Надсилаю розробку уроку зарубіжної літератури в 6 класі на тему: «В.Г. Короленко «Сліпий музикант». Пошук Петром Попельським свого місця у світі» (До підручника «Зарубіжна література» 6 клас (Волощук Є.В.).
Мета розробки: завершити аналіз повісті В.Г. Короленка «Сліпий музикант» , допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя, його духовні пошуки; вдосконалювати навички аналітично-дослідницької роботи з художнім текстом; через творчі завдання соціально - значущого змісту розвивати уміння самостійно ставити навчальну мету, використовувати різні способи інтегрування інформації, аргументувати власну точку зору та презентувати її, працювати в команді, вчити виділяти головне, порівнювати, створювати опорні конспекти та спиратися на них.
Використано прийоми:інерв'ю з героєм, «Обери позицію», проблемне питання, моделювання ситуації, створення ментальної карти, кол Вена, заповнення порівняльної діаграми, самооцінка.
Звертаю увагу, що створення ментальної карти допомагає розвивати креативне і критичне мислення, пам'ять і увагу школярів, а також робить процес навчання цікавішим і результативнішим. Також робота із маршрутом шляху до успіху сприяє створенню умов,необхідних для самопізнання, самовираження, самовдосконалення, що забезпечує успішну адаптацію в соціокультурному середовищі.
До розробки уроку надаю електронний конструктор уроку, ментальну карту, опорну карту , маршрут шляху до успіху, зразок аналізу за своїм маршрутом шляху до успіху.
Вчитель зарубіжної літератури КЗЗСО № 1 м. Новомосковська , вчитель-методист Пшеничка Валентина Василівна.
Надсилаю розробку уроку зарубіжної літератури в 6 класі на тему: «В.Г. Короленко «Сліпий музикант». Пошук Петром Попельським свого місця у світі» (До підручника «Зарубіжна література» 6 клас (Волощук Є.В.).
Мета розробки: завершити аналіз повісті В.Г. Короленка «Сліпий музикант» , допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя, його духовні пошуки; вдосконалювати навички аналітично-дослідницької роботи з художнім текстом; через творчі завдання соціально - значущого змісту розвивати уміння самостійно ставити навчальну мету, використовувати різні способи інтегрування інформації, аргументувати власну точку зору та презентувати її, працювати в команді, вчити виділяти головне, порівнювати, створювати опорні конспекти та спиратися на них.
Використано прийоми:інерв’ю з героєм, «Обери позицію», проблемне питання, моделювання ситуації, створення ментальної карти, кол Вена, заповнення порівняльної діаграми, самооцінка.
Звертаю увагу, що створення ментальної карти допомагає розвивати креативне і критичне мислення, пам'ять і увагу школярів, а також робить процес навчання цікавішим і результативнішим. Також робота із маршрутом шляху до успіху сприяє створенню умов,необхідних для самопізнання, самовираження, самовдосконалення, що забезпечує успішну адаптацію в соціокультурному середовищі.
До розробки уроку надаю електронний конструктор уроку, ментальну карту, опорну карту , маршрут шляху до успіху, зразок аналізу за своїм маршрутом шляху до успіху.
Вчитель зарубіжної літератури КЗЗСО № 1 м. Новомосковська , вчитель-методист Пшеничка Валентина Василівна.
Урок зарубіжної літератури в 6 класі
Тема: «В.Г. Короленко «Сліпий музикант». Пошук Петром Попельським свого місця у світі».
Мета: завершити аналіз повісті В.Г. Короленка «Сліпий музикант» , допомогти учням зрозуміти внутрішній світ головного героя, його духовні пошуки;
вдосконалювати навички аналітично-дослідницької роботи з художнім текстом; через творчі завдання соціально - значущого змісту розвивати уміння самостійно ставити навчальну мету, використовувати різні способи інтегрування інформації, аргументувати власну точку зору та презентувати її, працювати в команді, вчити виділяти головне, порівнювати, створювати опорні конспекти та спиратися на них;
сприяти формуванню стійких морально-етичних переконань учнів, виховувати чуйність, толерантне ставлення до людей з обмеженими можливостями, прищеплювати любов до мистецтва,української пісні, прагнення розвивати власні здібності.
Учні знають: визначають актуальні проблеми у творі, висловлюють своє ставлення до порушених питань, розкривають їх актуальність;
Учні вміють: характеризувати персонажів у їх ставленні до світу, людей, мистецтва; пояснювати вчинки персонажів, мотиви їхньої поведінки;
проводити порівняння по заданим критеріям; створювати опорні конспекти та спиратися на них.
Тип: урок узагальнення знань з елементами проектної діяльності.
Методи навчання:діалогово-проблемний, частково-пошуковий, пізнавальний, комунікативний.
Прийоми: інерв’ю з героєм, «Обери позицію», проблемне питання, моделювання ситуації, створення ментальної карти, кола Вена, заповнення порівняльної діаграми, самооцінка.
Обладнання:електронний конструктор уроку, ментальна карта, опорні карти, маршрут шляху до успіху, фрагмент к\фільму «Сліпий музикант», відеофрагмент опери «Іоланта», тексти повісті.
I. Вступне слово вчителя.«Очі,— сказав хтось,— дзеркало душі». Можливо, вірніше було б порівняти їх із вікнами, через які вливаються у душу враження яскравого, виблискуючого кольорового світу. Хто може сказати, яка частина нашого душевного складу залежить від відчуттів світла? Сліпому хлопчику рокова випадковість зачинила ці вікна: життя повинно пройти все в темряві. І темрява ця була сповнена привидів». Так написав В. Г. Короленко в своїй чудовій поетичній повісті “Сліпий музикант” про сліпого від народження, але дуже обдарованого хлопчика.
II. Цілепокладання. Робота з ментальною карткою. На минулих уроках ми з вами розпочали створення ментальної карти. Як на ній ви визначили тему повісті? Тема повісті В.Короленка «Сліпий музикант» - розповідь про духовні випробування сліпої людини, роль мистецтва у самовизначенні особистості.
Сьогодні, працюючи над твором, ми станемо свідками того, як пробуджується душа молодого юнака Петра. Отже, тема уроку: «Пошук Петром Попельським свого місця у світі». Спробуємо визначити питання, на які ми повинні відповісти, щоб розкрити тему. "Як знайшов Петро Попельський своє місце у світі?" «Хто сприяв його духовному пробудженню?» «Через які випробування пройшов герой?» Як ми зможемо знайти відповіді на ці запитання?(Читаючи, аналізуючи, звертаючи увагу на те, як автор зображає душевний стан, переживання героя). Ви мали завдання: Підготувати повідомлення - дослідження про роль кожного із героїв у долі сліпого хлопчика, підібрати символ-іконку цього персонажа, який ви розмістите на ментальній картці. Таким чином, наприкінці ми матимемо вже завершену ментальну карту повісті. Після виступу кожної групи представники інших груп піднімають картку певного кольору
Визначте для себе, що б ви хотіли дізнатися нового і чому навчитися на уроці? Робота з опорною картою. Діляться своїми завданнями, метою.
Також в процесі роботи на уроці будемо шукати відповідь на проблемне запитання, яку дамо в кінці уроку. "Чи може людина з обмеженими можливостями бути потрібною і навіть щасливою?"
III. Робота над темою уроку. 1.Перед вами приблизний маршрут шляху до успіху людини: Народження → Любляча родина - Мудре виховання → Навчання → Визначення кола інтересів і захоплень → Розвиток навичок, здібностей → Коло спілкування, друзі, взаємовідносини, любов, розуміння потреб інших людей → Таланти, мистецькі обдарування → Самовдосконалення, праця → Винагорода: успішна кар’єра, особисте щастя, самореалізація. Визначте, що з цього було у Петра на початку повісті. Йому пощастило. Поряд з Петрусем були люблячі його люди: мати, дядько Максим, конюх Іохим, Евеліна.
Завдання для 1групи. За допомогою прикметників охарактеризуйте її.(добра, турботлива, ніжна. Любляча). За допомогою дієслів схарактеризуйте її відношення до сина, її стан.(любить, турбується, переживає, страждає). За допомогою іменників покажіть, що вона вносила в життя Петра(любов, ласку, доброту, турботу). Який висновок ви зробили, коли провели дослідження?Мама – не тільки добрий ангел – охоронець для Петра, а й мудрий вчитель і порадник. Якби ви були на місті цієї матері, ви так само б виховували свою дитину і так би до неї відносилися?
Завдання для 2 групи. Довести, або спростувати думку про те, що дядько Максим відіграв важливу роль у формуванні особистості головного героя повісті. Ми вирішили презентувати нашу роботу у вигляді інерв’ю з Максимом Яценком :
Ведучий: Ми вже ознайомилися з драматичними епізодами вашої юності, перебування в загоні Гарібальді. Скажіть, у чому ви вбачали сенс життя ?
Максим: Я вважав, що життя – це боротьба.
В.:Ви повернулися у маєток сестри інвалідом. Мабуть, ви образилися на весь світ. Чи так це?
М.: Ні. В моєму порубаному тілі б ється гаряче серце, сповнене добра.
В.: Чому ви звернули увагу на Петруся?
М.: Він теж був нещасним і обділеним долею. Мені хотілося йому допомогти.(гл.. IV с 13-
В.: В чому тепер ви вбачаєте сенс свого життя?
М. Допомогти хлопчику. «Хто знає, - думаю я, - адже боротися можна не тільки списом і шаблею. Може бути, що несправедливо ображений долею підніме доступну йому зброю на захист інших, знедолених життям, і тоді я недарма проживу на світі...»
В.:Чи виникають у вас з сестрою розбіжності у поглядах на виховання хлопчика?
М.:Так. Ганна вирішила створити тепличні умови для дитини. А я хочу бачити племінника щасливим, але не нитиком, що спекулює на своєму горі. Я сказав їй: «У мене немає ноги і руки, але є очі. У малого немає очей, а з часом не буде ні рук, ні ніг, ні волі.»
В.:Чего ви боїтеся?
М.: Я боюся, що у Петра не стане сили волі, і, значить,він нічого не доб'ється у житті.- Я знаю, що не треба жаліти хлопчика, тому що він повинен навчитися долати труднощі. Не можна оберігати його від життя, а треба допомогти подолати недугу
В. : Ваші слова жорстокі, але справедливі. Але хіба може сліпа людина бути щасливою?
М.: Може і повинна, якщо її не жаліти, не оберігати від життєвих труднощів. Людина буде щасливою, якщо не вбити в ній шанси на більш повне життя
Дядько Максим ввів суворий режим дня для хлопця, дбав про фізичні вправи, навчив їздити на поні, познайомив з формою та кольором предметів та явищ, вивчив спеціальні прийоми навчання сліпих і постійно проводив уроки для племінника,знайомить його з різними людьми, організовує похід Петра із сліпими музикантами, щоб той зміг відчути горе інших і не зациклювався на своєму. Наш висновок: Саме дядько Максим не дозволяє сестрі зробити з дитини тепличну рослину. І ми переконуємося, що він був правий. За допомогою дядька Максима Петро знайшов у собі сили перебороти себе, здолати обставини, пов'язані зі сліпотою.
Моделювання: Що б сталося, якби вихованням хлопчика займався хтось інший, а не дядько Максим? Мати і дядько Максим. Два різних початка -ніжність, поетичність матері і мужність старого воїна допомогли Петру пізнати світ.
У Петра був відсутній зір, але виявилося, що він мав витончений слух. Звукові форми стали головними формами його думки, центром його розумового зростання. Що визначило коло захоплень хлопчика? Хто сприяв цьому? Хто першим відкрив для Петруся чаруючий світ музики?(Старий Йохим, який грав на сопілці.)
Питання до 3 групи: Хто такий Иохим? Іохим – пробудив у маленького Петрика любов до музики, здатність чути красу мелодії і звуків. Чому музика Иохима так вразила хлопчика? Чому Анна Михайлівна у змаганні з Иохимом потерпіла поразку? (Музика Иохима була сповнена живим почуттям, в ній звучала біль душі. Через неї Петрусь відкрив красу рідної землі. Зачитують :гл II ч 7, 9.Яку пісню співав Йохим? («Ой, там на горі та женці жнуть».) Що відомо про цю пісню? (Це козацька історична пісня XVII ст.) Як у тексті говориться про українську пісню? («Це пісні сильного, вільного народу. Твої діди по материнській лінії співали їх у степах на Дніпрі, на Дунаї, і на Чорному морі». Чи дійсно українська пісня така?
Отже, ми прослідкували частину ланцюжку маршруту шляху до успіху людини Любляча родина - Мудре виховання → Навчання → Визначення кола інтересів і захоплень → Розвиток навичок, здібностей. А любов? Що таке любов для Петра? – Чи знав він про неї ? (Так, з дитячих років, але любов - це жалість матері, мудра любов Максима, він звик егоїстично користуватися всім цим, любов Евеліни - щось інше.
Запитання до 4 групи: дослідити, яка роль Евеліни в досягненнях Петра Попельського? Чи можна концерт Петра назвати їх спільною перемогою? Ми досліджували, чому таке ім’ я Евеліна має героїня . Ім'я це в перекладі з євр. означає «Життєва сила». Це ім'я особливо дороге для письменника. Так звали двох улюблених ним жінок: матір і сестру. Евеліна була спочатку подругою, потім нареченою, дружиною. Чому дружба з Евеліною була для Петра даром , благословенням долі? Яка, на вашу думку, головна риса вдачі Евеліни? (Уміння співчувати, доброта). Що ж могла зробити для Петра ця маленька дівчинка? (Вона була його ангелом-охоронцем) . Якою натурою була Евеліна? (Гл 4 ч I ). Висновок: вона вміла любити, а не жаліти. Змогла розділити з ним всі радощі і печалі. Евеліна допомагає зрозуміти Петру справжній сенс любові. Коли він закоханий, він відчуває світло. «Вода дзюрчала ... і І ніколи ще він не відчував світла так ясно». Тому можна назвати концерт їхньою спільною перемогою.
Отже, звернемося до ваших ментальних карток. Кожен з названих героїв щось дав хлопчикові. Мати - турботу, Максим -впевненість, Евеліна - любов, Иохим - розуміння музики, любов до рідної природи, батьківщині. Але чи щасливий Петро? Чого йому не вистачає? Як розмірковує про це Короленко? Зачитайте. «Якби життя дитини проходило серед злиднів і горя …до виходу сили».
Знайомство з Евеліною збігається з переходом Петра з отроцтва до юності і глибшим усвідомленням трагедії сліпоти. Саме в розмові з дівчинкою Петро вперше вимовляє фразу: «Я сліпий». Він усвідомлює свою ущербність. На минулому уроці я знайомила вас зі змістом опери П. І. Чайковського «Іоланта» про сліпу дівчину. Я гадаю, що мотив туги за чимось невідомим (за світлом), що прекрасно виражений в арії Іоланти, допоможе вам краще зрозуміти Петруся. ( «Невже очі дані потім, щоб тільки плакати».)
Хто і що, які події, причини вивели Петра з кризи, допомогли знайти себе? Замкнутий маленький світ садиби не міг дати Петру повноти життя. На маршруті шляху до успіху ми бачимо, що ще необхідно людині : коло спілкування, друзі, взаємовідносини. Розуміючи це, дядько вирішив розширити межі простору , відчинити двері теплиці, щоб у неї міг увірватися свіжий струмень зовнішнього повітря. Як він це зробив? (Знайомить з людьми різних соціальних положень). Розвиток дії стає стрімкішим, в душі героя відбувається боротьба світла і пітьми.
Завдання для 5 групи. Як вплинуло на Петра знайомство з гостями- студентами?
Дядько Максим запрошує в гості свого старого приятеля Ставрученко з синами-студентами, народолюбцями і збирачами фольклору і приятелем. Молоді люди вносять пожвавлення в тихе життя садиби. Дядько Максим хоче, щоб Петро і Евеліна відчули, що поруч тече яскрава і цікаве життя. Як ці зустрічі відобразилися на характері Петра? «Почуття гіркоти, образи на долю, на життя, яка обійшлася з ним так суворо », тепер не залишає героя повісті. Петро сказав Евеліні: «Мені тільки здається, що я зайвий на світі».
Завдання для 6 групи. Який вплив на Петра -знайомство з дзвонарями? Порівняти Єгорія та Романа (кола Вена) . У важкий період пошуку самого себе Петро разом із своєю сім’єю потрапляє до N-ського монастиря, де зустрічає двох бідних сліпих дзвонарів — Єгорія та Романа. Єгорій озлоблений на весь світ. Він грубо лає сільських дітей, які намагаються проникнути на дзвіницю. Петро залишається поговорити зі дзвонарем. Виявляється, Єгорій - теж сліпонароджений. У монастирі є інший дзвонар, Роман, що осліпнув із семи років. Єгорій заздрить Роману, який бачив світло, бачив свою матір, пам'ятає її. Сліпота не зробила серце Романа «незрячим», він був відкритим до людей. Єгорій був, замкнутим, жорстоким і заздрісним,бачить тільки зло а Роман, навпаки, — добрим і чуйним, шукає добро.
Який висновок ви зробили? У цих образах утілено дві позиції, два різні ставлення до фізичної вади й до людей. Яку роль й житті Петра відіграла зустріч із дзвонарями? (У Петра з'явилася думка, що доля сліпих — зло й образа. У нього почалася душевна криза. Петро не розуміє і не знає, як йому жити в цьому світі, де йому шукати свій шлях. А Евеліна, маючи добре серце, страждала разом із ним.
А для Евеліни що принесли ці зустрічи? Вона вперше відчула, що існує якийсь інший світ, невідомий і тривожний. Які шляхи відкривались перед дівчиною? Евеліна розуміє, що це випробування для її почуття до Петра. Вона може поїхати у місто і знайти собі здорового обранця, поринути в новий світ, у якому не буде місця Петрові, або залишитися разом з коханим, вийти заміж за сліпого Петра) Який вибір зробила Евеліна? (Вона вибрала Петра.)
Прийом «Обери позицію». Як на вашу думку, чи було жертовним рішення Евеліни залишитися з Петром? (З боку Евеліни це не жертва, це був вияв щирої і дуже самовідданої любові. Евеліна щаслива, тому що кохає і кохана, тому що відчуває себе потрібною – і в цьому її щастя. Як ви гадаєте, чому письменник так високо цінує жінок ? (Короленко щиро любив і поважав свою дружину, яка чекала на нього цілих 10 років із Сибіру). А сьогодні ми можемо побачити приклади жертовності в коханні? Так, дружини наших бійців, що стали інвалідами, не залишають своїх чоловіків, а доглядають за ними, разом переносять всі нещастя. Отже, Евеліна твердо вирішує вийти заміж за Петра і каже йому про це. Сліпий юнак грає на фортепіано перед гостями. Всі приголомшені і пророкують йому популярність. Вперше Петро усвідомлює, що і він здатний щось зробити в житті.
Підведемо підсумок. Звернемося до порівняльної діаграми (до подорожі та після) і заповнимо 1 частину :
До Після
Вважає себе…. Відчув, що може…
Душа його… Душа його…
Бачив тільки … Дізнався про…
Відноситься до інших …. Став думати про…
Фрагмент фільму. Аналіз епізоду , слова дядька: "Ти занадто егоїстично носишся з своїм горем. Я хотів, щоб ти відчув чуже горе і перестав носитися зі своїм ».... «Ти вмієш тільки кощунствувати зі своєю ситою заздрістю до чужого голоду! ...» - кидає Максим Яценко племінникові. Чому Дядько так з ним розмовляє? Дядя розкриває перед юнаком всю глибину людських страждань: вселяє думку, що особисті нещастя незначні в порівнянні зі стражданнями народу . Висновок: Цей епізод має особливе значення, так як герой отримує свій моральний урок. Перед Петрусем постало питання: змиритися і страждати або кинути виклик долі? Слова дядька є визначальними і вносять в думки і вчинки героя ясність. Він вибрав шлях пошуків: йде мандрувати зі сліпими за порадою дядька.
Завдання для 7 групи. Що дала Петрові подорож зі сліпими співцями? (Петро побачив і пережив голод, холод, злидні, приниження. Тобто герой побачив справжнє горе, що було набагато страшнішим за його недугу.) Він усвідомив, що є люди, яким живеться набагато важче та вони не нарікають на долю. Він пройшов тими шляхами, якими йде його народ, і разом із народом відкривав для себе не тільки великі страждання, а й мудрість і красу людських взаємин. Це допомогло Петрові по-іншому подивитися на себе й на свою сліпоту. Він зрозумів, що фізичну ваду можна перемогти силою духу. Знайдіть у тексті слова, що свідчать про зміни в душі Петра. («На місці сліпого і невтомного егоїстичного страждання він носить у душі відчуття життя, він відчуває і людське горе, і людську радість, він прозрів і зможе нагадати щасливим про нещасних...»).
Як змінився Петро після пережитого під час мандрівки? (Петро вийшов із кризи.) Робота з порівняльною діаграмою «після»
До Після
Вважає себе…. Відчув, що може…
Душа його… Душа його…
Бачив тільки … Дізнався про…
Відноситься до інших …. Став думати про…
Вважає себе непотрібним Відчув, що може принести користь суспільству. Душа страждає Душа його зцілилася, заспокоїлася.
Бачив тільки своє горе Дізнався про страждання інших.
Петро егоїстичний, озлоблений . Став думати про інших
Завдання для 8 групи. Яку роль у становленні Петразіграла музика ? Ми бачимо, що допомогла йому знайти душевну рівновагу спочатку народна музика, якої він опанував досконало. А незабаром він опанував і висотами класичної музики. Він набуває сили в музиці, яка може впливати на людей, розповісти їм те головне про життя, що так важко зрозумів він сам. Він став відчувати людське горе і людську радість, і все це відбилося в його музиці. Повість закінчується концертом, де ми бачимо Петра впевненого, сильного. Цього він досяг лише за допомогою оточення і власного завзятості.
Коли до Петра приходить остаточна радість прозріння? Коли народилася дитина, він зрозумів: щоб повноцінно жити, а не існувати, потрібно віддавати себе іншим людям. Не можна жити тільки для себе, ховаючи великий талант в своєму горі. Його потрібно нести людям. «Я бачив вас усіх ... Я віддав все це ... йому ... дитині і ... всім». І доля йому подарувала творче і людське щастя: - розумну, добру, люблячу дружину; - сина, який народився зрячим; - талант піаніста і композитора. Повернемося до маршруту : Народження → Любляча родина - Мудре виховання → Навчання → Визначення кола інтересів і захоплень → Розвиток навичок, здібностей → Коло спілкування, друзі, взаємовідносини, любов, розуміння потреб інших людей → Таланти, мистецькі обдарування→ Самовдосконалення, праця → Винагорода: успішна кар’єра, особисте щастя, самореалізація.
Отже, Петро проходить важкий і тернистий життєвий шлях, на якому багато перешкод. І жодного промінчика сонця! Дамо відповідь на запитання: «Хто і що допомогло повернутися до повноцінного життя?» - Любов близьких, - участь людей - милосердя оточуючих- музика- наполеглива праця - власна воля. Письменник стверджує, що людина завжди може знайти своє місце в житті, якщо вона зосередиться не на своєму горі, не на болючих переживаннях, а знайде духовну мету існування. Ці проблеми виникають лише у людей з фізичними недоліками? (Звісно, що ні. Ці проблеми вирішує кожна людина). Чому тоді Короленко звернувся до долі сліпого? (Мабуть, щоб показати, якщо сліпить зміг досягнути в житті всього, то людина повноцінна тим більше не повинна боятися труднощів).
А теперь звернемося до проблемного питання: « Чи може обділена людина бути потрібною, навіть щасливою?» (Може; Петро знайшов своє покликання, він усвідомив, що його талант потрібний людям, він приносить їм радість, викликає сльози, пробуджує душі, робить людей щасливими. Через музику, працю, талант, через переосмислення свого життя Петро знайшов своє щастя і істинне покликання - в служінні людям...)
Давньогрецький філософ Платон стверджував:«Стараясь о счастье других, мы находим свое собственное счастье». «Сліпий музикант» нагадає щасливим про нещасних. А я хочу нагадати вам слова ще одного відомого письменника А.П.Чехова: « За дверима щасливої людини повинен стояти хто-небудь з молоточком, постійно стукати і нагадувати, що є нещасні». У нашій країні живе багато різних і несхожих один на одного людей. Ми невпинно поспішаємо у справах, не помічаючи, що навкруги усіма кольорами веселки красується світ. Ми завжди кудись поспішаємо й іноді не помічаємо тих, хто відрізняється від нас. А точніше, людей з обмеженими можливостями, В Україні незрячих людей - від 50 до 70 тисяч. Ці люди живуть, як і ми, зрячі . І відрізняються від нас тільки тим, що живуть у абсолютної темряві. Їм бракує розуміння та простої людської теплоти, але у жодному разі –не жалості. Незряча людина не шукає її, вона не хоче почуватися тягарем, бути ущемленою, а хоче просто бути звичайною людиною, лише трохи іншою. Людям з обмеженими можливостями набагато важче адаптуватися у нашій непростому світі. Але, попри всі труднощі й перепони, вони переступають через свої страхи і комплекси, домагаються своєї мети і знаходять своє місце у житті.
Завдання для 9 групи: Наведіть приклади з життя, коли люди, долаючи темряву, знаходили світло? Прикладом служить творчість Бетховена, який був глухим, творчість сліпої співачки Д.Гурської, перемога українських спортсменів на паралімпійських іграх .
Милосердя, доброта, щирість, співчуття, співпереживання. Останнім часом ми часто стали звертатися до цих слів. Ніби прозрівши, почали усвідомлювати, що найгострішим дефіцитом стали у нас сьогодні людське тепло і турбота про ближнього. Я хочу, щоб повість Короленко «Сліпий музикант» допомогла вам замислитися над своєю траєкторією життя, впевнено долати перешкоди на своєму шляху, бути уважними до людей, які живуть поруч. «Бог посилає дощ і на злих, і на добрих», - говориться в Біблії.
Раскрой ладонь. «Бог посылает дождь и на плохих и добрых…» Воды живой всем подает глоток. Так солнце согревает души скорбных И даже самый маленький цветок. И нам нельзя пройти свой путь иначе. Ведь мир велик и каждый – странник в нем. Ты слышишь? Кто-то у дороги плачет… Раскрой ладонь – и одари теплом!
Домашнє завдання. Різнорівневе. 1.Створити свою ментальну карту
твору. 2. Знайти вислови автора, що співзвучні з вашими думками. 3.Користуючись схемою особистісного розвитку , оцінити свої можливості
Рефлексія. Висловити враження від уроку і оцінити себе (лист самооцінки в опорному конспекті).
Вчитель зарубіжної літератури КЗЗСО № 1 м. Новомосковська , вчитель-методист Пшеничка Валентина Василівна.