Розробка уроку з фізики для 9-го класу на тему: "ЯВИЩЕ ЕЛЕКТРОМАГНІТНОЇ ІНДУКЦІЇ. ДОСЛІДИ ФАРАДЕЯ"
Мета: Показати взаємозв'язок між електричним і магнітним полями; пояснити суть явища електромагнітної індукції, його практичне значення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Учень/учениця
Знаннєвий компонент:
розуміє механізми магнітної взаємодії, електромагнітної індукції, магнітної левітації;
матеріальність магнітного поля, гіпотезу Ампера;
володіє поняттям, формулює визначення фізичної величини (індукція магнітного поля) та її одиниці;
пояснює досліди Ерстеда, Фарадея, принцип дії електромагніту, електродвигуна, електровимірювальних приладів;
знає прояви магнітного поля Землі.
Діяльнісний компонент:
застосовує формулу сили Ампера під час розв’язування задач різних типів;
графічно зображає магнітне поле;
визначає напрямки індукції магнітного поля, сили Ампера, індукційного струму;
складає електромагніт.
Ціннісний компонент:
оцінює значення магнітного поля Землі для життєдіяльності організмів;
оцінює важливість, переваги та недоліки розвитку різних напрямків електроенергетики; роль видатних учених у розвитку знань про електромагнетизм.
Мета: Показати взаємозв’язок між електричним і магнітним полями; пояснити суть явища електромагнітної індукції, його практичне значення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: комп’ютер, гальванометр, котушки, постійний магніт, реостат, джерело постійного струму, кільця.
Хід уроку
На уроці ми познайомимося з дуже важливим явищем, пов'язаним з магнітним полем і з геніальним вченим, автором цього явища Майклом Фарадеєм.
Але перш, ніж приступити до нової теми пригадаємо, що ви засвоїли на попередніх уроках.
Пограємось: якщо висловлювання вірне, ви піднімаєте руку.
ТЕСТИ перевірка засвоєних знань /7 хв./ (Комп’ютер).
Пригадайте, які ви знаєте джерела електричного струму? (Пристрої, що роз’єднують електричні заряди і перетворюють різні види енергії в електричну.) (Гальванічний елемент, електрофорна машина, акумулятор, генератор).
Показати роботу генератора: загоряється лампочка і механічна енергія перетворюється в електричну. А тепер уявляємо, що людство не використовує генератори для отримання електричної енергії. До початку ХІХ ст. людству були відомі тільки хімічні джерела струму – гальванічні елементи.
Явище, яке вивчаємо сьогодні на уроці безпосередньо пов’язано з виробленням та перетворенням електричної енергії в тих масштабах, які є сьогодні, воно дозволяє нам користуватися тими зручностями, які нам дає використання електричної енергії (генератор). Тому тема уроку: «Явище електромагнітної індукції.»(учні записують у зошиті) і план уроку ви бачите на дошці.
План уроку
Вивчення нового матеріалу. Слайд 3
В 1820 р. Ерстед виявив навколо провідника зі струмом магнітне поле. Електричний струм завжди створює в просторі магнітне поле. А чи немає зворотного зв’язку? Чи можна за допомогою постійного магніту створити струм у провіднику, й у такий спосіб одержати нове джерело електричного струму? Попробуємо разом на уроці вирішити цю проблему.
Вчені поставили перед собою задачу: чи може магнітне поле створити (породити ) електричний струм? Це завдання ставлять перед собою Араго і Ампер у Парижі, Колладон в Швейцарії, але вони незабаром вирішили, що ця справа безнадійна.
Англійський фізик-експериментатор Майкл Фарадей ставить також перед собою задачу: «Перетворити магнетизм в електрику». Фарадей ішов до своєї мети цілих десять років. Як нагадування про те, над чим йому весь час слід думати, він навіть носив у кишені магніт і моток дроту. У вільний час він по-різному згинав дротину і міркував, що станеться при тому чи іншому розміщенні магніту і провідника.
штабовий магніт. Помічаємо відхилення стрілки гальванометра, отже, в котушці виник струм . Якщо замінити полюс магніту на протилежний , то стрілка відхилиться в протилежну сторону.
Висновок 1. В котушці під час руху магніту виникає електричний струм ( в нерухомому замкненому контурі при зміні магнітного поля виникає електричний струм).
Висновок 2. Електричний струм виникає в замкненому контурі, що рухається в магнітному полі.
Висновок: індукційний струм виникає в нерухомій котушці при зміні магнітного поля іншої котушки (немає різниці, що є джерелом змінного магнітного поля: рухома котушка зі струмом чи магніт, що рухається)
Слайд 6
Дослід №2. Якщо до котушки приєднати реостат і змінювати в ній силу струму, то в іншій (приєднаній до гальванометра)виникне індукційний струм. Чому? Якщо до котушки приєднати реостат і змінювати в ній силу струму, то навколо неї виникає змінне магнітне поле, яке створює індукційний струм.
Приблизно такі ж досліди проводив Фарадей і 29 серпня 1831 року відкрив явище електромагнітної індукції. Слайд 7
Індукційний струм - електричний струм, що виникає в замкненому провіднику під дією змінного магнітного поля. Явище породження в просторі електричного поля змінним магнітним полем називають явищем електромагнітної індукції.
Слайд 8
Дослід №3.Зависання кільця в змінному магнітному полі. Поясніть явище, яке спостерігаєте. Якщо котушку підключити до джерела змінного струму, в просторі навколо неї виникає змінне магнітне поле, в кільці індукується струм і магнітне поле котушки взаємодіє з магнітним полем кільця.
У чому ж суть цього явища?
Відповідь на це питання надано в працях іншого англійського вченого Дж. Максвелла. Згідно з його теорією будь-яка зміна магнітного поля відносно провідника приводить до виникнення електричного поля й, як наслідок, до появи струму в провіднику. Тобто електричне поле може створюватись не тільки зарядженими тілами, а й магнітним полем, що змінюється. Таке поле називається вихровим. Лінії, що зображають це поле, не мають ні початку, ні кінця.
Таким чином, Дж. Максвелл сформулював закон електромагнітної індукції: сила струму, індукованого в замкненому провіднику, пропорційна швидкості зміни магнітного поля, в якому знаходиться провідник.
Яке практичне використання може мати явище електромагнітної індукції?
Слайд 9
На цьому явищі ґрунтується дія найрізноманітніших пристроїв і машин. Електрична енергія в побуті, промисловості, тощо, виробляється за допомогою генератора. Головний принцип дії генератора полягає в тому, що провідники рухаються в магнітному полі або навпаки – магнітне поле змінюється відносно нерухомого провідника. Кількість ліній магнітного поля, що пронизують контур, необхідно, щоб постійно змінювалась.
Генератори мають практично таку саму будову, що й електродвигуни. Але за принципом дії генератор – це електричний двигун «навпаки»
Це явище використовується в трансформаторах, які призначені для передачі електроенергії на відстань.
Сьогодні створено багато пристроїв і машин без яких ми не уявляємо життя Значення відкриття явища електромагнітної індукції можна виразити словами Гельмгольца: «Поки люди будуть користуватись благами електрики, вони будуть пам’ятати ім’я Фарадея.»
Слайд 10
Земля – величезний магніт, навколо якого існує магнітне поле. Магнітне поле Землі, простягається на відстані 70-80 тис. км у напрямку на Сонце і на багато млн. км - в протилежну сторону. Якщо в магнітосферу Землі вторгається безліч заряджених часток (що утворилися під час спалахів на Сонці) магнітне поле Землі змінюється - магнітна буря.
ІV. Закріплення нового матеріалу.
Фізкульт-хвилинка: Умови розминки: ви - компас, ваше обличчя - вказує завжди на північ, потилицю - на південь.
Коли кажу магнітні бурі - ви починаєте гойдатися і крутити головою:тричі вправо, тричі вліво /повторити п’ять разів/.
Бесіда за питаннями: Слайд 11
1. Чому виникають магнітні бурі?
2. Стрічковий магніт по черзі підносять до суцільного та розрізаного алюмінієвих кілець. Одне з кілець реагує на піднесення магніту, а інше – ні. Яке з кілець реагує і чому?
3.Чому іноді неподалік від місця удару блискавки можуть спрацьовувати запобіжники в освітлювальній мережі .
V. Підсумок уроку
Яку проблему ми ставили на початку уроку? (Перетворити магнетизм в електрику)
На уроці ми: ознайомилися з явищем…
автором явища є …
суть явища полягає в тому, що …
Слайд 12
VI. Домашнє завдання: §__________________________________________
1