Тема. “Україна – незалежна демократична держава”
Мета: сформувати уявлення про державний устрій України, основні права та обов’язки людини; поглибити та розширити знання учнів про Україну; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення; виховувати любов до Батьківщини.
Навчальні цілі: розуміє поняття «громадянин», «держава», усвідомлює свою належність до українського суспільства, усвідомлює значення Конституції України та українського законодавства, взаємодіє в парній та груповій роботі, наводить приклади неправомірної поведінки як порушення прав інших людей, застосовує свої знання у конкретних життєвих ситуаціях
Обладнання: глобус, політична карта світу, індивідуальні картки, роздатковий матеріал для роботи в групах, ноутбук,
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Перебіг уроку
І. Організація класу до уроку.
Доброго дня!
Перш за все хочу побажати вам гарного уроку
Щоб всім нам цікаво було працювати
Щоб всі хотіли відповідати
Для цього не забувайте міркувати!
І кожну секунду нашого уроку
Видумуйте, пробуйте і творіть,
Розум і фантазію проявіть
Активними і уважними бувайте
І про кмітливість не забувайте.
Під час сьогоднішнього нашого уроку «Я у світі» можете звертатися до мене Софія Іванівна.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередньому уроці ви розглянули тему Я і суспільство? Тож що таке суспільство? (Сукупність усіх суспільних груп)
Які є суспільні групи? (сім’я, держава, школа)
Якою є толерантна людина? (чесна, культурна, яка поважає право інших бути не такими як вона)
Коли день пройшов не марно,
Наче квітка розквітаєш,
На обличчі її маєш.
Посміхаються вуста.
Що це? Відповідь проста. (Усмішка)
За мене він завжди горою.
Коли біда прийде зненацька,
Завжди він підтрима.
Хто ж це? (Друг)
Почерпнеш ти їх доволі.
І назавжди у житті
Стануть друзями тобі. (Знання)
І крученики духмяні,
Сало, терте з часником.
Борщ червоний з буряком,
Одним словом як назвати,
Щоб гостей почастувати? (Їжа)
Там твої матуся й тато,
Твої сестри та брати
І, звичайно, там є ти.
Ще бабусі і дідусі
Зібралися геть усі
Бути в кожного повинна
Дружня та міцна …. (Родина)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні про країну ми будем говорити,
Яка є найрідніша для кожного у світі.
Для нас – це Україна, це наша Батьківщина.
Епіграфом нашого уроку будуть слова Василя Симоненка
Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну мати вибирати.
Можна все на світі, вибирати сину
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
IV. Робота над темою уроку
У руках у мене глобус – зменшена модель нашої планети. Материків є 6, на якому материку знаходиться Україна? (Євразія) Наша Україна знаходиться в центрі Європи.
Усі ми з вами живемо в Україні, отже за національністю хто ми? (українці)
Як ви думаєте, ми є громадянами України? Чому? Люди, які постійно проживають на території своєї держави є громадянами цієї країни.
Держава – це країна з політичною владою в суспільстві. Україна є також державою. Як кожна держава вона має свої закони, в яких прописано усі права та обов’язки громадян. Що є основним законом нашої держави? (Конституція)
Прочитайте, про що записано у статтях 1 і 10 Конституції України.
Наша держава – Україна, суверенна і незалежна, демократична і правова. Що ж означає вислів «Україна – суверенна держава»? (Вона має право самостійно, без втручання інших держав вирішувати всі свої внутрішні та зовнішні справи.)
А ще Україна – демократична. Це означає, що влада в ній належить народові. Тільки народ може змінювати її основи – конституційний лад.
Керує нашою державою Президент України. Він гарант додержання Конституції України та прав людини. Назвіть Президента України (відповіді дітей).
Народ обирає народних депутатів до Верховної ради України. Верховна рада приймає закони, а Кабінет Міністрів України забезпечує їх виконання. Для того щоб у державі був лад, громадяни повинні дотримуватися закону. Порушників закону притягують до відповідальності через суд.
Кожен пишається своєю рідною країною. Впізнає її з-поміж інших. Як ви впізнаєте свою державу, українців серед інших народів?
Спробуйте визначити умови незалежності. Чому ми з впевненістю говоримо, що Україна незалежна?
Я маю право
Я – українець. Є у мене право
На рідну мову та свою державу,
На гордий прапор золотисто-синій,
На щастя жити у такій країні.
Я – українець. Право знати маю
Про тих, кого героями вважаю,
Що людство рятували від руїни,-
Синів і дочок, гідних України.
Леся Вознюк
Право
На власне і’мя
На безкоштовну освіту
На любов з боку батьків
На захист своїх прав
На охорону здоров’я
Обов’язок
Прославляти своє ім’я
Добре вчитися
Поважати своїх батьків
Не порушувати прав інших
Дбати про своє здоров’я
Гра « Склади прислів’я про Україну»
Зараз ми попрацюємо в групах. У вас буде 2 хвилини, щоб зі слів скласти прислів’я і обговорити його. Опісля хтось із групи виходить на середину і висловлює думку групи, причому наводимо переконливі аргументи.
Без верби і калини життя віддай.
За рідний край – немає України.
Та земля мила, як соловей без пісні.
Людина без Вітчизни, за неї можна і життя віддати.
Україна – мати, немає другого Дніпра.
Немає другої Вкраїни, де мати народила.
III. Закріплення вивченого
Розгорніть зошити на 29 ст.
Україна, Президент, народ, Верховної ради, КМУ, Конституція, суверенна і демократична.
1.3 Права, які ти маєш як громадянин України
На власне і’мя
На безкоштовну освіту
На любов з боку батьків
На захист своїх прав
На охорону здоров’я
2. Перегляд відео по Україну
3. Інтерв’ю
Переглянувши відео я пропоную вам подумати над таким запитанням «Що можна розповісти про Україну своїм ровесникам за кордоном?»
VI. Підсумок уроку