Урок на тему: Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка».

Про матеріал

Діти у нас сьогодні з Вами незвичайний урок. Святковий урок, до якого ми готувались заздалегідь, прочитавши твір Рея Дугласа Бредбері «Усмішка». Тема нашого уроку Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка». Запишіть тему нашого уроку. На сьогоднішньому уроці ми повинні: ознайомити школярів із фактами біографії відомого американського письменника-фантаста Р.Д. Бредбері; розвивати навички роботи з прозовим текстом;їх уміння міркувати над тими проблемами, які автор піднімає у своєму творі; сприяти вихованню у дітей моральних цінностей. А цілями уроку є:

  • 1)Дізнатися нове та цікаве.
  • 2)Здійснити подорож твором Рея Бредбері «Усмішка».
  • 3)Навчити учнів поважати духовні цінності.
  • 4)Наповнити серця учнів моральними цінностями.

Епіграфом нашого уроку є слова Рея Бредбері «Я повинен примусити повірити в любов, у життя…». Але над їхнім змістом ми поміркуємо трохи пізніше.

Давайте зараз згадайте і поділіться своїми приємними відчуттями, які ви пережили сьогоднішнього ранку. Згадайте про це, будь ласка, і порадуйте один одного.

(«Приємні відчуття сьогоднішнього ранку». Діти називають те, що принесло їм радість уранці).

Перегляд файлу

Тема: Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка».

Мета: ознайомити школярів із фактами біографії відомого американського письменника-фантаста Р.Д. Бредбері; розвивати навички роботи з прозовим текстом;їх уміння міркувати над тими проблемами, які автор піднімає у своєму творі; сприяти вихованню у дітей  моральних цінностей.

Цілі уроку:

  1. Дізнатися нове та цікаве.
  2. Здійснити подорож твором Рея Бредбері «Усмішка».
  3. Навчити учнів поважати духовні цінності.
  4. Наповнити серця учнів моральними цінностями.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок, урок-заочна мандрівка 

Форма уроку: комбінований

Обладнання: підручник, презентація.

 

Хід уроку

       Я повинен примусити вас

                                                              повірити в любов, у життя…

Р.Д.Бредбері

І. Організація  класу

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1.               Вступне слово вчителя.

Добрий день!

Діти у нас сьогодні з Вами незвичайний урок. Святковий урок, до якого ми готувались заздалегідь, прочитавши твір Рея Дугласа Бредбері «Усмішка». Тема нашого уроку Рей Дуглас Бредбері. «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в оповіданні «Усмішка». Запишіть тему нашого  уроку.  На сьогоднішньому уроці ми повинні: ознайомити школярів із фактами біографії відомого американського письменника-фантаста Р.Д. Бредбері; розвивати навички роботи з прозовим текстом;їх уміння міркувати над тими проблемами, які автор піднімає у своєму творі; сприяти вихованню у дітей  моральних цінностей. А цілями уроку є:

  1. Дізнатися нове та цікаве.
  2. Здійснити подорож твором Рея Бредбері «Усмішка».
  3. Навчити учнів поважати духовні цінності.
  4. Наповнити серця учнів моральними цінностями.

Епіграфом нашого уроку є слова Рея Бредбері «Я повинен примусити  повірити в любов, у життя…». Але над їхнім змістом ми поміркуємо трохи пізніше.

Давайте зараз згадайте і поділіться своїми приємними відчуттями, які ви пережили сьогоднішнього ранку. Згадайте про це, будь ласка, і порадуйте один одного.

(«Приємні відчуття сьогоднішнього ранку». Діти називають те, що принесло їм радість уранці).

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

  1.               Слово учителя.

Я не випадково попросила згадати вас про приємне. Адже зараз ми з вами будемо роздумувати над серйозними питаннями, спробуємо вирішувати суспільні проблеми, і тому важливо не занепасти духом. Напевно, не помилюсь, якщо скажу, що немає жодної людини, яка б хоч на мить не замислювалася над тим, що чекає її завтра чи в недалекому майбутньому.

Нам дуже всім хочеться дізнатися, а що ж трапиться з нами через тиждень, місяць, рік, через десяток років… Багато хто тривожиться не тільки за себе, чи за своїх рідних, а й за майбутнє всього людства. Адже вони розуміють, що їхнє життя залежить від того, в якому стані буде наш спільний дім – Земля. І найбільше цими проблемами переймаються письменники, які не  лишаються байдужими спостерігачами занепаду людства, не можуть стояти осторонь вирішення долі нашої планети. Для цього вони намагаються зрозуміти внутрішній світ людини, пояснити причини того чи іншого її вчинку. Бажаючи глибше пізнати душу людини, митці слова відображають не лише реальне, а й уявне життя. У багатьох творах діють нереальні герої, відбуваються нереальні події у вигаданих країнах. Ви, напевно, здогадалися, що мова йде про фантастику.

Перервемося з вам на хвилину ерудита, де запишемо визначення «новела».

 

Зараз ми з вами вирушимо в подорож у майбутнє разом з письменником Реєм Дугласом Бредбері, спробуємо краєчком ока заглянути за завісу невідомого.

 

2. Презентація проблемних питань

Ви отримали випереджальне завдання: прочитати новелу « Усмішка», виділити цитати, необхідні для розуміння змісту твору. Працюючи на уроці, ми спробуємо дати відповіді на питання

  • Які причини деградації людської цивілізації зображає письменник?
  • Як запобігти знищенню нашої планети?

 

3. Ознайомлення з біографією Р. Д. Бредбері. Інтерв’ю з письменником.

Вивчення творчості письменника завжди розпочинається з його біографії. Отож для того, щоб з ним познайомитися ми здійснимо політ «Машиною часу». І Першою нашою зупинкою буде подорож у недалеке минуле з нашою журналісткою Вікторією Яцків до Рея Бредбері.

Журналіст: Доброго дня всім, хто знову з нами. Сьогодні я підготувала вам приємний сюрприз - зустріч з найвідомішим американський письменником – фантастом ХХ ст.. Реєм Дугласом Бредбері. (до Бредбері)Від імені наших слухачів щиро вітаємо вас, шановний пане Бредбері. Скажіть, будь ласка, коли ви виявили у собі схильність до літературної творчості?

Бредбері: Ще в ранньому дитинстві. Я дуже любив слухати казку Леймена Баума

«Чарівник країни Оз», яку читала мені мама. А ще дуже цікавився творчістю Едгара Аллана По.

Журналіст: Кажуть, що ви маєте свого літературного батька? Хто ж це?

Бредбері: Це Жуль Верн, творами якого я весь час захоплювався.

Журналіст: А коли вам захотілося писати саме фантастику?

Бредбері: Коли мені було 8 років, до рук потрапив журнал наукової фантастики. Він перевернув мою душу. Захотілося самому стати чарівником, здатним перелітати в інші світи. Але, звичайно, моя мрія здійснилася дещо пізніше.

Журналіст: Що саме ви маєте на увазі?

Бредбері: До того, як я став відомим письменником, мені довелося продавати газети і журнали. Я спостерігав за людьми, відмічав яскраві деталі навколишнього світу. І писав свої оповідання.

Журналіст: А які твори  зробили вас знаменитим на весь світ?

Бредбері: Це славнозвісні: «Марсіанські хроніки», які побачив світ у 1950 році.

Журналіст: А що б ви визначили найголовнішим у своїй творчості?

Бредбері: Я у своїй науковій фантастиці завжди старався передати особливий сигнал тривоги, показуючи те, що може врятувати людство від численних небезпек.

Журналіст: Щиро дякуємо нашому дорогому гостеві за цікаву розмову. ( до слухачів) А вам, шановні слухачі, радимо  читати фантастичні твори американського письменника Рея Бредбері, замислюватися над своїм життям.

 

4.Слово вчителя: Думаю, діти, вам цікаво було почути про автора новели

 «Усмішка» з уст самого Рея Дугласа Бредбері. А тепер звернемося до твору знаменитого письменника-фантаста. Тому ми знову вирушаємо у подорож, але тепер у майбутнє. Наша Друга зупинка – 2061р.

 

5. Евристична бесіда на сприйняття твору

  •                   Яким ви бачите наше суспільство через 60,100 років?(Розвивається наука, техніка, допоміжну роботу виконують роботи і т.д.)

6. Слово вчителя

Намагався уявити майбутнє людської цивілізації й американський письменник Рей Дуглас Бредбері. Його твори належать до наукової фантастики, яка принципово відрізняється від загальнофантастичної традиції тим, що змальовує реальний світ, який перетворюється не за помахом чарівної палички, а за законами науки.

- Діти, а чому ми зупиняємося саме у 2061 році?( Події новели відбуваються у 2061 році)

- Яке ваше враження від прочитаної новели «Усмішка»? ( Сподобалася, незвичайні події, і т. д.)

- Де і коли відбувається дія?( На Землі,у майбутньому ,у 2061 році)

- Яким побачив автор майбутнє в творі? Що ви скажете про такий твір?(Дивний світ майбутнього, непокоїть доля людей, дивна поведінка натовпу)

- Якими змальовано людей? Підтвердіть  слова цитатами із тексту новели.                  ( Брудними ,у брудному одязі з грубої мішковини. Вони п`ють каву з надтріснутих чашок, варять юшку, що булькотить в іржавій каструлі.)

- Навіщо люди зібралися так рано на площі?(Вони займали чергу, щоб плюнути на картину)

 

7. Слово вчителя.

Одного з учнів ми заздалегідь відправили на «Машині часу» у відрядження, в епоху Відродження до знаменитого художника, вченого Леонардо да Вінчі, адже саме на його картину зібрався плювати натовп. Це і є наша Третя зупинка.

 

8. Повідомлення учня про Леонардо да Вінчі та його картину «Мона Ліза»

Леонардо да Вінчі – відомий італійський художник, народився в родині нотаріуса П’єро да Вінчі. Виняткові здібності майбутнього майстра виявилися дуже рано. Він захоплювався математикою, музикою, чудово грав на лірі, гарно співав. Та понад усе любив малювати. І у 1466 році Леонардо став учнем у Флорентійські майстерні Віроккіо.

Над портретом Мони Лізи Він працював 4 роки. Італійський художник Вазарі, ось що писав про цю роботу: « Взявся Леонардо виконати для Франческо дель Джокондо портрет Мони Лізи, дружини його… Оскільки Мона Ліза була дуже гарна, художник використав такий прийом: під час написання портрета запросив музикантів, які грали на лірі й співали, щоб постійно підтримувати в неї гарний настрій».

Ось її невловимий погляд і ледь помітна посмішка, голова покрита вуаллю. Сприймали Джоконду протягом віків по-різному. Одні вважали її красунею, інші – мстивою, треті – доброю. Тобто вона в одному образі уособила все людство з його минулим і майбутнім.

 

А тепер давайте подивимося ще раз на шедевр світового мистецтва , над яким глумилися люди майбутнього в новелі Р. Бредбері «Усмішка». Це картина «Мона Ліза» або «Джоконда» знаменитого Леонардо да Вінчі.                                                                                                   - Яке враження справила на вас картина? (Незабутнє враження. Вона викликає щире захоплення, якийсь незбагненний душевний трепет, змушує замислитись над собою).

- Що вам найбільше запало в душу?(Найбільше запала в душу загадкова усмішка Джоконди. Не можна не звернути уваги на задумливий погляд Мони Лізи: вона ніби замислилася над тим, що чекає людей у майбутньому. Але разом з хвилюючою тривогою на обличчі героїні можна прочитати віру в краще майбутнє, оптимізм).

 

Детальніше про цю картину ми будемо говорити на наступному уроці, а зараз саме час зробити Четверту зупинку і повернутися у наш час. Давайте звернемо увагу на наші проблемні питання:

- Які причини деградації людського суспільства зображає письменник? Доведіть свою думку цитатами з твору. (Бездуховність людей; безвідповідальність тих, хто керував людьми у минулому; байдужість кожного до долі всього людства; знищення природи, пам’яток культури і мистецтва).

(Цитати: « Вся річ у ненависті, в ненависті до всього минулого». «Сталося так, Томе, що люди ненавидять те минуле, яке залишило їм самі уламки та руїни. Така вже людська вдача. Може це й нерозумно, але нічого не вдієш - така людська вдача»)

- А чи бачить письменник можливість запобігти знищенню людства і всієї планети ? ( Так, про це він говорить у своєму творі: « А я кажу ,буде. Хтось із доброю душею, що зможе повернути нам невелику частку цивілізації – таку, щоб ми могли жити в мирі..»)

ІV. Закріплення матеріалу

Слово вчителя

На домашнє завдання деякі учні класу мали підготувати:

 Рекламний плакат  « Чого навчає нас новела?»

Презентація роботи групи. Рекламний плакат

 

Слово вчителя

Так, ви дуже добре справилися із завданням. Ще раз гляньте, чого навчає нас новела «Усмішка». Постарайтесь запам’ятати це, щоб у своєму житті чинити саме так.

 

А зараз доцільно звернутися до епіграфа уроку.

- Що ж хотів сказати письменник словами, винесеними в епіграф?( Рей Бредбері прагнув показати читачам, у чому запорука благополуччя людства, за яких умов воно матиме щасливе майбутнє. Він стверджує , що тільки щира любов у серці кожної людини зможе врятувати людське суспільство від загибелі і продовжити життя).

Ми щасливо повернулися в наш час. Що ж треба зробити, щоб жахливі картини, представлені Бредбері в новелі «Усмішка», не повторилися ніколи?

VI. Підбиття підсумків

Мозкова атака.  Складання  «Пам’ятки для людства»

-  Жити в мирі та дружбі.

-  Не воювати.

-  Задовольнятися своєю землею і не претендувати на інші.

-  Бути обережними з науково-технічними винаходами, щоб не зашкодити людству.

-  Любити красу, мистецтво, дбати про духовне здоров’я людства.

Молодці! Думаю, якщо ви будете жити за правилами складеної вами Памятки, то майбутнє у вас буде чистим і світлим.

Слово вчителя.

А на завершення уроку, давайте ще раз повернемося до наших цілей і погадаємо чи вдалося нам їх досягти.

Отже, на цьому уроці ми змогли дізнатися багато нового та цікавого, здійснити подорож на «Машині часу» не лише в майбутнє, але і в минуле та сьогодення. Надіюся,ви навчилися поважати духовні цінності, один одного та змогли наповнити свої серця моральними цінностями. Зрозуміли, що слід берегти природу, пам’ятки культури, літератури й мистецтва, бо це все є наше минуле, теперішнє і майбутнє.

 

V. Домашнє завдання

Вдома я пропоную вам написати лист у 2061 рік, висловити свої почуття і враження від прочитаного на уроці і, можливо, запропонувати шляхи виходу із ситуації, що склалася.
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Давайте  знайдемо  в  тексті  докази  того,  що  цивілізація у 2061 році  дійшла  краху.  Учні, які сидять на двох перших партах, виконують завдання 1 – звертаєте увагу на побут людей, на двох наступних – відшукують особливості навколишнього середовища, і учні двох останніх парт знаходять як зобразив автор у тексті реакцію людей на умови життя. Час 4 хв.

Звернемо увагу на:

1) побут людей;

2) навколишнє середовище; 

3) реакція  людей на умови життя.

 

Побут людей              навколишнє середовище     реакція людей на                

                                                                                         умови     життя

 

Проблемне  питання:  чому  люди  у новелі  прийшли  до  такого  існування? («Уся  річ  у  ненависті,  ненависті  до  всього  минулого»)

? Що чи кого  вони  звинувачують у своєму безнадійному існуванні? (цивілізацію) Чому? (Вони так розпоряджалися досягненнями цивілізації, що знищили себе (це пояснює вчитель).  Почнеться  війна

Ми Хочемо так жити?

 

Чому саме Том помітив красу Мони Лізи? («мав чутливе серце»).

«…ще зявиться якийсь головатий і підлатає цивілізацію. Та людина матиме чутливе серце».

Читання  заключного  епізоду  твору  вчителем на фоні «Мелодії» Скорика.

Через годину він все ще бачив її, навіть після того, як бережно склав і заховав.  Він заплющив очі, а Усмішка не зникала у темряві. Вона все ще була з ним, тепла і лагідна, коли він заснув, і світ поринув у тишу, а місяць веслував собі у холодному небі спершу догори, потім донизу назустріч ранку.

? Що можна протиставити ненависті?    (Красу,  мистецтво,  гармонію, серце).

? Чи залишає автор нам надію

Тема: Рей Дуглас Бредбері «Усмішка». Тривога за руйнування духовних цінностей в новелі.

 

Хід уроку

2. Слово вчителя: Немає, мабуть, людини, яка б не думала про своє майбутнє, про майбутнє людства, не прагнула б хоч краєчком ока зазирнути в нього.

3. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Яким ви бачите наше суспільство, цивілізацію через 50, 100 років?

4. Слово вчителя

Намагався уявити  майбутнє   цивілізації й американський письменник Рей Дуглас Бредбері. Його твори належать до найкової фантастики, яка принципово вирізняється із загально фантастичної традиції тим, що змальовує реальний світ, який перетворюється не за помахом чарівної палички, а за законами науки.

- Яких письменників-фантастів ви знаєте ?

- А що вам діти відомо про Рея Бредбері ?(Учні розповідають про письменника й на дошці створюють опорно-логічну схему)

- Що вам відомо про новелу як жанр художньої літератури?(Учні розповідають та складають на дошці опорно-логічну схему)

1. Коментоване читання новели Р.Бредбері

 

- Чи збулося ваше передбачення щодо змісту твору?

- Які події у світі змусили автора змалювати саме таку картину майбутнього?

(Знищення атомними бомбами японських міст Хіросими та Нагасакі, техногенні катастрофи, локальні війни, ворожість одних народів стосовно інших тощо.)

- Який настрій викликає твір? Чи підходить до нього визначення «трагічний оптимізм»? Свої міркування обґрунтуйте.

3. Слово вчителя

ПОВІДОМЛЕННЯ  ПРО ДЖОКОНДУ

1. Навчитися виразно читати та переказувати новелу.

  1.                   Диференційовано: письмово відповісти на запитання «Чи врятує краса світ» або «Майбутнє: яким я хочу його бачити?»
  2.                   Iібрати цитати до характеристики образу Том

Інтерв’ю
 

 

 

На початку уроку ми з вами „ходили” вулицями Парижа, одного з найкрасивіших міст світу. Хочеться вірити, що у 2061 році це місто залишиться таким, яким ми його побачили. Не дай, Боже, побачити „міста – купа руїн, дороги від бомбування, наче пилка”, „розбиті ферми”, „... лани ночами світяться, радіоактивні” і людей – похмурих, роздратованих, духовно зубожілих.

 

 Вдома я пропоную вам написати лист у 2061 рік, висловити свої почуття і враження від прочитаного на уроці і, можливо, запропонувати шляхи виходу із ситуації, що склалася.

 

 

Аналіз вірша Ліни Костенко „Вже почалось, мабуть, майбутнє...” та оповідання Рея Бредбері „Посмішка”.

Вже почалось, мабуть, майбутнє,

Оце, либонь, вже й почалось.

Не забувайте незабутнє –

Воно вже інеєм взялось.

І не знецінюйте коштовне,

Не загубіться у юрбі,

Не проміняйте неповторне

На сто ерзаців у собі.

Минають фронди і жиронди,

Минає славне і гучне.

Шукайте посмішку Джоконди –

Вона ніколи не мине...

Любіть травинку, і тваринку,

І сонце завтрашнього дня,

Вечірню в попелі жаринку,

Шляхетну інохідь коня.

Згадайте в поспіху вагона

В невідворотності зникань,

Як рафаелівська Мадонна

У вічі дивиться вікам.

В епоху спорту і синтетики

Людей велика ряснота,

Нехай тендітні пальці етики

Торкнуть вам серце і вуста.

 

1

 

docx
Додано
8 серпня 2018
Переглядів
9981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку