Розробка уроку з курсу «Музичне мистецтво» для 1 класу на тему «Де живуть веселі нотки»

Про матеріал
Урок з елементами театралізації, який має за мету познайомити дітей з назвами нот, з поняттями «нотоносець», «звукоряд», а також з назвою кольорів веселки. Завдання: Освітні: Засвоєння знань про назви нот та кольорів веселки, поняття «Нотоносець», «Звукоряд», Розвиваючі: розвивати психічні процеси (увага, пам'ять), художнє сприйняття творів музики та образотворчого мистецтва, образне мислення, фантазію, удосконалювати вокально хорові навички. Виховні: виховання любові до мистецтва, до рідного краю та його природи, прищеплення інтересу до предмету «музичне мистецтво».
Перегляд файлу

 

                                      План-конспект уроку

                              з курсу «Музичне мистецтво»

 для 1 класу

                     на тему:  «Де живуть веселі нотки»

 

         Автор розробки уроку – викладач-методист

                        Шерстюк Тетяна Андріївна,

                     м. Балаклія Харківської області

 

Тема уроку: Де живуть веселі нотки.

 

Мета уроку: познайомити дітей з назвами нот, з поняттями «нотоносець», «звукоряд», а також з назвою кольорів веселки.

 

Завдання:

 

Освітні: Засвоєння знань про назви нот та кольорів веселки, поняття «Нотоносець», «Звукоряд», 

 

Розвиваючі:  розвивати психічні процеси (увага, пам'ять), художнє сприйняття творів музики та образотворчого мистецтва, образне мислення, фантазію;

 

- удосконалювати вокально хорові навички.

Виховні: виховання любові до мистецтва, до рідного краю та його природи,

- прищеплення інтересу до предмету «мистецтво».

Міжпредметні звязки: музика, образотворче мистецтво, література, театр,

Тип уроку: комбінований, нестандартний, з елементами театралізації.

Методичні прийоми: cловесний, наочний, практичний, активізація слуху, звернення до музичного сприйняття та уяви, розвиток мислення.

Обладнання: підручники, альбоми для малювання, кольорові олівці, фортепіано, нотні зошити, прості олівці, ноти пісень та інструментальних творів, репродукції картин «Золота осінь» І. Левітана, «Зима» І. Шишкіна, костюми гномів, Скрипкового ключа та Веселки (у них будуть одягнені гості-помічники, виконавці казкових ролей, виконання яких можна запропонувати учням більш старших класів).

Музичний матеріал: «Диби-диби» (муз. В. Верховинця, сл. народні),

                                       «Ой є в лісі калина» (укр. нар. пісня),

                                       «Падає листя» (муз. М. Красєва, сл. М. Івенсен),

                                       «Веселі нотки» (муз. Ю. Чичкова, сл. Я. Халецького),

                                      П. Чайковський, «Осіння пісня» з фортепіанного

                                            циклу «Пори року»,

                                      Ю. Щуровський, «Падає сніжок» (для ф-но),

 

                                               Хід уроку.

1. Організаційний момент. Музичне привітання. (поспівка «Вчитель – учні»: «Здрастуйте, малята! – Добрий день!»

2. Мотивація навчальної діяльності та підготовка учнів до сприйняття теми    уроку.

Вчитель. Діти, чарівниця Золота Осінь продовжує дарувати свої подарунки і чарувати нас своєю красою. Давайте пригадаємо нашу пісню про осінь. Співаємо пісню «Падає листя» (муз. М. Красєва, сл. М. Івенсен)

Зараз ми співали пісню, у якій зображені явища природи, які характерні для осені. Що відбувається восени? (Діти відповідають: падає листя, відлітають у вирій птахи, у лісі з’являються гриби і т. д.) А я пропоную вивчити поспівочку про гриби!

Вивчаємо по слуху поспівку «Диби-диби» (муз. В. Верховинця, сл. народні), співаємо кілька разів у різних тональностях.

 

3. Актуалізація опорних знань.

 

Вчитель. Діти, ми з вами заспівали пісні про осінь. У піснях є слова, які допомагають нам зрозуміти, про що ж співається в піснях. А за допомогою чого створює свої картини худжожник? (За допомогою олівця, пензля, фарб).  А є музика, в якій немає слів. Вона виконується на музичних інструментах. І композитор намагається так створити  музику, щоб можна було зрозуміти без слів, що ж зображується в тому чи іншому творі. Послухайте твір видатного композитора П. І. Чайковського «Осіння пісня», а тим часом подивіться картину художника І. І. Левітана «Золота осінь».

 

Учитель грає на фортепіано фрагмент «Осінньої пісні» П. І. Чайковського, в цей час на дошці прикріплена репродукція картини І. І. Левітана «Золота осінь». Потім прикріплюється репродукція картини І. Шишкіна «Зима».

 

А зараз послухайте, як композитор Ю. Щуровський зображує зиму в пєсі «Падає сніжок» і поляньте на картину І. Шишкіна «Зима».

 

Учитель грає на фортепіано пєсу Ю. Щуровського «Зима». Діти  розповідають про характер музики та образний зміст твору.

 

Отож, художник малює свої картини за допомогою фарб і олівців, а композитор творить музику за допомогою музичних звуків. Музику ми не бачимо, ми її лише чуємо! Як же люди можуть зберегти музичний твір, якщо його не видно? Вірно, його треба записати! І для запису музики існують такі знаки, які називаються нотами! Повторюйте за мною назви нот! Їх усього сім: До, Ре, Мі, Фа, Соль, Ля, Сі! Цей ряд звуків-нот так і зветься: звукоряд! Ноти, неначе пташки, розміщуються на нотоносці, який складається с пяти ліній. Саме там, на лінійках і між лінійками, й живуть наші друзі – веселі нотки! Але в них є господар, який наказує, де саме має сидіти яка нотка. І сьогодні, діти, я запросила його до нас у гості. Вітайте, король музики – Скрипковий ключ! (звучать фанфари, під оплески до класу заходить Скрипковий ключ – дитина з обручем на голові в формі скрипкового ключа)

 

Скрипковий Ключ. Добрий день, дорогі друзі! Я дуже, дуже радий побувати у вашому чудовому класі. Вітаю всіх і бажаю вчитись лише на „відмінно“! Але я прийшов сьогодні не сам! Зустрічайте мою вірну подругу: Кольорову Веселку – королеву Живопису! (лунає музика, під оплески до класу заходить Веселка – дівчинка в сукні, до якої прикріплені сім різнокольорових стрічок)

Веселка. Добрий день! Вітаю всіх: і дорослих, і малих! Хай ваше навчання буде радісним і барвистим, як мої кольори! Діти, у нас зі Скрипковим ключем є дещо спільне: він має сім нот, а я – сім кольорів! Називайте, якого кольору в мене стрічки.

Діти хором називають:  червоний, оранжевий, жовтий, зелений, голубий, синій, фіолетовий. А ще в нас є спільні друзі. Це – сім веселих гномів, кожен з яких відповідає за певний колір і за певну ноту. І сьогодні вони прийшли разом зі мною, щоб познайомитися з вами та загадати вам цікаві загадки. Вітайте наших друзів!

 

Під музику та оплески до класу заходять по черзі діти в костюмах гномів: червоному, оранжевому, жовтому, зеленому, голубому, синьому, фіолетовому.

 

Вчитель. Діти, давайте привітаємо наших чудових гостей і познайомимося з ними! (оплески) (до гномів) Представтесь, будь ласка!

Гноми. – Добряк! (червоний)

-  Реготун! (оранжевий)

-  Місцевий! (жовтий)

-  Фантазер! (зелений)

-  Солдат! (голубий)

-  Лякливий! (синій)

-  Сіроокий! (фіолетовий)

Скрипковий Ключ. Діти, ви, напевне, помітили, що імена наших друзів починаються з назв моїх ноток!

Веселка. А їхнє вбрання відповідає моїм кольорам!

Вчитель. А щоб побачити, як же наші діти запамятали назви нот, ми хочемо послухати загадки, які нам принесли гномики!

Добряк. Чудово! Прекрасно! Діти, відгадайте мою загадку! Слухайте!

 Я на гілочці маленькій

 Біля всіх сиджу низенько.

 Впізнає мене будь-хто!

                    Так! Я звуся нота ... (ДО!)

Молодці! Діти, а чи знаєте ви слова, які починаються з назви ноти До?

     (Діти називають слова, що починаються з «ДО»)

Реготун. А я пропоную всім відгадати мою загадку!

 Кожен день у нот турботи,

 Вистачає всім роботи:

 Чисто хатку прибере

                          Гарна господиня...(РЕ!)

Правильно! А хто назве слова, які починаються з ноти «РЕ»?

     (Діти називають слова, що починаються з «РЕ»)

Молодці!!!

Місцевий. Діти, слухайте мою загадку!

 Не виходить звукоряд...

                                Плачуть ноти:„В нас розлад,!..“

 Ми не можемо самі,

                                Нам потрібна нота ...(МІ!)

Ой, які молодці! Спасибі вам, діти! А тепер називаємо слова на ноту «МІ»!

            (Діти називають слова, що починаються з «МІ»)

Фантазер. А я ось яку загадку я придумав! Слухайте, малята!

 Між лінійками вмостилась

 І співати заходилась.

 Її пісня не стиха.

 Здогадались? Нота...(ФА!)

Вірно! Молодці! А ще я люблю збирати слова, які починаються на „фа“. Допоможіть мені назвати такі слова! (Діти називають слова на ноту «ФА»)

Солдат. А зараз, діти, відгадайте мою загадку!

 На лінійці другій

 Моя живе подруга.

 Їй представитись дозволь!

 Це, звичайно, нота....(СОЛЬ!)

А хто назве слова, що починаються з «СОЛЬ»? (Діти називають слова на ноту «СОЛЬ») Молодці!

Лякливий. А я теж загадку приготував… Тільки мені... чогось лячно...

Солдат. Сміливіше, друже! Тут зібрались чемні й виховані діти! Правда, діти?

Лякливий.        Добре, спробую...

 Добра нота-камертон

 Всіх налаштувала в тон.

 Аж відлунює здаля

 З-поміж інших нота ... (ЛЯ!)

А хто знає слова, що починаються з моєї ноти? (Діти називають слова на ноту «ЛЯ»)

Сіроокий. Слухайте, діти, й мою загадку!

 І високі, і низькі,

 І стійкі, і нестійкі

 Позбирались ноти всі,

 А остання нота – (СІ!)

Молодці! Швидко відгадали! А хто знає слова, що починаються з моєї ноти? (Діти називають слова на ноту «СІ») Які розумні діти!

Скрипковий Ключ. А зараз ми пропонуємо вам послухати пісню про нотки, які заспівають  наші гномики. А ви, малята, допомагайте!

 

Звучить пісня «Веселі нотки»  (муз. Ю. Чичкова, сл. Я. Халецького), діти підспівують, плещуть у долоні, пританцьовують.

           

                    Живуть собi нотки на свiтi малi,
                    Танцюють, спiвають веселi пiснi.
                    Повсюди є друзiв багато у них.
                    Iз нотками поруч немає сумних.

Приспів: У кожної з нот є веселе им’я.
                   Співає iз друзями нотна сiм’я.
                             Коли вони разом, пiснi прилiтають,
                  I музика лине у свiтi без краю.

                    Щоранку цi нотки приходять до нас
                    Даруючи радiсть i смiх повсякчас.
                    Узимку i влiтку до дiток летять,
                    Щоб спiвам i танцям навчити малят.

                                  Приспів:

                     Всi нотки веселi, бадьорі й легкi,
                     Умiють лiтати, неначе пташки,
                     I можуть злетiтися в школу, в садок,
                     Дiтей повести у веселий танок.

                                   Приспів:

4. Підсумок.

 

Вчитель. Діти, давайте подякуємо нашим гостям за те, що вони до нас завітали,  за цікаві загадки та веселу пісню! (оплески) Сподіваюсь, усі зрозуміли, де живуть веселі нотки (на нотоносці!), і запамятали їх імена? Як же зветься ряд ноток, коли вони стоять по черзі? (звукоряд!) Давайте ще раз їх назвемо! (Діти хором називають ноти) Молодці! А зараз давайте разом з нашими гостями  поведемо хоровод і заспіваємо нашу українську пісню «Ой є в лісі калина»! (Усі співають пісню, водять хоровод)

 

     5. Завдання додому та інструктаж про виконання

 

Вчитель. А зараз слухайте завдання додому. Повторіть, будь ласка, дома назви нот і намалюйте малюнок, де буде зображено предмет, назва якого починається з назви якоїсь ноти. А зараз дякую всім за активну роботу на уроці. Давайте ж подякуємо ще раз нашим гостям і попрощаємося з ними до наступної зустрічі!

(Діти хором говорять «До побачення!». Гості прощаються і виходять з класу).

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Семак Светлана
    Дуже цікава розробка!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Карєлкіна Ольга Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
23 березня 2020
Переглядів
2330
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку