Розробка уроку з історії " Голодомор 1932 -1933 рр. – геноцид українського народу

Про матеріал

Літа 7441 від створення світу ( 1933 від Різдва Христового ) був в Україні великий голод.

Не було тоді ні війни, ні суші, ні потопу, ні моровиці. А була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу – старих, молодих і дітей, і ще ненароджених у лоні матері.

Сонце сходило над вихололими за довгу зиму полями, сідало за обрій кольору крові й не впізнавало землі. Чорне вороння зграями ширяло над селами, заціпенілими в тяжкому смертному сні .

Перегляд файлу

Картинки по запросу памятники м.красноармійська донецької областіВідділ освіти Покровської міської ради

навчально-виховний комплекс № 1 м. Покровська

 

 

 

 

 

РОЗРОБКА УРОКУ  

З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ  В 10 КЛАСІ 

ЗА ТЕМОЮ

 


“ ГОЛОДОМОР 1932 -1933рр. – ГЕНОЦИД

УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ”

 

Підготувала

          вчитель  історії

           навчально – виховного

           комплексу № 1 м. Покровська

          Мордвинова Тетяна

          Володимирівна

 

          

 

м. Покровськ,  2018

Тема . ГОЛОДОМОР 1932 -1933 рр. – ГЕНОЦИД УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ

Класс. 10

Навчальна мета:

  • Ознайомити учнів із противоправною політикою радянської держави, політикою геноциду щодо українського селянства в 1932-1933рр.
  • Сформувати уявлення про причини геноциду українського народу, штучний голодомор та його наслідки.
  • Опрацювати запропоновані історичні документи, спогади свідків із теми.
  •  Допомогти школярам усвідомити масштаби трагедії народу на прикладі трагедії окремої людини.

Розвиваюча мета:

  • Формувати та вдосконалювати навички роботи з статистичним матеріалом, історичними першоджерелами.
  • Розвивати  вміння аналізувати та співзіставляти історичні факти, прослідковувати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, критично оцінювати історичні факти, висловлювати власне судження на основі наданої інформації.

Виховна мета:

  • Сформувати   ставлення до Голодомору 1932-1933рр. як  геноциду українського народу.
  • Виховувати  почуття патріотизму, шанобливе ставлення до невинних жертв голодомору.

ОСНОВНІ ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ:

  • Суцільна колективізація;
  • Голодомор;
  • Геноцид;
  • «Закон про п’ять колосків»;
  • «чорна дошка».

ОБЛАДНАННЯ:

  • Виставка літератури, присвяченої подіям Голодомору 1932 -1933 рр.    в Україні «Такого ще земля не знала …».
  • Таблиці: «Соціально – класовий склад сільського населення радянської держави», «Співвідношення зібраного та експортованого хліба в 1926 – 1933рр. та зернові поставки України державі».
  • Стіннівки зі спогадами свідків та сучасників Голодомору 1932 -1933рр., родичів учнів класу.
  • Фонограма «Реквієм» Моцарта.
  • Мультимедійна дошка, диск зі спогадами свідків та сучасників Голодомору 1932 -1933 рр. (родичі учнів класу).

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 «  НАШІ ДУШІ  УКРАЇНСЬКІ  ЖИЛИ І ЖИВУТЬ ,
    НАШІ ДУШІ   ВКРАЇНСЬКІ   НІКОЛИ НЕ   ПОМРУТЬ ! »

На фоні траурної музики звучить « Молитва за убієнних голодом ».

Увагу учнів привертають до записаного на дошці епіграфу уроку .

Хто се ? чий голос щоночі просить : «Хлібця! Хлібчика дай, мамо, ма­тусю, ненечко! Крихітку хлібця.» Хто водить за мною запалими очима – криницями,  очима, у яких  перелилися всі страждання, муки й скорботи роду людського, і розпинає душу мою на хресті всевишньої печалі? Чий це мільйоноголосий стогін у мені? Хто щоночі бутить, стогне, квилить, плаче і веде у холодну ріку, де розлилися не води, а сльози мого народу? У ній ні дна, ні берегів …

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ

На сьогоднішньому уроці ми сформуємо уявлення про причини Голодомору як геноциду українського народу, його масштаби та наслідки.

Упродовж заняття ми повинні виконати наступні завдання:

- ознайомившись з матеріалами різних джерел: документами, спогадами очевидців, визначати причини, масштаби та наслідки голоду 1932-1933рр.;

- розвивати  вміння аналізувати та співзіставляти історичні факти, прослідковувати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, критично оцінювати історичні факти, висловлювати власне судження на основі наданої інформації;

 - усвідомити масштаби трагедії народу через трагедію окремої людини того часу;

- виховувати  почуття патріотизму, шанобливе ставлення до невинних жертв Голодомору.

ПЛАН УРОКУ

  1. Соціально-економічне становище селянського господарства

        у 20-30 роках ХХ ст.

  1. Причини голоду 1932-1933рр.
  2.  Масштаби Голодомору.
  3. Наслідки Голодомору.

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Соціально-економічне становище селянського господарства                     у 20-30 роках ХХ ст.

УЧИТЕЛЬ. Літа 7441 від створення світу ( 1933 від Різдва Христового ) був в Україні великий голод.

    Не було тоді ні війни, ні суші,  ні потопу, ні моровиці. А була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу – старих, молодих і дітей, і ще ненароджених у лоні матері.

    Сонце сходило над вихололими за довгу зиму полями, сідало за обрій кольору крові й не впізнавало землі. Чорне вороння зграями ширяло над селами, заціпенілими в тяжкому смертному сні .

 

  • На сьогоднішньому уроці ми повинні замислитися , що ж відбулося в Україні на початку 20-30 – х років , що призвело до глобальної трагедії, чи були об’єктивні причини , що робили неминучою смерть мільйонів людей.

ФРОНТАЛЬНА БЕСІДА

1) Як називається економічна політика радянської держави в період громадянської війни?

2) Що складало її суть у сільському господарстві?

3) Що таке НЕП? Коли було прийнято цю політику? Які зміни відбулися в сільському господарстві? Що дали ці зміни сільському господарству?

4) Що таке кооперація? В чому її перевага? Які види кооперації існували?

УЧИТЕЛЬ .

Більше 2/3 населення України складало селянство. Пропонується проаналізувати таблицю «Соціально – класовий склад сільського населення радянської держави»:

Роки

Бідняки

Середняки

Середняки

1917

58%

30%

12%

1929

44%

53%

3 %

 

УЧИТЕЛЬ. Україна була основним постачальником хліба. Звернемося до фактів, що підтверджують цю думку: український хліб становив

1922 -1923 рр. -  30 , 5 %

1924 -1925 рр. - 40 , 8 %

1925 -1926 рр. - 76 % 

1926 -1927 рр. -  45 , 9 % заготовленого союзними відомствами хліба .

ПИТАННЯ ДО УЧНІВ: Чому заготівля хліба знизилася  в1926 – 1927 рр.?         ( варіанти відповідей: зниження заготівельних цін і небажання селян продавати хліб )

ВИСНОВКИ: У 20 – х роках ХХ ст.  в сільському господарстві йшов процес відродження продуктивних сил, воно виходило з кризи: виникали кооперативи, заможні селяни об’єднувалися в кооперативи, біднота – в артілі, комуни.

2.Причини голоду 1932-1933рр.                                                                                 

 

                 … У той рік і гілля, і коріння -

Все трощив буревій навкруги…

         І стоїть ще й тепер Україна ,

Як скорботна німа край могил…

 

  На початку вивчення питання плану пропонуємо учням звернути увагу на існування різних точок зору з цієї проблеми (група учні отримала упереджувальне  завдання). Наголошуємо, що учні повинні, аналізуючи факти, спробувати знайти відповідь, яка з цих точок зору на причини голоду є найбільш об’єктивною.

ВИСТУПИ УЧНІВ

Варіанти відповідей:

  • Ніякого голодомору взагалі не було, а була посуха на значній території СРСР ( а не лише в Україні ), в результаті чого у населення були певні проблеми з харчуванням. Кількість загиблих є спекулятивно завищеною.
  • Так, мільйони людей загинуло в Україні від голоду, але вилучення продовольства виправдано тим, що воно дозволило здійснити індустріалізацію, а індустріалізація – перемогу над Німеччин).

Для посилення емоційного впливу на учнів інформації про методи здійснення колективізації використовуємо твори української літератури ,  що розкривають ці сторінки нашої історії ( « Голод », « Ти кажеш , не було голодомору», « 1933 рік », « Ті ще живі , хто в 33-м », « Полум’я скорботи » та інші).

ПЕРЕГЛЯД ПІДГОТОВЛЕНИХ ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ

 « Спогади свідків та учасників Голодомору » .

МЕТОД «МОЗКОВИЙ ШТУРМ »

ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ :

  • Як вдалося загнати селян у колгоспи?
  • А чи колгоспи самі по собі були причинами голоду?
  • Роль продрозкладки  в спричинені  голоду.
  • Що значило потрапити на «чорну   дошку»?
  • З’ясувати значення поняття «геноцид».

ВИСНОВОК.

РОБОТА ПО ЗАПОВНЕННЮ ТАБЛИЦІ: «ГОЛОДОМОР: ПРИЧИНИ    ТА НАСЛІДКИ» (учні роблять запис причин  Голодомору)

ГОЛОД

ПРИЧИНИ

НАСЛІДКИ

 

 

Варіанти відповідей:

  • економічні - застосування продрозкладки;
  • політичні – політика сталінського уряду;
  • примусова суцільна колективізація і масове створення колгоспів;
  • голод як спосіб упокорення селянства;
  • відсутність реального економічного і політичного суверенітету республіки.

3.Масштаби Голодомору.                                                                                         

… В синьому Босфорі

   Пливли на Україну кораблі

        То хліб з Канади – від братів по крові,

Та гримнуло з північної імли:

- Вертайтеся, поки живі – здорові.

Який там голод?

Звідки ви взяли?

 Вивчення третього  питання відбувається за допомогою цитування спогадів очевидців  ( політичних діячів СРСР та іноземних держав, простих людей ).

НАПРИКЛАД :

  • прем’єр – міністр Франції Ерріо  « .. в Україні люди живуть чудово»;
  • В . Молотов « .. у ряді районів унаслідок помилок , допущених під час хлібозаготівель, утворилося важке харчове становище»;
  • Село Коритне, невідомий автор « Нам би тільки дочекатися нового врожаю, а там подивимося, хто буде господарем хліба. Ми  не будемо більше дурнями, якими були у минулому році »;
  • Лист учнів Печерської школи на Вінниччині « Ми, учні, просимо у Вас допомоги , бо ми пропадаємо з голоду. Нам треба вчитися, а ми з голоду не можемо по світі ходити … Ми віримо, що Радянська влада нам допоможе і спасе нас від голодної смерті. »

РОБОТА З КАРТОЮ

 «Географія Голодомору 1932-1933рр.»

ВИСНОВКИ : таким чином, проти українського народу  велася справді війна, нерівна, людоморська; вирішено було голодом виморити його, винищити розбратом, ворожнечею, руйнувати спільність людську фізично і духовно.

4 . Наслідки Голодомору.                                                                                    

 

… На підвіконні палахтить

 Скорботи полум’я священне –

   То свічка пам’яті горить

За всіх безвинно убієнних …

УЧИТЕЛЬ. Внаслідок опрацювання матеріалу уроку пропонується з поданих термінів вибрати той, який найбільше підходить для означення подій 1932 -1933 рр. в Україні ( більшість учнів зупиняються на тому, що це був геноцид) .

  • Голодомор допоміг подолати опір  українського селянства колективізації. А у психології відтоді сталися значні зміни, що знайшли відображення у формулі покірності: «аби не було війни та  голоду …», у психіку було закладено генетичне почуття страху.
  • Смерть стала звичною, втратила свою трагічність. І вже не була ні лихом, ні горем. Люди сприймали її як порятунок від мук. Голод 1932 -1933 рр. став трагедією, масштаби якої неможливо осягнути, голод травмував націю, залишивши на тілі глибокі соціальні, психологічні та демографічні шрами, які вона носить до сьогодні.
  • Тож нехай ця гірка правда, народжена після десятиліть безмовства, ляже наріжним каменем у підмурівок всенародного пам’ятника трагічної історії українського народу. Нехай багатомільйонні жертви голодомору стануть об’єднуючими факторами для становлення дійсно незалежної повноцінної держави – України.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

  • Опрацювання тексту Закону України «Про Голодомор 1932 -1933 рр. в Україні».
  • Опрацювання матеріалів ЗМІ, пов’язаних із темою уроку.
  • Завершальний етап роботи по заповненню таблиці.

ГОЛОДОМОР: ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ

ПРИЧИНИ

НАСЛІДКИ

- Насильницька колективізація

- Висока смертність(6-10млн.), особливо серед дітей

- Високі плани хлібозаготівель, вивезення зерна за кордон

- Епідемії, хвороби

- Розкуркулення(знищення ефективних селянських господарств )

- Спад сільськогосподарського виробництва

- Репресії, депортація

- Розселянювання

-Закон про «п’ять колосків»

 

-Кріпацьке становище селян

 

-Голод -  як засіб упокорення селян

 

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

УЧИТЕЛЬ. Багатостраждальний український народ  заслуговує і шани, і поваги. Сьогодні ми прагнули чесно прочитати одну з трагічних сторінок його історії. Адже тільки з урахуванням минулого  ми можемо йти у майбутнє.

    Хай горить поминальна свіча  та звучить «Молитва за убієнних голодом» ( на фоні траурної музики – «Реквієм» Моцарта ).

Богородице! Матір наша небесна! Свята Покрово! Покровителько люду свято руського! Куди ж ви відійшли? Чого  ж залишили мою землю на поталу червоних дияволів? Чи ж не бачите, що вони доточують кров із могутнього українського дерева? Чи ж не бачите криниці, повної українських сліз? Чи ж не бачите, що то не Україна вже, а велетенська могила? Де ж ви, сили небесні?

     Ми покарані за безпам’ятство. І до нас озвалося лихо. Нагодовано і нас смертоносним плодом, горить і над нами непогасна лиховісна свіча. Прости ж нас, роде наш замордований, лише сирою землею зігрітий. Царствіє небесне вам, Душі убієнні!

VІІ.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ  

 1 . Ознайомлення з матеріалом  підручника, за яким працюють учні.

  1. Творче завдання : написати твір – ессе « ... Чорна сповідь моєї        Вітчизни ...»

 

doc
До підручника
Історія України (рівень стандарту, академічний) 10 клас (Кульчицький С.В., Лебедєва Ю.Г.)
Додано
23 березня 2018
Переглядів
6809
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку