Розробка уроку з геометрії в 7 класі "Паралельні пряміі"
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Урок 4
Тема: Паралельні прямі.
Мета:домогтися. свідомого розуміння означення паралельних прямих; відрізків,променів, навчити формулювати їх означення та застосовувати набуті знання до розв’язування задач ,сформувати вміння будувати паралельні прямі за допомогою лінійки та косинця;
Розвивати логічне, образне мислення, комунікативні навички;
виховувати уважність, охайність, працьовитість, відповідальність, дисциплінованість.
.
Тип уроку: засвоєння нових знань, вироблення вмінь.
Обладнання: Комп’ютер, проектор, набір креслярського приладдя, картки,презентація по темі.
Хід уроку.
1.Організаційно-психологічний етап. Настрій уроку.
Демонструється слайд 1,2. Учитель читає поетичні рядки.
Погляньте друзі на цей замок
Він тішить розум й вабить зір
Його струнка вражаюча природа –
Геометризму дивний твір!
Прямі повисли над водою
Шпилі до неба тяготять,
Неначе Бог чарівною рукою,
Створив цю справжню благодать !
Тут геометрії закони
Шепочуть тиші водяній,
І в таємничому казковому полоні
Співають оду башні головній!
Цей замок переконливо свідчить про те, що стародавні зодчі чудово знали геометрію.,інакше як же
вони б збудували таку красу?
11.Перевірка домашнього завдання.
Учні самостійно перевіряють домашнє завдання,звіряючись з наданим на слайдах зразком.
111.Актуалізація опорних знань.
Закінчити речення.
1.Прямі а і в перетинаються під кутом …(мал..1)
2.Прямі а і в перпендикулярні , то відрізки
АК і ВС…(мал..2)
3.Прямі а і в перпендикулярні, точка М належить прямій в, то відрізок МС називається…(мал..3)
4.Дві прямі називаються перпендикулярними, якщо…
5.Якщо дана точка А ,що не належить прямій а, то через точку А до прямої а можна провести …
111.Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми уроку
Учитель пропонує розглянути слайди, на яких зображено нотний стан, залізничні колії , лінії електропередач.
Учитель. Ці зображення свідчать про те, що навколо нас є об’єкти, які дають уяву про прямі , що не мають спільних точок.
(Далі разом з учнями на анімованому слайді учитель складає логічний ланцюжок)
Що потрібно написати замість знака запитання?
Ви вже знаєте з попередніх класів, що прямі, які лежать в площині і не перетинаються мають назву. Яку? ( учні самі пригадують, що це паралельні прямі)
Учитель. Запишіть тему уроку.
1V.Пояснення нового матеріалу.
Метод:пояснювально-ілюстративний
Отже, дві прямі на площині називаються паралельними, якщо вони не перетинаються.
Слово паралельні походить від грецького слова «паралелос» , яке означає : ті, що ідуть поруч. Зрозуміло, якщо пряма а паралельна прямій в , то і пряма в паралельна прямій а.(слайд 13)
Погляньте навколо. Які предмети , що вас оточують дають уяву про паралельні прямі?
(учні приводить приклади протилежних країв парт , дошки, віконних рам,тощо)
( Анімований слайд 14)Відрізки АВ і СD лежать на паралельних прямих а і в. Промені АМ і КР лежать на паралельних прямих m i n.
Два відрізки , або промені називаються паралельними, якщо вони лежать на паралельних прямих.
Розгляньте прямокутник АВСD, Які сторони у нього паралельні?
Практичне завдання. Картка1(без клітинок) .На картці зображено пряму а і точку Р , що не лежить на ній. Учитель пропонує учням через точку Р провести пряму паралельну до прямої а.
Запитання до учнів. Чи впевнені ви , що проведена пряма паралельна прямій а?( не впевнені).
Розглянемо надійний спосіб розв’язання цієї задачі за допомогою косинця , або косинця і лінійки.
Учитель демонструє на дошці побудову.
1)Через точку Р проведемо за допомогою косинця пряму в перпендикулярну до прямої а.
2) Через точку Р проведемо за допомогою косинця пряму с перпендикулярну до прямої в.
Прямі а і с паралельні. Чи справді це так? Давайте поміркуємо…(анімований слайд 15)
Припустимо , що прямі а і с не паралельні, тоді які ці прямі?( перетнуться у деякій точці М)
Скільки прямих перпендикулярних до прямої в проходить через точку М?(дві)
Чи можливо це? (Ні)
Чому?( Бо з даної точки на дану пряму можна опустити тільки один перпендикуляр. )
Це означає, що наше припущення невірне , тобто прямі перетинатись не можуть, а значить вони паралельні.
Робота з підручником. Відкрийте ст..40 і прочитайте 3-й і 5-й абзаци.
V.Фізкультхвилинка.
V1.Закріплення вивченого.
Фронтальна робота з класом.
Усні вправи.
Які з прямих,зображених на рисунку паралельні? (Слайд16)
№133,1(в,г),2(г,г,д) (Слайд17), № 134(а,б) (Слайд18).
Виконання письмових вправ. №140,141,142.
Робота в парах з картками.
Перевірка здійснюється на анімованому слайді 19.
Колективне розв'язання №144,148.
V1.Підсумки уроку
Прийом .Математичне лото.(Кликнути стрілочку – з'явиться кулька,кликнути по кульці – з’явиться відповідь)
V11.Домашнє завдання. (Учні купують завдання , оцінені в балах)
V111.Рефлексія. Учитель пропонує прикріпити стікери з буквою «я» на плакаті, який заготовлений наперед на закритій дошці «Вершина пізнання»