Розробка уроку " Велич кохання . Трагедія В. Шекспіра " Ромео і Джульєтта"

Про матеріал
Розробка уроку " Велич кохання ,В. Шекспір " Ромео і Джульєтта" містить цікавий матеріал про саму трагедію, різні інноваційні методи і прийоми
Перегляд файлу

   Зарубіжна література 8 клас

Тема : Утвердження  величі і краси справжнього кохання ,його здатності  піднятися над розбратом і ворожнечею світу у трагедії В. Шекспіра « Ромео і Джульєтта»

Мета: (формувати компетентності): предметні (розуміння значення проблем життя і смерті, любові і відданості, взаємин батьків і дітей, прослідкувати зміни у характері героїв під впливом кохання); словниковий запас, творчі здібності учнів, навички зв’язного мовлення, виразного читання, аналітичного мислення; ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативні: навички роботи в парі і колективі; формувати свої думки,  толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих, цінувати високі почуття; інформаційні: навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурні: прагнення до літературної освіти; естетичний смак; світогляд)

Тип уроку: урок вивчення нового навчального матеріалу

Основні поняття і терміни: проблематика, художні образи, вічний образ, трагедія

Обладнання: підручник, портрет Шекспіра,  презентація до уроку , відео і кліпи з даної теми, роздатковий матеріал

                                        Любов… рушить сонце і світила

                                                                  Данте                                                                                                          .                                                           Любов – маяк, який допомагає здолати бурю.

      .                                                                                В.Шекспір

                                         Кохання може все і все здолати В. Шекспір

                            Хід уроку

І Актуалізація  опорних знань учнів

   ( Звучить музика  Глюка  з опери « Орфей і Евридіка)

  1. Вступне слово вчителя.

Послухайте! Це співає кохання…Голос кохання пробивається  через темряву, відстані і сторіччя. Сила кохання підіймає людину  над землею, вона може піднести аж до зірок. Пісню кохання не може заглушити. навіть смерть. У кожної людини  своя історія кохання.

             Так ніхто не кохав. Через тисячі літ

Лиш приходить подібне кохання.

В день такий розцвітає весна на землі

І земля убирається зрання…

(В.Сосюра)

Бесіда.

- Діти, як ви думаєте, чому я розпочала урок цими словами?

- Як ви розумієте слово «кохання»?

- Яким буває кохання ?                                                                                                                      ІІ. Оголошення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності                                   Слово вчителя.  

Діти,  сьогодні ми будемо говорити про кохання, адже тема нашого уроку  « Утвердження  величі і краси справжнього кохання ,його здатності  піднятися над розбратом і ворожнечею світу у трагедії В. Шекспіра « Ромео і Джульєтта»»              Слайд тема уроку

Учитель: У кожної людини  своя історія кохання. Одну з таких  історій розповів світові  видатний англійський  драматург В. Шекспір у своїй  п’єсі» «Ромео і Джульєтта». Написана  ще у  ХVІ ст. , ця  оповідь схвилювала сучасників  драматурга  й не залишає байдужими  через сотні  років  і нас  людей ХХІ  ст. Що ж таке кохання?

  • Давайте пригадаємо як визначив його Шекспір   в одному зі своїх  сонетів 
  • Поетична хвилинка

           

            Любов – над бурі зведений  маяк,

            Що кораблям шле промені надії.

            Це –зірка провідна, яку моряк

            Благословляє в навісній стихії.

Любов – це блазень у руках часу,

Що тне серпом своїм троянди свіжі, -

І щік, і уст незайману красу

Той серп любові справжньої не ріже.

Слайд «Хмари слів про кохання»

Вчитель. Діти, давайте ми з вами створимо  «Хмари слів про кохання» .Ви вже знаєте, що це вислови відомих людей про кохання

Кохання надихає на великі справи, і воно ж заважає їх здійснювати (Дюма)

Любити - це не означає дивитися один на одного, любити - це означає дивитися в одному напрямку (Антуан де Сент Екзюпері)                                                                                               Ромео і Джульєтта - приклад відданого кохання

 Кохати означає жити життям того, кого кохаєш  (Л.М.Толстой).

Любов… рушить сонце і світила        Данте                                                                                                           Любов – маяк, який допомагає здолати бурю.     В.Шекспір

            Кохання може все і все здолати    В. Шекспір

Вчитель. У трагедії «Ромео і Джульєтта» кохання   - теж зірка, яка освітила  надзвичайно яскравим  світлом  життя двох  молодих людей, яка продовжує  світити  й сьогодні.

ІІІ. Формування нових знань, умінь і навичок. Щоб досягти мети уроку  нам необхідно працювати творчо. А налаштувати вас на високу активність на уроці допоможе

 Гра «Вірю» - «Не вірю»

 1) Творчість Шекспіра належить перш за все англійському народові (вірю)       2) Слово «Шекспір» в перекладі з англійської мови означає «той, що потрясає мечом» (не вірю, списом)

3)Шекспір жив у 12 столітті (не вірю,у 16 столітті)

4) Шекспір відомий як автор 350 сонетів (не вірю, 154)

5)Події трагедії видатного англійського письменника Шекспіра «Ромео І Джульєтта» відбуваються в Лондоні (не вірю, в Італії, у Вероні та Мантуї)

6) Джульєтта є донькою Монтеккі (не вірю, Капулетті)

7) Ромео було 17 років (вірю)

8) Джульєтті було всього 16 років (ні, 14)

9)Події відбуваються протягом року (ні, протягом 5 днів)

10)Закохані вперше зустрілися на балу у князя Верони (не вірю, на балу у Капулетті)

11)У Паріса та Джульєтти взаємне кохання (не вірю)

12) Пам’яткою про кохання Ромео та Джульєтти стануть золоті пам’ятники у Вероні  ( вірю)

Учитель: Дякую! Ви добре справилися із завданням.                                                                       А тепер давайте пригадаємо все про п’єсу « Ромео і Джульєтта», проглянувши відео « Ромео і Джульєтта»  Слайд «Ромео і Джульєтта»

Отже, давайте звернемося до сторінок безсмертної трагедії «Ромео і Джульєтта».                         

Бесіда з класом за змістом трагедії Шекспіра «Ромео і Джульєтта»                                         - З чого розпочинається п'єса? Який персонаж з'являється на сцені? Чи не здалося вам це дивовижним?  (У пролозі на сцену виходить хор і коротко повідомляє сюжет усієї  п'єси.)                                                                                                                         - Давайте прочитаємо пролог.

 а) Читання вголос прологу

  • ПРОЛОГ                                                                                                                                 Входить  Хор.                                                                                                                                      Хор                                                                                                                                   Однаково шляхетні дві сім'ї                                                                                               В Вероні пишній, де проходить дія,                                                                                    Збували в ворожнечі дні свої.                                                                                                   Аж враз кривава скоїлась подія.                                                                                             Коханців двоє щирих,запальних                                                                                             Ворожі ті утроби породили;                                                                                              Нещастя сталося у сім'ях тих,-                                                                                                         Вони одвічні звади припинили                                                                                               Життя коротке і сумну любов,                                                                                          Трагічну смерть, що потрясла родини,                                                                                                   Як змила ту ненависть чиста кров,                                                                                      Ми вам покажемо  за дві години.                                                                                       Даруйте нам недоліки пера,                                                                                                    Всі хиби виправить старанна гра.                                                                                    Учитель: В давнину в античних трагедіях був такий персонаж - хор, що складався з групи акторів. Він висловлював думку автора, висловлював відношення до того, що відбувається, коментував події. Шекспір використав цей прийом древніх авторів, щоб відразу налаштувати глядачів на трагедію.                                                                                                                                 - Визначте тему трагедії. (Твір про жорстокість світу, про силу любові, про дорослішання юних героїв.)                                                                                                          - Де  відбуваються події:(У Італії, у Вероні і Мантуї.)                                                              - Що ми дізнаємося про життя Верони на самому початку твору? (Тут багатьох років триває ворожнеча двох сімейств, причина її давно забута, правителеві Верони і жителям ця ворожнеча вже давно набридла, оскільки вона приносить багато бід і, як і раніше,  ллє кров.)                                                                                                                                      - Згадайте, що таке сюжет, назвіть його елементи.(Сюжет - це система подій у творі. Елементи  сюжету: експозиція, зав'язка, кульмінація, розв'язка.)-                                                                                                                                                               - Виділіть елементи сюжету в трагедії Шекспіра. (Експозиція - зіткнення Монтеккі і Капулетті, бесіда Бенволіо і Ромео, підготовка до балу у будинку Капулетті;  зав'язка - зустріч Ромео і Джульєтти на балу у Капулетті; розвиток дії    зародження любові;  кульмінація - сцена в склепі, коли кожен герой, вважаючи свого коханого померлим, приймає рішення піти з  життя;  розв'язка - розповідь брата Лоренцо і примирення сімей.)                                                                                                                            - Що є способом характеристики героїв в драматичному творі?  (Їх монологи і діалоги, вчинки, відгуки про них інших героїв і авторські ремарки)                                                                                                                                               - Давайте простежимо, як створюються образи головних героїв, які змінюються під впливом своєї любові. 
  •  Гра “Інтерв’ю з Джульєттою”
  • Чим привабив тебе Ромео?
  • Це твоя перша закоханість?
  • Ти віриш у любов з першого погляду?
  • Чим ти захоплювалася до зустрічі з ним?
  • Як змінилося твоє життя після зустрічі з ним? Чи змінило воно тебе?
  • Твоє ставлення до Паріса.
  • Ти віриш в дива? Батьки приймуть ваше кохання?
  • Усне малювання “Образ Ромео” (розкрити образ Ромео, його ставлення інших персонажів)
  • Відео "Зустріч Ромео і Джульєтти на балу"                                                                            Після перегляду створити психологічний портрет (через знакову систему імені)
  • Довірлива                                              Рішучий
  • Життєрадісна                                        Образливий

Упевнена                                               Мрійливий

  • Любляча                                                Енергійний

Ь                         -                          Оптиміст

  • занепокоЄна
  • Тактовна
  • Таємнича
  • Активна
  • Бесіда.                                                                                                                                     - Коли і за яких обставин Ромео і Джульєтта дізнаються, що належить до ворогуючих родин? Яка їх реакція? Чи це зупинило їх?
  • Вчитель. Герої виходять зі звичайних рамок традицій (Ромео йде на таємний шлюб. Джульєтта не розігрує сором’язливу леді. Обоє готові йти проти волі батьків і суспільства, щоб бути разом). Як ви розцінюєте поведінку Джульєтти, що вона першою відкрила свої почуття? Чи пристойно це  для дівчини її кола?
  • Робота в парах. За допомогою QR-коду розкодувати ставлення героїв до кохання.

Бенволіо                                                                                                                                              Ромео                                                                                                                                                   Джульєтта               

Лоренцо  

Меркуціо  

Ромео 

Бесіда. Для кого з них кохання найважливіше? Чи впливає воно на характер героїв? Коли відбувається освідчення Ромео і Джульєтти?

Слайд відео “Освідчення в коханні”, “Сцена на балконі”,                                                                           «Мозковий штурм». -             

      -Що вас вразило у цій сцені? (Кохання з першого погляду.)

      Що означає кохання для Джульєтти? (Кохати – віддавати всю душу коханому.)

  • А для Ромео? (Для нього це теж справжнє почуття, це вже   не «безумство, що отруює кров»)
  • Як ви гадаєте, Джульєтта це нове захоплення Ромео? Чому? (Ні, у серці Ромео запалав вогонь справжнього почуття. Саме тому воно сповнене  світла, добра, ніжності.)
  • Як ви думаєте, почуття героїв  були взаємні?(так, адже вони готові на все заради коханої людини)
  • Коли відбувається дія цієї сцени?. (Вночі)
  • Поясніть слова героїні «Любов сліпа і через те їй ніч найбільш пасує..»                 (  У звертанні до ночі розкривається уся сила палкого кохання Джульєтти. Вона просить ніч  навчити її кохати, але  сама вчить цьому читача і глядача. Для неї кохання – це ніжне, високе почуття, що дає дівчині сили протистояти родовій ворожнечі. Кохання для Джульєтти – вірність і відданість на все життя.
  •    Ніч у Шекспіра досить незвична.  Це не темрява, а світло, сповнене почуттями, блиском  очей, сподіванням на щастя.)

Дослідницька робота  в групах  І група – Ромео, ІІ група – Джульєтта.

  • Подумайте, як змінюються герої під впливом кохання?                                                ( Ромео кохання  надихає, додає розсудливості ,стриманості, мужності) ( Джульєтта дорослішає, починає замислюватися  над безглуздістю родової ворожнечі, що є перешкодою на шляху д щастя.)
  • Коли ці зміни стають особливо помітними? ( Під час їхньої зустрічі, вони виявляються у їхніх діалогах і монологах)
  •  

Бесіда.                                                                                                                                                                  - Хто і чому допомагає закоханим? Яка роль Джульєттиної мамки і брата Лоренцо у динаміці стосунків і почуття Ромео і Джульєтти?                                                           - Який шлях пройшли Ромео і Джульєтта завдяки своєму коханню?

  •                   Ромео
  •                   Джульєтта
  •                   До зустрічі
  •                   До зустрічі
  •                   Мрійник
  •                   Меланхолік
  •                   романтик
  •                   безтурботна
  •                   наївна
  •                   маленька дівчинка
  •                   не закохана
  •                    
  •                   Після зустрічі
  •                    
  •                   Мужній
  •                   відданий
  •                   закохана
  •                   енергійна
  •                   безпосередня
  •                   відверта
  •                   мудра
  •                   активна жінка
  • -  Як кожен із героїв довів свою вірність?
  • Рольова гра. Від імені брата Лоренцо розповісти, як складеться доля закоханих.
  • Вправа  “Мозковий штурм”.
  • Чи є сенс загибелі героїв? (Так, оскільки після смерті героїв ворогуючі сім’ї примирилися).
  • Як ви гадаєте , чому автор не примирив  родини до смерті   Ромео і Джульєтти?  ( Тому, шо  у реальному житті  не завжди  все закінчується  щасливо. Прекрасні закохані  діти загинули, ставши невинними жертвами  давньої ворожнечі  двох багатих   веронських родин. Смерть героїв – це кара  батькам  за чвари й розбрат  у Вероні.)
  • У чому , на вашу думку, полягає ідейне значення фіналу? ( Смерть закоханих не була марною. Вони довели, що кохання є сильнішим  з
  • , навіть смертю, несе спокій ,світло, примирення. Смерть Ромео і Джульєтти – не лише трагічний урок,  а й найвищий урок вірності. Трагедія звучить як гімн коханню, стає утвердженням його непереможності. Отже, основний пафос  трагедії такий: гармонія  двох сердець повинна стати  початком гармонії світу.)
  • Учитель.
  • Ромео і Джульєта завжди були символом кохання і вірності. І незважаючи на те, що смерть розлучила героїв, вони назавжди залишилися разом.
  • – Герої Шекспіра стали настільки популярними, що в багатьох країнах знайшлися їхні двійники, навіть в нашій Україні.
  • Ви мали знайти легенди про українських закоханих, з подібною долею. Давайте дізнаємось як ви впорались із цим завданням.
  • Звучить музика.
  • Повідомлення учня про українських Ромео і Джульєтту, Пелагею та Ромуальдо.
  • Послухайте чудову легенду про українських Ромуальда та Пелагею, на заваді кохання яких стали найрідніші люди – батьки.
  • Було це дуже давно, в кінці ХVІ століття, у давньому місті Львові. У передмісті жили дві сім'ї: українського ремісника, в якій підростала красуня-донька Пелагея, і сім'я італійського купця, в якій був легінь-син Ромуальдо. Сім'ї дружили між собою, всім ділилися, допомагали один-одному у скруті. Діти виросли і покохали один одного. Здавалося, і батьки не були проти весілля. Але сім'ї були різної віри: християнської та католицької. У якій церкві вінчатися? Ось тут почалися сварки, які закінчилися бійкою. Батьки заборонили дітям навіть зустрічатися. Батько відправив Ромуальдо з караваном у Венецію. Повернувся юнак лише через півроку. А у Львові в цей час розгулялася страшна хвороба – чума. Всіх хворих вивозили якнайдалі від міста, де за ними доглядали монахи. Серед хворих була і Пелагея. Ромуальдо кинувся на пошуки, а коли знайшов ледве живу – сам доглядав за нею, всиляючи їй віру в одужання. Та смерть була невблаганною: спочатку забрала Пелагею, а за нею – і Ромуальдо. Але незадовго до своєї смерті Ромуальдо замовив два однакових надгробники, прикрашених двома серцями, лавровим вінком і надписом: «Тих, кого кохання з'єднало навіки, не здатна розлучити навіть смерть» Смерть дітей примирила батьків. Вони похоронили дітей на межі двох кладовищ: християнського та католицького, а вдячні потомки побудували українським Ромео і Джульєтті пам'ятник у центрі міста.
  • Учитель.
  • Кожного року в італійському місті Вероні відбувається святковий карнавал, на якому обирають Ромео і Джульєтту. Це найвродливіші, найдобріші, милосердні, духовно багаті молоді люди. І кожного року в це місто приходить безліч листів з однією адресою: «Італія, Верона, Ромео і Джульєтті». Юнаки та дівчата з різних країн довіряють їм свої сердечні таємниці, проблеми, просять поради, допомоги.
  • Чому люди так люблять цих героїв?

Можливо, тому, що вони для всіх давно стали символом справжнього великого кохання.

  • Перегляд кадрів фільму. Смерть Ромео та Джульєтти.
  •  Чому трагедія закінчується смертю героїв?
  •  Яке відчуття у вас залишилося після прочитання трагедії? (Сум («Сумніших оповідей не знайдете. Ніж про любов Ромео і Джульєтти».))
  •  Герої гинуть. Чому ж у любові «усеперемагаючий голос»? (Примирення родин Монтеккі та Капулетті.
  •  Чим є «усеперемагаючий голос» для Ромео і Джульєтти? (Смерть за мить любові. Та в ній все життя; жадоба життя є неможливістю жити у світі постійної ворожнечі.)
  •  Чому ж останній акорд все ж таки печальний? (Людина діяльна не може відмовитися від щастя земного, реального; звідси трагізм не тільки Ромео та Джульєтти, а й усього світу, в якому живе драматург.)
  •  Хто ж і що отримує перемогу: кохання чи смерть? Аргументуйте свою думку.
  • ІV. Підбиття підсумків уроку.
  • Слово вчителя.
  • Давайте підсумуємо побачене і почуте на уроці.
  • Про що ми говорили на уроці?
  • Відповіді учнів.
  • Учень: Трагедія Шекспіра – це драматичний твір, в якому зображується зіткнення героя з світом, його загибель. Але в п’єсі Шекспіра нема трагедії, тут перемагають почуття. Хоча вони самі гинуть, але відстоюють своє кохання.
  • Вчитель:
  • Давайте пригадаємо, якими ж словами, закінчується п’єса про Ромео та Джульєту?
  • Сумнішої оповіді не знайдете,
  • Ніж про любов Ромео і Джульєтти.
  • Вчитель. А тепер подумайте і скажіть, а якими словами ви б закінчили цю пєсу?
  • Учень:Я думаю, що можна завершити так :
  •   Прекраснішої оповіді не знайдете,
  •  Ніж про любов Ромео і Джульєтти
  • Тому що історія юнних героїв живе у віках, не залишаючи байдужими нікого, а імена Ромео і Джульєти викликають в нас найпіднесеніші почуття, повагу до їх стійкості і вірності.
  • Учень: Кохання Ромео і Джульєтти — нестримне, чисте й героїчне — триває лише декілька днів і протистоїть давнім поглядам і відносинам середньовічної закляклості, під владою якої перебувають Капулетті й Монтеккі. Це справжній бій за вільне життя й права людини. Трагічна загибель дітей примирила нарешті ворогуючі родини, але якою ціною! Своєю смертю закохані немовби купують перемогу нового життєвого принципу — принципу миру, дружби, кохання. Горе втрати примушує Монтеккі і Капулетті зрозуміти, що безглуздою ворожнечею вони знищили власне майбутнє. У загибелі закоханих народжується нова істина: людські почуття святіші й значніші за вікові станові забобони. Так було й так буде завжди, доки живе людина.
  •  
  • А тепер висловіть свої думки та почуття продовжуючи речення:
  • Твір Шекспіра примушує задуматись над ………….
  • Трагедія навчила мене……….
  • Як би я був Ромео ………
  • Як би я була Джульєта………..
  • Слово вчителя.
  • Ромео і Джульєтта завжди були символом любові і вірності. І  не дивлячись на те, що смерть  роз`єднала  героїв, вони назавжди залищилися разом.
  • На згадку про наш урок я пропоную зробити колаж.
  • На сердечках написати ваші думки про кохання.
  • Поєднання половинок серця, на яких імена головних героїв
  • На завершення нашого уроку хочу сказати:
  • Ми привідкрили завісу у світ Шекспірівських творів. Сподіваюсь, що цей урок збагатив вас новими знаннями, пробудив бажання і надалі знайомитися із надбаннями талановитого драматурга, творіння якого до цього часу не сходять зі сцени театрів.
  • Великий драматург навіть не підозрював, яким довгим буде життя його трагедії «Ромео і Джульєтта».
  • Я бажаю вам всім знайти свою справжню, світлу та чисту любов.
  • Оцінювання.
  • Вам, діти, дякую за працю.
  • Ви всі молодці!
  • Домашнє завдання.
  • Написати лист до Ромео чи Джульєтти.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

                                        Любов… рушить сонце і світила

                                                                  Данте                                                                                                          .                                                           Любов – маяк, який допомагає здолати бурю.

      .                                                                                В.Шекспір

                                         Кохання може все і все здолати В. Шекспір

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Давайте пригадаємо як визначив його Шекспір   в одному зі своїх  сонетів 
  • Поетична хвилинка
  •            
  •             Любов – над бурі зведений  маяк,
  •             Що кораблям шле промені надії.
  •             Це –зірка провідна, яку моряк
  •             Благословляє в навісній стихії.
  • Любов – це блазень у руках часу,
  • Що тне серпом своїм троянди свіжі, -
  • І щік, і уст незайману красу
  • Той серп любові справжньої не ріже.
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Довірлива                                              Рішучий
  • Життєрадісна                                        Образливий

Упевнена                                               Мрійливий

  • Любляча                                                Енергійний

Ь                         -                          Оптиміст

  • занепокоЄна
  • Тактовна
  • Таємнича
  • Активна
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Ромео
  • Джульєтта
  •  До зустрічі
  • До зустрічі
  • Мрійник
  • Меланхолік
  • романтик
  • безтурботна
  • наївна
  • маленька дівчинка
  • не закохана
  •  
  •  Після зустрічі
  •  
  • Мужній
  • відданий
  • закохана
  • енергійна
  • безпосередня
  • відверта
  • мудра
  • активна жінка
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  “Що я приймаю і чого не розумію у вчинках Ромео і Джульєтти?”
  • V. Домашнє завдання
  •                                                                                         Що говорить Ромео про любов на початку трагедії, до знайомства з  Джульєттою? (акт 1, сцена 1 - три уривки)                                                                          - Чому герой так відгукується про любов? У чому справа? (Ромео признається, що закоханий в  Розаліну, яка не відповідає на його почуття, і це примушує його страждати.                                                                                                                                           - Коли ми уперше зустрічаємо Джульєтту? Про що йде мова?   ( При розмові Джульєтти з матір'ю, яка повідомляє дівчині про увагу до неї графа Париса. Мати просить дочку  звернути увагу на молодого жениха, на що Джульєтта  відповідає: «Ще не знаю. Потрібно зробити пробу. Але це лише єдино для вас». - акт 1, сцена. Юна героїня ще не думала про любов, про брак, вона спокійна.)- Згадайте, скільки років Джульєтті? (Ще немає 14-ти років; про це говорить її годувальниця.)                                                                                                                                           - Чому автор робить героїнею таку молоду дівчину? (Автор хоче підкреслити, що любов може прийти в будь-якому віці.                                                                                          - Як і де спалахує почуття юних героїв?    (Виникає несподівано під час випадкової зустрічі Ромео і Джульєтти на балу у Капулетті, куди герой явився в надії зустрітися з Розаліною.)                                                                                                                 - Зачитайте уривки з тексту, в яких герої говорять про свої враження один від одного.(акт 2, сцена 5)                                                                                                                   - Що заважає їх любові? (Ворожнеча їх сімейств.)                                                                       - Як поводяться Ромео і Джульєтта до і після знайомства? (Ромео до зустрічі з Джульєттою говорить дуже багато і красиво про свою любов до Розаліни. Коли він зустрічає дочку Капулетті, він починає діяти. З мрійливого юнака він перетворюється на сміливого,  мужнього чоловіка, здатного приймати рішення і відповідати за свої вчинки. Джульєтта міняється ще сильніше: спочатку вона була покірною дочкою, тепер повстає і бореться за свою любов.)                                                - Як юні герої відносяться до ворожнечі своїх сімейств? Яка подія зіграла рокову роль в долі героїв? (Вони не розуміють цієї ворожнечі. Через грубість і кровожерливість кузена героїні Тібальта, що убив друга Ромео - Меркуціо, героя виганяють з Верони.)                                                                                                                     - Чи хотів Ромео загибелі Тібальта? Чому?  (Ні, оскільки в Тібальті він бачить родича, свого друга і не бажає йому зла.)                                                                                      - У чому бачать герої сенс життя? (У любові. Вони не можуть жити один без одного,  тому вибирають смерть. Джульєтта, приймаючи  зілля, дане їй ченцем Лоренцо, вигукує: «І за твоє здоров'я п'ю, Ромео!» Ромео перед смертю,  випиваючи отруту, говорить: «П'ю за тебе, любове»!)                                                          - Чому гинуть герої? (Світ, в якому вони живуть, ще не готовий до гармонії, примирення, доброти і любові.)                                                                                                                              - Давайте звернемося до тексту: прочитайте розв'язку трагедії.                                                   д) Виразне читання розв'язки трагедії (з розповіді ченця Лоренцо)                                                              - Чи є сенс в загибелі героїв? (Так, оскільки після смерті героїв ворогуючі сім'ї примиряються.)                                                                                                                                                         е) Аналіз епіграфа до уроку                                                                                                            - Давайте звернемося до епіграфа. Чи відповідає він змісту нашого уроку? (Юні герої трагедії радісно зустріли свою любов, яка увійшла до їх життя несподівано. Вони не змогли  жити один без одного, віддавши перевагу смерті, але їх загибель  розплющила очі їх батькам; Шекспір показав, що любов сильніша за смерть.)                                                                                                                             Підсумок уроку                                                                                                                                            Заключне слово учителя                                                                                      Трагедія - цей драматичний твір, в якому зображується зіткнення героя зі світом, його загибель і крах ідеалу. Але в п'єсі Шекспіра немає трагедії любові, почуття героїв торжествує, хоча самі вони гинуть, залишаючи світові ідеал любові. Історія юних героїв живе у віках, не залишаючи байдужими нікого, а імена Ромео і Джульєтти викликають у нас  почуття захоплення, повагу до їх стійкості і вірності.                                                                                                                                    Тема жертовної любові Ромео і Джульєтти не залишила байдужими представників образотворчого мистецтва. Знаменитий художник Ежен Делакруа намалював картину «Ромео в склепі Джульєтти», Джон Ватерхауз - «Джульєтта», серія робіт Франческо Айецо.                                                                                                                                  Відома знаменита скульптура Родена «Ромео і Джульєтта», П. І. Чайковський в 1869 році створив увертюру-фантазію «Ромео і Джульєтта». Високу оцінку дав трагедії Шекспіра А. С. Пушкін: «В ній відбилася Італія, з її кліматом, пристрастями, святами, млістю, сонетами, з її розкішною мовою, наповненою блиском і дотепністю».                                                                                                                     У Вероні на кладовищі і в наші дні показують гробницю Джульєтти. Скептики стверджують, що це містика, що не було ні Ромео, ні Джульєтти, що їх трагедія -видумка поетів, що гробниця зведений усього лише заради задоволення патріотичних амбіцій городян. Але численні туристи не можуть не покласти квіти на могилу милих серцю героїв.                                                                                                       Для нас імена Ромео і Джульєтти - це символ відданої і піднесеної любові.                                 Вони пішли в пітьму                                                                                                                          Але не зник їх слід.
  • Домашнє завдання
  •  Написати відгук п    
  •  
  •  
  •  
  •  
  • Читання учнем на фоні музики Прологу до трагедії «Ромео і Джульєтта» англійською мовою.
  • 3. Бесіда.
  •   Чи впізнали ви, звідки ці рядки? (З трагедії «Ромео та Джульєтта».)
  •  Чому трагедія починається прологом?
  •  Про життя яких двох родин розповідається у творі?
  •  
  •  
  •  - Чому ворогують Монтеккі та Капулетті?
  •  
  •  - Які відносини склалися між їхніми дітьми?
  •  
  •  - Чи є надія у Ромео і Джульєтти бути разом, бути щасливими?
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  - Поясніть цей любовний трикутник.
  •  - У кого з героїв кохання взаємне?
  •  - Чого прагне Паріс?
  • - Як ви гадаєте, чи щирі його почуття до Джульєтти?
  •  
  • А зараз давайте подивимося уривок з п’єси «Ромео та Джульєта», дія якої відбувається у саду родини Капулетті.  Акторами будуть ваші однокласники.
  •  
  •  Що вас вразило у цій сцені? (Кохання з першого погляду.)
  •  Чи відчувається в ній відмінність у вдачах героїв?
  •  Хто з них налаштований більш романтично, а хто реалістичніше дивиться на життя? Чому? Думку аргументуйте.
  •  
  • Учитель.
  • Ромео і Джульєта завжди були символом кохання і вірності. І незважаючи на те, що смерть розлучила героїв, вони назавжди залишилися разом.
  • – Герої Шекспіра стали настільки популярними, що в багатьох країнах знайшлися їхні двійники, навіть в нашій Україні.
  • Ви мали знайти легенди про українських закоханих, з подібною долею. Давайте дізнаємось як ви впорались із цим завданням.
  •  
  • Звучить музика.
  • Повідомлення учня про українських Ромео і Джульєтту, Пелагею та Ромуальдо.
  •  
  • Послухайте чудову легенду про українських Ромуальда та Пелагею, на заваді кохання яких стали найрідніші люди – батьки.
  • Було це дуже давно, в кінці ХVІ століття, у давньому місті Львові. У передмісті жили дві сім'ї: українського ремісника, в якій підростала красуня-донька Пелагея, і сім'я італійського купця, в якій був легінь-син Ромуальдо. Сім'ї дружили між собою, всім ділилися, допомагали один-одному у скруті. Діти виросли і покохали один одного. Здавалося, і батьки не були проти весілля. Але сім'ї були різної віри: християнської та католицької. У якій церкві вінчатися? Ось тут почалися сварки, які закінчилися бійкою. Батьки заборонили дітям навіть зустрічатися. Батько відправив Ромуальдо з караваном у Венецію. Повернувся юнак лише через півроку. А у Львові в цей час розгулялася страшна хвороба – чума. Всіх хворих вивозили якнайдалі від міста, де за ними доглядали монахи. Серед хворих була і Пелагея. Ромуальдо кинувся на пошуки, а коли знайшов ледве живу – сам доглядав за нею, всиляючи їй віру в одужання. Та смерть була невблаганною: спочатку забрала Пелагею, а за нею – і Ромуальдо. Але незадовго до своєї смерті Ромуальдо замовив два однакових надгробники, прикрашених двома серцями, лавровим вінком і надписом: «Тих, кого кохання з'єднало навіки, не здатна розлучити навіть смерть» Смерть дітей примирила батьків. Вони похоронили дітей на межі двох кладовищ: християнського та католицького, а вдячні потомки побудували українським Ромео і Джульєтті пам'ятник у центрі міста.
  •  
  • Звучить музика
  •  
  • Повідомлення учня про трагедію закоханих Івана та Марічки (за повістю М. Коцюбинського «Тіні забутих предків»)
  • У світова літературі існує багато історій трагічного к

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  ). Після перегляду створити психологічний портрет (через знакову систему імені)

Довірлива

Життєрадісна

Упевнена

Любляча

Ь

занепокоЄна

Тактовна

Таємнича

Активна Рішучий

Образливий

Мрійливий

Енергійний

Оптиміст

 

 

 

 

 

 

 

Не можна говорити про Шекспіра, не почувши виконання його творів мовою оригіналу. І нас є така можливість завдяки  Риженко Роману

1. Читання учнем на фоні музики Прологу до трагедії «Ромео і Джульєтта» англійською мовою.

3. Бесіда.

  Чи впізнали ви, звідки ці рядки? (З трагедії «Ромео та Джульєтта».)

 Чому трагедія починається прологом?

 Про життя яких двох родин розповідається у творі?

 

 

 - Чому ворогують Монтеккі та Капулетті?

 

 - Які відносини склалися між їхніми дітьми?

 

 - Чи є надія у Ромео і Джульєтти бути разом, бути щасливими?

 

 

 

 

 - Поясніть цей любовний трикутник.

 - У кого з героїв кохання взаємне?

 - Чого прагне Паріс?

- Як ви гадаєте, чи щирі його почуття до Джульєтти?

 

А зараз давайте подивимося уривок з п’єси «Ромео та Джульєта», дія якої відбувається у саду родини Капулетті.  Акторами будуть ваші однокласники.

 

 Що вас вразило у цій сцені? (Кохання з першого погляду.)

 Чи відчувається в ній відмінність у вдачах героїв?

 Хто з них налаштований більш романтично, а хто реалістичніше дивиться на життя? Чому? Думку аргументуйте.

 

Учитель.

Ромео і Джульєта завжди були символом кохання і вірності. І незважаючи на те, що смерть розлучила героїв, вони назавжди залишилися разом.

– Герої Шекспіра стали настільки популярними, що в багатьох країнах знайшлися їхні двійники, навіть в нашій Україні.

Ви мали знайти легенди про українських закоханих, з подібною долею. Давайте дізнаємось як ви впорались із цим завданням.

 

Звучить музика.

Повідомлення учня про українських Ромео і Джульєтту, Пелагею та Ромуальдо.

 

Послухайте чудову легенду про українських Ромуальда та Пелагею, на заваді кохання яких стали найрідніші люди – батьки.

Було це дуже давно, в кінці ХVІ століття, у давньому місті Львові. У передмісті жили дві сім'ї: українського ремісника, в якій підростала красуня-донька Пелагея, і сім'я італійського купця, в якій був легінь-син Ромуальдо. Сім'ї дружили між собою, всім ділилися, допомагали один-одному у скруті. Діти виросли і покохали один одного. Здавалося, і батьки не були проти весілля. Але сім'ї були різної віри: християнської та католицької. У якій церкві вінчатися? Ось тут почалися сварки, які закінчилися бійкою. Батьки заборонили дітям навіть зустрічатися. Батько відправив Ромуальдо з караваном у Венецію. Повернувся юнак лише через півроку. А у Львові в цей час розгулялася страшна хвороба – чума. Всіх хворих вивозили якнайдалі від міста, де за ними доглядали монахи. Серед хворих була і Пелагея. Ромуальдо кинувся на пошуки, а коли знайшов ледве живу – сам доглядав за нею, всиляючи їй віру в одужання. Та смерть була невблаганною: спочатку забрала Пелагею, а за нею – і Ромуальдо. Але незадовго до своєї смерті Ромуальдо замовив два однакових надгробники, прикрашених двома серцями, лавровим вінком і надписом: «Тих, кого кохання з'єднало навіки, не здатна розлучити навіть смерть» Смерть дітей примирила батьків. Вони похоронили дітей на межі двох кладовищ: християнського та католицького, а вдячні потомки побудували українським Ромео і Джульєтті пам'ятник у центрі міста.

 

Звучить музика

 

Повідомлення учня про трагедію закоханих Івана та Марічки (за повістю М. Коцюбинського «Тіні забутих предків»)

У світова літературі існує багато історій трагічного кохання, багато закоханих героїв, мрії яких так і не здійснилися. Трістан та Ізольда, Ромео та Джульєтта. Михайло Коцюбинський додав до цього переліку ще одну пару — Івана та Марічку, сільських парубка та дівчину з берегів Черемоша, які мали поетичні душі, чутливі серця.

Іван від самого свого народження виділявся серед інших дітей, він поводився інакше, був чужим у гуцульському світі. Незвичайною, несхожою на всіх була і Марічка.

Іван та Марічка, як і славнозвісні Ромео та Джульєтта, були представниками двох ворогуючих родів — Гутенюків та Палійчуків, ненависть між якими була такою давньою, що вже ніхто, не пам'ятав, звідкіля вона пішла. Їхнє кохання довгий час залишалося таємним, батьки нічого про нього не знали і не втручалися в стосунки Івана та Марічки.

Хлопчик та дівчинка зростали разом: випасали ягнят, бігали лісами та луками, купалися у річці, гралися та веселилися. Поступово їхня дитяча дружба переросла у міцне і незвичайне кохання. Вони обоє були творчо обдаровані натури — Іван пречудово грав на флоярі, а Марічка складала пісні. І в цій музиці, у цих піснях виливалася вся сила їхнього кохання. Понад усе Іван хотів одружитися з Марічкою та змушений був іти в найми далеко від рідного села. Тяжко йому було розлучатися з коханою, та й дівчина передчувала недобре.

Не було жодного дня, щоб Іван не згадав Марічку, вона приходила до нього уві сні, не залишала його думок, він чув її голос. Серце закоханого відразу відчуло, що з дівчиною сталося щось погане, — поспішав Іван з полонини додому, та не застав Марічки живою. Зла доля, а не ворогуючі родини розлучила закоханих — забрав дівчину Черемош.

Важко сприйняв Іван звістку про загибель коханої. Хотів і сам втопитися, але пішов у гори.

Іван так і не зміг вгамувати свій біль, намагався він жити звичайним життям, одружився, завів господарство, та нічого не вийшло, бо десь далеко, за межею цього світу чекала його Марічка — єдине і справжнє кохання. І він пішов до неї, дозволив мавці, що прийняла подобу коханої, завести себе далеко в гори, не жаль було Іванові розлучатися з життям, яке стало порожнім після смерті дівчини.

Так, це було велике, але й трагічне кохання, яке пройшло випробування не тільки розлукою, але й смертю.

Учитель.

Кожного року в італійському місті Вероні відбувається святковий карнавал, на якому обирають Ромео і Джульєтту. Це найвродливіші, найдобріші, милосердні, духовно багаті молоді люди. І кожного року в це місто приходить безліч листів з однією адресою: «Італія, Верона, Ромео і Джульєтті». Юнаки та дівчата з різних країн довіряють їм свої сердечні таємниці, проблеми, просять поради, допомоги.

Чому люди так люблять цих героїв?

Можливо, тому, що вони для всіх давно стали символом справжнього великого кохання.

Перегляд кадрів фільму. Смерть Ромео та Джульєтти.

 Чому трагедія закінчується смертю героїв?

 Яке відчуття у вас залишилося після прочитання трагедії? (Сум («Сумніших оповідей не знайдете. Ніж про любов Ромео і Джульєтти».))

 Герої гинуть. Чому ж у любові «усеперемагаючий голос»? (Примирення родин Монтеккі та Капулетті.

 Чим є «усеперемагаючий голос» для Ромео і Джульєтти? (Смерть за мить любові. Та в ній все життя; жадоба життя є неможливістю жити у світі постійної ворожнечі.)

 Чому ж останній акорд все ж таки печальний? (Людина діяльна не може відмовитися від щастя земного, реального; звідси трагізм не тільки Ромео та Джульєтти, а й усього світу, в якому живе драматург.)

 Хто ж і що отримує перемогу: кохання чи смерть? Аргументуйте свою думку.

ІV. Підбиття підсумків уроку.

Слово вчителя.

Давайте підсумуємо побачене і почуте на уроці.

Про що ми говорили на уроці?

Відповіді учнів.

Учень: Трагедія Шекспіра – це драматичний твір, в якому зображується зіткнення героя з світом, його загибель. Але в п’єсі Шекспіра нема трагедії, тут перемагають почуття. Хоча вони самі гинуть, але відстоюють своє кохання.

Вчитель:

Давайте пригадаємо, якими ж словами, закінчується п’єса про Ромео та Джульєту?

Сумнішої оповіді не знайдете,

Ніж про любов Ромео і Джульєтти.

Вчитель. А тепер подумайте і скажіть, а якими словами ви б закінчили цю пєсу?

Учень:Я думаю, що можна завершити так :

 

Прекраснішої оповіді не знайдете,

Ніж про любов Ромео і Джульєтти

Тому що історія юнних героїв живе у віках, не залишаючи байдужими нікого, а імена Ромео і Джульєти викликають в нас найпіднесеніші почуття, повагу до їх стійкості і вірності.

Учень: Кохання Ромео і Джульєтти — нестримне, чисте й героїчне — триває лише декілька днів і протистоїть давнім поглядам і відносинам середньовічної закляклості, під владою якої перебувають Капулетті й Монтеккі. Це справжній бій за вільне життя й права людини. Трагічна загибель дітей примирила нарешті ворогуючі родини, але якою ціною! Своєю смертю закохані немовби купують перемогу нового життєвого принципу — принципу миру, дружби, кохання. Горе втрати примушує Монтеккі і Капулетті зрозуміти, що безглуздою ворожнечею вони знищили власне майбутнє. У загибелі закоханих народжується нова істина: людські почуття святіші й значніші за вікові станові забобони. Так було й так буде завжди, доки живе людина.

 

А тепер висловіть свої думки та почуття продовжуючи речення:

Твір Шекспіра примушує задуматись над ………….

Трагедія навчила мене……….

Як би я був Ромео ………

Як би я була Джульєта………..

Слово вчителя.

Ромео і Джульєтта завжди були символом любові і вірності. І  не дивлячись на те, що смерть  роз`єднала  героїв, вони назавжди залищилися разом.

На згадку про наш урок я пропоную зробити колаж.

На сердечках написати ваші думки про кохання.

Поєднання половинок серця, на яких імена головних героїв

На завершення нашого уроку хочу сказати:

Ми привідкрили завісу у світ Шекспірівських творів. Сподіваюсь, що цей урок збагатив вас новими знаннями, пробудив бажання і надалі знайомитися із надбаннями талановитого драматурга, творіння якого до цього часу не сходять зі сцени театрів.

Великий драматург навіть не підозрював, яким довгим буде життя його трагедії «Ромео і Джульєтта».

Я бажаю вам всім знайти свою справжню, світлу та чисту любов.

Оцінювання.

Вам, діти, дякую за працю.

Ви всі молодці!

Домашнє завдання.

Написати лист до Ромео чи Джульєтти.

 

- Шановні колеги Дякую за увагу!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Він і вона. Кохання і ніжність, відчай і розлука – це вічні теми.  Про любов написано багато, про неї складають романи, поеми, вірші. Петрарка,  Шекспір, Байрон, Гюго, Пушкін, Лермонтов, Ахматова, Єсенін, Пастернак, Цвєтаєва…- поети всіх часів і народів оспівували це прекрасне почуття.  Та чи все сказано? Звичайно ні. У кожної людини своє життя, свій світ зі своїм неповторним коханням. А Ромео і Джульєтта стали вічними образами у світовій літературі, уособленням справжнього кохання. Навіть в наш час закоханих називають Ромео і Джульєтта.«Ромео і Джульєтта» – найвизначніший гімн коханню. Почуття юнака і дівчини з ворогуючих родин – не тільки пристрасне, яке не визнає ніяких перешкод, але й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

№3 Тема: Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив на людську особистість.

 

Мета: Розкрити ідейно-художній зміст п’єси, показати її морально-філософське значення, прослідкувати зміни у характері героїв під впливом кохання, розвивати творчі здібності учнів, уміння формувати свої думки, виховувати повагу до людських почуттів.

 

Тип уроку : урок – освідчення.

 

Обладнання: таблиця «Ставлення героїв до кохання».

 

«І  зі злоби любов єдина встала»

 

В.Шекспір

 

 ХІД  УРОКУ

 

І.  Підготовка до сприйняття теми. Оголошення теми.

 

Поетичний калейдоскоп. Читання поезії про кохання.

«Мікрофон» : «Справжнє кохання – яке воно?»

Зачитування листів (за бажанням учнів).

ІІ.  Оголошення теми. Мотивація. Визначення завдань уроку:

 

розглянути як змальовується у трагедії справжнє кохання, як воно впливає на становлення і розвиток людської особистості;

яким є світ зла у творі;

визначити головні ідеї п’єси.

ІІІ.  Основна частина уроку.

 

Слово вчителя. Кохання – найсвітліше почуття, яке осяває життєвий шлях людини яскравим світлом, дає сили, живить розум, дарує крила. Вічною темою, наскрізною ниткою проходить воно крізь літературу і мистецтво всіх епох, митці яких намагалися розгадати його дивну таємницю. І кожного разу воно неповторне, єдине, чаруюче, але завжди чисте, прекрасне.      Для героїв трагедії Шекспіра кохання – це спалах, який зайнявшись   вогнем, спопелив життя юних закоханих, але дав крила їхнім душам, возвеличив їх над світом.

Складання сенкану : хлопці –«Джульєтта», дівчата – «Ромео».

Рольова гра «Розкажи від імені Ромео про його життя до знайомства з Джульєттою».

Усне малювання «Ось він який» (образ Ромео, посилаючись на «його розповідь» і ставлення до нього інших персонажів).

Симулятивна гра «Інтерв’ю з Джульєттою»: клас дає запитання: Чим привабив Ромео? Які були інтереси до зустрічі з ним? Як тебе змінило кохання?

Бесіда: Знайдіть у тексті слова, що підтверджують закоханість Ромео в незнайомку на балу? Проаналізуйте розмову під час танцю. Коли і за яких обставин дізнаються, що належить до ворогуючих родин? Яка їх реакція? Підтвердіть текстом. Чи це зупинило їх?

Читання в ролях «Сцени біля балкона».

Диспут. Як ви розцінюєте поведінку Джульєтти, що вона першою відкрила свої почуття? Чи це пристойно для дівчини її кола?

Дослідницька робота. Якими засобами розкривається внутрішній світ героїв? В чому особливість синтаксичної побудови реплік героїв?

Складання таблиці (за домашнім завданням): «Ставлення героїв п’єси до кохання». (додаток № 1).

Бесіда: Для кого з них кохання найважливіше? Чи впливає воно на характер героїв? Коли відбувається освідчення Ромео і Джульєтти?

Виразне читання уривка «Звертання Джульєтти до ночі…»

«Мозковий штурм». Поясніть слова героїні «Любов сліпа і через те їй ніч найбільш пасує..»

 

Бесіда (продовження): – Хто і чому допомагає закоханим? Визначте роль Джульєттиної мамки і брата Лоренцо у динаміці стосунків і почуття Ромео і Джульєтти. (Мамка самовіддано любить Джульєтту, вона її найкраще знає, бажає щастя й готова на все заради своєї улюблениці. Вона – опора головній героїні у найтяжчі хвилини, втілення народного гуманізму, незмінної життєрадісності.

Одним із найбільш цікавих і важливих образів у трагедії “Ромео і Джульєтта” є образ ченця Лоренцо. У його ставленні до життя, до людей немає нічого від фанатичної релігійності. Брат Лоренцо по-справжньому людяний і мудрий, мислить як гуманіст. Його думки і світоглядні позиції як людини Відродження втілені у монолозі зі сцени другої дії ІІ та у стосунках з Ромео і Джульєттою. Він вивчає природу, її закони, і, виходячи з них, судить про стосунки між людьми та їхні вчинки. Брат Лоренцо стає на захист почуття закоханих і найглибше розуміє всю невиправданість їхньої загибелі.)

 

— Доведіть, що не тільки почуття Ромео і Джульєтти, а й самі образи закоханих постають у динаміці.

 

(Кохання стає найважливішим і наймудрішим учителем для Ромео і Джульєтти. Завдяки йому вони за неповний тиждень проходять шлях від юності до зрілості, від абсолютної залежності від волі батьків до абсолютної свободи вибору і вчинку. Наївна, молодесенька Джульєтта, яка тільки ввійшла у пору свого 14-ліття, яка звикла в усьому спиратись на точку зору свого оточення, покохавши Ромео, перетворюється на зрілу, енергійну жінку, мудру в своєму почутті, активну в боротьбі за щастя і ладну скоріше вмерти, ніж відмовитися від Ромео. Меланхолійний, непостійний у своїх почуттях Ромео, мрійник і гульвіса, пізнавши справжні почуття, готовий на все заради кохання і коханої. Переживаючи велич любові до Джульєтти й муки провини за те, що не вберіг її, він, не вагаючись, приймає смерть.)

 

— Порівняйте кохання Ромео і Джульєтти з лицарським середньовічним культом кохання до Прекрасної дами. Доведіть, що почуття героїв Шекспірової трагедії відповідають вже ідеалам кохання доби Ренесансу.

 

(Наводимо думки літературознавця Б. Шалагінова. Науковець вважає, що “Шекспір розкриває вищість природної сутності людини через найприродніше почуття — кохання. В середні віки знали високе, лицарське кохання, яке оспівували в альбах і канцонах, у віршованих романах; і низьке, грубе кохання, про яке розповідали в анекдотах і фарсах. Лицарське кохання було пов`язане з культом Богоматері. Дама була сюзереном, а лицар — васалом. Основні риси ренесансного кохання такі: офіційний статус закоханих не відіграє ніякої ролі; лицар і його дама стають просто закоханими, між ними встановлюються рівноправні стосунки. Кохання гармонізується: жінка спускається на землю з царства духовного ідеалу, але піднімається з царства грішної плоті (низу); встановлюється гармонія духовного прагнення і фізичного потягу; Ренесанс не цурається еротики. Нарешті, це кохання бурхливе, пристрасне. Воно спонукає закоханих до активних дій… Можна додати, що оскільки в коханні виражається пафос звільнення людини від старих догм, то нерідко тема кохання об`єднується з темою ренесансного сміху; кохання — це найулюбленіша тема комедій (не тільки у Шекспіра).

 

Слово вчителя. В “Ромео і Джульєтті” тема кохання розкривається за допомогою трьох сюжетних ліній, які зіставляються між собою. Шекспір любить дублювати основну ідею, щоб привернути до неї увагу глядачів:

Ромео закоханий у Розаліну (яку у творі ми не бачимо). Кохання Ромео зображується у дусі любовної знемоги Петрарки. Юнак закохується в образ своєї дами, вона для нього недосяжний ідеал. Він прагне усамітнитися, щоб ніхто не заважав йому мріяти про неї. Він звертається до неї з монологами, які навіть за формою нагадують нам сонети Петрарки. Основний пафос його кохання — меланхолія. Ця лінія немає свого сюжетного розвитку.

юний граф Паріс сватається до Джульєтти, а вона дає згоду(1-й дія). Лінія кохання Паріса проходить через усю трагедію і уривається тільки зі смертю графа на могилі Джульєтти. В коханні Паріса домінує не ідеалізація і не пристрасність та чуттєвість; його почуття врівноважене і у своїх глибинах ґрунтується на раціональному. Порівнюючи кохання і дружбу, він в дусі Платона віддає перевагу дружбі.

кохання Ромео і Джульєтти розкривається як ренесансне (Шалагінов Б.Б. Зарубіжна література: Від античності до початку ХІХст.)

Рольова гра. Від імені брата Лоренцо розповісти як складеться доля закоханих.

Усне малювання. «Світ , який убив кохання».

Виразне читання фіналу п’єси від слів князя «Цей лист підтверджує слова ченця» до кінця.

ІІІ.  Рефлексія

 

Поясніть епіграф уроку.

Творча робота.

Скласти психологічний портрет героя через знакову систему імені

 

Довірлива                                 Рішучий

 

Життєрадісна                           Образливий

 

Упевнена                                  Мрійливий

 

Любляча                                   Енергійний

 

Ь                                                Оптиміст

 

занепокоЄна

 

Тактовна

 

Таємнича

 

Активна

 

Проблемне запитання: Які історії великого кохання, відтворені людською фантазією, можна, повашому, поставити поруч з історією Ромео і Джульєтти? (Історія кохання Ромео і Джульєтти за своєю силою і відданістю співзвучна античному міфу про Філімона та Бавкиду, середньовічній легенді про Трістана та Ізольду, Дантовій історії Паоло та Франчески. Проте названі нами твори відображають головним чином саме кохання героїв, зосереджені на їхній долі і по суті є чужими оточуючому героїв світові. В “Ромео і Джульєтті” запеклі вороги Монтеккі й Капулетті над могилою дітей миряться між собою. Це породжує надію, що світ може стати кращим, життя — розумнішим, прихильнішим до людини.)

ІУ.  Домашнє завдання.

 

Охарактеризувати зміни, які відбулися з героями під впливом високих почуттів, виразно читати комічні епізоди твору.

 

                                                                       Додаток № 1

 

Таблиця «Ставлення героїв трагедії до кохання»

 

Герої Цитати з твору

 Бенволіо

 

 

 

 

 

 

Ромео (до зустрічі з Джульєттою)

 

 

 

 

 

Меркурціо

 

 

 

 

 

Ромео І зустріч

 

 

 

Лор

 

 

 

 

 

Джульєтта

 

 

 

 

 

 

 

Ромео

 

«Кохання чарівне на вигляд, насправді ж – деспотичне і жорстоке»;

«Сліпе кохання манівцями веде примхливо і керує нами»;

 

 

 

«Страшна ненависть, та любов страшніша»;

 

«Любов – це дим, що в’ється від зітхання»

 

Безумство мудре – ось що є любов. Воно отруює й зцілює кров».

 

 

 

«Ми витягнем тебе з того багна, Ах , вибач, я хотів сказати – з любові».

 

 

 

«Кохання може все і все здолає»

 

 

 

«Коханці пройдуться по павутинці, яка літає літом у повітрі, і не впадуть»

 

 

 

«Любов багата ділом – не словами, – й пишається собою без прикрас… Але моя любов така велика й так зросла безмежно, що я злічить не можу й половини її скарбів…»

 

 

 

«Яке ж солодке й справді те кохання, якщо лиш тінь твоя – велике щастя» №4 Тема:  Проблема життя і смерті. «Світлий трагізм» фіналу трагедії.

 

Мета: З’ясувати  основну проблему твору, роль комічних сцен у трагедії, «оптимізм» п’єси, поглиблювати навички аналізу художніх образів, узагальнити вивчений матеріал, розвивати мовлення, виховувати гуманізм у стосунках.

 

Тип уроку : урок – дослідження

 

Обладнання: картки для лабораторної роботи.

 

ХІД  УРОКУ

 

І.   Актуалізація опорних знань

 

1. «Мікрофон»: «Чим стало кохання для Ромео і Джульєтти ?»

 

Створення «інформаційного грона».

             Screenshot_7

 

ІІ.  Оголошення теми уроку. Мотивація.

 

У житті людини завжди поруч, як нероздільні друзі крокують сум і радість, краса й потворність, любов і ненависть. Так і нероздільне саме життя і смерть – два полюси, червоне і чорне, приємне і болюче, солодке і гірке. Таких два полюси зобразив у своїй трагедії і Шекспір. Тільки що переважило – ми й спробуємо й у цьому розібратися. Чому в трагедії так багато комічних епізодів та комічних персонажів? Чому, незважаючи на велику кількість смертей, на загибель головних героїв  фінал трагедії  називають «світлим», «оптимістичним»?

 

ІІІ.  Основна частина уроку.

 

Бесіда:

Що в літературі називають комічним?

 

Яка роль гумору в художній літературі?

 

В яких художніх творах ви зустрічалися з космічним?

 

Які знаєте гумористичні твори ?

 

Виразне читання підібраних учнями епізодів :

Меркуціо і закоханий Ромео

Меркуціо про любов

Суперечка мамки  і П’єтро.

Робота в групах. Характеристика комічних образів: «Мамка», «Меркуціо», «П’єтро», «Слуги».

Мозковий штурм. Для чого автор використовує гумор у трагедії?

Слово вчителя. Дійсно, гумор допомагає пом’якшити трагізм, утвердити оптимізм п’єси. Так, як і фінал трагедії.

Проблемні завдання:

Які персонажі п’єси, окрім Ромео і Джульєтти, вплинули на фінал трагедії , змінили позиції ворогуючих сімей? Охарактеризувати їх роль у долі головних героїв.

У чому ж полягає «оптимізм» трагедії?

Та незважаючи на трагічний кінець твору сприймають її як “світлу трагедію”. Поясніть, у чому ви бачите оптимістичність звучання “Ромео і Джульєтти”. (Незважаючи на те, що прекрасні юні закохані загинули, ставши невинними жертвами давньої, майже безпричинної ворожнечі двох багатих веронських родин, навряд чи можна стверджувати, що їхня загибель (а отже до певної міри й життя) були марні. “Ромео і Джульєтта” — не лише трагічний урок, але й приклад для наслідування у тій площині, де трагедія звучить як гімн коханню, стає ствердженням його непереможності. Кохання є дужчим за смерть, щоправда, воно її не долає, але й не скоряється їй.)

 

Проблемні завдання (робота в групах).

                           №   1

Як ви думаєте, чому автор не примирив родини Монтеккі і Капулетті за життя дітей, а зробив це лише після їхньої загибелі?

 

 

                               №  2

 

 

Яке значення має саме такий фінал?

 

 

 

                               №  3

 

 

Який основний пафос твору ?

 

Узагальнення відповідей учнів у схемі .

Screenshot_8

ІУ.  Рефлексія

 

Лабораторна робота в парах (за картками):

 

Доведіть , що Ромео і Джульєтта» В.Шекспіра – трагедія.

Новаторство В.Шекспіра.

Знайдіть і визначте роль випадковостей у трагедії.

Ідеї Відродження у трагедії. Брат Лоренцо – носій цих ідей.

Знайдіть афоризми у трагедії В.Шекспіра.

За змістом трагедії доведіть думку, що лише в активних діях виявляється людина.

Поясніть на прикладі трагедії афоризм А.Сент-Екзюпері «Найголовнішого очима не побачиш».

У.  Домашнє завдання

 

підготувати висловлювання щодо свого ставлення до проблеми кохання;

вибрати з твору вислови, що найбільш до вподоби.

№5 Тема: РЗМ. Ще раз про «Ромео і Джульєтту». Твір-роздум на морально-№5 Тема: РЗМ. Ще раз про «Ромео і Джульєтту». Твір-роздум на морально-етичну тему за трагедією В.Шекспіра «Любов багата ділом…».

 

Мета: Узагальнити вивчене за трагедією  Шекспіра, перевірити рівень засвоєння матеріалу, розвивати зв’язне мовлення, виховувати любов до театру.

 

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

 

Обладнання: картки з кросвордами, головоломками, листки з запитаннями для  «Каруселі».

 

 ХІД  УРОКУ

 

І.  Оголошення теми. Мотивація

 

«Весь світ – театр, де всі чоловіки й  жінки – актори. Тут кожному приписаний свій вихід, і не одну з них кожне грає роль» – афористичний вислів Шекспіра, який розриває суть нашого життя, стане актуальним і на нашому уроці, побудованому у вигляді драматичного твору. Отож, на сцену, друзі! Пролог зіграно.

 

ІІ.  Дія І. Основна частина уроку.

 

                   Сцена 1

 

Літературний диктант  

 

Твір В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта» за жанром….

Головна тема трагедії –

Юні закохані гинуть через…

Смерть героїв веде до…

Особливістю трагедії В. Шекспіра є….

Події трагедії відбуваються в …

Ромео, побачивши Джульєтту вперше на балу, помітив в ній незвичайне. Що саме?

На українську мову твір перекладали…

Хто каже ці слова і чому?

Лише ім’я твоє – мій ворог лютий:

 

А ти – це ти, а зовсім не Монтеккі.

 

Про яку біду і чий шлюб говориться:

Ах, знаю про твою біду,

 

Що діяти – я ради сам не дам…

 

Я чув, що мусиш ти в четвер, вінчатись

 

І шлюб відкласти неможливо.

 

Чиї це слова? Про що вони свідчать?

Коли ж рятунку жодного нема,

 

Я заподію смерть собі сама.

 

Кому належать ці слова? Поясніть їх:

Безумство мудре – це любов:

 

Воно отруює і зцілює кров !

 

                     Сцена 2

 

«2. «Карусель». Опираючись на текст трагедії, дайте відповідь на запитання, записані на окремих листках. Свої відповіді загортайте, тоді передавайте лист однокласнику з іншої групи.

 

Опитувальник  № 1

 

– Яке воно кохання ? (підберіть епітети до слова)

 

Опитувальник  № 2

 

– Що може справжнє кохання?

 

   Опитувальник  № 3

 

– Змалюйте кохання метафорично.

 

Опитувальник  № 4

 

– Які асоціації викликає у вас слово «кохання»?

 

Узагальнення відповідей груп. Творча робота. Виконати завдання на картках, використовуючи відповіді з «каруселі»:

                                   № 1

Скласти  сенкан  «кохання».

 

 

 

                                   № 2

Скласти схему – гроно «Кохання у трагедії  Шекспіра»

 

 

 

                                  № 3

Вільне письмо на тему « Що дає кохання людині»

 

Сцена 3

 

Вікторина «Уважний читач»

 

Ім’я дівчини, яку кохав Ромео до зустрічі з Джульєттою?

Хто перший загинув від рук Ромео?

Коли мало відбутися весілля Парісом?

В якому місті був у вигнанні Ромео?

Вірний слуга Ромео.

Де бере отруту Ромео?

Що дарує Джульєтті Ромео перед від’їздом?

Де бере кинджал Джульєтта?

Кросворд

 

Screenshot_9

 

Комічний персонаж, друг Ромео, іронічно ставиться до кохання.

Місто, де відбувається події твору.

Риса характеру Ромео, яка прославила його на всю Верону.

Помічниця Джульєтти у сердечних справах.

Учений гуманіст, який прагнув допомогти закоханим.

Вороги Капулетті.

Кому належать слова: «Сумніших оповідей не знайдете, ніж про любов Ромео і Джульєтти»?

Почуття, яке перемогло смерть (У виділених клітинках)

                                  Сцена 4

 

Зачитування улюблених висловів з трагедії.

 

 Сцена 5

 

Головоломка

 

Прочитайте вислів, зашифрований у «серці». Кому з героїв він належить ?

 

Screenshot_10

 

…Б Д Л А І Ю Г Л Б А О О Т М В А… («Любов багата ділом…» Джульєтта)

 

Творча робота «Любов багата ділом…» (В. Шекспір)

 

ІІІ.  Дія 2  Оцінювання.

 

ІУ.  Дія 3. Домашнє завдання

 

– Підготувати повідомлення. «Іспанія ХУ – ХІУст.»

 

– Читати «Дон Кіхот» Сервантеса.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
10 березня 2023
Переглядів
4399
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку