РОЗРОБКА УРОКУ «Від камерного портрету до камерної музики. Парадний і камерний портрети. Камерно-вокальні жанри: чарівні мелодії романсів. Серенад» (6 клас)

Про матеріал

ТЕМА: «Від камерного портрету до камерної музики. Парадний і камерний портрети. Камерно-вокальні жанри: чарівні мелодії романсів. Серенад» (6 клас)

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ: використовуючи прості геометричні фігури, виконати аплікацію людини за мотивами вокального циклу Ф. Шуберта «Прекрасна Мірошниця», придумати ритмічний супровід до романсу.

МЕТА: удосконалювати знання про портретний жанр, про види портретів за характером зображення, вплив композиції, ракурсу на портретне зображення людини; вивчати зразки світового та національного мистецтва з творчим переосмисленням і використанням власного досвіду в практичній творчій діяльності учнів, розвивати спостережливість, емоційне сприйняття в розкритті «образу» в портреті, формувати відчуття характеру і настрою у портреті, сприяти розвитку чуттєво-емоційного та естетичного сприймання світу, виховувати національно-патріотичні почуття.

ТИП УРОКУ: урок поглиблення знань.

Методи і прийоми, використовуванівчителем на уроці: використання інтерактивних методів навчання, демонструваннянаочності, організація сприйняття, пізнавальної та образотворчої діяльності учнів.

Форма організації: практичне завдання - індивідуальна робота - підведення підсумків уроку.

ОСНАЩЕННЯ УРОКУ

Зоровий ряд: тематичні ілюстрації, репродукціїкартин.

Матеріали та інструменти: олівець, кольоровий папір, ножиці, клей.

Перегляд файлу

РОЗРОБКА УРОКУ «Від камерного портрету до камерної музики. Парадний і камерний портрети. Камерно-вокальні жанри: чарівні мелодії романсів. Серенад» (6 клас)  

 

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ: використовуючи прості геометричні фігури, виконати  аплікацію людини  за мотивами  вокального циклу Ф. Шуберта «Прекрасна  Мірошниця», придумати  ритмічний супровід до  романсу.

МЕТА: удосконалювати знання про портретний жанр, про види портретів за характером зображення, вплив композиції,  ракурсу на портретне зображення людини; вивчати зразки світового та національного мистецтва з творчим переосмисленням і використанням власного досвіду в практичній творчій діяльності учнів, розвивати спостережливість, емоційне сприйняття в розкритті «образу» в портреті, формувати відчуття характеру і настрою у портреті,  сприяти розвитку чуттєво-емоційного та естетичного сприймання світу, виховувати національно-патріотичні почуття.

ТИП УРОКУ:  урок поглиблення знань.

Методи і прийоми, використовувані  вчителем на уроці: використання інтерактивних методів навчання, демонстрування  наочності, організація сприйняття, пізнавальної та образотворчої діяльності учнів. 

 

Форма організації: практичне завдання - індивідуальна робота - підведення підсумків уроку. 

 

ОСНАЩЕННЯ УРОКУ

 

Зоровий ряд: тематичні  ілюстрації, репродукції  картин.

Матеріали та інструменти: олівець, кольоровий  папір, ножиці, клей.

 

ХІД УРОКУ

 

1.  Організаційний момент.  Перевірка  підготовки  до роботи. 

2.  Повідомлення теми і мети уроку.

3.  Актуалізація опорних знань.

 

Мотивація  навчальної  діяльності. Портрет – найпопулярніший жанр живопису, скульптури, графіки. Будь-який портрет має не тільки втілювати подібність із моделлю, а й розкриває її внутрішній світ: переживання, настрій, мрії. Споглядаючи портрети, ми розуміємо, яка епоха, соціальний стан, інколи професія, соціальний стан моделі. 

 

Актуалізація опорних знань.

 

Пригадайте та назвіть види образотворчого мистецтва. (Живопис, графіка, скульптура, архітектура, дизайн, прикладне мистецтво, театрально-декораційне мистецтво, фотографія).

Пригадайте та назвіть жанри живопису (Портрет, пейзаж, натюрморт, побутовий, історичний, батальний, анімалістичний).

Вивчення нового матеріалу

 

Портрет – один із найскладніших, але в той же час один із найпопулярніших жанрів в образотворчому мистецтві.  Художник не просто повинен відтворити риси моделі, а й розкрити її внутрішній світ, передати характер, підкреслити соціальний стан, ознаки часу, в якому вона жила. Зазвичай художник розміщує модель в інтер’єрі та додає певні предмети або речі, що увиразнюють образ.

За характером зображення   виділяють  портрети  парадні та камерні.     

Парадний портрет або  репрезентативний портрет — різновид портрету, котрий створюють з представницькою метою. Маючи на меті звеличення зображеної особи (зачасту нещире), з підкресленням соціального стану, багатства і престижу: людину малювали у святковому одязі, часто з атрибутами  влади. 

Парадні портрети зазвичай великого розміру, а тому краще сприймаються з певної відстані (зразками: портрет  К.Брюллов «Портрет Самойлової з донькою»).  

Повна протилежність парадному — камерний портрет. Сама назва говорить про те, що він призначений не для парадних залів, а для невеликих кімнат (слово «камера» в перекладі з латинської означає «кімната»). Камерний портрет знайомить нас із внутрішнім світом часто невідомої людини. Поза моделі невимушена. Створюється враження, що людина й не підозрює, що її малюють. Камерний портрет давав живописцеві великі можливості для правдивої і більш глибокої характеристики моделей, що зображувались у невимушених позах та звичайному вбранні.

Живопис, як і музика, був і залишається незмінним супутником духовного життя людини. Музичні та живописні твори насамперед впливають на емоції, пробуджують спогади і почуття, розвивають уяву. Образ, створений художником на полотні, хвилює і захоплює, як акорд у музиці. І картина починає «звучати». Одним з найважливіших жанрів образотворчого мистецтва є портрет, який передає не лише зовнішній вигляд людини, а й внутрішній світ. Засобами музичного мистецтва також можна широко розкрити духовний світ людини. 

Вокальний ліричний твір для голосу з інструментальним супроводом найчастіше називають не піснею, а романсом. Слово «романс» має іспанське походження і спочатку означало світську пісню романською, тобто іспанською мовою. Романс — жанр камерно-інструментальної музики; вокальний ліричний твір, який виконується в супроводі музичного інструменту. Згодом форма романсу ускладнилася, виникли його різновиди: серенада, елегія, балада тощо. Початок розквіту цього жанру припадає на першу половину XIX ст., коли зацікавлення ліричним мистецтвом було надзвичайно високим. Тоді свої невеликі вокальні шедеври створювали австрійський романтик Франц Шуберт, російський композитор Михайло Глинка та інші.  

Слово «серенада» походить від італійського «вечір». «Аль серено» («на відкритому повітрі») — саме так називали теплу вечірню погоду, коли під вікнами прекрасних панянок звучали пісні закоханих у них юнаків. Літніми вечорами вулиці італійських та іспанських міст наповнювалися мелодіями серенад. Кожен виконавець намагався вразити дівчину своїм гарним голосом, умінням грати на мандоліні, лютні або гітарі, а також композиторським і поетичним талантом. Дівчина могла як закохатися в голос виконавця, так і залишитися байдужою до нього. Тож серенада — це ніби «музична маска», під якою приховувалося справжнє обличчя юнака.

Балада — різновид романсу; вокальний або інструментальний твір романтичного змісту, насичений яскравими, часто фантастичними образами. Балади виконувалися поетами-трубадурами. Слухачі звертали увагу не на музику, а на вірші, у яких ішлося про надзвичайну подію. Так жанр балади перемістився в літературу: у віршах також збереглася наспівність ритму. Згодом балада відродилася як інструментальний жанр музичного мистецтва.

 

Самостійна художньо-творча діяльність учнів 

 

Інструктаж

Учитель знайомить учнів з етапами роботи

 

Підбиття підсумків

 

Учитель аналізує та оцінює роботу учнів,  досягнення  та  недоліки.

    

Перевірка нових знань

За якими ознаками розрізняють портрети?

Назвіть відмінності між камерним і парадним портретами 

Як живописці та графіки зображують людей на портретах? 

Як ви вважаєте, чому виникли різні за характером виконання види портретів?

 

Використання  інтерактивної вправи «Мікрофон» Чи цікаво було вам відчути себе у ролі портретиста? 

       Чи довідались ви про щось нове?

       Що особливо вразило вас на уроці? 

       Чи подобається вам ваша робота? 

 

Домашнє завдання: дослідити пропорції фігури людини. Які музичні жанри можна використати як тло для сприймання портретів. 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрмак Марина Миколаївна
    Дякую за цікаву розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додав(-ла)
Анісенок Ольга
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 6 клас (Масол Л.М.)
Додано
6 липня 2018
Переглядів
2883
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку