Розробка уроку З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ «ЛІКУВАЛЬНА ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА» для здобувачів освіти 1-х класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з вадами слуху
Комунальний заклад «Харківська спеціальна загальноосвітня
школа-інтернат І-ІІІ ступенів № 6» Харківської обласної ради
Розробка уроку
З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ
«ЛІКУВАЛЬНА ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА»
для здобувачів освіти 1-х класів
спеціальних загальноосвітніх
навчальних закладів для дітей з вадами слуху
Автор-укладач:
учитель фізичної культури,
спеціаліст «другої кваліфікаційної категорії»
Безкровна Д.Д.
Харків
2018
ЩАДНИЙ РЕЖИМ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ
Клінічна характеристика призначення РРА. Загальний стан дитини задовільний. У дитини відзначається суттєве зниження функціонального стану серцево-судинної (за індексом Робінсона) та дихальної систем (недостатня стійкість до гіперкапнії при виконанні проби Штанге), фізичний розвиток значно відстає від вікової норми, рівень фізичного здоров’я за Г. Л. Апанасенком низький. Можливі ускладнення основного захворювання органу слуху і вимушена гіподинамія.
Завдання РРА. Підвищити психофізичний статус. Попередити, а за наявності, ліквідовувати пізні ускладнення основної патології або гіподинамії. Сприяти якнайшвидшій активізації функцій серцево-судинної, дихальної систем та опорно-рухового апарату.
Особливості методики. Вихідне положення при виконанні фізичних вправ в основному сидячи, стоячи і лежачи. Застосовуються полегшені спеціальні вправи на фоні фізіотерапевтичних процедур і масажу (за показаннями). Інтенсивність навантаження середня. Загальнорозвиваючі вправи у всіх м’язово-суглобових групах без предметів і з предметами. Наприкінці призначення РРА інтенсивність навантаження збільшується до значної. Дихальні вправи переважно динамічного характеру, у співвідношенні 1:3, 1:4 із загальнорозвиваючими. Дихання повне, глибоке. Можливе використання настільних ігор, розвиваючих ігор, елементів загартування окремими чинниками природи (повітряні і водні процедури).
Розробка уроків з корекційної-розвиткової роботи «Лікувальна фізична культура»
для учнів 1-х класів
(ЩАДНИЙ РЕЖИМ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ)
Клас: 1-й клас
№ уроку (-ів): №1-№10
Тема. Засоби корекції і профілактики порушень постави і деформації ступні
Завдання:
1. Проводити корекційну роботу, корегувати вимову учнів, розвивати зв’яне мовлення учнів, розширити словниковий запас учнів.
2. Навчити: загальнорозвивальним, оздоровчо-лікувальним вправам для зміцнення м’язів спини;
3.Повторити вивчені вправи для зміцнення м’язів спини, черевного преса та профілактики плоскостопості.
4.Сприяти формуванню правильної постави та культури рухів.
Обладнання: малюнки, картки, іграшки, ноутбук, гімнастичні палиці, тренажер для ступней, доріжка «здоров’я», м’ячі, кеглі.
Частина заняття |
Зміст заняття |
Тривалість, хв. |
Організаційно-методичні вказівки
|
Організаційна частина уроку |
1.Шикування. Привітання. Підрахунок ЧСС. Задача уроку. Інтерактивна вправа «Покажи свій настрій». |
2 хв. |
Звернути увагу на основні правила техніки безпеки. Уміння виражати свої емоції різними імітаційними вправами. |
Підготовча частина уроку
|
1. Організовуючі вправи (Шикування, розмикання, повороти на місці).
|
10-12 хв.
|
Звернути увагу на стан учнів. |
2.Вправи на формування мовленнєвого дихання. Дихальні вправи за О.М. Стрельніковою (додаток 1) |
Нормалізація мовного подиху і пов’язане з ним відтворення звуків. Звернути увагу на напрям та інтервал руху. |
||
3.Фонетична зарядка.
|
Проводити корекційну роботу, використовуючи казко-терапію. Корегувати вимову учнів. |
||
4.Розмовна хвилинка.
|
Використовувати казко-терапію, слідкувати за вимовою учнів, корегувати їх вимову. Використовувати засоби наочності:мильні пузирі, іграшки, книжки. |
||
5.Теоретичні знання. |
Розкрити зміст теми (опираючись на зміст та теми інших предметів), використовуючи засоби наочності. Навчальні картки додаються. |
||
6.Різновиди ходьби:
|
Стежити за диханням, поставою, умінням тримати дистанцію. |
||
7.Комплекс загальнорозвивальних вправ у русі. 1. В. п. - руки на поясі. 1-4. Нахили голови уперед та назад. 5-8. Те саме в сторони. 2.В. п. - руки унизу. 1-4. Повільний присід, руки на коліна. 5-8. В. п. 3.В. п. - руки упереді. 1.Ривком руки в сторони. 2.В. п. 3.Ривком руки уверх. 4.В. п. 4.В. п. - руки унизу-ззаду, пальці з'єднані. 1.Ривком руки назад, прогнутися. 2.В. п. 5.В. п. - руки до плечей. 1.Поворот тулуба наліво, руки уверх. 2.В. п. 3-4. Те саме вправо. 6.В. п. - руки вверху. 1.Однойменний мах лівою, руки уперед-назовні, долонями униз. 2.В. п. 3-4. Те саме правою. |
Звертати увагу поставу учнів. Виправляти помилки при виконанні вправ. |
||
8.Повільний біг. |
Контроль дихання. |
||
9.Вправа на відновлення дихання «Обнімашки». |
|
||
10. Шикування в одну шеренгу. |
Звернути увагу на стан учнів. |
||
Основна частина уроку (згідно календарного планування)
|
|
15-20 хв. |
Співвідношення лікувально-оздоровчих та дихальних вправ 1:3. Контроль дихання. Додаток 1. |
4.Рухливі ігри та естафети. |
|
Дотримуватися правил рухових ігор та естафет. Промовляти правила гри, використовувати наочні засоби. |
|
Заключна частина заняття |
1.Шикування в колону по одному за направляючим. |
1 хв. |
Перевірити стан учнів. Контроль дихання. |
2.Ходьба:
|
1 хв. |
Стежити за диханням та вмінням орієнтуватися у просторі. |
|
3. Підбиття підсумків заняття. Організований перехід до класу. |
1 хв. |
В колоні по одному. |
Додаток 1
Навчальні карти «Комплекси вправ»
№ н.к. |
Назва навчальних карток |
Зміст |
Організаційно-методичні вказівки |
||||
1 |
Артикуляційні вправи/вірші
|
Зміцнення м'язів мови. Це, насамперед, руху висунутим язиком з боку в бік, вгору-вниз. Утримування мови в певному положенні протягом 3-5 секунд. Вправи для губ, нижньої щелепи Артикуляційна гімнастика для дітей, орієнтована на розвиток м'язів губ і нижньої щелепи, будується на тих же принципах. Дорослий показує дитині всілякі руху, що стосуються розтягування губ, витягування в трубочку, складання їх «кружечком» при закритому або широко відкритому роті, а також у поєднанні з активними рухами нижньою щелепою. Вправи для розвитку мовного дихання Загалом, складно уявити собі краща вправа для розвитку мовного дихання, ніж спів. Зовсім маленьким малюкам важко випевать цілі рядки, тому їх можна замінити на випевание слів, повторення мелодійних зітхань, які складаються з різних звуків або їх поєднань. |
Основний інструмент для артикуляційної гімнастики - це дзеркало. Дитина,повинна бачити себе у дзеркалі та повторювати вправи за вчителем. |
||||
|
Артикуляційні вірші |
|
|
||||
2 |
Дихальні вправи
|
||||||
3 |
Комплекс вправ за методикою О.М. Стрельникової |
1.«Бульбашки». Малюк повинен глибоко вдихнути через ніс. Щічки при цьому роздуваються, немов бульбашки. Потім слід зробити дуже повільний видих через трохи відкритий рот. Вправу повторюють два-три рази. 2. «Насосик». Перед початком виконання вправи малюкові необхідно поставити руки на пояс. Потім дитині при вдиху слід злегка присісти, а при видиху - випрямитися. Присідання поступово повинні ставати нижче. Вдих і видих - дещо довший. Повторити «Насосик» не менше трьох-чотирьох разів. 3. «Говорилка». Малюк повинен відповісти на питання дорослого про те, як говорить паровозик (ту-ту-ту) або як сигналить машинка (бі-бі-сі). Можна просто проспівати будь-які голосні звуки. 4. «Курочки». Це вправа дорослий повинен робити разом з дитиною. Слід встати, нахилитися, вільно звісити руки і опустити голову. Вимовляючи «так-так-так», потрібно одночасно поплескувати по колінах і робити видих. На вдиху необхідно випрямити тулуб і підняти вгору руки. Повторити не менше п'яти разів. 4. «Великий і маленький». На вдиху малюк повинен встати навшпиньки і потягнутися руками вгору. Така поза показує, який він великий. Дане положення повинно бути зафіксовано в протягом декількох секунд. На видиху дитина опускає ручки вниз і сідає навпочіпки. При цьому він говорить «ух», обхоплює коліна руками, ховаючи між ними голову. Поза говорить про те, що він маленький. 5. «Паровозик». З дитиною слід ходити по кімнаті. Зігнуті руки повинні імітувати рух коліс паровозика. Швидкість необхідно постійно міняти. Під час вправи, яка повторюється п'ять-шість разів, «паровозик» вимовляє: «Пух-пух». 6. «Летять гуси». Потрібно повільно ходити по кімнаті. Руками при цьому слід махати, наче крилами. На вдиху вони піднімаються, на видиху - опускається з вимовою звуку «г-у-у». Виконувати таку вправу слід від п'яти до восьми разів. |
1-3. Ці та інші вправи дихальної гімнастики для дітей можна чергувати і комплектувати по-своєму. Їх бажано виконувати малюкам з хронічним нежитем або при частих ГРВІ. Такі заняття допоможуть при ларинготрахеїтах і гайморитах.
4-6.Вправи для зміцнення імунітету. |
Використані джерела:
(http://5ka.at.ua/load/fizichna_kultura/osoblivosti_fizichnogo_vikhovannja_uchniv_pri_sercevo_sudinnij_patologiji_referat/65-1-0-13816)
(http://3w.ldufk.edu.ua/files/kafedry/zdorov_lyudyny/lfk/lfk_bak/lek/lek%202_lfk%204fs.pdf)