МИСТЕЦЬКІ ЖАНРИ. ПРИРОДА В МИСТЕЦТВІ. НЕСПОКІЙ ХВИЛЬ МОРСЬКИХ. СИМФОНІЧНІ АКВАРЕЛІ. МАРИНА.

Про матеріал

Третій урок з теми "МИСТЕЦЬКІ ЖАНРИ. ПРИРОДА В МИСТЕЦТВІ" має на меті поглиблювати знання учнів про жанри симфонічної музики, закріпити знання про програмну музику, формувати уявлення про симфонічну картину та ескіз як жанр симфонічної музики, знайомити з творчим портретом композитора К.Дебюсі та художника І.Айвазовського; підвести дітей до висновку, що кожен митець використовує свої засоби мистецтва для вдалого відтворення морської стихії;

Перегляд файлу

КОНСПЕКТ  УРОКУ  В  6 КЛАСІ   ЗА  ПРОГРАМОЮ ІНТЕГРОВАНОГО  КУРСУ “МИСТЕЦТВО” (Л.Масол)

 

ТЕМА. МИСТЕЦЬКІ ЖАНРИ. ПРИРОДА В МИСТЕЦТВІ.

НЕСПОКІЙ  ХВИЛЬ МОРСЬКИХ. СИМФОНІЧНІ  АКВАРЕЛІ. МАРИНА.

Мета: поглиблювати знання  учнів про  жанри  симфонічної  музики, закріпити знання  про програмну  музику, формувати  уявлення  про  симфонічну  картину  та ескіз  як жанр симфонічної музики, знайомити з творчим  портретом  К.Дебюсі та І.Айвазовського;

підвести дітей до  висновку, що  кожен  митець  використовує свої засоби  мистецтва для  вдалого  відтворення  морської стихії; вдосконалювати вокально – хорові навички,;

виховувати  культуру сприймання музичних творів, спілкування,  любов до  природи, до  моря.

Обладнання: репродукціїї картин  із зображенням морських пейзажів (з наявних),роботи  вчителя та  учнів, виконані  в різних техніках, роздатковий  матеріал для  учнів (запис  пісні ; таблиця ”Емоційні характеристики засобів музичної  виразності”), портрет композитора К.Дебюсі, художника І.Айвазовського,  “Словник музичних термінів”,

морські  мушлі.

Музичний  матеріал: К.Дебюсі,Симфонічна  картина “Море”:

                        ескізи “Гра хвиль”, “Море  від  зорі до  полудня”, “Розмова  вітру з  морем”,

                                 “Музика над  морем” Іварса Вігнерса,

                                    “Море, море”,  у вик.Ю.Антонова

Тип уроку: комбінований

 

Компонент – музичне мистецтво

 

ХІД УРОКУ:

Учні  входять до  класу під “Музику над морем” (естрадного оркестру Латвійського радіо та телебачення, 1986р.). Клас  прикрашений  репродукціями картин художників – мариністів.

Вчитель  пропонує послухати  дітям звуки  моря і  відтворити  їх голосом.

 

І учень:

 

В  час гарячий,  полудневий

Виглядаю  у  віконце:

ясне небо,  ясне  море,

ясні хмарки,  ясне  сонце…                      море  спокійне, ласкаве, ніжне

з тихим  плескотом на  берег

рине хвилечка перлиста,

 править хтось  малим  човенцем,

 вється  стежечка  златиста 

                                           (Л.Українка)

 

ІІ Учень:         Море розбурхане  плеще і виє,

Кидає  піною, рве береги,
                       буря і блискавка  спалить і  змиє            море  схвильоване, бурхливе,грізне

Все, що піднятись на  має  снаги.

                                (Х.Алчевська)

 

Чи  здогадались ви, про що сьогодні  на  уроці  ми говоритимемо, що буде обєктом нашого спостереження у різних  видах мистецтва? Море. Хто  був на  морі,  розкажіть про  свої  враження  від  зустрічі з цим  природнім дивом.                                                                

(Розповіді учнів можна доповнювати  музичними  фрагментами пісні “”Море, море” чи (“Музикою над  морем”).

 

Ця  стихія  завжди  приваблювала до  себе погляд  митців: художники використовують для  його зображення  всю гаму  кольорів;  композитори   відтворюють море  в музичних звуках,  поети та  письменники – словом.  

 

        Як  ви думаєте,  чому  митці  звертаються   до образу  моря, а дехто  них навіть неодноразово?  

 

Море, як і  природа  в цілому, дуже  мінливе -  воно може бути  спокійним, лагідним,і раптом водночас стати бурхливим та грізним. Митців  приваблює  така його мінливість,  тому що кожен намагається віднайти найбільш точні  засоби  виразності, щоб  “оживити”  його на полотні, в звуках чи  слові.            

 

Подумайте,  які  жанри – інструментальні  чи  симфонічні - найповніше  відтворили   б образ  моря,  його  різний  стан . Чому?

Що таке  море? Це тільки  водна гладь?Ні, море – це гра  хвиль, великих  чи  малих,  які   легенько набігають на берег або  бються   з  силою об  скелі; це  крик  чайок над морською  широчінню, це гудок  далекого корабля і свист  вітру, завивання бурі,блакить неба і  схід золотого сонця над обрієм рано - вранці та срібна  місячна  доріжка  вночі.

Чи  можна  описати  море  в одному музичному  творі? Як би  ви  були  композиторами,  то який  би жанр симфонічної  музики  використали? Чому?

 

До образу  моря  найчастіше  звертаються  художники, і ми  можемо  розглянути  багато зразків морських  пейзажів - марин,  як їх називають  самі художники. Слухаючи  програмну  музику,  ви ознайомились з різними творами, написаним на основі  літературного  сюжету. В такому  випадку  кажуть , що твір має літературну програму.

Проте  сьогодні ми познайомимось  з музичним  твором, в  якому  втілено образ моря.

Цей твір  має  картинну  програмність. Поясніть , на  вашу  думку,  в  чому його особливість (Прогнозовані  відповіді)

Сюжет  відсутній, а  музика ніби  малює  окрему  картину – пейзаж, свято,  битву.

 

Пригадайте, які ви знаєте  музичні твори написані  під  впливом літератури  або образотворчого мистецтва.

Як в живопису  кольорами, так  в музиці  можна  відтворити реальні  образи.Тому  в музиці з’явився такий жанр як  симфонічна картина та її  різновид – ескіз.

Французький  композитор К.Дебюсі написав симфонічну  картину “Море”.Три її  ескізи мають  назву: “Море  від зорі до полудня”, “ Гра  хвиль” і “Розмова  вітру з морем”.

 

Складемо  словесну  програму до  цих  ескізів (по рядах), доберемо слова,  які найбільш  вдало характеризували б музичну  марину (Із “Емоційних  характеристик засобів  музичної  виразності”,   можна  використати поетичні  рядки). Всі  слова записуємо на аркуші, потім обмінюємось  ними й слухаємо фрагменти  музичних  творів. Після прослуховування  ділимось  враженнями та думками з  приводу того,  чи  вдалося  кожній  групі  зпрогнозувати за назвою  характер  музичного твору. Добираємо  ілюстрації з репродукцій картин до музики К.Дебюсі  відповідно до тематики та  настрою музики.

 

Домашнє завдання:знайти  опис  моря  в творах О.Довженка “Школа над  морем”,

Джека Лондона “Розповіді південних  морів”, Е.Хемінгуея “Старий і  море”, Стівенсона “Острів  скарбів”, Д.Дефо “Робінзон  Крузо”,  Жюля Верна “Діти  капітана Гранта” та  інш.                                                                                                                                              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рефлексія:

Скласти  асоціації до слова “море” – використовуючи отримані  на  уроці знання (Гронування)

 

 

                                                   “Гра  хвиль”               

    ”Розмова  вітру  зморем”                                       “Від  зорі до  полудня”

                                                          

 

                                         Море                  К. Дебюсі

 

              Симфонічна  картина                                 

                                                                                  Ескіз

 

 

 

 

 

                                                       Опорний  конспект  для учнів :

(записується на дошці на всіх  етапах  роботи на  уроці)

 

ЖАНРИ

 

                в музичному  мистецтві                                        в образотворчому мистецтві

 

                        інструментальні                                                                пейзаж

 

                                      симфонічні                                                          

                                                                                                                    марина

 

                                          концерт                                                               ескіз

                                              увертюра

                                                   сюїта

                                                       симфонічна  картина (Дебюсі)

                                                          ескіз

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 6 клас (Масол Л.М.)
Додано
23 серпня 2018
Переглядів
413
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку