Відкритий урок-подорож із світової літератури
для учнів 6 класу
Цілі:
Обладнання: портрет Ч.Діккенса. Текст повісті, аудіозаписи різдвяних пісень, щедрівок, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Хід уроку
Тоді людина стає кращою,
коли ви покажете їй, якою вона є насправді.
А.П. Чехов
Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч.Діккенс
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфів уроку.
Сьогодні ми здійснимо подорож сторінками «Різдвяної пісні», разом із Скруджем помандруємо в часі і просторі. Допоможемо йому осягнути власне життя і зробити правильні висновки.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
З метою швидкого залучення учнів до роботи застосовується інтерактивна технологія «Пароль» (учитель привітавшись не пропонує учням сісти, а просить кожного: « назвіть ланцюжком по сьогоднішній темі ключове слово або словосполучення – своєрідний пароль» . Це можуть бути слова: Чарльз Діккенс, Марлей, Скрудж, Духи, Боб Кретчет, Різдво, святкувати, печена гуска, пудинг, подарунки…) Сказавши пароль учні сідають за парти.
«Установка на самовдосконалення мистецтва спілкування»
Слово вчителя. Діти, привітно, з повагою погляньте на свого сусіда по парті. Побажайте один одному хорошого настрою та успіхів на уроці, називаючи один одного по імені.
ІV. Актуалізація опорних знань
Звучить мелодія (sekret garden)
Адже у житті є така мить, коли прозріває душа особистості, бо їй відкриваються незрозумілі грані буття. Людина змінюється стає добрішою, милосерднішою, уважнішою. Ця мить називається просвітленням душі.
(На дошці висить червоне серце з написом «Різдво». У кожного на парті є маленьке сердечко у якому учні пишуть асоціації до слова «Різдво»:
Радість, прощення, надія, колядки, побажання добра і миру, народження Ісуса, милосердя, доброчинність, щедрість, свято, родинне коло, дванадцять пісних страв… Сердечка з асоціаціями прикріплюють до спільного серця.)
V. Робота над темою уроку.
1. Літературний диктант.
1. Про кого ці слова: «…ніхто ніколи не перепиняв його на вулиці радісним вигуком. Жоден старець не наважувався простягти до нього руку
а) про Боба Кретчета; б) про Скруджа; в) про Фреда.
2. Хто завітав до Скруджа на передодні Різдва?
а) Марлеєва тінь; б) племінник; в) сусід.
3. Повість Ч.Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» складається:
а) з 5 частин, які автор називає строфами;
б) з 7 частин, які автор називає розділами;
в) з 10 частин, які автор називає піснями.
4. Боб Кретчет був для Скруджа а) племінником; б) працівником; в) компаньйоном.
5. Слово «щедрість» для Скруджа було: а) грубим; б) лиховісним; в) ласкавим.
6. Аби Скрудж не змінився на краще, він наступне Різдво а) зустрічав би сам;
б) не зустрів би, бо помер; в) зустрічав би з племінником.
Слово вчителя. Я переконана, що подорожувати люблять всі. Ви вже на порозі такої фантастичної мандрівки, адже знаєте пароль. Наша подорож станеться у Святвечір, коли здійснюються усі мрії і бажання, стають реальними найфантастичніші речі. Різдво – це велике свято – торжество світла і добра, день очищення душі від усілякого зла, день милосердя та доброти. Отже вирушаємо в подорож!
Робота із схемою «Реальність і фантастика в повісті» (ст. 153жов.223)
Фантастичний сюжет викривається реалістичним змістом, діють не тільки живі, реальні люди, а й привиди, фантастичні образи.
6. Робота в групах. (за малюнками)
Учні об’єднані у 3 групи, і розповідають за допомогою цитат з твору про зображених на ілюстраціях духів минулого, теперішнього і майбутнього Різдва. (кожна група шукає цитати про духа, що зображений на даній їм ілюстрації)
- Які причини деградації Скруджа як особистості можна назвати?
(злиденне напівголодне дитинство; важка праця підлітком; страх бути гіршим за інших; він не відчував любові батька і тому не навчився любити інших; гроші стали єдиною метою його життя.)
Згадайте ланцюг Марлея і побудуйте ланцюжок помилок Скруджа
(Ланцюжок – одне явище зачіпляється за інше, одне слідує з іншого):
Любов до грошей- жадібність – скнара-байдужість до оточуючих – жорстокість у стосунках- зрада у коханні - зрада друзів-самотність
(після висловлювань учнів гроно – «Переродження Скруджа» презентація)
На зображенні серця написано епіграф уроку. Учні аналізують їх, тим самим проголошуючи рецепт щасливого життя.
VІ. Підсумок уроку
Наш народ заздалегідь розпочинав підготовку до святвечора, прибирав оселі, готував до свята худобу, прибирав стайні. До Свят - вечора слід віддати всі борги, помиритися із сусідами та ворогами.
Але найважливішим було підготуватися самому до свята, підготувати свою душу. Це прекрасні традиції, і нам не слід їх порушувати. Нам теж треба підготувати свої душі до свята, і в цьому, я сподіваюсь, нам уже допоміг Ч. Діккенс.
Адже завдяки доброму генієві письменника, ми тепер з вами знаємо що людське щастя не залежить від багатства і кількості грошей на банківському рахунку. І лише добрій, щедрій, щирій людині відкриті істинні радості буття.
VI. Домашнє завдання
Написати твір “Що в житті людини найцінніше?” або створити власне різдвяне оповідання.
Додаткові завдання
« Що таке гуманізм?»
« На сьогоднішньому уроці я зрозумів…»