Розробка уроку української мови "Культура усного і писемного мовлення. Слова ввічливості"

Про матеріал

Розширити уявлення учнів про усне і писемне мовлення та вимоги до них; формувати вміння відрізняти усне мовлення від писемного; дати уявлення про основні правила спілкування; розвивати зв'язне мовлення учнів; вдосконалювати навички вести діалог; навички каліграфічного письма; виховувати культуру усного і писемного мовлення.

Перегляд файлу

Дата ___________________________                                 Клас  ______________________

Тема: Культура усного і писемного мовлення. Слова ввічливості.

Мета: : розширити уявлення учнів про усне і писемне мовлення та вимоги до них; формувати вміння відрізняти усне мовлення від писемного; дати уявлення про основні правила спілкування; розвивати зв’язне мовлення учнів; вдосконалювати навички вести діалог; навички каліграфічного письма; виховувати культуру усного і писемного мовлення.

 Обладнання: підручник, зошит, відеоматеріали про Мову та Суржик.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
  2. Каліграфічна хвилинка
    • Пальчикова гімнастика.

Ее ЕеЕе ере ре есе up вересень

  • Що означає слово? Чи можна перевірити сумнівні приголосні? (слово треба запам’ятати).
  • Спишіть каліграфічно вірш.

Моя чарівна, дивна мова.

Хто перелічить в ній слова?

Вона прекрасна і казкова,

Весела, щира і жива.

  • Скільки речень ви записали? Які це речення за інтонацією?
  • Виконайте звуко-буквений аналіз слова щира.
  • До слова дивна доберіть спільнокореневі слова, позначте в них корінь.
  • Слово казкова поділіть для переносу.
  • Які слова-ознаки дібрав атор до слова МОВА?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

  • Сьогодні до нас в гості завітали казкові герої Мова та Суржик. Давайте пригадаємо, як потрібно зустрічати гостей? Які слова скажете?
  • Як називають слова для привітання? (слова ввічливості, чарівні слова).
  • Коли ще в мовленні використовуємо такі слова? 9коли вітаємося, прощаємося, дякуємо, висловлюємо прохання).
  • А ось і наші гості. Привітаймо їх.

Переглянути «Вступ» до теми (відеоматеріал).

  • Фізкультхвилинка.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1. Вправа 9, с.8.
  • Отже, ви познайомилися з нашими гостями. Мова вам пояснила, як відрізнити Мову і мовлення. Власне,  мовлення – це і є наше спілкування (в таблицю посередині записати слово МОВЛЕННЯ) Перед зустріччю з гостями ми пригадали чарівні слова. А як називають людину, яка вміло їх використовує у своєму мовленні? (увічливою, чемною, вихованою).
  • Зараз ми з вами обмінювалися думками, у якій формі відбувався процес спілкування – усній чи писемній? ( в таблицю вписуємо зліва усне, пояснення)
  • Прочитайте текст вправи 9 на с. 8.
  • Спишіть перший абзац вправи, вставляючи пропущені букви.

Звернути увагу на написання слова ввічливість.

  • Коли писали текст, використовували слова, речення, розділові знаки. Чи відбувався процес обміну інформацією? В якій формі? (писемній). Вписуємо в таблицю зліва писемне, пояснення.
  • Що використовували, аби передати думки?
  • Як писали літери і слова? (Старанно, охайно, каліграфічно, грамотно, правильно).

В процесі уроку колективно складається таблиця.

Мовлення

 

Усне

передання думок в усній формі

 

Писемне

усе написане або надруковане

 

використовує:

міміку і жести,

різну силу голосу, питальну або окличну інтонацію

 

використовує:

літери, розділові знаки

 

має бути:

правильним,

точним,зрозумілим

 

має бути:

правильним, грамотним,

охайним

 

  1. Вправа - дослідження «Яким має бути усне мовлення»

 Як зробити день веселим?
    Усміхнися всім навколо:
     небу, сонцю, квітам, людям..
     І тоді обов'язково
     день тобі - веселим буде!

Запропонувати прочитати вірш кільком учням з різною інтонацією, мімікою, жестами.

  • У якому випадку ви повірили, що день і справді буде веселим. Чому?

Заповнюється таблиця усне мовлення.

Завжди пам’ятайте:

1.    Дивіться у вічі співрозмовнику.
2.    Не перебивайте.
3.    Не розмахуйте руками.
4.    Керуйте силою свого голосу.
5.    Пам'ятайте про ясну дикцію і чистоту звуків.
6.    Вживайте ввічливі слова.
7.    Усміхайтесь!

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

1. Робота в групах. Складання діалогу за малюнками.  Вправа 10, с. 9.

2. Вправа 11, с. 9.

Гра «Відлуння».

  • Словосполучення – це одиниця мови. У словосполученні є головне і залежне слово.

Учні читають за вчителем словосполучення, правильно їх наголошуючи.

Списати словосполучення, запам’ятати їх вимову.

  1. Словникова робота.

Сантиметр – це одиниця вимірювання довжини.

Скласти словосполучення, узгоджуючи числівник з іменником.: один, три, вісім + сантиметр.

Метал – це матеріал для виготовлення техніки, використовується в будівництві для виготовлення міцних конструкцій.

VІ. Підсумок уроку.
-    Про що ви дізналися на уроці?
-    Які завдання сподобалися?
-    Що було найскладнішим?
-    Пам’ятайте, щоб гарно говорити, треба знати мову, якою спілкуєшся. Краще говорить той, хто багато читає і вміє уважно слухати.
«Слова, наче кольорові камінці. І мало їх назбирати в купу…Треба ще й уміти викладати узори з них. Вміти складати речення і правильно вимовляти їх.»
                                                                                                (Ірина Вільде)

 

VІІ. Домашнє завдання.

С. 8 – 9, прочитати теоретичний матеріал, с. 9, вправа 11.

 

docx
Додано
14 липня 2018
Переглядів
3247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку