Вчити дітей говорити красиво, тобто розвивати мовні навички^точно підбирати слова, порівняння, ознаки до предметів. Удосконалювати вміння зв'язно послідовно викладати думки, формувати вміння писати, творити опис за картиною. Розвивати уявлення, увагу спостережливість, логічне мислення. Виховувати любов до мистецтва: живопису, поезії, музики.
Вчитель вищої категорії,
вчитель-методист
початкових класів
Опорного закладу
Теребовлянська
загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів №1
Телеп Ольга Павлівна
м. Теребовля
2018
Урок розвитку зв'язного мовлення. 4 клас
Тема. Твір - опис за картиною І. Левітана "Золота осінь".
Мета. Вчити дітей говорити красиво, тобто розвивати мовні навички^точно підбирати слова, порівняння, ознаки до предметів. Удосконалювати вміння зв'язно послідовно викладати думки, формувати вміння писати, творити опис за картиною. Розвивати уявлення, увагу спостережливість, логічне мислення. Виховувати любов до мистецтва: живопису, поезії, музики.
Обладнання: репродукція картини І. Левітана "Золота осінь", грамзапис "Жовтень" з "Пір року" П.І. Чайковського, осінні листочки, малюнків учнів про осінь, записи на дощі, маршрут подорожі.
Тип уроку: узагальнюючий урок - подорож.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Усміхніться всі чемненько
Привітайтесь: „Добрий день!"
Коли тобі дозволить - тихо сядь.
Спитати хочеш - не гукай,
а тільки руку піднімай.
У школі парту бережи,
І на парті не лежи.
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно, гарно.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Слово вчителя.
- Діти, ще вчора сонечко принесло мені цей чарівний конверт і попросило здійснити його бажання. Звичайно, я не змогла йому відмовити, бо всі ми знаємо, що без сонечка не було б життя на Землі. Тому сьогодні ми маємо дуже постаратися, щоб провести невеличку уяву подорож у світ прекрасного за таким маршрутом:
Маршрут подорожі:
- Скажіть, будь-ласка, що ви собі уявили, почувши словосполучення "Світ прекрасного" (Відповіді учнів: світ знань, світ мистецтва, світ природи...).
- Молодці. А зараз розгляньте запис, який ви бачите на своєму шляху:
- Яке речення зашифрувало сонечко? (Вчіться бачити прекрасне!).
- Яке це речення за метою висловлювання? (Спонукальне).
- А за інтонацією? (Окличне).
- Отже, будьте уважними та спостережливими під час подорожі, щоб вона вам надовго запам'яталася, щоб ви завжди вміли бачити прекрасне, хотіли бути кращими, добрішими, милосерднішими. Сьогодні ми даним маршрутом будемо подорожувати по чарівних місцях природи, а ось якої здогадайтесь, послухавши загадку.
2. Мозкова атака
Коли з дерев листочки злітають,
Коли вже на південь птахи відлітають,
Коли небо сіре, холодний дощ ллється,
Оця пора року як зветься? (Осінь).
3. Хвилинка каліграфії.
ььь ььь ььь Осінь Вересень Жовтень
Я - не шість
Я - м’який знак
Це повинен знати всяк
Я - не літера нова
Я пом’якшую слова.
Є в нашій мові буква - знак,
У слові "осінь" стоїть в кінці.
То ж називають її як?
Ви здогадались? Молодці!
(М'який знак).
- Діти, поміркуйте, адже сонечко не просто так на своїх промінчиках принесло слово "осінь", воно ж хоче запросити осінь до нас. Давайте запросимо її всі разом:
Осене наша, осене –
Золота господине,
Заходь у наш клас.
Тебе чекає кожна дитина.
(Стукіт у двері, заходить дівчина з кошиком, у якому різні фрукти).
Дівчина - Осінь: (співає)
Я – Осінь золота.
Прийшла вас привітати
І дітям принесла
Даруночків багато.
(Дівчинка - Осінь сідає і починається Літературна стежина).
4. Літературна стежина.
Осінь
Непомітно з’явилася осінь
Коротшим день стає щодоби,
Глянь, берізки уже - златокосі,
І в дубів багряніють чуби.
Вже у теплі краї відлетіли
Сонцелюби - дзвінкі журавлі,
Не страшні їм тепер заметілі
На далекій південній землі.
(Валентин Бичко)
Хто в хусточці червонястій
став у лісі між дубів?
Може, дівчинка маленька
Назбирать прийшла грибів?
Ні, не дівчинка там стала —
Калина виростала.
Ту хусточку гаптувала
Щедра осінь золота.
(Марія Познанська)
- З ким порівнюється калина?
Пісня про калину.
- А я знаю легенду про Осінь.
Легенда.
За народним переказом Осінь - старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало їй:
- Забирай все моє багатство. Я віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, люди полюблять тебе.
- І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, і чарує нас своїм осіннім золотом.
- Діти, пригадайте ще прислів'я чи приказки про осінь.
- В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, туманіє, шумить, мете, гуде і зверху йде.
- Осінь то плаче, то сміється.
- Жовтень як не з дощем, то зі снігом.
Дівчинка-Осінь:
- Молодці. Дякую, що все про мене знаєте. Принесла я вам свої осінні дари (ставить кошик), і йду далі працювати, адже у мене ще стільки роботи... (Учні дякують Осені).
- Подумайте, яка робота є ще восени? (Відповіді учнів).
- Добре, але у нас теж є ще багато справ.
4. «Додай слово»
Ось гляньте, зажурена берізка просить вашої допомоги. Побувайте у ролі поетів:
Ходить... (осінь) по покосах,
В золоте фарбує ліс,
І горять шовкові... (коси)
У зажурених... (беріз).
(І. Коваль)
5. Прослухування грамзапису "Жовтень" з "Пір року" П.І.Чайковського
- Діти, а тут ми бачимо одинокого дуба, який милується чарівними звуками мелодії П. І. Чайковського з "Пір року" - "Жовтень".
- Які картини викликала музика у вашій уяві?
- Що ви хотіли б зараз робити? (Слухати, як шурхотить листя під ногами, як шепоче листя на деревах, дивитися, як листя кружляє та падає і т. д.).
- Які почуття викликала у вас почута мелодія? (Спочатку спокій, радість, бо ще тепло, потім смуток).
(Виставка малюнків про осінь).
А це репродукція картини Ісака Ілліча Левітана „Золота осінь". Сьогодні ми напишемо твір-опис за цією картиною.
1. Вступне слово вчителя.
Художник І. Левітан за все своє життя створив дуже багато красивих і цікавих творів живопису, в тому числі картин, в яких відтворена краса осінньої природи. Одним із кращих полотен є "Золота осінь".
- Пригадайте, що таке пейзаж, а що таке репродукція. (Пейзаж - загальний вигляд якоїсь місцевості, картина природи, краєвид, ландшафт. Репродукція - відбиток, копія, фотографії або поліграфічне відтворення зображень творів живопису.)
- Яка різниця між репродукцією і справжньою картиною - оригіналом?
- Який період осені зобразив художник?
- Чому ви так вважаєте?
- Які кольори використав художник?
- Чим відрізняються рослини?
- Який настрій викликає у вас картина?
3. Підготовча робота до написання твору.
Ви послухали і подивились, як поети, художники, композитори змальовують осінь, а тепер прийшла і ваша черга. В ролі кого ви будете? (Письменників).
- Який вид твору буде у нас? (Твір-опис).
- З яких частин він складатиметься? (Зачин, основна частина, кінцівка).
4. Зустріч з білочкою («Асоціативний кущ»).
Допоможіть вибрати слова - грибочки для білочки.
(Діти читають мовчки текст і вдумуються у зміст виділених слів).
- Що означають виділені слова? (Кольори осені).
- Давайте кожне слово - грибочок заховаємо у козуб для білочки.
5. Словникова робота.
А зараз перейдемо до художнього писемного мовлення
а). Доберіть близькі за значення солова до дієслова намалював - зобразив, написав, створив.
б). Назвіть ознаки:
Осінь: золотокоса, яскраво-золота, сумна, темнобарвна, чепурна, урочиста, святкова, щедра, багата, красива, добра, багряна.
Погода: привітна, прохолодна, спокійна.
Небо: чисте, кришталево-прозоре, синє, безхмарне, хмарне, темно-синє.
Сонце: привітне, тепле, сумне, осіннє, ласкаве.
Дерева, кущі: задумані, позолочені, святково вбрані.
Листочки: золоті, пурпурні, коричневі, ясно-червоні, жовті, багряні, зелені.
Вода в річці: кришталева, синя, глибока, голуба.
Настрій: веселий, святковий.
в). Які порівняння можна використати в описі картини?
Хмарки, мов білі овечки,
Одяглася в святкове плаття,
Листя, немов барвиста карусель,
Листопад, немов золотий дощ.
г). Орфографічна підготовка.
кетяги
вбрання
багряний
непомітно
різнобарвні
прикрасила
доторкнулася
Вітерець ураз примчав
І зробив чимало справ:
Хмарки в небі розігнав
І листочки позривав,
Їх підкинув в вишину
Й полетів у далину.
(Хлопчик-вітерець вибігає, кружляючи, розкидає барвисті листочки і „відлітає". Діти збирають листочки і танцюють).
(Музика з пісні „Вчать у школі").
Нам листки подарувала,
В нас у школі, в нас у школі, в нас у школі.
Із листками золотими,
В нас у школі, в нас у школі, в нас у школі.
1. Схема опису:
Зачин. (Що буде описано далі?)
Основна частина (Опис картини)
Кінцівка (Своє ставлення до картини)
2. Усний опис картини за поданими питаннями (2-3 учнів).
3. Запис у зошит. Творча самостійна робота учнів.
Золота осінь
Промайнуло тепле літечко. Стоїть тиха, суха погода. Казкова осінь вдягла дерева в розкішне вбрання. Ласкаве сонце освітлює верхівки струнких берізок. Поміж жовто-зелених дерев, вузькою стрічкою в'ється річка. Вода в ній прозора, холодна, чиста. Високим синім небом пливуть пухнасті хмарки. На лісовому березі річки ростуть берізки, одягнені в золотий одяг. Тільки сосни та ялини залишилися зеленими.
Своїми різнобарвними кольорами осінь чарує зір людей. Золота красуня - чудова пора року! Картина викликає у мене піднесений настрій.
Зачитування кількох робіт школярів
Ми сьогодні говорили про осінь, слухали поезію, музики милувалися осіннім пейзажем. Ви прагнули передати свої враження, всі знання з теми «Осінь». Вчилися усно складати твори-описи за картиною, правильно вживати слова і вислови, тобто намагалися говорити красиво.
Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, вчилися розповідати про свої спостереження, намагалися передати у словах свої власні почуття.
Список використаної літератури:
1. Антонович Є.А., Образотворче мистецтво, 5-6 клас. - Київ, „Освіта"
2. Головко З.Л., Будна Н. О., Уроки позакласного читання та розвитку зв'язного мовлення. - Тернопіль: Навчальна книга - Богдан
3. Дівакова І.І., Морська Я. Ф., Романюк Н. 3., Орієнтовні розробки уроків розвитку зв'язного мовлення в 4 (3) класі - Тернопіль: Навчальний методичний посібник - Мальва - ОСО
4. Популярна дитяча енциклопедія, - Харків.
5. Чайковський П.І., Пори року., Жовтень (грамзапис).
6. Ярешко Л.Є. Весела абетка.
Рекомендовано проводити у четвертому класі восени.
Робота над розвитком зв'язного мовлення молодших школярів.
У молодшому шкільному віці найголовнішим завданням є оволодіння рідною мовою. У зв'язку з цим особливого значення набуває проблема мовленнєвого розвитку школярів.
Розвинене мовлення - це запорука успішного засвоєння навчального матеріалу. Вона формується в основному на уроках читання, мови, розвитку зв'язного мовлення, на яких мова, мовлення є не лише засобом спілкування, а й предметом вивчення.
Різноманітні недоліки вимови, бідність граматичного ладу, невміння зв'язного висловити думки спричиняють труднощі у навчанні школярів грамоти. Порушення мовлення стає значною перешкодою у повноцінному спілкуванні з оточуючими, сприяє появі та загостренню таких рис особливості, як замкнутість, відчуженість, невпевненість у власних силах. Тому:
Формування повноцінного мовлення забезпечується наявністю змісту висловлювання (тобто того матеріалу, про що потрібно говорити) та потреби у спілкуванні, комунікації.
Учням молодших класів потрібно давати зразки мовлення або створити належне мовленнєве оточення. Зовнішніми стимулюючими засобами є різноманітні прийоми, які підвищують зацікавленість дітей у мовленнєвих висловлюваннях. Це можуть бути наочні посібники, запитання учителя, заохочення, різноманітні дитячі ігри, ребуси, скоромовки, захоплююча тема для розмови.