Розробка уроку з фізики для 9 класу (підготувала вчитель Оленич Алла Василівна)
Тема. Око як оптична система. Зір і бачення. Окуляри. Вади зору та їх корекція.
МЕТА: познайомити учнів із будовою ока як оптичною системою; розширити й поглибити знання учнів про заломлення світла та використання цього явища в такій оптичній системі, як око; ознайомити учнів із вадами зору та способами їх виправлення; виховувати бережливе ставлення до свого зору.
ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
-Давайте проведемо такий експеримент: усі заплющте очі. Я вам по черзі буду підносити предмет. Чи зможете ви описати його? Звичайно, ні! Отже, ви розумієте значення зору для кожного з нас. Саме через очі ми отримуємо майже всю інформацію про навколишній світ. На зір припадає 90% такої інформації, а на слух та інші чуття -10%.
IІІ. Вивчення нового матеріалу
Повідомлення теми та мети уроку
Вступне слово вчителя.
Світло - одне з найдивовижніших явищ природи. За рахунок світла і тепла розвивається і підтримується життя на Землі. Світло дає нам можливість отримати обширну інформацію. про навколишній світ.
Але є невидимі електромагнітні хвилі це такі як рентгенівські, інфрачервоні,
ультрафіолетові, радіохвилі. Тому люди створювали різні прилади, для того, щоб можна було бачити ті хвилі, які не видно неозброєним оком.
Впродовж років було створено: телескопи, мікроскопи, лупи, кінопроекти, окуляри та інші.
Тема нашого уроку присвячується вивченню одного з найважливіших органів людини. Яка ж будова ока?
Ми запросили людей певних професій (біолог, лікар – окуліст), які допоможуть нам ознайомитися з матеріалом уроку.
Розповіді гостей.
1 учень у ролі біолога.
Найважливішим органом чуття для людини є око, а з фізичної точки зору це оптична система
Око має таку будову (розповідь супроводжується показом на слайді і муляжі) власне око (очне яблуко) та допоміжних органів: повіки, м"язів, що рухають оком, органи, що виробляють сльози. Очне яблуко за допомогою здорового нерва з"єднано з головним мозком. Воно має форму не зовсім правильної кулі, що складається з ядра і капсули. Ядро поділяється на дві частини. В меншій передній частині є передня і задня камери, заповнені водянистою рідиною, і кришталик. Більша задня частина вміщує склоподібне тіло. Капсула складається з трьох оболонок: зовнішньої білкової або склери, яка спереду переходить у рогівку, середньої - судинної оболонки, яка спереду переходить у райдужну оболонку з отвором у центрі - зіницею, внутрішньої - сітківки.
Зображення утворюється на сітківці, яка є світлочутливою ділянкою ока. Тут є світлочутливі елементи - колбочки і палички. Кришталик - прозоре пружне тіло. Що має форму двоопуклої лінзи.
2 учень у ролі лікаря-окуліста.
Світло потрапляючи в око, залишається на передній поверхні ока, в рогівці, кришталику і склоподібному тілі, завдяки чому на сітківці одержується дійсне, зменшене, обернене зображення предмета.
Світлове зображення подразнює закінчення здорового нерва. Це подразнення передається до кори головного мозку і людина бачить предмет.
З роками, а іноді з різних причин, кришталик втрачає еластичні властивості і вже не так реагує, як раніше. Виникає короткозорість або далекозорість.
Очі поділяються на три основні групи: нормальні, короткозорі й далекозорі.
Пояснення короткозорості й далекозорості та, як усуваються вади зору супроводжуються показами слайдів.
Прийом «Проблемне запитання»
Метод «Розсипані слова»
З переліку слів потрібно скласти правило.
Правило 1.Очі, чистота, берегти, та, тримати, в, ушкодження, від. (Тримати очі в чистоті та берегти від ушкодження).
Правило 2. Потік, потужний, освітлення, запобігати, світловий. (Запобігати освітленню потужними світловими потоками).
Правило 3. Перенапружувати, при, не, освітленості, малій, очі. (Не перенапружувати очі при малій освітленості).
Правило 4. Користуватися, не, окулярами, соромитися.(Не соромитися користуватися окулярами).
Пам’ятку щодо збереження зору учні записують в зошит.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Прийом "Віриш - не віриш".
Учням роздаються картки зеленого і червоного кольорів. Учитель зачитує твердження, якщо учень згодний із цим твердженням то піднімає зелену картку, якщо не згоден - червону.
Тому, хто правильно підняв картку першим, учитель надає право для обґрунтування свого рішення.
V. Підсумки уроку. Рефлексія
Метод «Мікрофон»
• Що нового дізналися на уроці?
• Де ви зможете використати одержані знання?
• Яких правил щодо збереження зору будете дотримуватися?
VІ. Домашнє завдання: опрацювати §16; записати прислів’я та приказки про цінність здорових очей.