Розробка уроку. Практична робота з історії України для 5 класу.
Матеріал містить запитання по хронології, хронологічні задачі та інші завдання.
Практичне заняття № 1
Тема: Відлік часу в історії. Робота зі шкалою часу.
Мета: продовжити розвивати вміння працювати зі шкалою часу; навчитися розв’язувати історичні задачі; сформувати вміння учнів орієнтуватися в історичному часі, визначати основні періоди в історії нашої держави та позначати їх на шкалі часу; формувати хронологічної компетентності; виховувати почуття поваги до історичного минулого людства.
Обладнання: підручник, мультимедійна дошка.
Тип уроку: комбінований
Програмові вимоги до умінь:
– співвіднести рік – століття – тисячоліття;
– встановити тривалість історичної події;
– розмістити події на шкалі часу, у хронологічній таблиці;
– встановити хронологічну послідовність подій (за допомогою шкали часу, хронологічної таблиці);
розв’язати історичну задачу на обчислення часу.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Перевірка наявності учнів.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда: Учні, давайте пригадаємо матеріал попередніх уроків:
1. Скільки історичних епох ви знаєте? Як вони називаються?
2. Чим відрізняються епохи між собою?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Знайомство з хронологією є одним із перших кроків вивчення історії, адже історія неможлива поза часом: лише встановивши час тих або інших подій та їх послідовність, історики здатні не тільки з’ясувати зв’язок з попередніми та наступними подіями, визначити причини та наслідки , виявити закономірності, а й відтворити істинний перебіг подій, реконструювати минуле.
Ви знаєте, що для істориків важливо не лише дізнатися про саму історичну подію, а й встановити її дату: тисячоліття, століття, рік, місяць, число. Тому, сьогодні на уроці ми будемо продовжувати працювати з лінією часу і позначати на ній важливі події в історії України.
ІV. Практичне заняття. Відкриваємо підручники та зошити і записуємо дату і пишемо тему практичного заняття.
Давайте пригадаємо, що таке лінія часу, або шкала часу?
Отож, переходимо до практичного заняття і спочатку намалюємо лінію часу.
Пояснюю ще раз як з нею працювати.
І. Завдання. Позначаємо дати.
988 рік – Хрещення Русі;
1037 рік – Спорудження Софіївського собору в Києві;
1187 рік – вперше згадується назва Україна в літописі;
1556 рік – заснування Запорізької Січі;
1648 рік – початок Національно – визвольної війни під проводом Б. Хмельницького;
1840 рік – вихід друком збірки «Кобзар» Т. Шевченка;
1941-1945 рр. – Друга Світова війна;
1991 рік – здобуття Україною незалежності;
1996 рік – прийняття Конституції України;
2013 рік – Революція гідності;
2016 рік – Перемога Джамали на пісенному конкурсі Євробачення;
ІІ. Завдання.
1. Робота з датами (усно)
А) Розташуйте роки у порядку зростання:
1113 р., 1256 р., 1410 р., 1238 р., 1632 р., 1586 р., 1709 р., 1648 р. , 1354 р., 1846 р., 1905 р., 20018 р
Б) Встановіть зворотну послідовність подій, що відбулися у вказані роки:
453 р., 1362 р., 709 р., 1569 р., 1814 р., 882 р., 1057 р., 1245 р., 1654 р., 2000 р., 20015 р.
В) Оберіть дати, що належать до ХІІІ століття:
1113 р., 1200 р., 1223 р., 1356 р., 1238 р., 1032 р., 1385 р., 1456 р., 1225 р., 1239 р., 1205 р.
Фізкультхвилинка
Г) Оберіть дати, що належать до ХХІ століття:
1586 р., 1600 р., 1620 р., 1709 р., 2002 р., 2018 р., 1661 р., 2015 р., 1999 р., 1596 р., 1427 р.
Д) Визначте, яке це століття:
800 р., 988 р., 1199 р., 1253 р., 1648 р., 1710 р., 1917 р., 2013 р., 2011 р., 1315 р., 705 р., 882 р., 2003 р., 1991 р.
Е) Визначте, яке століття тут позначено:
ІІ, ХХ, ХІ, V, ХVІІІ, ХІХ, ІV, ІІІ, ІХ, VІ, ХІV, VІІ, ХХІ.
Є) Виберіть дати подій, що відбулися у І тисячолітті:
1054 р., 988 р., 1941 р., 945 р., 1125 р., 862 р., 988 р., 1000 р.
Ж) Співвіднесіть рік, століття і тисячоліття:
Наприклад: 1262 р. – ХІІІ ст., ІІ тис.
а) 545 р.; б) 800 р.; в) 1240 р.; г) 1917 р. е) 1758р ; д) 2017 р.
2. Розв’язування хронологічних задач:
Одну задачу ми розбираємо разом, а інші учні самі в парах.
А) Скільки часу минуло до сьогодення від упровадження християнства на українських землях у 988 р. ?
Самостійно!!!
Розв’яжіть хронологічні задачі
1. Коли козаки заснували першу Січ, якщо у 1956 р. виповнилося 400 років відтоді, як це сталося?
2. У якому році було видано першу книгу на українських землях, якщо відомо, що це сталося через 19 років після того, як у 1455 році в Європі створили першу друковану книгу?
3. Успенський собор Києво-Печерської лаври було збудовано на 27-й рік від заснування монастиря в 1051р. Обчисліть , коли його було збудовано?
4. Обчисліть, скільки років минуло від проголошення незалежності України (1991) до року вашого народження?
5. 2017 році виповнюється 100 років від початку Української революції. У якому році вона почалася?
6. Обчисліть, скільки минуло років від початку володарювання княгині Ольги (945 р.) до її подорожі до Візантійської столиці в 957 р.
Завдання самостійно
Самостійно кожному скласти по 2 хронологічні задачі але використовуючи власні дати, важливі для учнів і обчислити її та позначити на лінії часу.
V. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Метод «мозковий штурм»
Наскільки корисними є для вас знання, які ви сьогодні отримали і де ви можете використовувати цю інформацію?
Бесіда за питаннями:
VІ. Підсумок уроку.
Виставлення оцінок. Я перевірю записи в зошиті.
VІІ. Домашнє завдання.
Підготуватись до контрольної роботи.