Мета: розглянути зміну значення діяльності греко-католицької церкви в суспільно-політичному житті західноукраїнськи земель;
розвивати ціннісне ставлення до національно-визвольної боротьби україців.
Тема. Вплив греко –католицької церкви на формування національної свідомості населення західноукраїнськи земель
Мета: розглянути зміну значення діяльності греко-католицької церкви в суспільно-політичному житті західноукраїнськи земель;
розвивати ціннісне ставлення до національно-визвольної боротьби україців.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: практичне заняття.
Обладнання: підручник, посібник, історична карта, зошити, картки з додатковою інформацією, мультіпроектор, флешка.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Повідомлення теми та мети уроку.
2. Проблемне питання
В чому полягала зміна значення діяльності греко-католицької церкви та якою була роль митрополита Андрея Шептицького в пожвавленнні національного життя на західноукраїнських землях?
ІІ. ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА
- Олександр Духнович, Адольф Добрянський;
- народовці, москвофіли; - «Просвіта», Літературне товариство імені Т. Шевченка.
Етап національного відродження |
Діяльність представників церкви |
Учасники |
Сучасний український історик церкви Василь Іванішин: «...ще в 1816 р. митрополит Михайло Левицький утворив “Товариство галицьких греко-католицьких священиків для поширення писемності, просвіти і культури серед вірних на основах християнської релігії” — із завданням видавати книжки “мовою простою, уживаною по селах”. Ще в 1817 р., а потім у 1821 і 1836 рр. той же Левицький видає меморіали “в обороні державного управління і самостійності української мови”. Це він створює ще дві україномовні організації: “Просвітне товариство священиків” та “Інститут для образовання дякоучителів”».
Сучасний український дослідник Володимир Бойцан: «...коли в 1818 році вийшли в Австро-Угорщині так звані “шкільні закони”... в багатьох селах почали навіть своїм коштом будувати шкільні будинки. В цей період стараннями духовенства було створено значну кількість парафіяльних шкіл, засновано дяко-учительський інститут і таким чином налагоджено підготовку українських вчителів... Авторами перших граматик української мови були також, здебільшого, священики: Іван Могильницький, Йосип Лозинський, Михайло Осадца, Йосип Левицький та ін.».
Історик української діаспори ХХ ст. Михайло Демкович-Добрянський: «У греко-католицькій семінарії почала формуватись українська партія, або — як поляки її злобно називали — “російська”. Почалася пропаганда за українською мовою, праця над українським словником, над вивченням історії свого краю — під керівництвом професорів семінарії... З такого середовища вийшли перші “пробудителі” українського життя в Галичині Маркіян Шашкевич і товариші... Маркіян Шашкевич “запалив вогонь... спас народ від загибелі і отворив очі кожній людині, в котрої ще залишилось незіпсоване руське серце, показав їй обов’язки задля народу і спосіб їх здійснити”, — писав про вплив “Русалки Дністрової” тогочасний свідок».
Історик української діаспори ХХ ст. Іван Лисяк-Рудницький: «Під час революції 1848 року в Австрії саме представники церкви стали ініціаторами політичної активізації галицьких українців. Сьогодні, як ніколи, актуально звучить заява цих провідників: “Ми належимо до великого українського народу... Наш народ був колись самостiйний, рівнявся у славі з наймогутнішими народами в Європі... Встаньте, браття, будьте тим, чим ми можемо бути, будьмо народом”. На “Собор руських учених” у Львові 1848 році зібралося 118 представників української світської та духовної інтелігенції, які заснували так звану “Галицько-Руську Матицю”. 90 % учасників “Собору...” були священики».
Сучасний український дослідник Володимир Бойцан: «На першому загальному зборі товариства “Просвіта” відсоток священиків був незначний. Уже через 5 років більшість пастирів включилися до просвітницької роботи...
Однією з поширених форм просвітньої роботи стали читальні, що розрослись по Галичині. I перша така читальня з’явилася в Коломиї в 1848. Згодом постала сітка читалень... Греко-католицькі священики очолили більшість читалень, перебрали на себе керівництво філіями “Просвіти”.
Користуючись авторитетом серед народу, чимало священиків були обрані до австрійського парламенту і галицького сейму. Священики-депутати, поряд зі світськими послами, обороняли права українського народу».
Сучасний український дослідник Андрій Кліш: «...розвитку українського кооперативного руху активно сприяла греко-католицька церква, представники якої пропагували кооперативну ідею, ініціювали створення кооперативних організацій у своїх парохіях, керували ними... Греко-католицьке духовенство надавало українському кооперативному рухові духовної глибини, широти замислу та творчого ставлення до буденних господарських справ, перетворювало його на впливову економічну й політичну силу, яка забезпечувала матеріальну підтримку процесові становлення національної самосвідомості українців, їхній боротьбі за громадянські та політичні права, за економічну самостійність і політичну незалежність».
Основна частина.
На початку XX ст. греко-католицька церква, як і в попередньому столітті, відігравала важливу роль у житті українців Галичини й Закарпаття. Багато зробила вона для українського національного відродження, захисту прав та інтересів українців. Проте наприкінці XIX ст., коли український рух став набувати переважно світського характеру, відносини між греко-католицькою церквою та його провідниками загострилися. Ситуація змінилася, коли Галицьку греко-католицьку митрополію очолив Андрій Шептицький.
Завдання.
ІІІ. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗАНЯТТЯ
ІV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити розділ «Західноукраїнські землі у складі австро-Угорської імперії на початку 20 ст.»
2. Виконати завдання , с.269-271.
3. Заповнити словник та хронологічну таблицю.