Третій урок з теми "МИСТЕЦЬКІ ЖАНРИ. ПРИРОДА В МИСТЕЦТВІ" має на меті поглиблювати знання учнів про жанри симфонічної музики, закріпити знання про програмну музику, формувати уявлення про симфонічну картину та ескіз як жанр симфонічної музики, знайомити з творчим портретом композитора К.Дебюсі та художника І.Айвазовського; підвести дітей до висновку, що кожен митець використовує свої засоби мистецтва для вдалого відтворення морської стихії;
КОНСПЕКТ УРОКУ В 6 КЛАСІ ЗА ПРОГРАМОЮ ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ “МИСТЕЦТВО” (Л.Масол)
ТЕМА. МИСТЕЦЬКІ ЖАНРИ. ПРИРОДА В МИСТЕЦТВІ.
НЕСПОКІЙ ХВИЛЬ МОРСЬКИХ. СИМФОНІЧНІ АКВАРЕЛІ. МАРИНА.
Мета: поглиблювати знання учнів про жанри симфонічної музики, закріпити знання про програмну музику, формувати уявлення про симфонічну картину та ескіз як жанр симфонічної музики, знайомити з творчим портретом К.Дебюсі та І.Айвазовського;
підвести дітей до висновку, що кожен митець використовує свої засоби мистецтва для вдалого відтворення морської стихії; вдосконалювати вокально – хорові навички,;
виховувати культуру сприймання музичних творів, спілкування, любов до природи, до моря.
Обладнання: репродукціїї картин із зображенням морських пейзажів (з наявних),роботи вчителя та учнів, виконані в різних техніках, роздатковий матеріал для учнів (запис пісні ; таблиця ”Емоційні характеристики засобів музичної виразності”), портрет композитора К.Дебюсі, художника І.Айвазовського, “Словник музичних термінів”,
морські мушлі.
Музичний матеріал: К.Дебюсі,Симфонічна картина “Море”:
ескізи “Гра хвиль”, “Море від зорі до полудня”, “Розмова вітру з морем”,
“Музика над морем” Іварса Вігнерса,
“Море, море”, у вик.Ю.Антонова
Тип уроку: комбінований
Компонент – музичне мистецтво
ХІД УРОКУ:
Учні входять до класу під “Музику над морем” (естрадного оркестру Латвійського радіо та телебачення, 1986р.). Клас прикрашений репродукціями картин художників – мариністів.
Вчитель пропонує послухати дітям звуки моря і відтворити їх голосом.
І учень:
В час гарячий, полудневий
Виглядаю у віконце:
ясне небо, ясне море,
ясні хмарки, ясне сонце… море спокійне, ласкаве, ніжне
з тихим плескотом на берег
рине хвилечка перлиста,
править хтось малим човенцем,
в’ється стежечка златиста
(Л.Українка)
ІІ Учень: Море розбурхане плеще і виє,
Кидає піною, рве береги,
буря і блискавка спалить і змиє море схвильоване, бурхливе,грізне
Все, що піднятись на має снаги.
(Х.Алчевська)
Чи здогадались ви, про що сьогодні на уроці ми говоритимемо, що буде об’єктом нашого спостереження у різних видах мистецтва? Море. Хто був на морі, розкажіть про свої враження від зустрічі з цим природнім дивом.
(Розповіді учнів можна доповнювати музичними фрагментами пісні “”Море, море” чи (“Музикою над морем”).
Ця стихія завжди приваблювала до себе погляд митців: художники використовують для його зображення всю гаму кольорів; композитори відтворюють море в музичних звуках, поети та письменники – словом.
Як ви думаєте, чому митці звертаються до образу моря, а дехто них навіть неодноразово?
Море, як і природа в цілому, дуже мінливе - воно може бути спокійним, лагідним,і раптом водночас стати бурхливим та грізним. Митців приваблює така його мінливість, тому що кожен намагається віднайти найбільш точні засоби виразності, щоб “оживити” його на полотні, в звуках чи слові.
Подумайте, які жанри – інструментальні чи симфонічні - найповніше відтворили б образ моря, його різний стан . Чому?
Що таке море? Це тільки водна гладь?Ні, море – це гра хвиль, великих чи малих, які легенько набігають на берег або б’ються з силою об скелі; це крик чайок над морською широчінню, це гудок далекого корабля і свист вітру, завивання бурі,блакить неба і схід золотого сонця над обрієм рано - вранці та срібна місячна доріжка вночі.
Чи можна описати море в одному музичному творі? Як би ви були композиторами, то який би жанр симфонічної музики використали? Чому?
До образу моря найчастіше звертаються художники, і ми можемо розглянути багато зразків морських пейзажів - марин, як їх називають самі художники. Слухаючи програмну музику, ви ознайомились з різними творами, написаним на основі літературного сюжету. В такому випадку кажуть , що твір має літературну програму.
Проте сьогодні ми познайомимось з музичним твором, в якому втілено образ моря.
Цей твір має картинну програмність. Поясніть , на вашу думку, в чому його особливість (Прогнозовані відповіді)
Сюжет відсутній, а музика ніби малює окрему картину – пейзаж, свято, битву.
Пригадайте, які ви знаєте музичні твори написані під впливом літератури або образотворчого мистецтва.
Як в живопису кольорами, так в музиці можна відтворити реальні образи.Тому в музиці з’явився такий жанр як симфонічна картина та її різновид – ескіз.
Французький композитор К.Дебюсі написав симфонічну картину “Море”.Три її ескізи мають назву: “Море від зорі до полудня”, “ Гра хвиль” і “Розмова вітру з морем”.
Складемо словесну програму до цих ескізів (по рядах), доберемо слова, які найбільш вдало характеризували б музичну марину (Із “Емоційних характеристик засобів музичної виразності”, можна використати поетичні рядки). Всі слова записуємо на аркуші, потім обмінюємось ними й слухаємо фрагменти музичних творів. Після прослуховування ділимось враженнями та думками з приводу того, чи вдалося кожній групі зпрогнозувати за назвою характер музичного твору. Добираємо ілюстрації з репродукцій картин до музики К.Дебюсі відповідно до тематики та настрою музики.
Домашнє завдання:знайти опис моря в творах О.Довженка “Школа над морем”,
Джека Лондона “Розповіді південних морів”, Е.Хемінгуея “Старий і море”, Стівенсона “Острів скарбів”, Д.Дефо “Робінзон Крузо”, Жюля Верна “Діти капітана Гранта” та інш.
Рефлексія:
Скласти асоціації до слова “море” – використовуючи отримані на уроці знання (Гронування)
“Гра хвиль”
”Розмова вітру зморем” “Від зорі до полудня”
Море К. Дебюсі
Симфонічна картина
Ескіз
Опорний конспект для учнів :
(записується на дошці на всіх етапах роботи на уроці)
ЖАНРИ
в музичному мистецтві в образотворчому мистецтві
інструментальні пейзаж
симфонічні
марина
концерт ескіз
увертюра
сюїта
симфонічна картина (Дебюсі)
ескіз