Розрозбка уроку розвитку зв'язного мовлення в 4 класі на тему:"Пташина їдальня"

Про матеріал

Мета уроку: Вчити дітей складати розповідь за малюнком та поданим планом у формі питальних речень. Розвивати логічне мислення, мовлення учнів, вміння точно і послідовно висловлювати свої думки, правильно будувати та інтонувати речення, виконувати звуко-буквені зіставлення у словах. Виховувати бажання оберігати пташок, допомагати їм взимку.

Перегляд файлу

                      Опорний заклад

 

       Теребовлянська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1

 

 

 

 

 

 

УРОК  РОЗВИТКУ  ЗВЯЗНОГО  МОВЛЕННЯ

 

               «ПТАШИНА   Ї ДАЛЬНЯ»

 

 

 

 

 

 

                                    Вчитель  початкових  класів

 

                                             ТЕЛЕП ОЛЬГА ПАВЛІВНА

 

                               Теребовля - 2018


УРОК РОЗВИТКУ ЗВ'ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

Тема. Складання розповіді "Пташина їдальня".

Мета: Вчити дітей складати розповідь за малюнком та поданим планом у формі питальних речень. Розвивати логічне мислення, мовлення учнів, вміння точно і послідовно висловлювати свої думки, правильно будувати та інтонувати речення, виконувати звуко-буквені зіставлення в словах. Виховування бажання оберігати пташок, допомагати їм взимку.

Обладнання: малюнки та годівниці, запис плану (у вигляді питань) на дошці, сніжинки-цікавинки, конверти для роботи в парах.

План гри "Мандрівочки"

І. Стежина. Чарівний конверт.

ІІ. Стежина. Хвилинка каліграфії від зяблика.

ІІІ. Стежина. Зустріч з дідусем Лісовичком.

IV. Стежина. Віконечко в природу.

V. Стежина. Відпочинку.

VI. Стежина. Пташина їдальня.

VII. Стежина. Творчості.

VIII. Стежина. Підсумкова (гра в парах).

ХІД УРОКУ

І. Стежина. Чарівний конверт.

Сьогодні, любі дітки, ми вирушимо у мандрівочку по стежинках, які, звичайно, облітала бабуся Сорока. А ви вже знаєте, хто така сорока. Вона всім розстрекотала, що сьогодні в нас урок розвитку зв'язного мовлення на тему: "Складання розповіді "Пташина їдальня"" і вирішила прилетіти на урок не сама, а зі зграйкою горобчиків, які принесли свої завдання:

 

 

 

 

 

ПІД

ГО

ДО

ВУЙ

ПТА

ШОК

ВЗИМ

КУ!

Тож почнемо свою мандрівочку звичним закликом:

Спільна праця нас єднає,

Всіх зведе до гурту нас,

Дружних горе обминає,

Тож в мандрівку, в добрий час!

Діти, погляньте, Сорока принесла нам Чарівний (конверт) лист, який прийшов до вас, а щоб дізнатися від кого, ви загадку відгадайте!:

Стало біло навкруги –

Я розтрушую сніги.

Наганяю холод,

Води сковую в льоди,

В дружбі з дітьми я всіма.

Здогадайся? Я... (Зима).

- Молодці! То що робить зима?

- Чому вона в дружбі з дітьми?

Вчитель:   Ось матусенька – зима

Допомоги в нас проха.

Нам потрібно поспішити

І сніжинок розбудити.

- Як ви думаєте, чому потрібно сніжинок розбудити? (Відповіді учнів).

Учень:     Погляньте, погляньте, яка благодать!

Дивіться: метелики з неба летять!

 

  ЗА  ЗО       ЗУ     ЗЕ         ЗИ          ЗІ         ЗЯ         ЗЮ

 

- Що це за метелики?

- Але ж це незвичайні сніжинки.

- Чому? (відповіді учнів).

- Давайте прочитаємо їхні імена. (Читання складів у різному темпі).

- Чи можна здогадатися, хто є батьком сніжинок? (мороз).

- Звичайно, це мороз. Чому?

(Бо сніжинки народжуються тільки тоді, коли дуже холодно).

- Який звук вимовляємо в кінці слова мороз? (з)

- А на початку слова зима? (з)

- Якою буквою цей звук позначається? (зе).

- Від цих слів холодне всім і тваринам, зокрема, пташкам.

  1.      Стежинка. Хвилинка каліграфії від зяблика.

Ось наша бабуся Сорока із пташкою, в назві якої є теж буква "зе". Щоб ви дізналися як називається ця пташка, то прочитайте скоромовочку, стараючись запам'ятати її.

Зяблик з дуба здивав здобу.

І здовбав ту здобу дзьобом.

  •                   Як називається, пташка?
  •                   Який звук найбільше зустрічається у скоромовці?
  •                   Який звук вимовляється на початку слова "зяблик"? (з).
  •                   То якою буквою позначаються звуки [з', з] на письмі? ("зе").

(Заучування скоромовки /2 хв./.)

Давайте повправляємось у написанні великої та малої букв Зз.

Ось свій зошит я відкрию

І похило покладу.

Сяду рівно, не зігнуся

За роботу я візьмуся.

1. Письмо букв в повітрі під лічбу /і- раз - і - два - і/.

2. Письмо в зошитах. (З З З з з з За за Зи зи Зя зя).

- Молодці, ви справились з цим завданням.

- Складіть слова з цими складами.

- Хто складе речення зі словом «зима»?

III. Стежинка. Зустріч з дідусем Лісовичком.

А зараз ми заходимо на наступну стежинку, де бабуся Сорока зустрічалася із дідусем Лісовичком /показую малюнок дідуся/, який обходив свої володіння і побачив розсипані слова на снігу.

Він подумав, що комусь загрожує небезпека, бо слова обведені червоною лінією, та ніяк не зміг дізнатися кому. Давайте ми допоможемо дідусеві і скажемо кому. /Учні читають слова і складають з них речення/.

 

 

  • Кому загрожує небезпека?
  • Чому?
  • То коли важко пташкам?
  • Як ви допомагаєте пташкам взимку?
  • Щоб більше дізнатися про пташок, то заглянемо у природниче віконечко, яке теж не забула бабуся Сорока, ведучи нас на наступну стежинку.

IV. Стежина. Віконечко в природу.

1. Коротка інформація дітей про пташок.

 - Дітки, хто сьогодні у нас заглядав в це віконечко?

1 уч.       Відгадай загадку.

Я ловлю комах, жучків,

Їм маленьких черв'ячків.

В теплий край я не літаю,

Під стріхою хату маю.

- Хто це?

Горобці — живляться комахами, збирають ягоди, насіння бур’янів та зерна пшениці, жита. Взимку вони добувають їжу на зерносховищах, млинах, фермах та біля людських жител.

2 уч.  Стоять під снігом сосни сонно,

Сидять на соснах снігурі.

Снігурі мають синювато-сірі спинки, хвостики і крилятa чорненькі, груди яскраво-червоні, а на голівках - акуратні чорненькі шапочки. До нас вони прилітають пізно восени. Батьківщиною снігурів є ліси Півночі. Але у нас взимку холодно, тому птахи горнуться до людських осель. По садках вони збирають насіння буряні в, ягоди, насіння бузку.

3 уч.  Синички на снігу.

Синиці голодом намлілись,-

Така зима, така зима!...

Оце б у вирій полетіли,

Так Батьківщини ж там нема.

Цей віршик про синичок,

які дуже люблять свою Батьківщину.

І не залишають її навіть взимку.

Синички - зелененькі пташки з чорною манишкою, величиною як горобець. Взимку вони прилітають до людських жител, щоб поживитися. Синички люблять ласувати сире м'ясо, сало.

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

   - Діти, а яке оповідання ми читали про синички? /Синичка, П. Панча/.

- Що змусило синичку завітати в кімнату? /Холод/.

- А що здивувало хлопчика у поведінці пташки? /сміливість/.

- Що вона смакувала? /Масло і гарбузове насіння/.

- Молодці. Рушаємо далі із нашою гостею.

  1.     Стежинкa. Відпочинку.

 Ой, хто ж там,

Хто вже так втомився

І наліво похилився?

Треба дружно всім нам встати.

Фізкультпаузу почати.

Раз, два - дерева!

Три, чотири - вийшли звірі!

П'ять, шість - підкажіть,

Сім, вісім - які птахи зараз в лісі?

1. Гра «Яке зайве слово»?(ВИКОРИСТАЛА ВІДЕО З ІНТЕРНЕТУ)

(На дошці картини зимуючих птахів і лелека)

Снігур, шишкар, синичка, дятел, грак, сорока, горобець, лелека, ворона. (окремі картинки).

  • Яких пташок можна побачити? (Учні називають).
  • Кого зараз нема? Чому? (Відлетіли у теплі краї).

Лелеки живуть близько 20 років, зимують на берегах Середземного моря, а повертаються додому у середині березня - кінці квітня.


Лелеки - дуже корисні птахи, тому що подоїдають шкідливих комах та гризунів. А ось ці птахи занесені до Червоної книги. Це лелека чорний і чапля сірий. Запам'ятайте, вони зустрічаються на Україні, зокрема на Поліссі.

  1.    Стежинка. Пташина їдальня.

Діти, поспішаймо за Бабусею-сорокою, адже вона веде нас на наступну стежинку і просить, щоб ми добре розглянули малюнок і прочитали слова, записані біля нього, а тоді сказали:

- Як називається хлопчик?

(Учні розглядають малюнок і читають слова).

Андрійко, шишкар, синичка, сорока, снігур, горобець, зерно, сало.

1. Складання колективної розповіді за питаннями.

План розповіді.

1). Хто прийшов до годівнички?

2). Який корм приніс він пташкам?

3). Чи зраділи пташки?

4). Ти турбуєшся про пташок взимку?

2. Розповіді 2-3 учнів (творчий підхід до розповіді).

Висновок: Діти, потурбуйтеся про пташок взимку.

- У кого вдома є годівничка?

- Де ми повісили свою годівничку? (Відповіді дітей).

- Чим ви підгодовуєте пташок?

- А зараз бабуся Сорока перевірить чи правильно ви разом з Андрійком підгодуєте горобців, синичок та шишкарів. Для цього ми помандруємо до стежинки творчості.

  1. Стежинка творчості. 

- Діти, знайдіть, будь ласка, їжу для горобця і запишіть це слово, продовжуючи речення.

(Тоді для синички і шишкаря).

 Ви справилися добре із цим завданням і горобчики, почувши всі розповіді вирішили полетіти до вашої годівнички біля школи. А вам залишили свій наказ:

ПІД

ГО

ДО

ВУЙ

ПТА

ШОК

ВЗИМ

КУ!

  • До кого звернутися ці слова?
  • Яке це речення за метою висловлювання? (Спонукальне).
  • Тож уявіть собі, що кожне слово складається із зернинок-звуків. Давайте позбираємо ці зернинки:

Горобчик - збирає приголосні звуки: [п´, д, г, д, в, й, п, т, ш, к, в, з, м, к].

Синичка - голосні звуки: [і, о, о, у, а, о, и, у].

(Діти виступають у ролі горобця і синички біля дошки).

А ось і остання стежинка, до якої ми швидко прийшли разом із бабусею Сорокою. Вона задоволена вашими успіхами і підготувала вам підсумкову гру в парах.

 

VIII. Стежинца. Підсумкова.

1. Гра «Позбирай зернята». (Робота в парах з конвертами).

 (Кожна пара одержує конверт зі словами та малюнками горобчика та синички. Діти працюють самостійно,збираючи звуки-зернинки:синички-голосні,а

горобчики-приголосні).

- Яких зимуючих пташок ви знаєте? Назвіть.

- Чому їм взимку важко?

- Як ви допомагаєте пташкам?

- Які почуття вас супроводжували під час заняття?

- Що вам найбільше сподобалося?

Запам'ятайте, що потрібно підгодовувати пташок насінням соняшника, гарбуза, кавуна, бур’янів.

 

Не можна давати птахам підсмажене насіння!

 


 

  • Дорогі діти,допомагайте пернатим друзям взимку!

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Телеп Ольга
Додано
29 грудня 2018
Переглядів
1157
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку