  7.  Підсумок уроку. Домашнє завдання

 

Хід уроку

 

  1. Організація класу до роботи
  2.  Оголошення теми і мети уроку
  3. Пояснення теми і мети уроку

 

Учитель. Доброго дня, любі діти. Розпочинаємо урок позакласного читання за твором Т. Щербаченко «Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала». Сьогодні ви познайомитеся з сучасною дитячою письменницею та її твором, дізнаєтеся, хто така Даринка, проаналізуємо поведінку дівчини в різних життєвих ситуаціях.

 

  1. Пояснення типу уроку

 

До уроку ви готувалися заздалегідь, тому запрошую до слова «бібліографів», які розкажуть нам: хто ж така Т. Щербаченко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Літературознавці»

Т. Щербаченко відзначувалася в різноманітних конкурсах . Коронація слова – 2007. Пише дисертацію в Інституті  літ-ри НАН України; енциклопедія для дівчаток «Панночка»; отримала 2 місце серед книжок своєї номінації рейтингу «Книжка року 2007». Працює над дитячим «етнографічним фентезі» на матеріалі питомої української міфології; Член Асоціації українських письменників.

 

 

Основні твори: Русалії (2000р, поет. збірка)

                             «Панночка» (2006р., худ-пізнав. енциклопедія)

                             «Мій Роман» (2007р., роман)

 

Друкувалася: ж-л «Київська Русь»

                                  «Український ж-л»

                                  «Караван историй»

Газета «Без цензури»

             «Україна молода»

             «Українське слово»

 

Психологічний автотренінг

 

Звертання учителя до учнів

 

Сьогоднішній урок – це плідна наша робота протягом усього навчального часу. Відчуваю вогник цікавості у ваших очах, а це означає, що у вас великий творчий потенціал.

Це допоможе нам сьогодні на уроці розібратися у жанрі твору, визначити тему, ідею, проблематику твору «Пуп Землі, або Як Даринка світ рятувала».

 

Запитання до класу

 

  1. До якого жанру належить твір Т. Щербаченко?
  2. Тема твору.
  3. Ідея твору.
  4. Проблематика твору.

 

 

Орієнтовні відповіді учнів

 

Оповідання – епічний твір, невеликий за обсягом, події розгортаються динамічно з постійним напруженням; події розгортаються в одній сім’ї протягом кількох днів, невелика кількість дійових осіб.

Тема твору «Пуп Землі, або …» - розповідь про маленьку, кумедну метушливу, енергійну, швидку, винахідливу дівчинку, яка може все, бо вона із роду диваків. У її житті трапляється багато подій, і Даринка, на відміну від байдужих людей, живе не тільки своїми клопотами, але й проблемами людей, що її оточують.

        Дарочка любить свою сім’ю: маму, бабусю, дідуся, кота Коцького. Маленька дівчина, раптом виявляється кмітливою, уважною та дорослою у випадку з Іваном Чорним. Дівчинка вирішила захистити свою сім’ю від нього, прийнявши дивака за злодія.                                                                                                                                  

 

 Ідея твору – доброта душі, дружелюбність, трудолюбивість, любов до рідної землі, життя маленької людини в суспільстві, її потяг до знань.

 

  1. Проблеми, які порушує авторка у творі:

 

  • Відносини між батьками і дітьми;
  • життя маленької людини в суспільстві;
  • вибір майбутньої професії;
  • потяг до знань;
  • працелюбність

 

  1. Робота за змістом твору

Літературна вікторина

 

«Відгадай героя твору»

 

«Він веде спортивні передачі на радіо, насить величезні важкі окуляри, має скуйовджене волосся й завжди трохи зіжмаканого костюма…»

(Антін)

 

«Він постійно зітхав, здмухуючи з чола закудлане чорняве пасмо».

(Бурмосик)

«…на глибині  нуртує якесь незбагнене життя. Поверхня води хвилювалася. Над нею нетерпляче стрибали крапельки. Здавалося, їх можна легко піймати рукою…»

(маленька криничка, пуп Землі)

«…знизала плечима, гречно подякувала й відчула страшенну відповідальність за свій невихований подарунок. Вона принесла ще два стільці й делікатно запросила на них гостей»

                                                                                                         (Даринка)

                              Отож, хто така Даринка?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Робота в парах

 

  • Знайдіть цитати з тексту, які підтверджують, що Даринка мила і винахідлива.
  • Зачитайте їх.

 

Отже, подивімося на себе збоку, порівняймо себе з Даринкою.

 

Чим я схожий(-а) з Даринкою?

 

 

 

 

           Немає меж для досконалості, значить, і ми можемо бути кращими.

 

Словарик для допитливих:

 

сонячне затемнення, джерельце, диваки, сонце грає, веселкові барви.

 

Обговорення в класі

 

 

  • Інтерактивна гра «Займи позицію» 

 

Як ви ставитеся до героїні твору?

Мила і винахідлива                                                        Вреднуля і хитруля

 

 

Гра  «Мікрофон»

  • Я  хотів(-ла)  би(б), щоб серед моїх друзів була …
  • На уроці я замислювався(-лася) над тим…
  • Мені сподобалася чи не сподобалася героїня твору
  • Чого мені бракує у житті?
  • Чого я не додаю людям?
  • Чого більше я приношу людям: неприємностей чи приємних хвилин?

 

  1. Підсумок уроку

 

Д/з:  Намалюйте або опишіть словесний портрет Даринки.

1

 

docx
Додано
13 січня 2019
Переглядів
1120
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку