Розробка комбінованого уроку за біоадекватною методикою для учнів 6 класу на тему "Будова рослинної і тваринної клітини". Конспект ноосферного уроку буде корисний вчителям які викладають біологію у 6 класі.
Біологія, 6 клас
Тема уроку: будова рослинної і тваринної клітини.
Мета: розширити знання учнів про будову клітини; розглянути особливості будови тваринної клітини; установити ознаки подібності та відмінності тваринної і рослинної клітин; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; формувати вміння і навички роботи з роздавальним матеріалом, схемами; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.
Обладнання та матеріали: мультимедійна презентація до уроку, роздавальні картки, куб із запитаннями на гранях, спокійна музика, шаблони боразонів, цукерки.
Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою.
І. Організаційний етап.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Установка на позитивний настрій.
На мультимедійній дошці зображення «Сонечка, що усміхається».
(Діти разом з вчителем виходять до дошки, стають у коло і беруться за руки).
- Подивіться на сонечко. Спіймайте його промінчик, який несе вам здоров’я, радість, тепло, світло, ніжність, ласку. Поселіть цей промінчик у своєму серці. Подумки направте його по своєму організму. Ви стали маленькими сонечками. Подаруйте такі промінчики всім навколо.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Індивідуальна робота учнів за картками.
Картка 1
1.Підпишіть позначені структурні компоненти рослинної клітини. 2.Схарактеризуйте їхні функції.
|
Картка 2
1.Підпишіть позначені структурні компоненти рослинної клітини. 2.Схарактеризуйте їхні функції.
|
2. Виконання тестових завдань.
Вибрати одну або декілька правильних відповідей.
1.Клітинна оболонка складається з:
А хромосом В плазматичної мембрани Б клітинної стінки Г пігментів
2.До пластид належать:
А лейкопласти В хромопласти Б хлоропласти Г хромосоми
3.Клітинні мембрани складаються з:
А білків В ліпідів Б мінеральних солей Г води
4.До включень належать:
А краплини жиру В кристали мінеральних солей Б зерна крохмалю Г вода
5.Компонент клітини, який оточений подвійною мембраною і містить хромосоми,— це:
А вакуоля В мітохондрія Б ядро Г пластиди
6.Органели клітин, що містять клітинний сік — це:
А мітохондрії В вакуолі Б лейкопласти Г хромопласти
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
«Розумний куб».
Запитання на гранях куба:
1. Що таке клітина?
2. Які характерні риси будови рослинної клітини?
3. Чим утворена оболонка рослинних клітин?
4. Яку функцію виконує клітинна оболонка?
5. Яку будову має ядро клітини?
6. Яку функцію виконує ядро?
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Тема уроку: будова рослинної і тваринної клітини.
Наші завдання:
V. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Ми з вами неодноразово говорили про те, що клітина — елементарна одиниця будови й життєдіяльності всіх живих організмів.
Постановка проблемного питання.
— Як ви вважаєте: рослинні та тваринні клітини мають схожу будову чи відрізняються?
(Учні висловлюють свої припущення.)
Остаточну відповідь на це питання ви дасте наприкінці уроку.
VІ. Робота по темі уроку
а) Сенсорно – моторний етап
Звучить спокійна музика.
Давайте трошки відпочинемо. Сядьте зручно, закрийте очі, розслабте шию, плечі, руки, ноги. Дихайте глибоко і спокійно. Відчуйте, як тепло огортає ваше тіло. Ми вирушаємо на прогулянку до фантастичної лабораторії.
Ми опинилися в дуже красивому місці. Придивіться, там біля горизонту блакитна річка, що біжить в далечінь. А на березі стоїть дивний і загадковий будиночок весь оточений деревами й квітами. Чути дивовижний спів птахів. Послухайте звуки, відчуйте аромат цього чудового місця.
Ми заходимо до будинку в якому розміщена лабораторія. За столом сидить вчений. Він розглядає під електронним мікроскопом будову тваринної і рослинної клітини та порівнює їх. Давайте разом з вченим подивимось в мікроскоп. Ось клітини рослин і тварин, дуже схожі на невеликі цеглинки. Клітини рослин і тварин мають плазматичну мембрану, що пронизана мікроскопічними отворами — порами, через які відбувається обмін речовин. Між клітинами міститься міжклітинна рідина, яка сполучає клітини. Усередині клітина заповнена цитоплазмою. Вона являє собою безбарвний в’язкий розчин органічних і неорганічних речовин, у якому розміщуються різноманітні органели та включення. Цитоплазма майже завжди перебуває в русі, об’єднує всі клітинні структури і забезпечує процеси життєдіяльності клітини. Обов’язковою складовою рослинних і тваринних клітин є ядро. Воно відповідає за ріст клітини, її поділ. Основна функція ядра — передача спадкової інформації від материнської клітини до дочірніх.
Але що це? Зверніть увагу. У клітині тварин відсутні пластиди, вакуолі з клітинним соком і клітинна стінка.
Подякуйте лабораторії і мальовничому місці в якому вона знаходиться за відпочинок, за казку і нові знання, пошліть йому свою любов! А тепер настала пора завершувати нашу уявну подорож. Відчуйте прилив сил до рук і ніг. Це нові сили здоров’я наповнили вас! Вдихніть глибоко, посміхніться. І давайте обговоримо, що кому вдалося побачити.
б) Символьний етап
1. Бесіда
Проектування зображення на екран
Рослинна клітина
|
Тваринна клітина
|
Завдання для учнів:
— Розгляньте будову тваринної і рослинної клітини.
— Установіть спільні ознаки в будові тваринної і рослинної клітини.
— Установіть ознаки відмінності в будові рослинної і тваринної клітини.
Очікувані відповіді учнів:
Клітини рослин і тварин мають плазматичну мембрану, ядро і цитоплазму, яка містить різноманітні органели і включення. У клітині тварин відсутні пластиди, вакуолі з клітинним соком, клітинна стінка.
2. Створення образону.
(Діти малюють рослинну і тваринну клітини). Образони кріпляться до дошки.
Перевірте правильне написання спільних і відмінних ознак рослинної і тваринної клітин.
VІІ. Фізкультхвилинка.
в) Логічний етап
«Мозковий штурм»
- Про що свідчить подібність у будові рослинної і тваринної клітин?
Очікувана відповідь учнів:
Подібність у структурно-функціональній організації рослинної і тваринної клітин свідчить про їхнє спільне походження та приналежність до еукаріотів.
- Із чим пов’язані відмінності в будові тваринної і рослинної клітин?
Очікувана відповідь учнів:
Відмінності в будові рослинної і тваринної клітин пов’язані з різними способами живлення: рослини — автотрофи, а тварини — гетеротрофи.
Формулювання висновку
Усі організми складаються з клітин. Клітини рослин і тварин мають спільні риси будови.
г) Лінгвістичний етап
Складання опорної схеми
VІІІ. Закріплення навичок використання знань
д) Моторно – кінестетичний етап
«Ти — мені, я — тобі». Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його комусь зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
е) Архівування інформації
Вчитель пригощає учнів цукерками і пропонує згадати чим відрізняється тваринна клітина від рослинної.
ІХ. Домашнє завдання.
І рівень: опрацювати матеріал параграфів 10, 11.
ІІ рівень: дати відповіді на запитання після параграфів.
ІІІ рівень: Скласти «шпаргалку з помилками» за темою уроку.
Х. Підсумок уроку.
Технологія «Незакінчені речення»
Учні підбивають підсумки уроку, формулюють висновки, відповідно до завдань уроку.
Оцінювання роботи учнів на уроці.