МЕТОЮ УРОКУ Є :
-поглиблиблення знань учнів про прикметник як частини мови, про його роль у мовленні ;
-розвивиток зв'язного мовлення учнів, мислення, спостережливості, пізнавального інтересу;
-вихованняя любові до природи, до рідної мови .
Урок української мови в 4 класі
ТЕМА. Повторення вивченого про прикметник. Спостереження за роллю прикметників у мовленні.
МЕТА. Поглиблювати знання учнів про прикметник як частину мови, про його роль у мовленні.
Розвивати зв'язне мовлення учнів, мислення, спостережливість, пізнавальний інтерес.
Виховувати любов до природи, до рідної мови.
ОБЛАДНАННЯ. підручник ( Рідна мова 4 клас, 1 частина, автор М.С.Вашуленко,Київ, « Освіта», 2004), кошик, мікрофон, картки із завданнями, малюнки осені, айстри, картки з назвами пунктів плану, фізхвилинка.
ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу
Методи і прийоми: робота в парах, «мозкова атака», «асоціативний кущ» , «сенкан» ,«мікрофон».
Форми: індивідуальна, парна.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
- Доброго ранку!
- Доброго дня!
- Говорите ви, і говорю вам я.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому,в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
Тож сядьте рівненько, будьте уважні,
Щоб працювати нам було не важко.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1) Вступне слово
— Яким ви хочете бачити наш урок? (Цікавим, веселим, пізнавальним, науковим, творчим, пошуковим, загадковим проблемним)
— А ви на уроці якими повинні бути? ( Дисциплінованими, уважними , активними, зібраними, наполегливими)
— Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо, цікавий, творчий продуктивний урок. Все залежить від вашої активності, уважності, творчості. А працювати ми будемо під девізом:
Діяти активно!
Думати оперативно!
Сперечатись доказово
Для всіх обовязково!
- Сьогодні до нас на урок завітала гостя. А хто вона, ви зможете дізнатися, коли відгадаєте загадку.
Щедра гостя до нас прийшла.
Багаті людям врожаї принесла,
Фрукти щиро дарувала,
листям різнобарвним землю укривала.
Хто це?
- Чому ви думаєте, що це осінь? Доведіть свою думку.
- Які слова допомогли вам уявити осінь?
- Які у вас виникають асоціації, коли ви чуєте слово осінь? ( Дощ, вітер, падолист, багрянець, ключ, золото, краса, сум).
2) Повідомлення плану уроку
- Сьогодні на уроці ми поглибимо свої знання про вже відому нам частину мови , розкриємо глибше її значення та роль у мовленні, помандруємо на гостину до матінки-природи в ліс. Ви зустрінете багато цікавих тварин. Ми доторкнемося до золотокосої осінньої казки. Загалом на вас чекає багато цікавих вправ і завдань.
А працювати ми сьогодні будемо за таким планом.(план написаний на осінніх листочках і кріпиться на дерево)
ПЛАН РОБОТИ
Каліграфічна хвилинка
Проблемна ситуація
Складання сенкану
Зроби вибір
Творче завдання
Гра « Будь уважним !»
Самостійна робота
Фізхвилинка
ІІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
1. Хвилинка каліграфії
- Бачите,як гарно по осінньому убралося наше дерево. Щоб воно тішило нас очікуваними результатами, повправляємось у каліграфії. Розкрийте зошити, каліграфічно запишіть дату, класну роботу, слова та речення записані на дошці
Ос сі ос ін нь осінь
Осінь іде – дощі за собою веде.
- Які букви з'єднуються верхнім з'єднанням? Середнім? Нижнім?
- Записати спільнокореневі слова до слова осінь, виділити корінь.
Осінь, осінній, осені, восени.
2. Проблемна ситуація
Діти, осінь передала нам кошик з горішками. В кожному горішку підказка про яку частину мови ми сьогодні будемо згадувати.
Ознака предмета
Який? Яка? Яке? Як?
Уточнює, прикрашає мовлення
Жовтий, запашна ,яскраве
Другорядний член речення
Частина мови. Прикметник
3. Ви виконали вже два (два листочки з дерева опали) завдання нашого плану. Тому час на нашому уроці з’явитися осінній квітці. Відгадайте,що це за квітка
Осіння квітка сукню вділа
Рожеву, синю, ніжно-білу
Стоїть, неначе їжачок
У неї сотні пелюсток
4. Складання сенкану
- А тепер повправляємось у складанні сенкану . У вас на партах лежить алгоритм сенкану, на дошці у збільшеному вигляді.
- Молодці! З цим завданням ви впоралися успішно.
5. Робота над темою уроку
— Прочитайте словосполучення. Із поданих словосполучень виберіть і запишіть тільки прикметники.
Незалежна Україна, мальовничі Карпати, древній Київ, родюча земля
6. Творче завдання
- На дошці записано речення. Поширте його прикметниками.
Закінчується осінь.
- З ряду слів, близьких за значенням, доберіть і вставте замість крапок найбільш влучне. Утворені речення запишіть.
Багряний, рум’яний, червоний, рожевий, малиновий.
На сході небо стало….
Щічки у дівчинки були … кольору.
Ліс восени став ….
6. ГРА « БУДЬ УВАЖНИЙ» ( за вправою 191 с.95)
- Прочитаємо виразно вірш. Чому він має таку назву? Чому прикметник так назвали? Запишіть одну строфу вірша багату на прикметники, і підкресліть їх хвилястою лінією.
Фізхвилинка ( Динамічна пауза)
А ми зовсім не втомились!
Вправо, вліво подивились.
Встали. Спинки розігнули.
Руки вгору підтягнули.
Опустили їх на боки,
Та надули свої щоки.
Пострибали, ще присіли
І на місце тихо сіли.
ІV ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Бесіда - розповідь
- Осінь зачарувала ліс, кожне деревце. Тихо в лісі, тільки вітерець грає листям залишеним на гіллях дерев. Осінь присутня у нас на уроці хоче дізнатися "А що таке прикметники?"
- Так що ж таке прикметники? (частина мови)
- На що вони вказують? (на ознаку предмета)
- На які питання відповідають? (Який? Яка? Яке? Які?)
2 .Робота в парах
- Кожен з вас зараз придумає загадку з одних прикметників про лісову мешканку, а клас повинен відгадати. (Робота по парах. Кожна пара отримує картку з зображенням тваринки )
Руда, пухнаста, швидка, красива...білка.
Хитра, руда, швидка, пухнаста, красива, улеслива...лисиця.
Хижий, злий, сірий, сердитий, голодний, дикий...вовк.
Полохливий, довговухий, прудкий, сірий, боязкий, маленький...заєць.
3)Самостійна робота
Виконання Вправи 196 с.98 за поданим зразком.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1.Бесіда
- Яку частину мови ми сьогодні повторили?
- Для чого вона потрібна в мовленні?
- З якою частиною мови зв'язана?
- Чому прикметник має таку назву?
- Наш урок підійшов до завершення. На нашому дереві не залишилося жодного листочка.
Прикметники роблять нашу мову багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку. Вони ніби є життєдайною силою нашої мови.
2. Оцінювання учнів
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
За вибором
- с. 97 Вправа 193( 3 завдання)
- с.99Вправа 198 (2,3 завдання)
- с.101. Вправа 201 (2 завдання)