Урок "Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів"

Про матеріал

Мета уроку - ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»; розвивати вміння розрізняти рід іменників; розвивати пізнавальну самостійність учнів; збагачувати словниковий запас школярів; виховувати культуру писемного мовлення.

Перегляд файлу

Українська мова

Тема. Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів

Мета:

з української мови - ознайомити учнів з новими поняттями: «рід іменників», «чоловічий рід», «жіночий рід», «середній рід»;                                                                       розвивати вміння розрізняти рід іменників; розвивати пізнавальну самостійність учнів; збагачувати словниковий запас школярів;                                                         виховувати культуру писемного мовлення;

з природознавства – розширити знання учнів про Червону книгу України;  підвести школярів до усвідомлення необхідності збереження і примноження природних багатств;                                                                                                                 виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання:  ілюстрації із зображенням тварин, рослин, які занесені до Червоної книги України, картки

Тип уроку: інтегрований  (українська мова, природознавство)

Хід уроку

I. Організаційний момент

Ось дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок мови починаймо.

– Як ви гадаєте, яким буде наш урок?

- цікавим

- веселим

- пізнавальним

- науковим

- творчим

– А ви на уроці якими повинні бути?

- дисциплінованими

- уважними

- активними

- зібраними

- творчими

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 303, с. 127)

— Прочитайте речення, яке відповідає схемі, поданій на с. 127 підручника. (Чорніють здалеку високі лози)

— Усно встановіть зв’язок між його членами. (Що? Лози (що роблять?) чорніють;  чорніють (звідки?) здалеку; лози (які?) високі). Назвіть граматичну основу речення. (Підмет «лози», присудок «чорніють»).

2. Каліграфічна хвилинка. Гра «Ланцюжок слів»

Продовжити ланцюжок слів від першого. Кінцева буква слова є початком наступного.

Зупинка,…( океан, автобус, , намет, ялина, свято, теля,).                                 (Зупинка, автобус, свято, океан, намет, теля, ялина).                                                                  - Зробіть звуко-буквений аналіз слів за варіантами 1 в. – ялина, 2 в. – теля.      - До якої частини мови належать слова? (До іменника)

3. Складання асоціативного куща до слова  іменник. (Додаток 1)

4. Творчий пошук

- Сьогодні  ми відправимося у мандрівку до країни Іменників. Але для того, щоб потрапити до цієї країни треба знайти ключ до брами, щоб відчинити її.

-  Ключем буде завдання: серед поданих слів виберіть  іменники.

Незнайко, червоний, друг, гуляти, сонячний, сміх.

- Як ви з’ясували,  що це іменники?

(Слова, що є назвами предметів, називаються іменниками і відповідають на питання хто? або хто?)

 5. Гра «Позбираємо кульки»

Ось ми потрапили на територію країни Іменників. Але трапилося незвичайне: кульки розсипались. Допоможіть зібрати кульки  у скриньки : синю для іменників – неістот, зелену – іменників істот.  

Ведмідь, олівець, собака, кіт, сонце, зошит, лисиця, метелик, дуб, земля.

(Ведмідь, собака, кіт, лисиця, метелик – олівець, сонце, зошит, дуб, земля) 

Чому ви так вирішили?

(Іменники, що є назвами істот відповідають на питання хто?, іменники, що є назвами неістот відповідають на питання хто?)

 Ви впоралися із завданням. До яких іменників відносяться всі кульки скринь - до загальних чи власних? (До загальних іменників)

Підберіть до загальних іменників власні. Як вони пишуться? (Власні назви пишуться з великої букви)

Кошеня (П, п, ушок), собака (д, Д, ружок), ведмідь (М, м, ишко). (Кошеня Пушок, собака  Дружок, ведмідь Мишко).

6. Вправа «Утвори за зразком»

 Зразок: швидкий — швидкість.

1 варіант

2 варіант

Молодий — ... молодість

Писати — ... письмо

кричати — ... крик

мудрий — ... мудрість

гордий — ... гордість

робити — ... робота

ударити — ... удар

теплий — ... тепло

III. Повідомлення теми, мети уроку

  1. Постановка проблемного питання
  • Яка тема уроку ви дізнаєтеся, виконавши правильно наступне завдання.

 — Утворіть словосполучення прикметника чудовий з іменниками день, квітка, плаття. (Чудовий день, чудова квітка, чудове плаття)

— Чому закінчення прикметника змінилося? (Тому що іменники різні.)

— Яким словом можна замінити іменник день? (Він)

— Яким словом можна замінити іменник квітка? (Вона)

— Яким словом можна замінити іменник плаття? (Воно)

— Це слова-помічники, які допоможуть вам навчитися визначати рід іменників. Отже, як звучить тема нашого уроку? (Рід іменників)

  1. Проблемна ситуація.

Якими  ще словами можна замінити іменники, щоб визначити рід?

- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з поняттям «рід іменника», засвоїмо способи розпізнавання роду іменників та зможемо дати відповідь на наше проблемне запитання, а, отже, будемо не тільки поглиблювати свої знання про вивчене на попередніх уроках, а  й познайомимося з новими поняттями.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  1. Дослідження-пошук

Ось ми  прийшли до трьох будинків.  Хто тут живе? Кожен будинок має свою назву. Перший  будинок - «Він мій», другий – «Вона моя», третій – «Воно моє».

- Відгадайте загадки.  

Ця квіточка з’являється

Як тільки тане сніг,

Біленькими дзвіночками

Всміхається до всіх. (Підсніжник)

Як правильно сказати: підсніжник  він мій;  підсніжник  вона моя; підсніжник воно моє. (Він, мій)

Довгі ноги  - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.  (Лелека)                                                                                   

 - Які слова можна підставити до слова «лелека»? (Вона моя)

Квіточка ця біленька,

А контури – рожевенькі.

Листочки зелененькі,

Формою – кругленькі. (Латаття)

- Які слова можна підставити до слова «латаття»? (Воно моє).   

- Що вам відомо про ці тварини, рослини? (Вони занесені до Червоної книги) 

- А що ж таке Червона книга? (Червона книга — це наукова праця, що містить списки рослин і тварин, яким загрожує небезпека зникнення. Червона книга України складається з двох томів. В одному зібрані відомості про рослини — «Рослинний світ», а в другому про тварин — «Тваринний світ»).

- Ви, мабуть, чули, що не всім рослинам і тваринам із Червоної книги загрожує однакова небезпека. Рівень загрози для кожного виду рослин і тварин — неоднаковий, тому вчені позначають його по-різному:

-   Яка частина мови є слова – відгадки? (Іменники)                                                                    - Допоможіть розселити іменники  у домівки. За якими ознаками ви будете розселяти?  (У першому будинку живе слово (чоловічого роду) (Підсніжник).

У другому будинку живе слово (жіночого роду) (Лелека).

У  третьому будинку живе слово (середнього роду) (Латаття).

2. Робота над вправою 304 (с. 127)

— Спишіть, вставляючи замість крапок слова мій, моя, моє, він, вона, воно.

— Яким словом можна замінити слово брат, сестра, пальто? (Мій, він; моя, вона; моє, воно)

3. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 128)

— Як визначити рід іменника? (До іменників треба додати слова: він мій, вона  моя, воно моє)

Висновок:

-Іменники, до яких можна підставити слова «він мій», належать до чоловічого роду.

- Іменники, до яких можна підставити слова «вона моя», належать до жіночого роду.

- Іменники, до яких можна підставити слова «воно моє», належать до середнього роду.

4. Розподільне списування  (вправа 306, с. 128–129)

— Випишіть іменники у три стовпчики, розподіливши їх за родами.

— Позначте закінчення в іменниках за зразком.

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. «До твого словничка» (с. 127)

— Прочитайте слова, дотримуючись правильної вимови.

— Прочитайте іменники чоловічого, жіночого роду.

— Прочитайте назви істот, неістот.

— Складіть звукові схеми до слів лялька, олівець.

— Назвіть іменники, вжиті в множині. Поясніть їх значення.

2. Словникова робота

— Відгадайте загадки.

пітьму розгонить. (Електрика)

та цілий день не замовкає:

воно говорить і співає,

танцюй собі, коли заграє. (Радіо)

— Запишіть каліграфічно.

— Визначте рід цих іменників.

Електрику містам і селам електростанції дають.

Радіо — галузь науки, техніки, культури, пов’язана з передаванням на від­стань інформації за допомогою радіохвиль. Слово радіо утворилося від латин­ського радіус — промінь.

— Утворіть словосполучення.

3. «Попрацюймо разом!» (вправа 305, с. 128)

— Прочитайте слова першого і другого рядка.

— Кого так називають?

— Наведіть подібні приклади.

— Про кого так кажуть: дівчатко, хлоп’ятко, дитятко, маля?

4. Самостійна робота

4.1. Вибіркове списування. Робота в парах

— Прочитайте прислів’я та приказки.

— Випишіть іменники за родами. (Ч.р. – кошик, поту, розум, возом; ж.р. – ягідці, зимою, охоту; с.р. – яблука, літом).

— Допишіть по два іменники кожного роду. (ч.р. – котик, будинок; ж.р. – мама, малина; с.р. – сонце, поле).

4.2. Заповнити таблицю «Рід іменників» (Додаток 2)

4.3. Гра  „Добери слова”. Робота з картками.  (Додаток 3)

4.4. Гра „Якого я роду?” (Додаток 4)

5. Робота за варіантами  (Додаток 5)

Із поданих слів випишіть іменники за родами у стовпчики.

(Трава, місяць, намисто, убрання, аґрус, електрика, зайченя, уява, носоріг, калина, дім, небо, авто, равлик, ріка, урок, намисто, айстра, йод, їжа, кольє)

1 варіант - Чоловічий рід.

2 варіант - Жіночий рід.

3 варіант - Середній рід.                                                                                       Перевірте свою роботу. У кожному слові обведіть першу літеру. Прочитайте речення та запишіть у свої зошити. (Мандруйте у країну знань!)

6. Гра «Займи позицію». ( Спочатку виходять учні з малюнками чоловічого роду, потім жіночого, а потім середнього).

7. Колективна робота.  Кросворд «Іменник». (Додаток 6)

VI. Підсумок уроку

Рефлексія

Гра «Вірю – не вірю» з мікрофоном. (Дати повну відповідь)

Ми вивчали на уроці прикметник (Ні, на уроці ми вивчали рід іменника)

Іменник не має роду (Іменник належить до певного роду)

Існує чоловічий,  жіночий і дитячий рід (Ні, існує чоловічий, жіночий та середній рід)

  Види рослин і тварин, занесені до Червоної книги, охороняються і відновлюються. (Види рослин і тварин, занесені до Червоної книги, охороняються, але не відновлюються)

У зоопарках знаходяться лише ті тварини, що занесені до Червоної книги. (У зоопарках знаходяться різні тварини)

Для збереження рідкісних і зникаючих видів створюються заповідники. (Так, для збереження рідкісних і зникаючих видів створюються заповідники)

Охорона природи — справа кожного. (Так, охороняти природу повинні всі)

— Якого роду можуть бути іменники? (Чоловічого, жіночого, середнього)

— За допомогою яких слів можна визначити чоловічий, жіночий, середній рід іменників? (Він, мій; вона, моя; воно, моє)

VII. Домашнє завдання

Вправа 307, с. 129. Правило, с. 128.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додатки до  уроку

Додаток 1

 

Асоціативний кущ «Іменник»

 

 

Частина мови

     

       

(Рід іменника)                                                                         Хто? Що?

 

          

 

 

Іменник    Головний,

Загальні, власні                                                                              другорядний назви                                                                                                член речення

 

 

 Істоти, неістоти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Таблиця «Рід іменників»

 

Поставте знак «+» навпроти слова відповідно роду іменника 

 

Ч. р.

Ж.р.

С.р.

 Їжак

+

 

 

Вікно

 

 

+

Афаліна

 

+

 

Пелікан

+

 

 

Куріпка

 

+

 

Поле

 

 

+

 

 

 

 

 

Поставте знак «+» навпроти слова відповідно роду іменника

 

Ч. р.

Ж.р.

С.р.

Дерево

 

 

 +

Жаба

 

 +

 

Кіт

 +

 

 

Хохуля

 

+ 

 

Латаття

 

 

+ 

Зубр

 +

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Гра  „Добери слова”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

Гра „Якого я роду?”

 

Описание: C:\Windows\Temp\FineReader11\media\image1.jpeg

 

 

 

Додаток 5

Робота за варіантами

 

Ч.р.

Ж.р.

С.р.

Місяць

Трава   

Намисто

Аґрус

Електрика

Убрання

Носоріг

Уява

Зайченя

Дім

Калина

Небо

Равлик

Ріка

Авто

Урок

Айстра

Намисто

Йод

Їжа

КолЬє

 

Додаток 6

Кросворд «Іменник»

 

 

л

і

л

і

я

б

о

г

о

м

о

л

 

 

л

е

л

е

к

а

 

 

 

н

а

р

ц

и

с

к

о

н

в

а

л

і

я

 

т

и

с

 

б

а

б

а

к

 

Назва квітки, занесеної до Червоної книги, жіночий рід. (Лілія)

Назва комахи, занесеної до Червоної книги ,чоловічий рід.( Богомол)

Назва птаха, занесеного до Червоної книги, жіночий рід.(Лелека)

Назва квітки, занесеної до Червоної книги , чоловічий рід.(Нарцис)

Назва квітки, занесеної до Червоної книги ,жіночий рід.(Конвалія)

Назва отруйного дерева, занесеного до Червоної книги, чоловічий рід.( Тис)

Назва гризуна, занесеного до Червоної книги, чоловічий рід.(Бабак) 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Миколюк Анастасія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
15 липня 2018
Переглядів
15605
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку