Урок розроблено з використанням методів української школи ейдетики ( Є.Антощука). Урок формування (засвоєння) й удосконалення навичок та вмінь. Метод: укрупнення дидактичних одиниць.
Українська мова
4 клас
Учитель: О. Д. Бадзюк
Розділ. Знання про мову, мовні уміння
Тема. Речення
Мета. Узагальнити і діагностувати знання учнів з теми «Речення». Формувати поняття про однорідні члени речення та способи їх поєднання, залежні слова при однорідних членах речення; поняття про просте і складне речення. Розвивати мовлення, вміння звертати увагу на мовні одиниці, аналізувати, доводити, систематизувати, слухати та доповнювати відповіді однокласників. Виховувати інтерес до вивчення української мови, поважати думки і роботу інших учасників навчального процесу.
Обладнання. Картка-пам’ятка «План теми», ватман для вправи «Система позначок», сигнальні картки, мультимедійний супровід.
Тип уроку. Урок формування (засвоєння) й удосконалення навичок та вмінь.
Метод: укрупнення дидактичних одиниць.
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, мотивація навчальної діяльності
1. Гра «Сигнал»
-У кожного на парті є сигнальні картки. Я проведу опитування, але відповідати ви можете лише картками. Якщо відповідь «так», то покажіть зелену картку, а якщо – «ні», то – червону.
- Ми розпочинаємо вивчати нову тему «Речення». Ця тема є зовсім новою?
- Чи маєте ви знання з даної теми?
- Чи можете побудувати речення?
- Чи є бажання гратися?
- Дякую.
- Відповідей «так» було більше, тому можемо продовжити роботу.
- Яку тему ми розпочинаємо опрацьовувати?
- Для чого нам знання з даної теми?
- Які завдання ви б хотіли виконувати на наступних уроках?
ІІІ. Актуалізація опорних знань
- Проведемо діагностування знань з теми «Речення» за карткою-пам’яткою «План теми», яка лежить перед вами, і кожен виявить наповнюваність своєї «скриньки». Вам потрібно поставити знак «+», якщо ви можете дати відповідь на запитання, а в іншому випадку – знак «-».
2. Колективна перевірка
- Зачитайте ті питання, біля яких стоїть знак «-».
- Таких запитань небагато, тому, якщо ми будемо працювати дружно і творчо, то цих знаків буде менше, або вони зникнуть до кінця уроку.
ІV. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу
Слайд №1
1. Гра «Я знаю і навчу тебе»
- Свої відповіді будемо занотовувати на карті «Система позначок»
(Учитель чи учні на ватмані за методикою «Школи ейдетики» методом піктограм роблять висновки-підказки).
Р = ─ ₪. Цим знаком ми позначимо поняття «речення» і закодуємо його. Речення – це слово чи слова, що пов’язані між собою однією думкою.
За метою висловлювання розрізняють
розповідні
питальні
спонукальні
( Відповіді дітей дублюються позначками, на схемі знаками .!біля позначок розповідного і спонукального речення, а біля питального?!)
- Запишіть у зошит спонукальне речення (пораду) зі звертанням до школярів, узагальнюючи відповіді на перші три запитання.
2. Робота у зошиті
(Діти, будь ласка, будьте уважними при визначенні виду речення за метою висловлювання.)
( Обговорення і пояснення орфограм)
3. Робота з підручником
Прочитайте мовчки текст із вправи 64 с. 33, доберіть потрібну інтонацію. Дайте характеристику кожному реченню за схемою.
Сьогодні в лісі справжній листопад! Клени обсипаються від найменшого подиху вітерцю. Гаснуть осінні вогневі барви. На восковому листі з’являються брудні плями. Деякі листки, засихаючи, скручуються в дудочку. Коли обережно розгорнути такий листок, всередині в ньому тремтить кришталева росинка.
( Діти читають речення, визначають їх вид за метою висловлювання та інтонацією).
- Назвіть основу виділених речень.
- Дайте визначення поняттю «граматична основа речення».
- У карті «Система позначок» є знаки = ─ . Які поняття ми можемо на них «покласти»?
Підмет та присудок товаришують, але інколи речення може існувати без одного з них.
4. Гра «Модельєр»
- Чи може бути граматичною основою речення словосполучення з’являються плями?
5. Робота у зошиті
- Поширте це речення і запишіть у зошит.
- Встановіть письмово зв’зок слів у реченні.
- Розкажіть про речення за карткою «Система позначок», наводьте приклади.
ІV. Фізкультхвилинка
V. Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у досліджуваному матеріалі й розкриття внутрішньої сутності досліджуваних явищ.
Наступне запитання із пам’ятки у багатьох має позначку «-».
( Чи можеш розповісти про однорідні члени речення та способи їх поєднання?)
- Попрацюємо разом.
Вправа 76 с.37
- Прочитайте речення. Визначте в них головні та другорядні члени речення.
(1.Вітер віє, повіває, по полю гуляє. 2.Червонясте, золотисте опадає з клена листя. Діти ті листки збирають, у книжки їх закладають. 3.На горбочку у долині розцвіли волошки сині. Оля, Леся їх збирають, у букетики складають.)
- Які висновки ви можете зробити?
( У реченні може бути декілька підметів, присудків, другорядних членів речення.)
- Ознайомтеся з правилом с.38 і скажіть, як називаються такі слова?
- Як зашифрувати отриману інформацію на карті «Система позначок»?
Слайд №2
Однорідні члени речення
відносяться до одного і того самого слова
і відповідають на одне й те саме питання
Однорідними можуть бути підмети, присудки, другорядні члени речення.
- Зробіть відповідні позначення.
- Підсумуйте роботу за карткою «Система позначок».
Вправа 78 с. 38
Є випадки, коли можна замінити слово чи словосполучення однорідними членами речення. За таким явищем ми можемо поспостерігати, виконуючи вправу 78.
( 1.Четверо дітей читають цікаву книгу. 2. У наших краях зимують різні птахи. 3.На столі лежать три підручники. 4. У четвертому класі учні вивчають різні предмети .)
- Розгляньте зразок. Назвіть однорідні члени речення. Доведіть, що вони є однорідними.
- Виділені слова замініть за зразком. Хлопчики виконують друге речення, а дівчатка – третє.
Перевірка роботи.
Аналіз речення і пояснення вживання розділових знаків за картою «Система позначок».
- Часто однорідні члени речення поєднуються за допомогою сполучників. Детальніше про це ми поговоримо після роботи з правилом, яке зашифруємо на карті «Система позначок»
(Ознайомлення і фіксація правила про поєднання однорідних членів речення за допомогою сполучників на карті «Система позначок». Діти пропонують і записують знаки на карті, будують розповідь про речення, підсумовуючи роботу.)
Вправа 81 с. 40
( 1. У нічному небі яскраво світять зорі.
У нічному небі яскраво світить місяць.
2. Я дуже люблю Україну.
Я дуже люблю рідний край.
Я дуже люблю свою родину.)
- Об’єднайте речення кожної групи в одне.
- Хлопчики, об’єднайте друге речення, а дівчатка – перше.
- Є випадки, коли однорідні члени речення мають при собі залежні слова. Тобто ці слова дають більшу інформацію про конкретне слово.
- Спробуйте усно підібрати такі слова до однорідних членів речення.
- Як називають такі слова?
- Як можна закодувати цю інформацію?
Залежні слова
- Розкажіть за схемою усе про однорідні члени речення.
- Ознайомтесь самостійно з правилом на с.45.
- Про що ви дізналися?
- Приклад такого речення ви можете побачити у вправі 92. Прочитайте його.
- Скільки основ у цьому реченні?
- Як називаються такі речення?
Вправа 94 с. 45
- Утворіть складні речення за допомогою сполучників, виконуючи вправу 94.
(Учні об’єднують і пояснюють усно.)
- Одне утворене речення запишіть у зошит. Визначте граматичні основи.
- Доведіть, що ви записали складні речення.
VІ. Підсумок кроку
Вправа «Добре - погано»
- Перегляньте ще раз запитання з картки-пам’ятки «План теми». Поставте позначки «+» біля запитань, на які ви отримали відповіді. Підкресліть олівцем ті, які вам даються важко. Здайте їх для аналізу.
(Учитель аналізує загальну роботу класу і визначає найкращі відповіді учнів.)
VІІ. Домашнє завдання
Розкажіть батькам за картою «Система позначок» усе, що знаєте з теми «Речення»
Вправа 95 с. 46 – виконати перше та друге завдання.