«Портрет – дзеркало душі. Людина очима художника: одинарний портрет. Камерно-вокальні жанри: на крилах пісні» (6 клас)

Про матеріал

«Портрет дзеркало душі. Людина очима художника: одинарний портрет. Камерно-вокальні жанри: на крилах пісні» (6 клас)

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ: виконати погрудний портрет на вибір.

МЕТА:

-навчальна: ознайомити учнів із портретом як жанром образотворчого мистецтва, його видами; розкрити особливості портретного жанру у різних видах образотворчого мистецтва;

-розвиваюча: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати портрети за їх видами; формувати естетичні почуття, смак; розвивати в учнів зацікавленість українською народною піснею, глибоке відчуття настроїв і почуттів людини, утілених у музичних творах; виховувати почуття єдності з музичним образом пісні;

-виховна: виховувати повагу до людини, любов до творів образотворчого мистецтва.

ТИП УРОКУ: комбінований.

Методи і прийоми, використовувані вчителем на уроці: бесіда, використання інтерактивних методів навчання, демонстрування наочності, організація сприймання, пізнавальної та образотворчої діяльності учнів.

Форма організації: практичне завдання - індивідуальна робота – підведення підсумків уроку.

ОСНАЩЕННЯ УРОКУ

Зоровий ряд: твори живопису,тематичніілюстрації,репродукціїкартин.

Матеріали та інструменти: простий олівець, фломастери, кольоровіолівці, аркуш паперу.

Перегляд файлу

РОЗРОБКА УРОКУ 

«Портрет дзеркало душі. Людина очима художника: одинарний портрет. Камерно-вокальні

жанри: на крилах пісні» (6 клас)  

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ: виконати погрудний портрет на вибір. 

МЕТА:  

навчальна: ознайомити учнів із портретом як жанром образотворчого мистецтва, його видами; розкрити особливості портретного жанру у різних видах образотворчого мистецтва;

розвиваюча: розвивати вміння насолоджуватися творами образотворчого мистецтва, аналізувати портрети за їх видами; формувати естетичні почуття, смак; розвивати в учнів зацікавленість українською народною піснею, глибоке відчуття настроїв і почуттів людини, утілених у музичних творах; виховувати почуття єдності з музичним образом пісні;

виховна: виховувати повагу до людини, любов до творів образотворчого мистецтва.

ТИП УРОКУ:  комбінований.

Методи і прийоми, використовувані вчителем на уроці: бесіда, використання інтерактивних методів навчання, демонстрування наочності, організація сприймання, пізнавальної та образотворчої діяльності учнів.

 

Форма організації: практичне завдання - індивідуальна робота – підведення підсумків уроку. 

 

ОСНАЩЕННЯ УРОКУ

Зоровий ряд:  твори  живопису,  тематичні ілюстрації,  репродукції  картин.

Матеріали та інструменти:  простий олівець, фломастери, кольорові  олівці, аркуш паперу.

 

ХІД УРОКУ

1.  Організаційний момент.  Перевірка  підготовки  до роботи.

2.  Повідомлення теми і мети уроку.

3.  Актуалізація опорних знань.

Мотивація навчальної діяльності

Портрет – найпопулярніший жанр живопису, скульптури, графіки. Будь-який портрет має не тільки втілювати подібність із моделлю, а й розкриває її внутрішній світ: переживання, настрій, мрії.

Споглядаючи портрети, ми розуміємо, яка епоха, соціальний стан, інколи професія  моделі.                            

 

 

Гра «Відгадай»

 

1.  Якщо бачиш, що з картини, Ніби дивиться на нас

Принц в одежі старовинній,

Чи сучасний верхолаз,

Льотчик, вчений, балерина,

Чи художник, чи поет, Так і знай, що ця картина Називається… (портрет).

2.  Смуток, радість і любов – Художник все відображає,

І красу людей у праці

Він чудово розкриває,

Все, що діється навкіл, Відтворить завжди готовий.

Ці роботи потрапляють

В жанр, що зветься… (побутовий).

3.  .Якщо художник зобразив

Лицарів, що у поході,

Або війни чи стихії,

Що колись були в природі,

Чи принцес і королів,

Воїнів з мечем незвичним,

Жанр цей зветься … (історичним).

Використання  інтерактивної  технології  «Асоціативний кущ»

 

 

Вивчення нового матеріалу

Живопис, як і музика, був і залишається незмінним супутником духовного життя людини. Музичні та живописні твори насамперед впливають на емоції, пробуджують спогади і почуття, розвивають уяву. Образ, створений художником на полотні, хвилює і захоплює, як акорд у музиці і картина починає «звучати». Одним з найважливіших жанрів образотворчого мистецтва є портрет, який передає не лише зовнішній вигляд людини, а й внутрішній  світ. Зародження портретного мистецтва відбулося за часів глибокої давнини. Перші портрети  виникли у Єгипті й зображували фараонів. Давні греки на честь переможців спортивних змагань споруджували статуї в публічних місцях. Проте вони були позбавлені схожості з оригіналом, щоб не розвивати в громадянах пихатості. У V столітті до н. е. з’являються й остаточно затверджуються за часів Олександра Македонського справжні реалістичні портрети.   

Портрет — один з найпопулярніших жанрів образотворчого мистецтва. За характером зображення в усіх видах мистецтва виділяють парадний портрет (офіційний, урочистий) і камерний, у якому розкривається характер людини. Особливе місце в парадному портреті посідає кінний портрет. Розрізняють станкові портрети (картина в живописі, бюст у скульптурі, малюнок і гравюра у графіці), монументальні (монумент, фреска, мозаїка), а також мініатюру. У портреті людина може зображатися по плечі, по груди, по пояс, по коліна, на повний зріст.  Передусім художник намагається передати зовнішню схожість із портретованим. Водночас він створює художній образ, тобто відповідно до власного бачення зображає зовнішній вигляд людини, передає її характер, емоційний стан, внутрішній світ. Художній образ — форма відтворення навколишнього світу, думок і почуттів митця в художньому творі.  На портреті людина може бути зображена обличчям до глядача (анфас), у профіль або у три чверті. 

Кожне мистецтво має свою неповторну мову. Музика — це мова почуттів, вона відрізняється особливою емоційною глибиною. Засобами музичного мистецтва, як і образотворчого  також можна широко розкрити духовний світ людини. Найпоширеніший жанр, який відчиняє двері у музичне мистецтво — це пісня. Змінюються історичні епохи, але у будь-який час людина співає — і в смутку, і в радості. Пісня здатна закликати до боротьби та праці. Пісня відчинила перед нами двері в симфонічну музику і музику камерну. Камерна музика (camera — італійська кімната) — це вид музичного мистецтва, призначений для виконання в невеликих приміщеннях або для домашнього музикування. Камерну музику, тобто музику для одного чи кількох виконавців, ще порівняно недавно виконували частіше у домашній, а не в концертній обстановці. Аматори музики приходили один до одного, щоб послухати хорошу музику і взяти участь у її виконанні. Грали і слухали музику сольну — для фортепіано, для скрипки, для флейти та інших інструментів. Грали твори для різних ансамблів — дуетів, тріо, квартетів. Обов'язково брали участь у таких домашніх концертах і співаки. Потім поступово камерна музика вийшла за межі осель багатих і знатних людей: її почали виконувати в концертних залах, де ми слухаємо її також і в наші дні. Ми не можемо уявити своє життя без музики. Вона здатна прикрасити життя, збагатити духовний світ людини, додати бадьорості та наснаги.

                                          Самостійна художньо-творча діяльність учнів  План роботи

Пригадайте особливості будови обличчя людини. Спочатку окресліть форму голови, намітьте вісь симетрії та лінію очей, носа, рота; уточніть їхню форму. Доберіть характер ліній, штрихів, колір обличчя відповідно до образу обраного персонажа.

Голова має овальну форму, яка розширюється доверху й звужується донизу. Співвідношення  ширини  до висоти  приблизно 2:3. Умовно обличчя ділиться на три частини від лобних виступів: лоб, ніс, підборіддя. Вони мають приблизно однакову довжину; око утри рази менше. Майже на одному рівні знаходяться низ носа й низ вуха. Ширина носа дорівнює ширині ока та половині ширини рота. Відстань між очима дорівнює ширині ока. Для визначення місця знаходження губ відстань від носа до підборіддя умовно ділиться на три рівні частини: одна від носа до розрізу губ, дві – від розрізу губ до підборіддя. Визначити край рота можна, якщо опустити перпендикуляр від середини зіниць очей до лінії розрізу губ. 

Проте всі ці правила умовні, у кожної людини свої характерні риси (форми обличчя, очі, ніс, губи, вуха). Потрібно навчитися спостерігати за людьми й віднаходити ці особливості.

 

Підбиття підсумків

Учитель аналізує та оцінює роботу учнів,  досягнення  та недоліки.

 

Перевірка нових знань

§  Що таке портрет?  Як називається художник, який створює портрети?

§  Якого художника-портретиста, ви запам’ятали найбільше?

§  Які типи портретів ви знаєте?

§  Пригадайте: які види пісень ви знаєте?

§  На вашу думку, у чому полягає особливість народної пісні? 

§  Які жанри народної пісні ви знаєте?

 

Використання  інтерактивної вправи «Мікрофон» Над яким зображенням на картинах ви сьогодні працювали?

Які пропорційні співвідношення частин обличчя ви запам’ятали?

З допомогою яких деталей художник передає грані характеру людини?

 

Домашнє завдання: дослідити тему: «Тарас Шевченко – художник - портретист». мистецтва,

pdf
Додав(-ла)
Анісенок Ольга
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 6 клас (Масол Л.М.)
Додано
7 липня 2018
Переглядів
5199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку