Літа 7441 від створення світу ( 1933 від Різдва Христового ) був в Україні великий голод.
Не було тоді ні війни, ні суші, ні потопу, ні моровиці. А була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу – старих, молодих і дітей, і ще ненароджених у лоні матері.
Сонце сходило над вихололими за довгу зиму полями, сідало за обрій кольору крові й не впізнавало землі. Чорне вороння зграями ширяло над селами, заціпенілими в тяжкому смертному сні .
Відділ освіти Покровської міської ради
навчально-виховний комплекс № 1 м. Покровська
РОЗРОБКА УРОКУ
З ІСТОРІЇ УКРАЇНИ В 10 КЛАСІ
ЗА ТЕМОЮ
“ ГОЛОДОМОР 1932 -1933рр. – ГЕНОЦИД
УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ”
Підготувала
вчитель історії
навчально – виховного
комплексу № 1 м. Покровська
Мордвинова Тетяна
Володимирівна
м. Покровськ, 2018
Тема . ГОЛОДОМОР 1932 -1933 рр. – ГЕНОЦИД УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ
Класс. 10
Навчальна мета:
|
Розвиваюча мета:
|
Виховна мета:
|
ОСНОВНІ ТЕРМІНИ ТА ПОНЯТТЯ:
ОБЛАДНАННЯ:
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
« НАШІ ДУШІ УКРАЇНСЬКІ ЖИЛИ І ЖИВУТЬ ,
НАШІ ДУШІ ВКРАЇНСЬКІ НІКОЛИ НЕ ПОМРУТЬ ! »
На фоні траурної музики звучить « Молитва за убієнних голодом ».
Увагу учнів привертають до записаного на дошці епіграфу уроку .
Хто се ? чий голос щоночі просить : «Хлібця! Хлібчика дай, мамо, матусю, ненечко! Крихітку хлібця.» Хто водить за мною запалими очима – криницями, очима, у яких перелилися всі страждання, муки й скорботи роду людського, і розпинає душу мою на хресті всевишньої печалі? Чий це мільйоноголосий стогін у мені? Хто щоночі бутить, стогне, квилить, плаче і веде у холодну ріку, де розлилися не води, а сльози мого народу? У ній ні дна, ні берегів …
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
На сьогоднішньому уроці ми сформуємо уявлення про причини Голодомору як геноциду українського народу, його масштаби та наслідки.
Упродовж заняття ми повинні виконати наступні завдання:
- ознайомившись з матеріалами різних джерел: документами, спогадами очевидців, визначати причини, масштаби та наслідки голоду 1932-1933рр.;
- розвивати вміння аналізувати та співзіставляти історичні факти, прослідковувати причинно-наслідкові зв’язки між подіями, критично оцінювати історичні факти, висловлювати власне судження на основі наданої інформації;
- усвідомити масштаби трагедії народу через трагедію окремої людини того часу;
- виховувати почуття патріотизму, шанобливе ставлення до невинних жертв Голодомору.
ПЛАН УРОКУ
у 20-30 роках ХХ ст.
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
УЧИТЕЛЬ. Літа 7441 від створення світу ( 1933 від Різдва Христового ) був в Україні великий голод.
Не було тоді ні війни, ні суші, ні потопу, ні моровиці. А була тільки зла воля одних людей проти інших. І ніхто не знав, скільки невинного люду зійшло в могилу – старих, молодих і дітей, і ще ненароджених у лоні матері.
Сонце сходило над вихололими за довгу зиму полями, сідало за обрій кольору крові й не впізнавало землі. Чорне вороння зграями ширяло над селами, заціпенілими в тяжкому смертному сні .
ФРОНТАЛЬНА БЕСІДА
1) Як називається економічна політика радянської держави в період громадянської війни?
2) Що складало її суть у сільському господарстві?
3) Що таке НЕП? Коли було прийнято цю політику? Які зміни відбулися в сільському господарстві? Що дали ці зміни сільському господарству?
4) Що таке кооперація? В чому її перевага? Які види кооперації існували?
УЧИТЕЛЬ .
Більше 2/3 населення України складало селянство. Пропонується проаналізувати таблицю «Соціально – класовий склад сільського населення радянської держави»:
Роки |
Бідняки |
Середняки |
Середняки |
1917 |
58% |
30% |
12% |
1929 |
44% |
53% |
3 % |
УЧИТЕЛЬ. Україна була основним постачальником хліба. Звернемося до фактів, що підтверджують цю думку: український хліб становив
1922 -1923 рр. - 30 , 5 %
1924 -1925 рр. - 40 , 8 %
1925 -1926 рр. - 76 %
1926 -1927 рр. - 45 , 9 % заготовленого союзними відомствами хліба .
ПИТАННЯ ДО УЧНІВ: Чому заготівля хліба знизилася в1926 – 1927 рр.? ( варіанти відповідей: зниження заготівельних цін і небажання селян продавати хліб )
ВИСНОВКИ: У 20 – х роках ХХ ст. в сільському господарстві йшов процес відродження продуктивних сил, воно виходило з кризи: виникали кооперативи, заможні селяни об’єднувалися в кооперативи, біднота – в артілі, комуни.
2.Причини голоду 1932-1933рр.
… У той рік і гілля, і коріння -
Все трощив буревій навкруги…
І стоїть ще й тепер Україна ,
Як скорботна німа край могил…
На початку вивчення питання плану пропонуємо учням звернути увагу на існування різних точок зору з цієї проблеми (група учні отримала упереджувальне завдання). Наголошуємо, що учні повинні, аналізуючи факти, спробувати знайти відповідь, яка з цих точок зору на причини голоду є найбільш об’єктивною.
ВИСТУПИ УЧНІВ
Варіанти відповідей:
Для посилення емоційного впливу на учнів інформації про методи здійснення колективізації використовуємо твори української літератури , що розкривають ці сторінки нашої історії ( « Голод », « Ти кажеш , не було голодомору», « 1933 рік », « Ті ще живі , хто в 33-м », « Полум’я скорботи » та інші).
ПЕРЕГЛЯД ПІДГОТОВЛЕНИХ ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ
« Спогади свідків та учасників Голодомору » .
МЕТОД «МОЗКОВИЙ ШТУРМ »
ПИТАННЯ ДЛЯ ОБГОВОРЕННЯ :
ВИСНОВОК.
РОБОТА ПО ЗАПОВНЕННЮ ТАБЛИЦІ: «ГОЛОДОМОР: ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ» (учні роблять запис причин Голодомору)
ГОЛОД
ПРИЧИНИ |
НАСЛІДКИ |
|
|
Варіанти відповідей:
3.Масштаби Голодомору.
… В синьому Босфорі
Пливли на Україну кораблі
То хліб з Канади – від братів по крові,
Та гримнуло з північної імли:
- Вертайтеся, поки живі – здорові.
Який там голод?
Звідки ви взяли?
Вивчення третього питання відбувається за допомогою цитування спогадів очевидців ( політичних діячів СРСР та іноземних держав, простих людей ).
НАПРИКЛАД :
РОБОТА З КАРТОЮ
«Географія Голодомору 1932-1933рр.»
ВИСНОВКИ : таким чином, проти українського народу велася справді війна, нерівна, людоморська; вирішено було голодом виморити його, винищити розбратом, ворожнечею, руйнувати спільність людську фізично і духовно.
4 . Наслідки Голодомору.
… На підвіконні палахтить
Скорботи полум’я священне –
То свічка пам’яті горить
За всіх безвинно убієнних …
УЧИТЕЛЬ. Внаслідок опрацювання матеріалу уроку пропонується з поданих термінів вибрати той, який найбільше підходить для означення подій 1932 -1933 рр. в Україні ( більшість учнів зупиняються на тому, що це був геноцид) .
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
ГОЛОДОМОР: ПРИЧИНИ ТА НАСЛІДКИ
ПРИЧИНИ |
НАСЛІДКИ |
- Насильницька колективізація |
- Висока смертність(6-10млн.), особливо серед дітей |
- Високі плани хлібозаготівель, вивезення зерна за кордон |
- Епідемії, хвороби |
- Розкуркулення(знищення ефективних селянських господарств ) |
- Спад сільськогосподарського виробництва |
- Репресії, депортація |
- Розселянювання |
-Закон про «п’ять колосків» |
|
-Кріпацьке становище селян |
|
-Голод - як засіб упокорення селян |
|
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
УЧИТЕЛЬ. Багатостраждальний український народ заслуговує і шани, і поваги. Сьогодні ми прагнули чесно прочитати одну з трагічних сторінок його історії. Адже тільки з урахуванням минулого ми можемо йти у майбутнє.
Хай горить поминальна свіча та звучить «Молитва за убієнних голодом» ( на фоні траурної музики – «Реквієм» Моцарта ).
Богородице! Матір наша небесна! Свята Покрово! Покровителько люду свято руського! Куди ж ви відійшли? Чого ж залишили мою землю на поталу червоних дияволів? Чи ж не бачите, що вони доточують кров із могутнього українського дерева? Чи ж не бачите криниці, повної українських сліз? Чи ж не бачите, що то не Україна вже, а велетенська могила? Де ж ви, сили небесні?
Ми покарані за безпам’ятство. І до нас озвалося лихо. Нагодовано і нас смертоносним плодом, горить і над нами непогасна лиховісна свіча. Прости ж нас, роде наш замордований, лише сирою землею зігрітий. Царствіє небесне вам, Душі убієнні!
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1 . Ознайомлення з матеріалом підручника, за яким працюють учні.