Розробка уроку узагальнення знань із зарубіжноЇ літератури "Подорож Скруджа у часі та просторі як можливість осягнути своє життя» (за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі")

Про матеріал
Метою створення даного уроку є бажання допомогти учням усвідомити зміст повісті, розтлумачити факт казкового переродження Скруджа, розгледіти причини його деградації, простежити зміни в характері і поведінці головного героя.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок-подорож із світової літератури

 

для учнів 6 класу




 

                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цілі:

  • навчальні: перевірити усвідомлення  учнями змісту повісті, розтлумачити факт казкового переродження Скруджа, допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа, простежити         зміни в характері і поведінці головного героя;
  • розвивальні:  вдосконалювати навички роботи з аналізу тексту, характеристики літературного героя, виразного читання, розвивати творчу уяву, критичне мислення;
  • виховна: донести до учнів сутність гуманістичних ідеалів письменника;виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати.

 

Обладнання:  портрет Ч.Діккенса. Текст повісті, аудіозаписи різдвяних пісень, щедрівок, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

 

Хід уроку

 

 Тоді людина стає кращою,

коли ви покажете їй, якою вона є насправді.

                                                          А.П. Чехов

 

Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.

Ч.Діккенс

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфів уроку.

Сьогодні ми здійснимо подорож сторінками «Різдвяної пісні», разом із Скруджем помандруємо в часі і просторі. Допоможемо йому осягнути власне життя і зробити правильні висновки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. «Пароль»

З метою швидкого залучення учнів до роботи застосовується  інтерактивна технологія «Пароль» (учитель привітавшись не пропонує учням сісти,  а просить кожного: « назвіть ланцюжком по сьогоднішній темі ключове слово або словосполучення  – своєрідний пароль» . Це можуть бути слова: Чарльз Діккенс, Марлей, Скрудж, Духи, Боб Кретчет,  Різдво, святкувати, печена гуска, пудинг, подарунки…)  Сказавши пароль учні сідають за парти.

  1. «Налаштування»

«Установка на самовдосконалення мистецтва спілкування»

Слово вчителя. Діти, привітно, з повагою погляньте на свого сусіда по парті. Побажайте один одному хорошого настрою та успіхів на уроці, називаючи один одного по імені.

ІV. Актуалізація опорних знань

Звучить мелодія (sekret garden)

  • Вслухайтеся у звуки чарівної мелодії… У ній відчувається прозорість морозного повітря, легкий смуток, спокій, ледь чутне опадання сніжинок з обмерзлих дерев. Природа постає перед нами прикрашена чарівним блиском , в ній відчувається першородна відкритість та незахищеність.Саме в цій порі криється одвічна загадка взаємин людини і природи.

Адже у житті є така мить, коли прозріває душа особистості, бо їй відкриваються незрозумілі грані буття. Людина змінюється стає добрішою, милосерднішою, уважнішою. Ця мить називається просвітленням душі.

(На дошці висить червоне серце з написом «Різдво». У кожного на парті є маленьке сердечко у якому учні пишуть асоціації до слова «Різдво»:

Радість, прощення, надія, колядки, побажання добра і миру, народження Ісуса, милосердя, доброчинність, щедрість, свято, родинне коло, дванадцять пісних страв… Сердечка з асоціаціями прикріплюють до спільного серця.)

V. Робота над темою уроку.

1. Літературний диктант.

1. Про кого ці слова: «…ніхто ніколи не перепиняв його на вулиці радісним вигуком. Жоден старець не наважувався простягти до нього руку

 а) про Боба Кретчета; б) про Скруджа; в) про Фреда.

2. Хто завітав до Скруджа на передодні Різдва?

а) Марлеєва тінь; б) племінник; в) сусід.

3. Повість Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» складається:

а) з 5 частин, які автор називає строфами;

б) з 7 частин, які автор називає розділами;

 в) з 10 частин, які автор називає піснями.

4. Боб Кретчет був для Скруджа а) племінником; б) працівником; в) компаньйоном.

5. Слово «щедрість» для Скруджа було: а) грубим; б) лиховісним; в) ласкавим.

6. Аби Скрудж не змінився на краще, він наступне Різдво а) зустрічав би сам;

 б) не зустрів би, бо помер; в) зустрічав би з племінником.

 

Слово вчителя. Я переконана, що подорожувати люблять всі. Ви вже на порозі такої фантастичної мандрівки, адже знаєте пароль. Наша подорож станеться у Святвечір, коли здійснюються усі мрії і бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Різдво – це велике свято – торжество світла і добра, день очищення душі від усілякого зла, день милосердя та доброти. Отже вирушаємо в подорож!

  1. Інсценізація діалогу Скруджа з племінником.
  2. Евристична бесіда.
  •          Як ви думаєте, чи Скрудж завжди був таким, яким ми його бачимо на початку твору?
  •          Що ви можете сказати про Фреда – племінника Скруджа? Чого він хоче грошей чи теплих взаємин з дядьком?
  •          Що вам відомо про Скруджа? (стислий переказ прочитаного)
  •          Чому герой так не любить Різдва? (Бо вважає все це дурницею)
  •          Зачитайте, як Скрудж зустрів Свят вечір. ( З’їв похмурий обід у похмурій корчмі, …проглянув усі газети, і, згаявши решту вечора над прибутково-видатковою книгою, вирушив додому спати.)
  •          Яка мета візиту привида Марлея напередодні Різдва? (Привид намагається застерегти героя від помилок, які колись зробив сам, прагне змусити його зрозуміт всю хибність і потворність його життя).
  •          Про що попередив Марлей? (Про те, що до Скруджа повинні завітати духи різдва)
  1. Теоретична скринька.  
  • Подумайте  який прийом застосовує автор розповідаючи про ці події. З якою метою? (автор використовує прийом фантастики. Хоче заінтригувати читача і тримати його в постійному напруженні і зацікавленості)

Робота із схемою «Реальність і фантастика в повісті» (ст. 153жов.223)

Фантастичний сюжет викривається реалістичним змістом, діють не тільки живі, реальні люди, а й привиди, фантастичні образи.

6. Робота в групах. (за малюнками)

Учні об’єднані у 3 групи, і розповідають за допомогою цитат з твору про зображених на ілюстраціях духів минулого, теперішнього і майбутнього Різдва. (кожна група шукає цитати про духа, що зображений на даній їм ілюстрації)

 

  1. Бесіда
  • Подумайте, для чого Скруджеві посилалися подорожі? ( З метою виправлення помилок усього життя, довести, що ця людина не була негідником і потворою).

-    Які причини деградації Скруджа як особистості можна назвати?

(злиденне напівголодне дитинство; важка праця підлітком; страх бути гіршим за інших; він не відчував любові батька і тому не навчився любити інших; гроші стали єдиною метою його життя.)

  1. Колективна робота. Складання схеми з ланок, що на презентації.

Згадайте ланцюг Марлея і побудуйте ланцюжок помилок Скруджа

(Ланцюжок – одне явище зачіпляється за інше, одне слідує з іншого):

Любов до грошей- жадібність – скнара-байдужість до оточуючих – жорстокість у стосунках- зрада у коханні - зрада друзів-самотність

  1. «Мозковий штурм»
  • Завдяки подорожам запропонованим духами Скрудж змінився. Змінився повністю, тобто переродився.  Як ви вважаєте, що сприяло переродженню Скруджа? (Потрясіння від побаченого підштовхнуло до прозріння. Спочатку це самотність у дитинстві, тяжка праця у молодості, зраджене кохання, та останньою краплею було видовище його смерті, коли ніхто не жалкував за ним.)    
  • Доведіть, що Скрудж дійсно переродився.

(після висловлювань учнів гроно – «Переродження Скруджа» презентація)

  • Чи змінилося його ставлення до Різдва? (учні зачитують щасливий кінець повісті)
  1.  Вправа «Рецепт Щастя»

На зображенні серця написано епіграф уроку. Учні аналізують їх, тим самим проголошуючи рецепт щасливого життя.

VІ. Підсумок уроку

  1. Підсумкове слово вчителя.

Наш народ заздалегідь розпочинав підготовку до святвечора, прибирав оселі, готував до свята худобу, прибирав стайні. До Свят - вечора слід віддати всі борги, помиритися із сусідами та ворогами.

Але найважливішим було підготуватися самому до свята, підготувати свою душу. Це прекрасні традиції, і нам не слід їх порушувати. Нам теж треба підготувати свої душі до свята, і в цьому, я сподіваюсь, нам уже допоміг Ч. Діккенс.

Адже завдяки доброму генієві письменника, ми тепер з вами знаємо що людське щастя не залежить від багатства і кількості грошей на банківському рахунку. І лише добрій, щедрій, щирій людині відкриті істинні радості буття.

  1. Виступ щедрувальної групи.
  2. Оцінювання учнів.

VI. Домашнє завдання

Написати твір “Що в житті людини найцінніше?” або створити власне різдвяне оповідання.

 

 

Додаткові завдання

 

  1. «Скринька людських чеснот і вад»
  2. Сенкан «Скрудж», «Різдво»
  3. «Відкритий мікрофон»: « Чи всі люди заслуговують на любов і пошану?»

                                          « Що таке гуманізм?»

  1. Продовж речення: «Мені хотілося б виховати в собі…»

                                 « На сьогоднішньому уроці я зрозумів…»

 

docx
Додано
13 січня 2022
Переглядів
1054
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку