Розробка уроку української мови "Рідна та державна мова"

Про матеріал

Формувати в учнів уявлення про рідну мову як мову українського народу, про державну мову як мову держави; розвивати пам'ять учнів, вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; збагачувати словниковий запас. Виховувати повагу до рідної мови.

Перегляд файлу

Дата ___________________________                                 Клас  ______________________

Тема: Рідна та державна мова

Мета: формувати в учнів уявлення про рідну мову як мову українського народу, про державну мову як мову держави; розвивати пам’ять учнів, вміння виконувати звуко-буквений аналіз слів; збагачувати словниковий запас. Виховувати повагу до рідної мови.

Обладнання: підручник, зошит.

Хід уроку

І. Організаційний момент

- Доберіть до слова учні прикметники (пригадати, що таке прикметник) (старанні, ввічливі, виховані, охайні, трудолюбиві тощо).

- Бажаю вам, щоб на сьогоднішньому уроці ви були саме такими, як назвали.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перевірка домашнього завдання.
  • Прочитайте записані прислів’я. Поясніть їх зміст.
  1. Каліграфічна хвилинка.
  • Пальчикова гімнастика.

Пп Па Пло, Пил, Пра, спо.

  1. Записати слова в алфавітному порядку.

У школі на уроці фізкультури діти Поліна, Павло, Панас, Пилип, Потап і Петрик мають стати в рядочок в алфавітному порядку. В якому порядку стоятимуть діти?

  • Запишіть імена дітей в зошит каліграфічно.
  • Що спільного в цих словах? (імена людей).
  • Яке слово зайве? Чому?

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку.

  1. Прочитати прислів’я.

Завдяки слову ми розуміємо одне одного.

  • Як ви його розумієте?
  • Чи зрозумілими будуть вам слова людей іншої національності, мову яких ви не вивчали?
  • Сьогодні ми розглянемо мову як рідну, і державну.
  • Фізкультхвилинка.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

  1.  Прочитати вислів поета.

«Хто не любить українську мову, той не любить свою Батьківщину».

Українська мова — це душа народу,

А український народ без мови не народ.

В. Сосюра

 

  1. Робота в групах.
  • Обговоріть в групах вислів поета. Подумайте, чому Володимир Сосюра так вважає? Чи згодні ви з ним?

Після того, як діти висловлять свої думки, вчитель підводить підсумок.

  •  Найбільше і найдорожче добро в кожного народу — це мова. Рідна українська мова! У ній мудрість і пам’ять тисячоліть. У ній щирість, радощі й печаль народу, його труд і піт, кров і сміх. Запашна, співуча, гнучка, сповнена музики і квіткових пахощів, вона встала з колін, як піднялася й наша Україна. Проголошення незалежності дало право зайняти українській культурі належне їй місце. А основою, джерелом культури є мова. І той, хто не знає української мови або цурається її, прирікає себе на злиденність душі. У всі віки, у всі часи, на всіх перехрестях історії українська мова була тим скарбом народу, який нічим не можна замінити. Українська мова — це серце нації, а нація має своє обличчя, свій характер, свою культуру, мораль, честь і гідність, свої святощі, своє минуле, теперішнє і майбутнє.
  1. Письмо з пам’яті.

Робота над вправою 5, с. 6.

Діти читають завдання до вправи в підручнику, виконують по порядку. Вивчити вірш колективно.

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу.

Діти самостійно ознайомлюються з інформацією, вміщеною в підручнику.

  • Що із прочитаного було вам знайомим раніше?
  • Що нового дізналися?
  1. Словникова робота

— Над яким словом будемо працювати?

  • Немає рота й язика,

та цілий день не замовка:

воно говорить і співає,

танцюй собі, коли заграє. (Радіо)

— Запишіть каліграфічно.

По радіо звучала весела пісня.

Радіо — галузь науки, техніки, культури, пов’язана з передаванням на відстань інформації за допомогою радіохвиль. Слово радіо утворилося від латинського радіус — промінь.

— Утворіть словосполучення.

Радіо українське, нове, місцеве, маленьке, старовинне

— Допишіть слово радіо у потрібній формі:

сидіти біля...      вимкнути з розетки...

 

  1. Зорово-слуховий диктант.
  • Прочитайте тест в підручнику впр. 7, с.7 мовчки.
  • Перекажіть його
  • Звернути увагу на написання Державна, держави, В Україні, цією,  її, щоденному, спілкуванні, телебаченні, радіо.

V. Узагальнення і систематизація знань учнів.

  1. Робота над вправою 6, с. 7
  • Дібрати прикметники до слова МОВА  (рідна, калинова, материнська, милозвучна, багата).
  • Читання вірша Ігора Січовика хором.
  • Які частини мови використав поет для створення своєї поезії?
  • Якими ознаками наділив автор рідну мову?
  • Назвіть ланцюжок букв у слові УКРАЇНСЬКА, а потім ланцюжок звуків.
  • Скільки букв? Скільки звуків? На що слід звернути увагу під час написання цього слова?
  • Доповніть речення п’ятьма прикметниками з вірша. Запишіть.

VI. Підсумок уроку

— Яку тему ми почали вивчати?

— Яка мова є державною мовою України?

— Як потрібно ставитися до рідної мови?

VII. Домашнє завдання

С. 8, впр. 8.  Які держави світу ви знаєте? Якою мовою спілкуються в цих країнах? Запишіть за зразком.

Зразок: Росія — російська... .

 

 

 

docx
Додано
14 липня 2018
Переглядів
1571
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку