Урок "Мацуо Басьо. Хайку. Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку".

Про матеріал
У публікації подано матеріали про японського поета Мацуо Басьо та різноманітні завдання щодо кращого розуміння учнями жанру хайку
Перегляд файлу

Тема: Мацуо Басьо. Хайку. Лаконізм форми та широта художнього змісту хайку.

Мета: познайомити учнів зі своєрідністю японської культури; познайомити з життєвим та творчим шляхом Мацуо Басьо; дати поняття про жанр хайку; розвивати навички виразного читання, асоціативного мислення; виховувати повагу до культури інших народів, вміння бачити красу природи, прагнення до самопізнання, самовдосконалення.

Хід уроку

  1.                 Організаційний момент.
  2.             Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку Вступне слово вчителя.

Японія... Неповторна природа... Унікальна культура Японії, яку відкрила для себе Європа тільки в середині ХІХст. Жоден чужинець до цього під загрозою смерті не міг ступити на землю «Ніхон», як японці називають свою країну, що в перекладі означає «Країна вранішнього сонця». Тут живуть люди, які вклоняються красі та вміють її створювати. Поезія... Японці дуже люблять поезію. Вона супроводжує їх протягом усього життя. Вірші можна побачити скрізь: на дзвіночках біля дверей, на стінах, на посуді, рушниках, серветках... Кожного року навіть проходять поетичні змагання, де десятки тисяч японців читають вірші. Найбільш улюблені вірші - хайку. Кожен японець знає кілька десятків хайку, і найчастіше це - твори Мацуо Басьо.

 

Запис дати та теми уроку .

 

Як ви зрозуміли, на сьогоднішньому уроці ми продовжуємо знайомитися з японською культурою, з життєвим та творчим шляхом Мацуо Басьо; з віршами японського поета, які називають хайку. Розгортайте зошити...

Слайд 2

 

Слово вчителя.

 

Слайд 3 Японія розташована на островах (їх більше 4 тисяч) у Тихому океані.

 

Найбільшими є 4 острови: Хонсю, Хоккайдо, Кюсю і Сікоку. Три чверті території займають гори.

 

Слайд 4 Найвищою точкою Японії є гора Фудзіяма, її шанують як національну святиню.

Японія - високорозвинута країна. Однак Японія відзначається не тільки високим економічним розвитком, а й своєрідною, самобутньою культурою.

 

Слайд 5 Це країна орігамі - традиційного японського мистецтва рукоділля: з квадратного аркуша паперу шляхом простого складання виходять фігурки тварин, квіти, предмети.

 

Слайд 6 Це країна ікебани - прикладного мистецтва компонування квітів та гілок у вазі.

 

Слайд 7 Це країна мистецтва бонсай - вирощування карликових дерев у горщиках, які обмежують їх ріст.

 

Слайд 8 Це країна чайної церемонії - мистецтва приготування та пиття чайного напою.

 

Слайд 9 Це країна боротьби сумо, де борці відзначаються могутньою статурою.

 

Національні символи Японії: дерево - сакура, квітка - хризантема.

 

Це країна, у якій біля трьох століть тому з явилась нова поетична форма - хайку.

 

А які цікаві факти знаєте ви про Японію?

 

  1.          Актуалізація опорних знань

 

Слайд 10 Біографія Мацуо Басьо.

 

Учень 1

Басьо народився 1644 р. у містечку Уено провінції Іга. Батько походив із роду Мацуо, був учителем каліграфії. У Японії існують певні традиції щодо імен. Поки людина досягне повноліття, її ім'я декілька разів змінюється. Перше ім'я славетного поета було Дзінсітіро. У 18 років – Манефуса. Багато літературних псевдонімів мав Мацуо, але Басьо - найвідоміший з них. У 9 років Мацуо став слугою при Тодо Йосідаті, який був сином і наступником володаря замку Уено. Різниця між юнаками була лише 2 роки і тому між ними виникла приязнь, заснована на спільності інтересів - поезії. У 1665р. обоє беруть участь у складанні колективної поеми разом із кращими поетами. Це був вдалий початок літературної кар'єри. Але через рік Тодо несподівано помирає. Ставши непотрібним в замку,  Мацуо перебирається до Кіото, де вивчає японську класичну літературу, китайську поезію. Щоб заробити собі на життя друкує невелику збірку віршів, їде у місті Едо, де влаштовується на службу, але через деякий час залишає її, надумавши стати монахом.

 

Учень 2.

У 1677 р. Мацуо стає професійним учителем поезії. Поет став відомим, але потерпав від бідності. Тому один з його учнів, син багатого торговця, умовив батька подарувати вчителеві маленький будиночок поруч із невеликим ставком, на березі якого росли бананові пальми (басьо). Після того, як будинок стали називати Басьо-ан, поет вирішує взяти собі псевдонім Басьо, що означає «бананова пальма».

Дуже довго і складно поет шукає свій шлях у мистецтві. Лише, коли митцю виповнилось майже 40 років, він винайшов свій власний стиль, в якому поєдналися кращі досягнення попередньої японської поезії й глибина східних філософських і релігійних учень.

У 1682 р. пожежа знищила “бананову хижку" і Басьо вирушив на батьківщину.

Помер Мацуо Басьо в місті Осака в оточенні своїх учнів.

 

  1.           Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу.

Робота над хайку.

  1. Вчитель.

 

Слайд 11 Мацуо Басьо писав вірші в нашому розумінні незвичні: маленькі за обсягом, трирядні, ще й без рими. Ті вірші (хоку, або хайку) за невеличкий обсяг європейські дослідники називають «гномічною поезією».

Хто такі гноми, ви добре знаєте. Згадайте казку «Білосніжка та семеро гномів». Так, як і ті маленькі лісові мешканці, вірші-гномики Мацуо Басьо живуть довго (вже понад триста років!), але не старіють, дивують світ щирістю і таємничістю, проникливістю і добротою, відвертістю і спостережливістю. Ці вірші-гномики бувають і захопленими, і здивованими, і веселими, і сумними, але ніколи не бувають байдужими ані до природи, ані до людей.

 

Робота з текстом.

Читання вчителем хайку «Старий ставок»

 

Старий ставок!

Жабка стрибне –

Сплеск пролунає.

 

  •                   Який настрій створює хайку? (Одночасно веселий і сумний).
  •                   Який образ навіює сум? (Образ Ставка).
  •                   Які звуки чуються біля ставка на початку хайку? (їх немає).
  •                   А хто викликає посмішку? (Веселить жабка).
  •                   Якою ви уявили жабку?
  •                   Що змінилося у світі з її появою? (Сплеск - звук. Пішли кола по воді - рух).
  •                   Яким став світ? (Рухливішим, жвавішим, веселішим).
  •                   Як довію ми бачимо ставок і жабку ? (Ставок був, є і буде. А жабка є і буде ще деякий час).
  •                   Чому, з точки зору Мацуо Басьо. ставок і жабка рівноцінні? (Світ гармонійний. У ньому однаково важливі мить і вічність, велике і мале. І навіть невелика жабка може змінити великий світ хоча б на мить).

 

«Сакура».

 

З іншими хайку поета ми познайомимося за допомогою ось цієї квітучої «сакури». На гілочках розквітли паперові квіти з віршами, ви по черзі зриваєте квітку, читаєте поезію і робите її коротенький аналіз: що ви бачите, які почуття викликають у вас ці рядки.

 

Квіти зів'яли.

Вкриває землю печаль-

насіння трав.

 

Я бачу осінь. Тихо падає листя. Землю вкриває печаль. Сумно. Квіти зів'яли. Але залишилося насіння, а з ним і надія на майбутню молоду зелень. Тому мій сум світлий. Цей вірш не тільки про природу, а й про вічну надію на оновлення, відродження, спадкоємність поколінь.

 

  1.                Гірська троянда!

Її гілочки так і просяться

прикрасою на капелюх.

 

Серед суворих скель - чарівна долинка, розквітле диво - троянда. Переборола і кам’янистий грунт, і вітри, й погоду. Хочеться подовше затримати таку красу біля себе, зірвати її, але на капелюшкові троянда швидко зів’яне. Тож не руш живої краси. Дай помилуватися на квітку й іншим.

 

  1.                Милуюся місяцем,

Навколо ставка проблукав

Цілісіньку ніч.

 

Краса місячної ночі надихає на романтичні настрої, з’являються дивовижні мрії, прагнення до чогось незвичайного.

 

  1.                Росинки: крап-крап.

Може, спробувати ними

Змити бруд зі світу?!

 

Чисті росинки вмивають природу, що прокидається зі сну. Ми знаємо, що у світі є зло і бруд, заздрість, ненависть, війни, хвороби. І нас хвилює питання: як знищити зло? Як змусити людей усвідомити, що тільки краса породжує гармонію і спокій?

 

  1.                Білий лотос-цвіт:

Не цурається багна,

Із якого зріс.

 

Прекрасна чудо-квітка лотос. Але росте й живиться вона серед болота, прикрашаючи його. Так і людина: якого б високого становища у суспільстві вона не досягла, не має забувати, хто вона і звідки, забувати батьків, родину, односельців.

 

  1.                І зимування свято,

Якщо у твоєму серці –

Квітуча слива!

 

- Чому ж присвячені ці дивовижні вірші-замальовки? (Вони оспівують красу природи і водночас націлюють читачів споглядаючи за буйним квітом сакури або метеликом, хризантемою, розмірковувати про життя людини, її думки, настрої, почуття).

 

Слайд 12 Релаксаційна хвилинка

 

  1.              Закріплення умінь, навичок та знань.

 

Щоб краще пізнати світ хайку я пропоную вам пограти в «Поетичне лото». Огляньте картки для три. Я читатиму початок хайку Мацуо Басьо, а вам слід відшукати на картках закінчення - третій рядок.

 

Під час літніх злив

Ноги журавля

(Стали короткими)

 

Під час квітування сакур

Горам краси не додасть

(Навіть ранкова зоря)

 

Мудрий павук

Павутиною вловив

(Кленовий листок)

 

Із далеких літ

Скільки всього нагадав

(Цей вишневий цвіт)

 

Творча пауза.

 

Слайд 13 Скласти хайку із груп слів.

 

Гілки, снігах, самі, залишились, у, соснові, скількох, собою! ( У скількох снігах залишилися самі собою соснові гілки!)

Тінь, літає, полі, метелик, на, одна-однісінька, всьому. (Метелик літає .Одна-однісінька тінь на всьому полі.)

 

Слайд 14 Гра «Карута».

 

В японських родинах для того, щоб вивчити вірші та ієрогліфи, грають в гру «Карута». На картках пишуться поезії, потім вони розрізаються і перемішуються. Мета: скласти правильний варіант. Давайте спробуємо в неї пограти, алс пам’ятайте, Мацуо Басьо говорив своїм учням, що «хайку не можна складати з «різних» шматків. Його треба кувати, як золото».

Жаль на серце впав:

при дорозі рожі цвіт

кінь мій общипав...

 

Перед вродою квітів

соромно стало місяцю? –

Сховався за хмаркою.

 

О, скільки згадаєш,

поки дивишся

на розквітлу сакуру!

 

Побачу іриси –

й відразу хочеться

створити хайку.

 

Слайд 15 В хайку використовуються так звані «сезонні слова», які свідчили про конкретну пору року й не могли застосовуватися для опису інших природних сезонів.

 

Самостійна робота з підручником с. 173.

 

Визначте за «сезонними словами», якій порі року (де це можливо) присвячене хайку?

 

 

 

Асоціативний диктант

 

Випишіть ті слова, які можуть характеризувати хайку: лаконічність (стислість), жартівливість, простота, метафоричність, різна кількість рядків, постійна кількість рядків, «сезонні слова», конкретність, багато епітетів, мало епітетів, багато порівнянь, мало порівнянь, глибина змісту, єдність людини і природи.

 

  1.           Підбиття підсумків уроку.

Рефлексія.

Учитель. Я б хотіла розповісти вам одну історію, яка трапилася з Мацуо Басьо.

Басьо зі своїм учнем ішли рисовим полем. Учень, побачивши червоного метелика, склав хайку:

Відірви пару крил у метелика – І вийде стручок перцю. Басьо сказав: «Це не хайку. Ти вбив комаху. Якщо ти хочеш скласти хайку і вдихнути в нього життя, ти повинен сказати: Додай пару крил до стручка перцю - І ти зробиш метелика».

 

А чому вірш, складеним учнем, не є хайку?

 

Хайку вчать любити природу, один одного і свою рідну землю: приходити на допомогу тим, хто цього потребує і щиро радіти успіхам товаришів; але хайку не вчать знищувати красу і вбивати.

 

  1.       Домашнє завдання.

 

Слайд 16 Вивчити напам’ять 3-4 хайку, намалювати ілюстрації до хайку; спробувати скласти власні хайку.

 

docx
Додано
15 січня 2022
Переглядів
1489
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку