Розробка уроку з математики для 1 класу на тему: "Доба. Розв'язування задач, пов'язаних з часом і вартістю. Година. Хвилина. Визначення часу за годинником з точністю до години“

Про матеріал
Розробка уроку з математики для 1 класу на тему: "Доба. Розв'язування задач, пов'язаних з часом і вартістю. Година. Хвилина. Визначення часу за годинником з точністю до години“. Метою уроку є: ознайомити учнів з одиницями вимірювання часу — часом і хвилиною, співвідношенням між ними; ознайомити з календарем, із годинником; вчити визначати час за годинником; вправляти у розв’язуванні задач, знаходженні числових значень буквених виразів; розвивати творчі вміння, увагу, пам’ять; виховувати здатність цінувати час.
Перегляд файлу

Математика

Тема: Доба. Розв'язування задач, пов'язаних з часом і вартістю. Година. Хвилина. Визначення часу за годинником з точністю до години

Мета: ознайомити учнів з одиницями вимірювання часу — часом і хвилиною, співвідношенням між ними; ознайомити з календарем, із годинником; вчити визначати час за годинником; вправляти у розв’язуванні задач, знаходженні числових значень буквених виразів; розвивати творчі вміння, увагу, пам’ять; виховувати здатність цінувати час.

Обладнання: модель годинника з циферблатом, предметні малюнки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. Організаційний момент

ІІ. Повторення вивченого матеріалу

1. Розв’язання віршованої задачі

Двадцять вісім комарів
Юрко у п’ятницю зустрів.
У битві вісім полягло.
А скільки від Юрка втекло? (Двадцять.)

2. Усна лічба

• Назвіть «сусідів» кожного з чисел: 20; 48; 19; 10; 39.

• Яка сторінка йде за сторінкою 47? за сторінкою 59? за сторінкою 99?

• Яка сторінка передує сторінці 30? сторінці 44? сторінці 90?

3. Робота за таблицею (підручник, с. 131, завдання 1)

Виконайте завдання за таблицею.

— До чисел першого стовпчика додайте числа другого стовпчика (1 + 9 …)

— До чисел другого стовпчика додайте числа третього стовпчика. (9 + 10 …)

— Від чисел четвертого стовпчика відніміть числа п’ятого стовпчика. (29 – 20 …)

— Від чисел четвертого стовпчика відніміть числа другого стовпчика. (29 – 9 …)

— Від чисел п’ятого рядка відніміть числа четвертого рядка. (8 – 6 …)

4. Гра «Естафета»

1 група   2 група   3 група

50 + 0    100 – 80   95 – 5

75 – 70   24 + 0    13 + 6

13 – 13   20 + 40   50 + 30

40 + 40   37 – 7    69 – 60

81 – 80   20 + 70   55 – 5

67 – 7    59 – 50   30 – 20

50 – 30   63 – 63   70 + 0

70 – 30   45 – 45   36 – 36

5. Знаходження значення буквених виразів (з коментуванням)

— Знайдіть суму a + 30 і різницю 90 – a, якщо a = 50.

6. Математичний диктант

Назвіть число, яке більше 36 і менше 38.

• Перший доданок — 8. Значення суми дорівнює 28. Знайдіть другий доданок.

• Зменшуване невідоме, від’ємник — 5, значення різниці — 60. Чому дорівнює зменшуване?

• Задумане число збільшили на 30 і отримали 36. Яке число задумали?

У якому числі 8 десятків, а одиниць — на 4 менше.

• Число, що передує числу 60, зменшили на 0. Яке це число?

• До суми чисел 4 і 5 додати 30.

• На скільки 87 більше 7?

(Відповіді: 37; 20; 65; 6; 84; 59; 39; 80.)

— Яке з цих чисел зайве? Чому? (7 одноцифрове або 80 кругле.)

— На які групи можна розбити? (На одноцифрові і двоцифрові. На круглі і некруглі числа)

7. Бесіда про дні тижня

— Який день тижня іде перед п’ятницею? (Четвер.)
— А за день до четверга? (Середа.)
— А який день настає після п’ятниці? (Субота.)
— А після суботи? (Неділя.)
— А як можна всі ці дні, про які ми говорили, згадати, не називаючи днів тижня? (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра.)
— Скільки всього днів у тижні?
— Назвіть їх по порядку.

ІII. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

— Сьогодні на уроці ми ознайомось з одиницями вимірювання часу — часом і хвилиною, співвідношенням між ними, навчимось визначати час за годинником, будемо розв’язувати задачі, приклади, а також виконувати багато інших цікавих завдань.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Ознайомлення з одиницями вимірювання часу

— Назвіть знайомі вам одиниці вимірювання довжини; одиниці вимірювання маси.

— Хто знає, чим вимірюється час?

— Якими одиницями вимірювання часу ми користуємося, коли відзначаємо свій день народження? (Рік.)
— Скільки місяців триває рік? (Дванадцять.)
— А скільки тижнів триває місяць? (Чотири.)
— Скільки діб у тижні? (Сім.)
— Назвіть частини доби. (ранок, день, вечір, ніч)
— Коли починається нова доба? (Опівночі.)
— Скільки годин триває доба? (Двадцять чотири.)

Хвилина — невеликий час. Коли ми говоримо про яку-небудь легку роботу, говорять: «Хвилинна справа». Для лікарів — це врятоване життя, для вчених — відкриття нового, та і пожежники, і сапери зовсім по-іншому ставляться до хвилин. Хвилини біжать одна за одною, а наздогнати їх або повернути не можна.

Година і хвилина — одиниці вимірювання часу. Скільки хвилин триває урок?

Слід показати дітям, як скорочено записуються слова «година», «хвилина», «доба», і записати в зошитах: 1 год = 60 хв, 1 доба = 24 год.

Годинник цокає і в такт
Секунди відбиве.
За шістдесят таких «тік-так»
Хвилина пропливає.
А шістдесят хвилин спливуть —
То пройде вже година.
В годині — шістдесят хвилин,
Запам’ятай, дитино!

2. Ознайомлення з визначенням часу за моделлю годинника

— Скільки годин триває доба? (Двадцять чотири.) Тому на годиннику 12 поділок, позначених цифрами, адже 12 і 12 — це 24, тобто 12 годин — це лише півдоби.
— Коротка стрілка називається годинною стрілкою. Скільки годин пройде, поки вона зробить повний оберт? (12 годин). За добу годинникова стрілка проходить циферблат двічі.

Тому на кожній цифрі вона буває за добу двічі, тож буває, скажімо, дев’ята година ранку, коли ви вже в школі, а буває й дев’ята вечора, коли час лягати спочивати. Це вже час, коли доба от-от скінчиться, — двадцять перша година доби.

Коли мала стрілка проходить від однієї поділки до наступної, минає година.

— За цей час велика стрілка здійснює повний оберт. Велика стрілка називається хвилинною. Одна година становить 60 хвилин. Поки хвилинна стрілка проходить від однієї поділки до наступної, проходить 5 хвилин. Давайте порахуємо, скільки хвилин пройде, коли стрілка зробить такі рухи: (вчитель веде хвилинною стрілкою від поділки 12 до поділки 1, 2 і т. д., а учні називають кількість хвилин: 5, 10, 15, 20...60).

3. Первинне закріплення. Робота за підручником (с. 130)

Завдання 1

Чому свиня не потрапила на вітрильник? (тому що запізнилась на 5 хвилин)
Завдання 2

— Знайдіть зайвий годинник. Чим він відрізняється від решти годинників? (четвертий годинник електронний, не має стрілочок.)

Завдання 3

Чому так сталось? Коли художник почав роботу? (вранці, на світанку) Коли завершив? (ввечері, на заході сонця) Скільки часу він писав картину? (цілий день)

4. Визначення часу за годинником

— Визначте час, який показують годинники.

Фізкультхвилинка

Раз, два!

Всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три! Чотири!

Нахилились,

Із струмочка гарно вмились.

П’ять! Шість! Всі веселі

Летимо на каруселі.

Сім! Вісім! В потяг сіли,

Ніжками затупотіли.

Дев’ять! Десять! Відпочили

І за парти дружно сіли.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 71)

2. Продовження роботи за підручеником (с. 131)

Завдання 2. Порівняння іменованих чисел

— Порівняйте іменовані числа.

55 хв 30 хв   1 год 30 хв 2 год  1 год 70 хв   1 год 60 хв

Завдання 3. Вправа «Встав пропущені числа»

1 тиждень 1 день = днів   25 год = доба год

1 тиждень 3 дні = днів   28 год = доба год

Завдання 4

Назвіть дні тижня.

3. Порівняння виразу і числа

— Вставте один із знаків: <, >, = .

80 – 30 50   72 – 2 28   7 дм 7 см

27 – 20 17   60 + 7 70   3 м 30 дм

Завдання виконується з коментуванням.

4. Розв’язання віршованої задачі

Два тижні та ще й три доби
Йшли дощі й росли гриби,
Доки Клим у гай пішов
І цих велетнів знайшов,
їх не раджу їсти вам.
Скільки діб оцим грибам? (7 + 7 + 3 = 17.)

5. Колективне розв’язування задачі

В одному букеті 20 квітів, в іншому — стільки ж. В обох букетах 30 ромашок, а решта — волошки. Скільки волошок в обох букетах? На дошці коротка умова задачі.

20 + 20 = 40 (кв.) – всього.   40 – 30 = 10 (кв.) – волошки.

Офтальмологічна пауза

6. Ознайомлення з календарем, одиницями часу (доба, місяць, рік)

1) Відгадування загадки

• Сам днів не знає, а іншим указує. (Календар)

2) Розповідь учителя

— Я хочу розповісти вам історію.

Ці події сталися у далекій чарівній країні Часу. Правив цією країною чесний і справедливий король, і жили в ній дуже добрі і працелюбні люди, про яких надалі склали приказку «Працюють, як годинник».

Спостерігаючи за зміною дня і ночі, за рухом Сонця і Місяця, люди стали ділити час на роки, роки — на місяці, місяці — на дні. Але як визначати дату? І люди винайшли календар.

3) Ознайомлення зі структурою табеля-календаря.

— Розгляньте календар. Про що можна дізнатися? Тут є цілий рік: назви місяців, днів тижня, кількість днів у місяці, святкові й вихідні дні. Скільки всього місяців?

— З якого місяця починається відлік.

— Назвіть перший, другий місяці; кількість днів (30 або 31, у лютому: 28 або 29).

— Рік, у якому лютий має 29 днів, називається високосним. Кількість днів у місяці легко визначити за допомогою зігнутого кулака: кісточка — 31 день, «ямка» — 30 днів. Промовляємо: січень — 31, лютий — 28 або 29, березень — 31 тощо.

7. Виконання завдань

— Закінчіть фразу:

• У році ... місяців.

• У році ... зимових місяця: ..., ..., ... .

• У році ... весняних місяця: ..., ..., ... .

• ... рік кінчає, а ... починає.

• У місяці ... тижнів.

• У тижні ... днів.

• Найкоротший місяць в році — ... .

8. Розв’язування логічної задачі

• На терезах, які знаходяться в рівновазі, на одній шальці лежить 1 морквина і 2 однакових редиски. На іншій шальці — 2 такі самі морквини й 1 така сама редиска. Що легше — морквина чи редиска? (Однаково)

VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія

— Чим зацікавив вас урок?

— Що нового ви дізналися?

Для чого призначений годинник?

1 год — скільки це хвилин?

Які дні тижня ви знаєте?

— Багато часу ми витрачаємо безцільно. Квапимося, поспішаємо, страшенно переобтяжені. Адже якщо ретельно проаналізувати свій режим дня, то ми обов’язково виявимо, що частину часу ми витрачаємо безладно, безцільно на необов’язкові і непотрібні справи. У той самий час так бракує часу на хороші, корисні справи: сходити до бібліотеки, допомогти мамі тощо. Тому вчіться цінувати й економити час!

doc
Додано
27 вересня 2020
Переглядів
4377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку