Тема уроку. Властивості функції.
Мета уроку: закріпити знання учнів про означення поняття нулів функції, проміжків знакосталості, функції, що зростає або спадає на проміжку, а також про способи відшукання названих характеристик функції у випадках, якщо функція задана графічно або аналітично. Закріпити вміння учнів виконувати дії для знаходження названих властивостей функцій. За допомогою вивчених означень та вироблених умінь дослідити відомі учням елементарні функції на предмет проміжків зростання та спадання.
Тип уроку: закріплення знань та вмінь.
Наочність та обладнання: опорний конспект № 13.
Хід уроку
I. Організаційний етап
Учитель перевіряє готовність учнів до уроку, налаштовує їх на роботу.
II. Перевірка домашнього завдання
Перевірку виконання письмових вправ можна, як і на попередньому уроці, провести у формі само- або взаємоперевірки за зразком.
Засвоєння теоретичного матеріалу попереднього уроку можна перевірити під час фронтальної бесіди або виконання тестових завдань (див. нижче).
Тестові завдання
а) х2 > х1; б) у2 > у1;
в) при х2 > х1 f(x2) < f(x1); г) при х2 > х1 f(x2) > f(x1).
а) х2 < х1; б) f(x2) < f(xl);
в) при х2 < х1 f(x2) < f(xl); г) при х2 > х1 f(x2) < f(x1).
а) х = 3 є нулем функції у = f(x); б) у = 3 є нулем функції y = f(x);
в) х = 0 — це нуль функції у = f(x); г) функція y = f(x) має нулі.
III. Формулювання мети і завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
Після перевірки виконання домашнього завдання (як письмових вправ, так і усної його частини) та корекції можливих помилок учні усвідомлюють необхідність подальшої роботи із закріплення як знань, так і вмінь, які були сформовані на попередньому уроці.
Крім того вчитель може спрямувати увагу учнів на питання про дослідження відомих їм із курсу 7 і 8 класів функцій на предмет проміжків зростання й спадання та інших властивостей. Таким чином, учитель виділяє два основні напрямки роботи учнів на уроці, тобто формулює основні завдання на урок:
IV. Закріплення знань
Усні вправи
1) х2 – 3х + 2 = 0; 2) 3x – 1 = 0; 3) kx + b = 0 k 0 (відносно х).
1) 5 – х ≥ 0; 2) 1 – 3x < 0; 3) 2х – 3 > 2x – 5; 4) -х + 3 < -х – 1.
1) f(x) = 1 – 2x; 2) f(x) = 4x – 2?
Методичний коментар
Під час розв'язування учнями усних вправ слід вимагати від них аргументованих відповідей (тобто пояснень із посиланням на відповідне означення, а також точного відтворення цього означення).
V. Закріплення знань
Письмові вправи
Зміст вправ, які планується розв'язати на даному уроці, майже такий самий, що і зміст вправ попереднього уроку:
Проте до названих вправ додаємо вправи на дослідження елементарних функцій (лінійної, оберненої пропорційності, квадратичної функції та функції у = ), знайомих учням із 7 та 8 класів, на зростання та спадання, а також на проміжки знакосталості. Результати цих досліджень слід зафіксувати як опорні факти і закріпити ці факти на усних та письмових вправах.
До названих вправ бажано додати вправи на повторення матеріалу попередніх уроків — на відшукання області визначення функції, заданої формулою y = f(x), і на відпрацювання навичок роботи з поняттям графіка функції та оперативних умінь роботи з формулою y = f(x).
VI. Підсумки уроку
Контрольні запитання
1) у = 2; 2) у = ; 3) у = -2х; 4) у = .
VII. Домашнє завдання