1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Українська мова ТемаВступ. Мова — найважливіший засіб людського спілкування. Українська мова – державна мова України. Український алфавіт. Розташування слів у алфавітному порядку

Про матеріал
Розширити уявлення учнів про мову як засіб людського спілкування; закріпити знання букв українського алфавіту, розкрити його значення для укладання словників; розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховувати повагу до рідної мови.
Перегляд файлу

 

3 клас

Українська мова 

Тема:Вступ. Мова — найважливіший засіб людського спілкування. Українська мова – державна мова України. Український алфавіт. Розташування слів у алфавітному порядку.(впр.1-9)

Мета: розширити уявлення учнів про мову як засіб людського спілкування; закріпити знання букв українського алфавіту, розкрити його значення для укладання словників; розвивати мовлення учнів, збагачувати їх словниковий запас; виховувати повагу до рідної мови.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Учитель посміхається —

Урок наш починається!

Будемо мову ми рідну вивчати

Залюбки і повсякчас.

Тож рівненько всі сідаймо,

Працювати починаймо!

II. Ознайомлення з підручником «Українська мова» для 3-го класу

— Розгляньте обкладинку.                                                                                                                       — Як називається підручник?                                                                                                        — Хто є його авторами?                                                                                                                  — Розгорніть підручник.                                                                                                           — Які умовні позначення ви побачили?                                                                                          — Прочитайте, що вони позначають.

III. Ознайомлення з державними символами України (с. 3)

— Які державні символи зображені на с. 3 підручника?                                                              — До державних  належить і державний Гімн України.                                                            — Хто є його авторами?                                                                                                               Читання державного Гімну України    вчителем.

IV. Повідомлення теми, мети уроку                                                                                       — Сьогодні на уроці ми починаємо працювати над вивченням невеликої, але дуже важливої теми «Мова і мовлення». Спробуємо поповнити свою мовну скарбничку новими знаннями й уміннями, бо життя людини без мови неможливе. Повторимо назви букв українського алфавіту, будемо записувати слова в алфавітному порядку.

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Ознайомлення з титульною сторінкою до розділу «Мова і мовлення» (с. 5)                  — Про що ви дізнаєтесь, вивчаючи цей розділ?

2. Фронтальна бесіда                                                                                                                  — Пригадайте, що ми вже знаємо про мову. Для чого людям потрібна мова?                — У який спосіб можна розповісти про щось одне одному?                                                  — Як ви розумієте вислів: «Мова — найважливіший засіб людського спілкування»?                                                                                                                               — Чому людям доводиться говорити між собою?                                                                        — Як мова допомагає у навчанні і праці?                                                                                      — Чи вміють розмовляти між собою тварини?

3. Робота в групах.                                                                                                                                                — Запишіть каліграфічно речення та поясніть їх зміст.                                                        1-ша група. Слово народилося в праці, як і пісня.                                                                    2-га група. Завдяки слову ми розуміємо одне одного.                                                               3-тя група. Без слова не було б ані писемності, ані літератури, ані пісні.                             4. «До твого словничка» (с. 6)                                                                                                             — До слова спілкуватися доберіть близькі за значенням слова.                                              — З одним зі слів складіть речення.

5. Спостереження над творенням слів (вправа 2, с. 6)                                                            — Прочитайте текст. Про що у ньому йдеться?                                                                      — Розгляньте малюнки.                                                                                                              — Утворіть за допомогою малюнків слова, подібні до тих, що виділені в другому абзаці вправи. (Гавкати, каркати, крапати)

6. Робота над рядками з вірша А. Малишка (вправа 3, с. 7)                                                       — Прочитайте рядки з вірша. Поміркуй!                                                                                — Як усе те, що нас оточує, допомагає вивчати рідну мову?                                              — Що цікавого вам доводилося спостерігати у природі?                                                       — Спишіть рядки з вірша каліграфічно.

«До твого словничка»                                                                                                                 — Яке слово у вірші допомагає зрозуміти значення слова дбанок? (Дбанок — надбати)                                                                                                                                      — Де можна з’ясувати значення невідомого слова?

7. Вправа «Мікрофон» (вправа 4, с. 7)                                                                                       — Прочитайте текст.                                                                                                                         — Розкажіть, що таке рідна мова.                                                                                                         — Поясніть значення слів споконвічний, предки.

(Споконвічний — який існує з найдавніших часів, здавна; одвічний. Предки — представники попереднього покоління родичів.)

8. Робота над текстами (вправи 5; 6, с. 7–8)

— Прочитайте текст.

— Яка мова є державною мовою України?

— Хто повинен володіти державною мовою України?

— Що видається українською мовою?

— Де можна почути українську мову?

— Де її вивчають?

— Прочитайте наступний текст.

— Звідки можна дізнатися про те, що означає те чи інше слово, як його правильно писати і вимовляти?

9. Ознайомлення з видами словників (с. 4)

— Поясніть значення слова словники.

— Як розташовані слова у словниках?

— Що потрібно знати, щоб успішно користуватися словниками?

Фізкультхвилинка

VI. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Робота за таблицею «Український алфавіт» (с. 8)

— Назвіть букви українського алфавіту. Скільки букв в алфавіті?

— Назвіть букви, які позначають голосні звуки.

— Назвіть букви на позначення приголосних звуків.

— Який знак використовується на письмі, щоб передати м’якість приголосного звука?

2. «Попрацюймо разом!» (вправа 8, с. 8)

— Запишіть в абетковій послідовності назви міст.

3. Письмо з пам’яті

— Вивчіть вірш і запишіть його з пам’яті.

Вивчайте, любіть свою мову,

як світлу Вітчизну любіть,

як стягів красу малинову,

як рідного неба блакить.

В. Сосюра

— Підкресліть слова, у яких звуків більше, ніж букв.

VII. Підсумок уроку

— Яку тему ми почали вивчати?

— Що таке мова? (Це засіб людського спілкування.)

— Де застосовують знання про мову? (У мовленні під час спілкування, для передачі думок, почуттів.)

— Яка мова є державною мовою України?

— Як потрібно ставитися до рідної мови?

VIII. Домашнє завдання Вправа 9, с. 9.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ганцева Ольга
Додано
10 березня
Переглядів
86
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку