Розробка уроку з біології "Ссавці. Значення Ссавців"

Про матеріал
Урок з біології дляучнів7 класу. Учні розглянуть різноманітність екологічних груп ссавців, роль кожної із груп у природних екосистемах, значення ссавців у житті рослин; на конкретних прикладах розглянуть роль ссавців у житті людини. Учні дізнаються про вплив людини на життя ссавців, а також про заходи щодо їх охорони.
Перегляд файлу

                      Роль ссавців в  природі та житті людини. (Слайд 1)

Мета: показати різноманітність екологічних груп ссавців, підкреслити роль кожної із груп у природних екосистемах; розповісти про значення ссавців у житті рослин; на конкретних прикладах продемонструвати роль ссавців у житті людини, звернути  увагу на естетичне та наукове значення ссавців; вказати на значення й завдання тваринництва, розглянути питання походження порід домашніх тварин, розповісти про вплив людини на життя ссавців, а також про заходи щодо їх охорони.

Люби природу не як символ Душі своєї.

Люби природу не для себе - люби для неї...

М. Рильський (Слайд 2)

                                                    Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Сьогодні вранці, по дорозі на роботу, на вулиці мені зустрівся хлопчик, що всміхався. Яка це добра прикмета!  Тож цілий день буде  щасливим. Я раджу кожному з вас придумати собі гарні прикмети і примічати тільки їх. Добрий настрій притягує удачу.

ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь.

Прийом „Гадання на ромашці”

На пелюстках ромашки написані приклади ссавців, які пристосувалися до різних форм живлення. Кожен бажаючий бере пелюстку і називає тип живлення.:

пелюстка – рослиноїдні (коні, олені, кенгуру)

пелюстка – хижаки (вовки, лисиці, леви)

пелюстка падальники (гієни)

пелюстка паразити (вампіри – рукокрилі)

пелюстка поліфаги (ведмідь)

 

 

Прийом “Утвори пару” (Слайд 3,4)

1 ховрах

А рукокрилі

2 коала

Б першозвірі

3 качкодзьоб

В комахоїдні

4 олень

Г парнокопитні

5 кріль

Д непарнокопитні

6 їжак

Е сумчасті

Є зайцеподібні

 

Ж гризуни

 

Прийом  «Хто зайвий?» (Слайд 5,6)

 Знайдіть у переліку зайву тварину і підкресліть її. Поясніть свій вибір.

1. Єхидна, коала, качкодзьоб.

2. Сумчастий кріт, опосум, кріт.

3. Бурозубка, їжак, кенгуру.

4. Хохуля, нічниця, кажан

Прийом «Назви ознаку».

Кожному ряду тварину записує її на дошці (кенгуру, кріт, кажан тощо). Учні по черзі називають характеристики цих тварин. Учні інших рядів стежать за правильністю формулювань. Наприклад:

Кінцівки вкорочені, пристосовані до риття тунелів (кріт).

Кінцівки у формі крила, яке формується зі складки шкіри, видовжених пальців і хвоста (кажан).

Передні кінцівки короткі, задні масивні, пристосовані до стрибків (кенгуру) і так далі.

 

 

 

Прийом « Загадки» (Слайд 7)

1. Біжить чимчик по долинці у сіренькій кожушинці. (Заєць)

2. Ніс як у свинки, та колючі щетинки. (Їжак)

3. У морі рибка золота, кораблі переверта. (Кит)

4. Хвіст – як ниточка, само – як калиточка, а очі – як сім’я. (Миша)

5. Ходить свашка із мітлою, заміта до лісу слід, де недавньою порою тут відбувсь її обід. (Лисиця)

6. Дуже товсті ноги маю, ледве їх переставляю, сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст. (Слон)

7. Губить він живії душі, на печі він спить в кожусі. (Кіт)

8. Собою не птиця, співати не співає, а хто до хазяїна йде – знати дає. (Собака)

Прийом «Біологія та географія» (Слайд 8)

Материк-ссавець.

(Білий ведмідь, кенгуру, лева, панда, тапір, койот)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Прийом «Поетична хвилинка» (Слайд 9)

Уявіть, якби зникли ссавці на Землі,

Десь поділись звірята великі й малі.

І ліси, і моря, і луги, і поля

Опустіли б тоді, і завмерла б Земля.

Чому?

Визначення теми уроку, цілей уроку. (Слайд 10)

Девіз нашого уроку: „Живи в гармонії з природою” (Слайд 10)

                                                                                 (антична мудрість)

Поясніть, як ви розумієте цей вислів?

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Рослини і ссавці

Ссавці є важливим фактором:

-який регулює ріст і характер розвитку рослин

- види, що живляться рослинами, регулюють їх чисельність

-сприяють поширенню плодів і насіння

- беруть участь у розпушуванні грунту, збагачуючи його O2, органічними і мінеральними речовинами.

Назвіть ссавців, які сприяють поширенню плодів і насіння:

            жолуді                                                      ягоди

             гриби                                                       гриби                                      ягоди

Білка       шишки сосни         дикий кабан            жолуді          Ведмідь            жолуді

                ягоди                                                        горішки                                  гриби

2.Тварини і ссавці.

-ссавці-санітари

-є їжею для тварин

-регулюють чисельність.

Приведіть приклади

3.Людина і ссавці.

Прийом «Випереджальне завдання»

Виступи учнів.

 

 

 

4. Охорона ссавців.

Прийом  «Пазли»

Учні отримують конверт з пазлами.  ( в конверті пазли складені попорядку карти Украни і тварини розташовані на певній її території тварина яка занесена до Червоної книги). Необхідно як найшвидше зібрати пазли, назвати тваринута пояснити чому вона занесена до Червоної книги

До Червоної книги України занесено 41 вид ссавців, зокрема 4 види комахоїдних (їжака вухатого, хохулю звичайну, бурозубку альпійську та кутору малу), 12 - рукокрилих (великого і малого підковоноса, довгокрила звичайного, нетопира середземноморського, нічницю триколірну і ставкову, вечірницю велетенську тощо), 11 - гризунів (полівку снігову, сліпака білозубого, буковинського, піщаного, подільського, соню садову, ховраха європейського тощо), 1 - зайцеподібних (зайця білого), 3 - китоподібних (афаліну чорноморську, білобочку чорноморську, пихтуна), 1 - ластоногих (тюленя-монаха), 8 - хижих (тхора степового, перегузню, горностая, норку європейську, видру річкову, борсука, рись звичайну, кота лісового)

і 1 - парнокопитних (зубра).

Діяльність людини поставила багато видів ссавців на межу вимиран­ня, а деякі з них вже вимерли (морська корова, тур, тарпан та ін.). Лю­дина може знищувати ссавців як об'єкт промислу (наприклад, китів або ластоногих). Іншою важливою причиною загибелі ссавців може бути руйнування їх середовища існування (наприклад, знищення лісів або степових ділянок). Рідкісні та зникаючі види ссавців занесені до Черво­ної книги. Для збереження й охорони цих видів створюються охоронні території (заповідники, заказники, національні парки).

Розповідь учня про Червону книгу.

Інтенсивний промисел багатьох видів ссавців, а також руйнування їхнього природного середовища призвело до того, що лише за 400 років  повністю вимерло 60 видів  тварин.

5. Ссавці на гербах областей України. (Слайд 11)

Учитель . А поглянемо  на геральдику наших областей , виділіть області які мають тварин класу ссавці в своїх зображеннях.(Закарпатська, Луганська, Львівська, Київська).

Прийом «Народні  прикмети» (Слайд 12)

  • Якщо миші влаштовують вихід з нірки на північ, чекай холодної зими.
  • Якщо собаки качаються по землі, буде вітер.
  • Якщо кінь хрипить, буде негода, б'є копитом - до потепління.
  • Якщо вовки виють біля житла, до морозу.
  • Якщо з'являється багато зайців, літо буде сухе.

V. Закріплення знань та вмінь.

На дошці накреслена таблиця, яку учні заповнюють самостійно.(Слайд 13)

„Значення ссавців у природі і житті людини”

У природі

Житті людини

Користь

шкода

Санітарна роль.

Процеси ґрунтоутворення.

Регулюють чисельність рослин.

Сприяють поширенню плодів і насіння.

Ланка в ланцюгу живлення.

 

 

VІ. Релаксація.

Прийом «Біологічна задача» (Слайд 14)

Кожен із 7 чоловік має по 7 кішок. Кожна кішка з’їдає по 7 мишей. Кожна миша знищує за літо 7 колосків ячменю. А із зерен одного колоска може вирости 7 жмень ячменю. Скільки жмень ячменю зберігається щороку завдяки кішкам?

Прийом «Творчість»

Намалювати тварину, на яку хотіли б бути схожим. Поясніть чому.

VІІ. Д.З. (Слайд 15)Завдання творчого характеру:  підготувати повідомлення про цікаві епізоди із життя ссавців – ; домашні ссавці і їх пригоди (на вибір). Слайд 16 –Дякую за увагу

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
25 грудня 2022
Переглядів
234
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку