Розробка уроку з літературного читання для 2 класу на тему: " Олександр Копиленко «Птиця гавкає»“.
Метою уроку є: продовжити знайомити учнів з оповіданнями, з творчістю Олександра Копиленка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження.
Літературне читання
Тема: Олександр Копиленко «Птиця гавкає»
Очікувані результати: продовжити знайомити учнів з оповіданнями, з творчістю Олександра Копиленка; вдосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; вчити аналізувати прочитане, висловлювати оцінні судження; розвивати зв'язне мовлення учнів; розширювати їх світогляд; виховувати любов до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
1. Прочитайте і посміхніться!
Качка кумкає, а жаба кряче.
Собака нявчить, а кішка гарчить.
Зозуля кукурікає, а півень кує.
Порося ґелґоче, а гусак рохкає.
Голуб дзижчить, а джміль...
Корова каркає, а...
— Продовжте самостійно! Розплутайте плутанку, прочитайте правильно.
2. Робота над чистомовкою
Му-му-му — молока кому?
Мо-мо-мо — до школи йдемо.
Ми-ми-ми — нові килими.
Мі-мі-мі — веселій кумі.
Ме-ме-ме — хто книжку візьме?
Ам-ам-ам — нікому не дам.
Ом-ом-ом — помиємо з милом.
Ем-ем-ем — туди не підем.
Им-им-им — від багаття дим.
Ім-ім-ім — збудуємо дім.
3. Складовий аукціон
Ча — (час, часник, чай, чайка, чари...)
Чо — (чоботи, чоловік, чорний, чоло...)
Че — (черевик, червень, чернетка, чесність...)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо знайомимось з творчістю Олександра Копиленка і прочитаємо ще одне з його оповідань.
ІV. Опрацювання нового матеріалу
1. Опрацювання тексту про творчість О. Копиленка
Твори Олександра Копиленка цікаво читати. Адже автор пише про те, що бачив, що пережив. Крім того, у його оповіданнях є наукова інформація, вкраплена в художню розповідь.
2. Опрацювання оповідання О. Копиленка «Птиця гавкає»
1) Гра „Передбачення“
— Які думки викликає в вас заголовок оповідання? Чи доводилось вам таке чути?
2) Виразне читання оповідання вчителем
— Які картини поставали у вашій уяві під час слухання оповідання?
Птиця гавкає
У великій світлій кімнаті, у якій я вже був не раз, нас зустріли співом птахи, що сиділи в клітках. Пара щигликів, метушливий чиж, дрізд…
Раптом десь із кутка з-під стелі щось загавкало. Я від несподіванки аж здригнувся.
І тут з-за печі вилетів синій з коричневим птах, трохи менший за галку і на нижчих ногах. Тільки колір чудесно синій, а крила зі світло-блакитними пір’їнками. І дзьоб майже такий, як у галки, - довгий і не дуже гострий.
Звичайно, я відразу впізнав ракшу.
Птиця сіла на плече Василю Петровичу і знову закричала так, наче гавкав Букет.
- Оце бачите – сидить і м’яса просить… А гавкає знаєте чому? Бо в нас Букет, коли голодний, забігає в хату і починає гавкати, просить їсти. Яким чином второпала це діло ракша, сам не зрозумію.
Наївшись, ракша полетіла у свій куток. А кіт Цезар провів ракшу жадібним поглядом і облизався.
- Краще ходім, Цезарю, покажемо гостеві твоїх приятелів – Айстру й Сироту, - сказав Василь Петрович.
Кіт стрибнув зі столу.
Як виявилось, Айстра – це лисиця, що живе у Василя Петровича, а Сирота – чорно-золотистий півень.
Лисиця Айстра, кіт Цезар і півень, голосистий Сирота, були нерозлучні друзі.
3) Словникова робота
Ракша – перелітний птах із блискучим строкатим оперенням.
Щигликів метушливий
загавкало несподіванки
здригнувся нижчих
пір’їнками дзьоб
ракшу птиця
второпала наївшись
голосистий нерозлучні
— Читання слів луною за вчителем; скоромовкою в парі.
4) Читання оповідання учнями ланцюжком
Фізкультхвилинка
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
— Про якого птаха розповів Олександр Копиленко? Опишіть його, спираючись на текст.
— Як почалось оповідання?
— Чому птиця гавкала?
— Що трапилось, коли ракша наїлась?
— Кого Василь Петрович показав ще?
— Що вас зацікавило або здивувало в прочитаному оповіданні? Знайдіть в тексті відповідні уривки та перекажіть їхній зміст.
— Доведіть, що прочитаний твір є оповіданням. Придумайте до нього свою назву.
6) Гра „Диктор телебачення“
Читати оповідання, періодично відриваючи очі від тексту, щоб поглянути на глядачів.
7) Гра „Хвиля“
Ведучий задає тон і темп гри. Оповідання читається так, нібито хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо — голосніше — голосно — тихіше — тихо — голосніше тощо.
V. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— З яким оповіданням ознайомилися на сьогоднішньому уроці?
— Хто його автор?
— Що нового дізналися з цього оповідання?
— Що вас найбільше вразило?
VІ. Домашнє завдання
Виразно читати і переказувати оповідання.