Розробка уроку в 6 класі на тему: "Шевченко-художник"

Про матеріал
Ознайомити учнів з мистецькою спадщиною Т. Шевченка, визначити його роль в розвитку художнього мистецтва, показати шляхи становлення як художника
Перегляд файлу

1

 

 

6клас

 

Урок №25

Тема уроку. Шевченко-художник.

Практичне  завдання: створення ілюстрації  до  одного з  творів Т.Г.Шевченка.

Мета уроку: формування ключових компетентностей:

вміння вчитися: орієнтуватися в часі та раціонально його використовувати; самостійно виконувати практичне завдання; здійснювати самоконтроль і самооцінку.

 громадська компетентність:  усвідомлення своєї належності до соціально-культурного середовища, гордість  за  земляка-генія Т.Г.Шевченка;   бережливе ставлення до творів  поета.

інформаційна компетентність: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися довідковою літературою.

 спілкуватися державною, рідною  мовою: розвиток позитивного ставлення до рідної мови, визнання її ролі у власному та культурному збагаченні; уміння спілкуватися (письмово чи усно) рідною, державною   мовою.    

 міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до творів мистецтва, які створив Т.Г.Шевченко;спроможність аналізувати й оцінювати найважливіші досягнення   в  творчості як  поета і як художника; виявлення інтересу   до   духовних і моральних цінностей українського народу;

    предметних компетентностей: ознайомити учнів  з мистецькою спадщиною  Т.  Шевченка, визначити його роль в розвитку художнього мистецтва, показати шляхи становлення Т. Шевченка як художника; розвивати вміння робити узагальнення,  висновки ; виховувати почуття шанобливої пам ’яті  до великого сина України - Т. Шевченка; залучення школярів до пошукової діяльності шляхом дослідження матеріалу:«Шевченко - художник»;  поглиблення знань учнів з проблеми  Шевченко - поет чи художник?; вивчення спадщини Т.Г.Шевченка як художника.

Тип уроку: урок- проект.

Техніка виконання: акварельний (гуашевий) живопис або графічні техніки (простий олівець, кольорові олівці тощо )

Оснащення уроку:

  1. Технічні (інформаційні) засоби навчання: мультимедійний пристрій і екран.
  2. Репродукції живописних картин художника, малюнки, написані  Т.Шевченком, альбом “Шевченко - художник”,    мольберт, пам’ятки,    портрет Т. Шевченка у  вишитому рушнику, міні палітри.
  3. Акварельні  або гуашеві  фарби, прості і кольорові  олівці, пензлі, папір, вода, палітра.

Методи і прийоми : коментар, бесіда, метод  «Асоціативний  кущ», демонстрування наочності та прийомів роботи з фарбами, організація процесу сприймання, пізнавальної, практичної діяльності учнів, стимулювання творчої активності учнів, педагогічне спостереження, індивідуальне консультування, порівняльний аналіз.

  Види мистецтв,що інтегруються на уроці: живопис, графіка , музичне мистецтво, література.

Літературний ряд  вірші Т. Г. Шевченка

Музичний ряд  : музика  на  слова  віршів  Т.Г.Шевченка.

Міжпредметні зв’язки – література, музичне мистецтво, історія.

Структура використання на уроці навчального часу:

1. Організація уваги учнів на уроці та проголошення теми уроку (1 хв.).

2. Мотивація навчальної діяльності (1 хв.).

3. Актуалізація набутого навчального матеріалу учнями (2-5 хв.).

4. Виклад вчителем нового матеріалу (5-7 хв.).

5. Фзкультрозминка (1 хв.).

6. Самостійна практична діяльність учнів(20-30 хв.):

7. Підсумок уроку, рефлексія (3-5 хв.).

8. Домашнє завдання (1 хв.).

 

ХІД  УРОКУ

1. Організація уваги учнів на уроці та проголошення теми уроку

(Звучить пісня  на  слова Т.Г.Шевченка  «Думи мої, думи  мої»)

 Хто  автор  цих  слів, учні?

 Так, Шевченко!  І  сьогодні  наш  урок  присв’ячений  народному  генію,  прекрасному  художнику  і  патріоту  Т.Г.Шевченку.  А  завдання  наше  намалювати  ілюстрацію  до  оного  з  творів поета .

 Всі ми очікуємо чогось від сьогоднішнього уроку. Перед вами  палітра  - запишіть на ній, що ви чекаєте від уроку?

2. Мотивація навчальної діяльності

 Ми з вами заплющимо на хвилинку очі і опинимося ... в майстерні  художника... Мольберти, ескізи, замальовки, готові полотна   і  Т. Шевченко... Так, трохи, незвично. Бо ми звикли до Шевченка–поета, прозаїка, драматурга... Шевченко-художник. На мою думку слово “художник” мало б посідати перше місце у його житті.     Бо ...

 Продовжіть  будь-ласка  речення.

3. Актуалізація набутого навчального матеріалу учнями

 Які  елементи  українського  народного  одягу  ви  знаєте?

 Які  традиційні  ураїнські  прикраси  актуальні і сьогодні?

4. Виклад вчителем нового матеріалу

Любіть Україну 

Краплиночку раю,

Любіть її мову

Чудову благаю.

До вас я звертаюсь,

Нове покоління,

Ви наше майбутнє,

А ваше коріння,

В землі, що полита,

Козацькою кров’ю.

Живе Україна

Героїв любов’ю.

Любіть її гори,

Поля та долини,

Дніпро сивочолий

І гроно калини.

Любіть її мову,

Таку солов’їну,

І пісню любіть,

Бережіть Україну!
        Не маємо права

Її забувати,

Для нас Україна-

Це рідная мати!

Тоді -ми народ,

Тоді - ми держава!

То ж будь, патріотом,

Землі рідній слава!

 Як  можна  не  назвати Тараса Шевченка  патріотом  України  з  цих  слів! Генія, який   щиро  любив  Україну,  боровся  за  її  свободу!

 І сьогодні на уроці  ми познайомимось з його творчістю як поета, послухаємо пісні написані на його літературні твори, познайомимось з його творчістю як художника-графіка і спробуємо намалювати ілюстрації до його поетичних творів.

Вікторина «Що ти знаєш  про  Шевченка?»

1. Найвідоміша збірка поета. («Кобзар»)

2. Коли був написаний «Заповіт»? (1845 р.)

3. Народився Тарас Шевченко у селі... (Моринці)

4. Як звати батька Тараса? (Григорій)

5. Скільки дітей було у родині Шевченків? (шестеро)

6. Що означає ім'я «Тарас»? (бунтар)

7. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва? (24 р.)

8. Як називається гора, де похований Т. Шевченко? (Чернеча гора)

9.Яким твором починається «Кобзар»? («Причинна»)

10. Рік народження поета. (1814 р.)

  Поетична спадщина Кобзаря налічує понад 240 творів, а живописна - 1200 робіт. Це свідчить, що малярству Шевченко приділяв велику увагу, проте за життя поета жоден його сучасник не мав повного уявлення про Шевченка як про художника.

 Ми сьогодні познайомимося із Шевченком - художником  та  поетом. А в цьому нам допоможуть учні , які виконували випереджаюче завдання.

 Пропоную провести урок у формі захисту власних творчих проектів.

 В  нас  є  три   групи, які  готували  разом  інформацію  про  Шевченка,  ось  їх  назви:

  •                        Біографознавці.
  •                        Літератори.
  •                        Юні  художники.

(Виступи  лідерів  груп)

Біографознавці

 Тарас Шевченко народився у 1814 році в селі Моринці Черкаської області, в сім’ї кріпосного селянина Григорія Івановича Шевченка. У Тараса було 2 брати і 4 сестри. Юний талант рано став сиротою - мати померла, коли йому було 9 років, батько - у 12 років. Дитинство Шевченка провів у селах Моринці та Кирилівка, які належали його поміщику, генерал-лейтенанту Василю Васильовичу Енгельгардту. Інтерес до малювання і поезії у Тараса Шевченка проявився з самого дитинства. У 8-річному віці хлопчик поступає на службу до місцевого вчителя-дяка Павла Рубана, де і навчається грамоті.На 16 році його життя він потрапляє в число прислуги поміщика Енгельгардта, спочатку в ролі кухарчука, потім козачка. Помітивши у Тараса пристрасть до живопису, поміщик вирішує зробити його придворним художником. Він віддає свого кріпака в навчання викладачеві Віленського університету -портретисту Яну Рустему. У Вільні юний Тарас   пробув 1,5 року.

 На початку 1831 року поміщик переїжджає в Санкт-Петербург, де триває навчанняТараса Шевченка вже у «мальовничих справ цехового майстра» В. Ширяєва. У  Ширяєва Тарас міг змальовувати статуї в Літньому саду і відвідувати Ермітаж. Одного разу Шевченко, копіюючи на полотні чергову скульптуру, знайомиться зі своїм земляком Іваном Сошенком, який у свою чергу представив його К. Брюллову та В. Жуковському. Визнання обдарованості кріпосного Тараса Шевченка з боку видатних діячів російської культури відіграли вирішальну роль у справі викупу його з неволі.

  У 1838 р. 22 квітня Жуковський і Брюллов викуповують у Енгельгардта Тараса Шевченказ кріпацтва за 2500 рублів, і в 24 роки він отримує свободу. Гроші на звільнення Тараса Григоровича були отримані від продажу на аукціоні портрета Жуковського, написаного Брюлловим. Тарас Шевченко залишився безмежно вдячний їм за звільнення.

 У 1838 році відразу після викупу з кріпацтва Шевченко вступає до Академії мистецтв, де жадібно вивчає живопис, малюнок і творчість російських і українських письменників. Після закінчення в 1844 році Академії мистецтв письменник повертається в Україну, в Києві працює художником у Київській тимчасовій комісії з питань розгляду старих актів. У цей же період Тарас Григорович знайомиться з Костомаровим, формуються його політичні погляди. Він вступає в «Кирило-Мефодіївське» суспільство. За епіграму на імператрицю і революційний настрій віршів збірки «Три літа» в березні 1847 року поета заарештовують і відправляють на заслання до Орської фортеці, де він повинен служити солдатом. Крім того, Микола І своїм указом заборонив Тарасу Шевченку писати і малювати, що для нього було досить гнітюче.

 Як художник Тарас Шевченко в 1848 році був включений до складу експедиції з дослідження Аральського моря, де активно малював аквареллю пейзажі і портрети. У 1851 році художник був включений також у геологічну експедицію в горах Каратау. У вільний від роботи час, в період заслання, він писав повісті російською мовою і створював жанрові малюнки.

 Завдяки клопотанням віце-президента Академії мистецтв графа В. П. Толстого та його дружини, в 1857 році Тарас Шевченко повертається із заслання. Поет живе в Москві і Петербурзі. У 1859 році приїжджає в Україну, але перебуває під наглядом поліції, постійне проживання в Україну йому заборонене. Тому Шевченко повертається в столицю.

 До цього часу здоров’я поета було підірване десятирічним засланням. Свій 47-й день народження письменник зустрічає тяжкохворим (водянка, проблеми з серцем, розлад печінки).

 Тарас Григорович помер 10 березня 1861 року в Петербурзі. Його ховають спочатку на Смоленському кладовищі, але, згідно з «Заповітом», 10 травня того ж року його прах перезахований в Україні над Дніпром на Тарасовій горі (м. Канів)

Літератори

 Шевченко перший в українській літературі виступив як істинно народний поет, твори якого з усією повнотою відбили почуття й думки трудящих мас, їх віковічні визвольні прагнення.

 Він є основоположником нової української літератури і родоначальником її революційно-демократичного напряму.

 Саме в його творчості повно розвинулися ті начала, які стали провідними для передових українських письменників другої половини ХІХ - початку ХХ століть. Тенденції народності й реалізму були вже властиві в значній мірі і творчості попередників Шевченка.

 Попередники великого поета в українській літературі в своїх творах критикували окремі явища тогочасного життя, як-от: знущання поміщиків з селян, хабарництво чиновників. Шевченко ж виступив як грізний суддя і викривач усього самодержавно-кріпосницького ладу, як непримиренний ворог поміщиків і царизму.

 У його творах змальований новий позитивний герой - борець проти   самодержавно-поміщицького ладу, борець за щасті народу.

 Творчість великого народного поета внесла в нашу літературу незнане багатство тем і жанрів, прилучила її до кращих досягнень світової літератури.

 Шляхом Шевченка пішли найвидатніші передові українські письменники наступного часу – Марко Вовчок, Панас Мирний, Іван Франко, Павло Грабовський, Леся Українка та ін.

 Тарас Шевченко - не тільки поет, а й драматург, прозаїк, мислитель, історик, етнограф, фольклорист, художник(живописець, гравер), який залишив велику образотворчу спадщину - понад тисячу творів. Геній Шевченка надзвичайно широкий, багатогранний.

 Тільки літературна спадщина Шевченка - це "Кобзар", 9 повістей, п'єса "Назар Стодоля", уривки драматичних творів, щоденник та листи.

 Літературні твори Шевченка формувались поступово, рік за роком, формувало їх саме поетове життя, і все найістотніше із цього життя, з великого життя українського кріпака Тараса Шевченка - від його юності й до останнього подиху,   ввібрав у себе цей літературний моноліт.

Юні  художники

 Тарас Григорович Шевченко, як художник займає одне із найпочесніших місць в українському образотворчому мистецтві. Шевченко був одним із перших художників, які прокладали новий реалістичний напрям, основоположник критичного реалізму в українському мистецтві. Загальновідомо, що Шевченко був одним із зачинателів і першим видатним майстром офорту у вітчизняному мистецтві. Сам він прекрасно володів усіма відомими тоді засобами графічного зображення.

 Якщо перші літературні спроби припадають на 1836-1837 роки, то найбільш ранній малюнок, що дійшов до нас і відомий під назвою «Погруддя жінки» або «Жіноча голівка» датований самим автором ще 1830 році. З цієї юнацької роботи і розпочалась творчість видатного художника. Звільнення дало право Шевченку вступити до Академії мистецтв. Він став одним з найулюбленіших учнів Брюллова, Тарас переходить з класу в клас в числі кращих учнів. У малярстві він робить дедалі помітніші успіхи. За час навчання в академії його тричі нагороджують срібною, а потім золотою медалями за малюнки з натури і живописні твори. Тарас мріяв поїхати в казкову Італію, щоб познайомитися із всесвітньо відомими шедеврами малярства, скульптури і архітектури. Та Академія послала іншого, а власних коштів на таку подорож у Шевченка, звісно, не було. Друга заповітна мрія - повернутись назавжди в Україну.

 У 1843 році Тарас Григорович нарешті приїхав в Україну. Під час подорожі любов до рідного краю наштовхнула його на створення цілої серії картин. Уміння інтерпретатора історії Шевченко виявив у трьох офортах серії «Живописна Україна»- «Дари в Чигирині 1649 року», «Судня рада» і «Старости», на яких відображено історичні місця, побут і природу країни. Повертаючись в Петербург, він завершує навчання в Академії, видає на власні кошти і поширює альбом під назвою «Живописна Україна».

 Всі  групи  чудово  виконали  завдання.  Дякую!

 То ж  давайте  розберемось, в  якому жанрі  образотворчого  мистецтва  працював Шевченко-художник?

 Я  буду  показувати  вам  картини, які  намалював  Т.Г.Шевченко, а   ви   спробуйте  відгадати, до  якого  жанру  мистецтва  потрібно  віднести  даний  малюнок.

http://cs4297.vk.me/u118154422/134991320/w_164dd0d4.jpg

https://im3-tub-ua.yandex.net/i?id=10439bc99c73fa67f5878752b02b0c50&n=33&h=190&w=251

       1.«Смерть  Олега, князя древлянського», «Смерть  Сократа», «Козацький бенкет»,                   «Смерть Богдана Хмельницького».

(історичний  жанр)

 

http://lichnosti.net/photos/957/sets/8_5318c274934ea.jpg

           2.«Селянська родина»,  «Катерина» (побутовий  жанр)

 

 

http://editor.inhost.com.ua/storage/kat_Full.jpg

 

http://tsdea.archives.gov.ua/img/shevchenko200/painter/pencil/pencil%201.jpg

3.Закревської, Маєвської, Горленко. «Портрет М.Щепкіна», «Портрет А.Ускової» (портрети).

 

http://www.pseudology.org/people/..%5C/goroda/Orenburg/img/culture/encyclop/tom1/uskova.jpg

http://www.2do2go.ru/uploads/full/5dc4f0b4fef8b9068a308cb7e151f3fd_w960_h2048.jpg

http://www.funlib.ru/cimg/2014/102115/1101976

4.Автопортрети.

 

http://www.t-shevchenko.name/files/THSh/paints/1962-08/002.jpghttp://taras-shevchenko.com.ua/frontend/webcontent/images/roboty/krutiy-bereg-aralskogo-morya.jpg

5.«Крутий берег Аральського моря», «Низинний берег острова Миколи», «Пожежа в степу»(пейзажі).

 

 6.Книжкова ілюстрація .                      

 Молодці !  Роблячи  висновки в  яких  жанрах  мистецтва  працював Шевченко можна  побудувати  асоціативний  кущ.

 

                                           Автопортрет 

 Портрет Пейзаж

 

 

 Шевченко - художник

 

 

 Історичний жанр Побутовий жанр

 Книжкова

 ілюстрація

 

5.Фізкультрозминка.

(Виконують  танцювальні  рухи під  піню  «Тече  вода  з-під  явора» на  слова  Т.Шевченка)

6. Самостійна практична діяльність учнів.

Виконання вправи.

 Намалюйте  ілюстрацію  до  одного  з  улюблених  творів  Т.Г. Шевченка  в  теплих  або  холодних  тонах

Інструктаж поетапності виконання практичного завдання.

Виконання практичного завдання (вчитель у процесі самостійної практичної діяльності учнів здійснює індивідуальне консультування та стимулювання творчої ініціативи школярів, грає  тиха , спокійна  музика  на  слова письменника).

  1.      Підсумок уроку,  рефлексія.

(Загальна оцінка уроку, виставка закінчених творчих робіт учнів з подальшим аналізом кращих досягнень та допущених помилок).

  Що нового дізналися (навчилися) на сьогоднішньому уроці?

  Що найбільше сподобалося?

  Ваша  думка :  Шевченко  прославився  завдяки літературним  творам  чи своїм   художнім  талантом?

  Що я встиг(ла) зробити на уроці?

  Чого досягли?

  Що залишилося для мене невирішеним?

 Рефлексія  «З’єднай прислів’я»

 До даного початку знайди закінчення прислів’я та з’єднай їх.

Шевченкові твори

облетів увесь світ.

Шевченко дужий був не силою,

народу великий дар.

Тарасів заповіт

то правда жива.

Тарасів «Кобзар»

вічно житиме Тарас.

 Тарасові слова –

сяють, мов ясні зорі.

 Хто з Шевченком знається,

той розуму набирається.                     

 Ми Шевченка славить будем

а словом мудрим.

В наш чудовий час

і ніколи не забудем.

8. Домашнє завдання

Відвідати  віртуальну  виставку  картин  Т.Г.Шевченка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Ірина
Додано
19 грудня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку