1 клас НУШ (за Типовою освітньою програмою для закладів загальної середньої освіти під керівництвом Савченко О.Я.)
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
Тема. Як упізнати осінь? Створення книжечки осені.
Мета: збагатити знання учнів інформацією про ознаки осінньої пори, вчити помічати їх в природі; розкрити походження назв місяців осені; розвивати уяву, фантазію, спостережливість; виховувати у дітей інтерес до осінніх явищ у природі, бережливе ставлення до довкілля.
Очікувані результати:
- Сприймає монологічне висловлювання;
- Описує побачене та зображене;
- Розпізнає осінні зміни в природі;
- Уважно вислуховує думку співрозмовника;
- Спілкується з учителем та однокласниками.
Обладнання: підручник «Я досліджую світ» Н. Бібік, Г. Бондарчук,
відеоматеріали, заготовки для «Книжечки осені», кружки зеленого та червоного кольору, осінні різнокольорові листочки з паперу.
Хід уроку
І. Ранкове коло
1. Вітання
- Сьогодні на уроці ми продовжимо дізнаватися таємниці Довкілля.
- Щоб наша робота була успішною, маю для вас сюрприз. Відгадайте, що лежить у мене в долоні. Це є в кожного. Це нічого не коштує, але дає нам так багато. Це те, без чого вихована людина не може обійтися. Вона приносить щастя в дім, від неї стає всім тепліше. Її не можна купити. Вона забирає в нас лише одну мить, але залишається в пам’яті назавжди. Це ….(усмішка).
- Тож усміхнімося: це принесе щастя, удачу. Усмішка зігріє нас своїм теплом.
- Ще раз дружно привітаємось з Довкіллям.
Добрій день, моє Довкілля!
Ось з тобою знову я.
І до вечора від ранку.
Буду таємниці вчить життя!
а) Розкажіть мене таємниці Довкілля.
-Що таке Довкілля?
-Яким буває Довкілля? На які групи розподіляється?
б) Гра «Передай м’яч другові». Передаючі м’яч сусіду, ви повинні назвати тіла живої природи.
- Молодці, гарно пограли в гру. Продовжуємо мандрівку.
2. Обмін інформацією. Як упізнати осінь?
- За горами високими, за лісами зеленими, в одному царстві жила-була матінка Природа. І було у неї чотири доньки. Перша донька – Зима сувора, люта та холодна. Друга донька – Весна молода, весела, дзвінка. Третя донька – Літо, тепла, завзята. Але найулюбленішою та найщедрішою була Осінь. Яка вбиралася у жовто – багряний одяг. Природа довіряла кожній доньці побути у свій час господаркою на землі.
Одного разу поглянула матінка у віконце, бачить: третя донька повертається. Каже вона: «Ось і твоя пора настала». Одягнула Осінь свою найкращу сукню та пішла по землі. Де не ступала, свій слід залишала. Заглянула в ліс. Озирнулася навкруги і каже: «Час братися до роботи». Стало все жовтим, багряним, таким красивим! Одягнула Осінь свою найкращу сукню і пішла робити свої справи.
ІІ. Проведення уроку.
Сьогодні на уроці будемо дізнаватися як упізнати Осінь. Чим вона відрізняється від своїх сестер?
1.Перегляд відеороліку.
Подивіться на Осінь.
Який слід залишила Осінь?
Які кольори зустрічаються найчастіше?
Як змінилася природа з того часу, як ви прийшли до школи?
2. Вправа «Складання асоціативного куща зі словом «осінь».
3. Відгадування загадки.
- Відгадайте загадку і скажіть, які прикмети Осені ви впізнали.
Сонечко не хоче землю зігрівати
Листячко пожовкло, стало опадати.
Часто дощик ллється, птахи відлітають.
А тваринки дружно запаси на зиму заготовляють.
Відгадайте, коли це буває? (Восени)
4. Фізкультхвилинка під музику
5. Розповідь вчителя.
- У Осені є три братика-місяця. Кожен місяць має свою назву і походження.
Вересень - перший місяць. Походить від назви куща вересу, який починає цвісти на початку осені (вчитель демонструє малюнок вереса).
Жовтень - другий місяць. Листопад – третій місяць.
Вправа «Мозговий штурм». Дітям дається завдання помислити і пояснити, чому ці місяці мають таку назву.
6. Гра «Вірю – не вірю». (У дітей кружечки зеленого та червоного кольорів. Зелений колір – «Вірю», червоний колір «Не вірю».)
- Хмарки сонце закривають?
- Люди урожай збирають?
- Сонце світить дуже жарко?
- Часто ллють дощі?
- Пташки в теплі краї відлітають?
6. Фізкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
Слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки позбираєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата.
Потанцюєм трішки,
Щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову!
ІІІ. Робота над створенням «Книжечки осені». Оформлення обкладинки.
(Діти клеють осінні різнокольорові листочки.)
Представлення робіт учнів.
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
-Наша подорож закінчується. З яким настроєм ви подорожували?
Оживіть один з листочків, намалювавши йому обличчя. В цьому вам допоможуть смайлики.