Тема: Ринок праці.
Мета уроку:
Знання і розуміння: вільно оперує поняттями: соціальна держава, ринкова економіка, конкуренція, податки, прибутки, зарплата, професія; розуміє відмінності між потребами, бажаннями і можливостями людини.
Уміння і навички: визначає способи реалізації власних економічних інтересів в межах законодавства та прав інших осіб; оцінює вимоги роботодавців щодо найманих працівників за оголошеннями; вміє скласти власне резюме.
Установки і цінності: усвідомлює необхідність навчання впродовж життя; знає, що запорукою успішної професійної діяльності є зважена самооцінка власних здібностей та талантів.
Тип уроку: урок практикум
Методи і прийоми проведення: метод «Кросворд», анаграми, метод міні-лекція, мозковий штурм
Хід уроку:
Актуалізація знань. Через деякий час ви закінчите школу і перед вами постане питання, куди влаштуватися на роботу чи, може, піти вчитись . Всі постануть перед вибором. Запам'ятайте формулу: «Хочу — можу — треба». Хочу — це, те чим вас зацікавлює професія. Можу — це ваші здібності, можливості, стан здоров'я, що потрібні для вашої професії. Треба — це попит на обрану професію на міському та регіональному ринку праці.
У світі налічується приблизно 40 тисяч професій.
Пропоную пограти та згадати деякі професії (можна роздрукувати або показати на слайдах)
Анаграми
СОПЛО = П – - - - (дипломатичний представник)
КУЛОН = К - - - - ( циркова професія)
МАРЛЯ = М - - - - («різнокольоровий» робітник)
АВДОТКА = А - - - - - - (юридична професія)
АД +МІНІСТР + РОТА = А - - - (керівник)
Професії – синоними
Педагог - …(учитель, викладач)
Стоматолог - …(дантист)
Льотчик - …(пілот)
Космонавт - ….(астронавт)
Солдат - ….(військовий)
Екскурсовод -…(гід)
Балетмейстер -…(хореограф)
Кельнер -…(официант)
Адвокат -…(захисник)
Секьюрити -…(охоронець)
Вокаліст -….(співак)
Метод «Кросворд». Роздається один примірник на парту (робота в парах)
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 - позиція, згідно з якою існує кілька або безліч незалежних та несвідомих один до одного початків або видів буття, підстав і форм знання, стилів поведінки та ін., або широкий спектр думок, орієнтацій, багатоваріантність оцінок. (плюралізм)
2 - вартість, яка використовується для отримання додаткової вартості за допомогою виробничої та економічної діяльності, заснованої на добровільному обміні.(капітал)
3 - негативне суспільне явище, яке проявляється в злочинному використанні службовими особами, громадськими і політичними діячами їх прав і посадових можливостей з метою особистого збагачення.(корупція)
4 - самодостатня соціальна система, основою якої є взаємні стосунки людей, що складаються в процесі реалізації особистих потреб кожного. Відносини людей у межах суспільства називають соціальними. (суспільство)
5 - здатність і можливість того, хто нею володіє, за допомогою авторитету, і (або) заохочення, і (або) примусу впливати на дії інших. ... Право та можливість керувати, розпоряджатися чимось. Політичне панування, політичний устрій.(влада)
6 - це сукупність відомостей (даних), які сприймають із навколишнього середовища, видають у навколишнє середовище або зберігають всередині певної системи.(інформація)
7 - сума, на яку доходи перевищують пов'язані з ними витрати.(прибуток)
8 - обов'язковий, індивідуально безоплатний платіж, що стягується органами державної влади різних рівнів з юридичних осіб і фізичних осіб з метою фінансового забезпечення діяльності держави й (або) муніципальних утворень.(податок)
Відповідь ЗАРПЛАТА
Дякую за вашу активність. Від практичної частини переходимо до вивчення нового матеріалу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Питання до представника центру зайнятості.
Що таке ринок праці?
Ринок праці – особлива економічна категорія, яка охоплює оплачувану зайнятість, до якої належать претенденти на робоче місце і всі зайняті, крім тих, що навчаються, і домашніх працівників, які ведуть натуральне господарство. Як економічна категорія, ринок праці є складною системою відносин щодо обміну індивідуальних здібностей до праці на фонд життєвих засобів, необхідних для відтворення робочої сили і розміщення працівників у системі суспільного поділу праці за законами товарного виробництва і обігу.
Найважливішою категорією ринкової економіки є праця. Праця – найскладніший у своєму використанні економічний ресурс. Як і будь-який інший ресурс, праця продається, купується і, звичайно, має ціну, яка відображує особливості і стан ринку праці, співвідношення на ньому попиту та пропозиції.
Які найпопулярніші вакансії у Кривому Розі?
У нашому місті найбільший попит саме на робітничі професії: прохідник, зварювальник, токар, слюсар, водій тролейбуса.
Мінімальна заробітна плата? Середня?
3359,27 грн., (4113 грн. - нарахування) а Середня зарплата в Україні у квітні 2019 - 10269 грн, у Дніпропетровській області – 10590 грн. Для порівняння у Вінницькій – 8189, у Херсонській – 7695 грн. У Кривому Розі – 10500 грн
Чим професія відрізняється від спеціальності?
Професія – це рід занять або трудової діяльності, що вимагає певної підготовки, кваліфікації, знань. Вміння можуть придбаватися або в процесі отримання освіти, або на практиці. Коло професій гранично широке і об’єднується в категорії:
Спеціальність – це комплекс навичок, умінь і знань, набутих у процесі навчання і підтверджених у відповідному порядку. Вони необхідні для виконання конкретної роботи і співвідносяться з однією або декількома професіями. Так, студент-юрист може стати адвокатом, прокурорським працівником, поліцейським або юрисконсультом, а може перетворитися в продавця громадського харчування.
Різниця між професією і спеціальністю
Отже, головна відмінність цих слів – в обсязі поняття.
Спеціальність – загальний термін, який об’єднує групу професій. Спеціальності можуть вимагати якихось додаткових навичок або повністю укладатися в ті обсяги, які були отримані в ході навчання. Водночас, спеціальність вимагає особливої підготовки. Професія може бути освоєна і без неї – на практиці (співак, актор).
Відмінність професії від спеціальності полягає в наступному:
Які є кваліфікаційні групи? (робота з підручником, стор. 150.)
Дякую. Для влаштування на будь-яку роботу потрібно надавати резюме, зараз ви побачите як його складати. (відео)
https://www.youtube.com/watch?v=t2nEvISXRZk
Закріплення вивченого матеріалу.
Як ви вважаєте безробіття- це рушій чи гальмо економічного прогресу?
Поясніть, чому сума зарплати може буде різною у таких працівників:
співак у ресторані і відомий співак;
учитель із тривалим стажем роботи та молодий учитель, що працюють
в одній школі;
будівельник в районному центрі і в Києві;
шахтар і водій таксі.
Рефлексія
Анкетування (примірник роздається кожному учню)
Інструкція випробуваному. Уявіть, що після відповідного навчання Ви зможете виконувати будь-яку роботу. Однак, якщо б Вам довелось вибирати лише одну із двох можливих, якій Ви віддасте перевагу?
1. а) Доглядати за квітами або б) обслуговувати машини, прилади.
2. а) Допомагати хворим людям, лікувати їх або б) складати таблиці, схеми, програми обчислювальних машин.
3. а) Спостерігати за якістю книжкових ілюстрацій, плакатів, художніх листівок або б) спостерігати за станом і розвитком рослин.
4. а) Обробляти матеріали (дерево, тканину, метал, пластмасу) або б) доводити товар до споживача (рекламувати, продавати).
5. а) Обговорювати науково-популярні книги, статті або б) обговорювати художні книги, п’єси, концерти.
6. а) Вирощувати молодняк тварин якої-небудь породи або б) тренувати товаришів (або молодших) у виконанні будь-яких дій (трудових, навчальних, спортивних).
7. а) Копіювати малюнки, зображення, налагоджувати музичні інструменти або б) керувати вантажним підйомником чи транспортним засобом (підйомним краном, трактором та ін.).
8. а) Повідомляти, роз’яснювати людям потрібні їм відомості (у довідковому бюро, на екскурсії і т. ін.) або б) художньо оформляти виставки, вітрини, брати участь у підготовці п’єс, концертів.
9. а) Ремонтувати речі, вироби (одяг, техніку, житло) або б) шукати й виправляти помилки в текстах, таблицях, малюнках.
10. а) Лікувати тварин або б) виконувати обчислення, розрахунки.
11. а) Виводити нові сорти рослин або б) конструювати, проектувати нові види промислових виробів (машин, одяг, будинки і т. ін.).
12. Розбиратися в суперечках, сварках між людьми, переконувати, пояснювати, заохочувати, карати або б) розбиратися в схемах, кресленнях, таблицях (перевіряти, уточнювати, приводити до ладу).
13. а) Спостерігати, вивчати роботу гуртків художньої самодіяльності або б) спостерігати, вивчати життя мікроорганізмів.
14. а) Вивчати, налагоджувати медичні прилади, механізми або б) надавати людям медичну допомогу при пораненнях, опіках і та ін.
15. а) Спостерігати за явищами і подіями й складати точний їх опис або б) художньо описувати, зображувати події, які спостерігаються або уявляються.
16. а) Проводити лабораторні аналізи в лікарні або б) приймати, оглядати хворих, проводити з ними бесіди, призначати лікування.
17. а) Фарбувати або розписувати стіни приміщення, поверхні виробів або б) здійснювати монтаж будівлі, складати машини, прилади.
18. а) Організовувати культпоходи ровесників, молодших у театр, музей, на екскурсію або б) грати на сцені, брати участь у концертах.
19. а) Виготовляти за кресленнями деталі, вироби (машини, одяг), будувати будинок або б) займатися виготовленням креслень, копіювати карти.
20. а) Вести боротьбу із хворобами рослин, зі шкідниками лісу, саду або б) працювати на канцелярських машинах (факс, комп’ютер і т. ін.)
Аналіз результатів дослідження
У робочих зошитах школярі креслять „Аркуш відповідей ДДО”. Учитель при цьому пояснює, що в клітинках таблиці номери й літерні позначення відповідають номерам і літерним позначенням запитань анкети. Запитання зачитуються, а учні роблять відповідні позначення в бланку відповідей.
Бланк відповідей
Прізвище, ім’я, по-батькові _______________________________________
Школа ___________________ клас ______________ дата ______________
Дешифратор до бланку відповідей
Природа |
Техніка |
Людина |
Знак |
Художній образ |
П |
Т |
Л |
З |
Х |
1 а |
1 б |
2 а |
2 б |
3 а |
3 б |
4 а |
4 б |
5 а |
5 б |
6 а |
|
6 б |
|
7 а |
|
7 б |
8 а |
|
8 б |
|
9 а |
|
9 б |
|
І0 а |
|
|
10 б |
|
11 а |
11 б |
12 а |
12 б |
І3 а |
13 б |
14 а |
14 б |
15 а |
15 б |
16 а |
|
16 б |
|
17 а |
|
17 б |
18 а |
|
18 б |
|
19 а |
|
19 б |
|
20 а |
|
20 б |
|
|
Обробка отриманих результатів та їх інтерпретація.
Кожне питання складається із двох частин, об’єднаних сполучником „або”. Учням потрібно віддати перевагу одній із частин. Слід наголосити, що, читаючи чи слухаючи чергове запитання методики, потрібно кожний раз запитували себе: „Чи подобається мені це заняття?”. Якщо швидше подобається, ніж не подобається, то у відповідній клітинці треба ставити знак „+”. Якщо подобається напевно - два плюси, а коли дуже подобається - три плюси. Якщо швидше не подобається, ніж подобається, то ставиться знак „-”, а коли не подобається напевно - два мінуси й три мінуси, якщо зовсім не подобається. Проставляти знаки „+” і „-” необхідно стосовно як першої половини запитання, так і другої. Після заповнення бланку відповідей у кожному стовпчику підраховується сума плюсів і мінусів. Найбільша кількість плюсів у вертикальному стовпчику свідчить про сформованість у школяра інтересу до певної групи професій.
Домашнє завдання: Будь ласка, складіть своє резюме для отримання роботи в компанії Microsoft.