Математика
Тема: Доба. Розв'язування задач, пов'язаних з часом і вартістю. Година. Хвилина. Визначення часу за годинником з точністю до години
Мета: ознайомити учнів з одиницями вимірювання часу — часом і хвилиною, співвідношенням між ними; ознайомити з календарем, із годинником; вчити визначати час за годинником; вправляти у розв’язуванні задач, знаходженні числових значень буквених виразів; розвивати творчі вміння, увагу, пам’ять; виховувати здатність цінувати час.
Обладнання: модель годинника з циферблатом, предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
I. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Розв’язання віршованої задачі
Двадцять вісім комарів
Юрко у п’ятницю зустрів.
У битві вісім полягло.
А скільки від Юрка втекло? (Двадцять.)
2. Усна лічба
• Назвіть «сусідів» кожного з чисел: 20; 48; 19; 10; 39.
• Яка сторінка йде за сторінкою 47? за сторінкою 59? за сторінкою 99?
• Яка сторінка передує сторінці 30? сторінці 44? сторінці 90?
3. Робота за таблицею (підручник, с. 131, завдання 1)
— Виконайте завдання за таблицею.
— До чисел першого стовпчика додайте числа другого стовпчика (1 + 9 …)
— До чисел другого стовпчика додайте числа третього стовпчика. (9 + 10 …)
— Від чисел четвертого стовпчика відніміть числа п’ятого стовпчика. (29 – 20 …)
— Від чисел четвертого стовпчика відніміть числа другого стовпчика. (29 – 9 …)
— Від чисел п’ятого рядка відніміть числа четвертого рядка. (8 – 6 …)
4. Гра «Естафета»
1 група 2 група 3 група
50 + 0 100 – 80 95 – 5
75 – 70 24 + 0 13 + 6
13 – 13 20 + 40 50 + 30
40 + 40 37 – 7 69 – 60
81 – 80 20 + 70 55 – 5
67 – 7 59 – 50 30 – 20
50 – 30 63 – 63 70 + 0
70 – 30 45 – 45 36 – 36
5. Знаходження значення буквених виразів (з коментуванням)
— Знайдіть суму a + 30 і різницю 90 – a, якщо a = 50.
6. Математичний диктант
• Назвіть число, яке більше 36 і менше 38.
• Перший доданок — 8. Значення суми дорівнює 28. Знайдіть другий доданок.
• Зменшуване невідоме, від’ємник — 5, значення різниці — 60. Чому дорівнює зменшуване?
• Задумане число збільшили на 30 і отримали 36. Яке число задумали?
• У якому числі 8 десятків, а одиниць — на 4 менше.
• Число, що передує числу 60, зменшили на 0. Яке це число?
• До суми чисел 4 і 5 додати 30.
• На скільки 87 більше 7?
(Відповіді: 37; 20; 65; 6; 84; 59; 39; 80.)
— Яке з цих чисел зайве? Чому? (7 — одноцифрове або — 80 — кругле.)
— На які групи можна розбити? (На одноцифрові і двоцифрові. На круглі і некруглі числа)
7. Бесіда про дні тижня
— Який день тижня іде перед п’ятницею? (Четвер.)
— А за день до четверга? (Середа.)
— А який день настає після п’ятниці? (Субота.)
— А після суботи? (Неділя.)
— А як можна всі ці дні, про які ми говорили, згадати, не називаючи днів тижня? (Позавчора, вчора, сьогодні, завтра, післязавтра.)
— Скільки всього днів у тижні?
— Назвіть їх по порядку.
ІII. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми ознайомось з одиницями вимірювання часу — часом і хвилиною, співвідношенням між ними, навчимось визначати час за годинником, будемо розв’язувати задачі, приклади, а також виконувати багато інших цікавих завдань.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з одиницями вимірювання часу
— Назвіть знайомі вам одиниці вимірювання довжини; одиниці вимірювання маси.
— Хто знає, чим вимірюється час?
— Якими одиницями вимірювання часу ми користуємося, коли відзначаємо свій день народження? (Рік.)
— Скільки місяців триває рік? (Дванадцять.)
— А скільки тижнів триває місяць? (Чотири.)
— Скільки діб у тижні? (Сім.)
— Назвіть частини доби. (ранок, день, вечір, ніч)
— Коли починається нова доба? (Опівночі.)
— Скільки годин триває доба? (Двадцять чотири.)
— Хвилина — невеликий час. Коли ми говоримо про яку-небудь легку роботу, говорять: «Хвилинна справа». Для лікарів — це врятоване життя, для вчених — відкриття нового, та і пожежники, і сапери зовсім по-іншому ставляться до хвилин. Хвилини біжать одна за одною, а наздогнати їх або повернути не можна.
— Година і хвилина — одиниці вимірювання часу. Скільки хвилин триває урок?
Слід показати дітям, як скорочено записуються слова «година», «хвилина», «доба», і записати в зошитах: 1 год = 60 хв, 1 доба = 24 год.
Годинник цокає і в такт
Секунди відбиве.
За шістдесят таких «тік-так»
Хвилина пропливає.
А шістдесят хвилин спливуть —
То пройде вже година.
В годині — шістдесят хвилин,
Запам’ятай, дитино!
2. Ознайомлення з визначенням часу за моделлю годинника
— Скільки годин триває доба? (Двадцять чотири.) Тому на годиннику 12 поділок, позначених цифрами, адже 12 і 12 — це 24, тобто 12 годин — це лише півдоби.
— Коротка стрілка називається годинною стрілкою. Скільки годин пройде, поки вона зробить повний оберт? (12 годин). За добу годинникова стрілка проходить циферблат двічі.
— Тому на кожній цифрі вона буває за добу двічі, тож буває, скажімо, дев’ята година ранку, коли ви вже в школі, а буває й дев’ята вечора, коли час лягати спочивати. Це вже час, коли доба от-от скінчиться, — двадцять перша година доби.
— Коли мала стрілка проходить від однієї поділки до наступної, минає година.
— За цей час велика стрілка здійснює повний оберт. Велика стрілка називається хвилинною. Одна година становить 60 хвилин. Поки хвилинна стрілка проходить від однієї поділки до наступної, проходить 5 хвилин. Давайте порахуємо, скільки хвилин пройде, коли стрілка зробить такі рухи: (вчитель веде хвилинною стрілкою від поділки 12 до поділки 1, 2 і т. д., а учні називають кількість хвилин: 5, 10, 15, 20...60).
3. Первинне закріплення. Робота за підручником (с. 130)
Завдання 1
— Чому свиня не потрапила на вітрильник? (тому що запізнилась на 5 хвилин)
Завдання 2
— Знайдіть зайвий годинник. Чим він відрізняється від решти годинників? (четвертий годинник електронний, не має стрілочок.)
Завдання 3
— Чому так сталось? Коли художник почав роботу? (вранці, на світанку) Коли завершив? (ввечері, на заході сонця) Скільки часу він писав картину? (цілий день)
4. Визначення часу за годинником
— Визначте час, який показують годинники.
Фізкультхвилинка
Раз, два!
Всі присіли,
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири!
Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі
Летимо на каруселі.
Сім! Вісім! В потяг сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 71)
2. Продовження роботи за підручеником (с. 131)
Завдання 2. Порівняння іменованих чисел
— Порівняйте іменовані числа.
55 хв 30 хв 1 год 30 хв 2 год 1 год 70 хв 1 год 60 хв
Завдання 3. Вправа «Встав пропущені числа»
1 тиждень 1 день = днів 25 год = доба год
1 тиждень 3 дні = днів 28 год = доба год
Завдання 4
— Назвіть дні тижня.
3. Порівняння виразу і числа
— Вставте один із знаків: <, >, = .
80 – 30 50 72 – 2 28 7 дм 7 см
27 – 20 17 60 + 7 70 3 м 30 дм
Завдання виконується з коментуванням.
4. Розв’язання віршованої задачі
Два тижні та ще й три доби
Йшли дощі й росли гриби,
Доки Клим у гай пішов
І цих велетнів знайшов,
їх не раджу їсти вам.
Скільки діб оцим грибам? (7 + 7 + 3 = 17.)
5. Колективне розв’язування задачі
В одному букеті 20 квітів, в іншому — стільки ж. В обох букетах 30 ромашок, а решта — волошки. Скільки волошок в обох букетах? На дошці коротка умова задачі.
20 + 20 = 40 (кв.) – всього. 40 – 30 = 10 (кв.) – волошки.
Офтальмологічна пауза
6. Ознайомлення з календарем, одиницями часу (доба, місяць, рік)
1) Відгадування загадки
• Сам днів не знає, а іншим указує. (Календар)
2) Розповідь учителя
— Я хочу розповісти вам історію.
Ці події сталися у далекій чарівній країні Часу. Правив цією країною чесний і справедливий король, і жили в ній дуже добрі і працелюбні люди, про яких надалі склали приказку «Працюють, як годинник».
Спостерігаючи за зміною дня і ночі, за рухом Сонця і Місяця, люди стали ділити час на роки, роки — на місяці, місяці — на дні. Але як визначати дату? І люди винайшли календар.
3) Ознайомлення зі структурою табеля-календаря.
— Розгляньте календар. Про що можна дізнатися? Тут є цілий рік: назви місяців, днів тижня, кількість днів у місяці, святкові й вихідні дні. Скільки всього місяців?
— З якого місяця починається відлік.
— Назвіть перший, другий місяці; кількість днів (30 або 31, у лютому: 28 або 29).
— Рік, у якому лютий має 29 днів, називається високосним. Кількість днів у місяці легко визначити за допомогою зігнутого кулака: кісточка — 31 день, «ямка» — 30 днів. Промовляємо: січень — 31, лютий — 28 або 29, березень — 31 тощо.
7. Виконання завдань
— Закінчіть фразу:
• У році ... місяців.
• У році ... зимових місяця: ..., ..., ... .
• У році ... весняних місяця: ..., ..., ... .
• ... рік кінчає, а ... починає.
• У місяці ... тижнів.
• У тижні ... днів.
• Найкоротший місяць в році — ... .
8. Розв’язування логічної задачі
• На терезах, які знаходяться в рівновазі, на одній шальці лежить 1 морквина і 2 однакових редиски. На іншій шальці — 2 такі самі морквини й 1 така сама редиска. Що легше — морквина чи редиска? (Однаково)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чим зацікавив вас урок?
— Що нового ви дізналися?
— Для чого призначений годинник?
— 1 год — скільки це хвилин?
— Які дні тижня ви знаєте?
— Багато часу ми витрачаємо безцільно. Квапимося, поспішаємо, страшенно переобтяжені. Адже якщо ретельно проаналізувати свій режим дня, то ми обов’язково виявимо, що частину часу ми витрачаємо безладно, безцільно на необов’язкові і непотрібні справи. У той самий час так бракує часу на хороші, корисні справи: сходити до бібліотеки, допомогти мамі тощо. Тому вчіться цінувати й економити час!