Розробка уроку з історії України на тему: «РЕФОРМИ 60-70-х рр. ХІХ ст.»
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань. Поняття: модернізація, реформи, земства, мировий суд, присяжні засідателі, міська дума. Обладнання: підручник, атлас, презентація, роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань Учитель. За час свого існування держави проходять період становлення, розквіту і занепаду. Якщо епоху Петра І пов’язують зі становленням Російської імперії, то з іменем Олександра ІІ асоціюють період її модернізації, яка стосувалася українських земель, що в ХІХ ст. ще були у складі Російської держави. Вправа «Мозковий штурм»
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності Учитель. Скасування кріпосного права – прогресивне рішення влади. Але чи достатньо було тільки однієї реформи? Звернімося до історичних джерел. Робота з історичним документом Із праці О. Реєнт «До проблеми скасування кріпосного права 1861 р.» «Епохальність реформи 1861 р. полягала в тому, що вона відкрила шлях до демократичних перетворень …, «клапан» для розвитку капіталізму в Росії». Запитання
ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Учитель. Сьогодні на уроці ми з’ясуємо суть та значення нових перетворень в Російській імперії та Наддніпрянській Україні. V. Вивчення нового матеріалу Робота з презентацією Учитель. У другій половині ХІХ ст. у Російській імперії і на Україні відбулися нові реформи. Найактивнішими реформаторами, ініціаторами перетворень були: сам імператор, військовий міністр Д. О. Мілютін та державний діяч, прихильник декабристів, член Державної думи – І. Я. Ростовцев.
Запитання 1. Зверніть увагу на людей, що зображені на картині. 2. До якої верстви суспільства їх можна віднести? 3. На основі чого ви зробили такі висновки? Учитель. Отже, ця картина є свідченням того, що до земств справді обирали представників від усіх верств населення.
Учитель. Проведені реформи докорінно змінили адміністративно – політичне управління. Бесіда 1. Які функції перебрали на себе нові органи управління? 2. Які можливості від цих змін дістало населення? Робота з текстом 1-й ряд. Опрацювати відповідний матеріал та дати відповідь на питання: «Якими проблемами опікувалися земства та міські думи»? 2-й ряд. Опрацювати відповідний матеріал та дати відповідь на питання: «Якими проблемами опікувалися земства та міські думи»? 3-й ряд. Опрацювати відповідний матеріал та дати відповідь на питання: «Які правила запроваджували у судочинстві»? Вправа «Ланцюжок» Здобувачі освіти по черзі подають інформацію, яку вони опанували під час роботи. Можливі відповіді здобувачів освіти
Висновки. Отже, земська та міська реформи залучали до самоврядування, сприяли піднесенню рівня освіти, благоустрою, а судова реформа створила для всіх громадян однакові умови для захисту. Саме ці реформи найбільше вплинули на життя суспільства. Учитель. Земська реформа поширювалася лише на 6 губерній Лівобережної України. На Правобережжі через збурення внаслідок польського повстання і те, що переважна більшість поміщиків були польського походження, земські установи було запроваджено значно пізніше. Тут лише 1904 року почали утворювати спрощені земські установи у формі земських комітетів і лише з квітня 1911 р. набули чинності земські установи. Робота з історичною картою
Учитель. У ХІХ ст. українське населення проживало на території двох імперій.
Порівняння. Робота в парах Із праці О. Субтельного «Україна. Історія» «Зміни та реформи, що впроваджували в Австро – Угорській та Російській імперіях, мали важливі подібні ознаки. Як на заході їх проводили «згори» політичними режимами, що утримували владу, так і в Росії. … Революційний 1848р. поставив перед українцями Австрійської імперії два головних питання: доля селянства і національне питання …, що пов’язувалося з такими повсякденними справами, як освіта, місцеве самоврядування. … Введення конституційного правління … дало змогу західним українцям виражати й захищати у парламенті свої національні та соціально-економічні інтереси. … Відтак західні українці … дістали можливості політичної, організаційної та культурної діяльності, яких не мали українці в Росії». Запитання
Учитель. «Великі реформи» призвели до змін. Історики вважають, що реформи відкрили шлях до капіталістичного, модернізованого суспільства.
Вправа «Громадська думка»
(Так) _____ (Ні) ______
Здобувачі освіти, виходячи до дошки й кріплячи кольорові картки під знаком «+» або «-», аргументують свою думку.
VІ. Підсумки уроку Оцінювання за методом «Я можу» Повна відповідь без конспекту – 2 бали, недостатньо повна – 1 бал.
н/п |
Уміння, набуті під час уроку |
2 бали |
1 бал |
1 |
Я можу назвати реформи |
|
|
2 |
Я назву дати проведених реформ |
|
|
3 |
Я поясню всі поняття з цієї теми |
|
|
4 |
Я охарактеризую зміст всіх реформ |
|
|
5 |
Я проаналізую значення реформ |
|
|
6 |
Я розповім про зміни в житті населення, що відбулися у зв’язку з реформами |
|
|
VІІ. Домашнє завдання. 1. Опрацювати відповідний матеріал підручника. 2. Створити ментальну карту до теми уроку.