Урок спрямований на удосконалення вміннь розв'язувати дробові – раціональні рівняння за допомогою рівносильних перетворень та властивостей дробів і пропорції за певним алгоритмом. Розвязання одного рівняння різними способами дає можливість учням зрозуміти необхідність знаходження області визначення змінної
Урок № 19
Тема: Розв’язування раціональних рівнянь
Мета:
навчальна: удосконалювати вміння розв’язувати дробові – раціональні рівняння за допомогою рівносильних перетворень та властивостей дробів і пропорції за певним алгоритмом;
розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння чітко та математично грамотно висловлювати власну думку і коментувати виконання завдань та здатність діяти за заданим алгоритмом;
виховна: виховувати працьовитість, ініціативність, охайність ведення записів та культуру математичного мовлення, уміння об’єктивно оцінювати результати власної праці.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання (знайди помилку)
В якому із випадків правильно розв’язане рівняння?
1) , |
2) , |
3) . а) ОДЗ: х + 3 ≠ 0, х ≠ -3. |
х - 2 = 0, х = 2. |
х + 3 = 0, х = -3. |
б) х - 2 = 0, х = 2 - удовлетворяет ОДЗ. |
Ответ. 2 |
Ответ. -3 |
Ответ. 2 |
ІІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку Мотивація навчальної діяльності.
Подивіться на яння уважно. Чи всі з цих рівнянь ви зможете розв’язати? Які ні і чому?
1. 7х – 14 = 0; 2. 3.
4. 5. 6.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над основним завданням алгебри: розширення знань про рівняння і способи їх розв’язування.
Запишемо тему уроку «Розв'язування раціональних рівнянь»
Метою нашого уроку є удосконалення вмінь розв’язувати дробові – раціональні рівняння
IV. Актуалізація опорних знань
Вказати допустимі значення змінної у виразах:
х2- 4; ; ; ; ;
при яких значеннях змінної вирази дорівнюють нулю? А зараз ми повторимо основний теоретичній матеріал, який знадобиться нам при вивченні нової теми. Дайте відповіді на питання:
V. Засвоєння нового матеріалу.
Розв’язати рівняння №2.
; 9х = 18∙5; 9х = 90; х = 90:9; х = 10. Відповідь: 10.
Яке дробове раціональне рівняння можна спробувати розв’язати , використовуючи основну властивість пропорції? (№ 4).
; (х-2)(х-4) = (х+2)(х+3); х2-4х-2х+8 = х2+3х+2х+6; х2-6х-х2-5х = 6-8;
-11х = -2; х = -2:(-11); х = . Відповідь:
Розв’язати рівняння № 3
; 3х-3+4х = 5х; 7х-5х = 3;
2х = 3; х = 3:2; х = 1,5. Відповідь: 1,5.
Яке дробове рівняння можна спробувати розв’язати, помножив обидві частини рівняння на спільний знаменник? (№ 5).
Решение:
/ · (6 – х); 12 – х2 = х (6-х); 12 – х2 = 6х-х2; -6х = -12; х = 2; Відповідь: 2
Зараз спробуйте розв’язати рівняння № 6 одним із способів.
х(х + 2) = 3х(5 – х) х2 + 2х = 15х – 3х2 4х2 – 13х = 0; х(4х – 13) = 0 х = 0; х = 3 |
/ · х(5 – х) х + 2 = 3(5 – х) х + 2 = 15 – 3х 4х = 13 х = 3 |
Поясніть, чому так сталось? Чому в першому випадку два корені, а в другому – один? Які числа являються коренями даного дробове-раціонального рівняння?
При виконанні перевірки учні помічають, що доводиться ділити на нуль. Тому робиться висновок, що число 0 не є коренем рівняння. Виникає питання: чи існує спосіб розв’язання дробове-раціональних рівнянь, який дозволяє виключити дану помилку? Так, цей спосіб засновано на умові рівності дробу нулю.
; ; ; ;
Давайте спробуємо сформулювати алгоритм розв’язання дробове - раціональних рівнянь даним способом.
Алгоритм розв’язання дробове-раціональних рівнянь:
Як оформити розв’язання, якщо використовувати основну властивість пропорції? Додатково: : виключити ті з коренів, при яких спільний знаменник дорівнює нулю.
VI. Первинне закріплення та корекція.
Розв’язати рівняння:
VІI. Застосування знань, умінь і навичок. Самостійна робота (індивідуальний контроль)
Розв’яжіть рівняння: ( де N – порядковий номер учня в списку класного журналу)
1. ; 2. 3.
Відповідь: 1) – n; 2) – 3n; 3) 1 + n.
VIIІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Отже, сьогодні на уроці ми з вами познайомилися з дробовими раціональними рівняннями, навчилися вирішувати ці рівняння різними способами, перевірили свої знання за допомогою навчальної самостійної роботи.
Який метод вирішення дрібних раціональних рівнянь, на вашу думку, є більш легким, доступним, раціональним? Не залежно від методу вирішення дрібних раціональних рівнянь, про що необхідно не забувати?
IX. Рефлексия. Учням пропонується на аркуші, який передається з парти на парту, поставити номер, відповідний прізвищу учня в класному журналі ,в тій колонці, яка відображає розуміння нового матеріалу.
Нічого не розумію |
Потрібна допомога |
Все розумію |
X. Домашнє завдання. Читати §9
Виконати №№ 212 (2), № 209, № 217(1),