Математика
Тема: Письмова нумерація чисел. Запис чисел в нумераційній таблиці. Таблиця чисел першої сотні. Визначення числа десятків і числа одиниць у двоцифровому числі
Мета: вправляти в читанні, записуванні й порівнянні двоцифрових чисел у межах 100, ознайомити з таблицею чисел першої сотні і записом числа 100; закріпити вміння розв’язувати задачі, складати обернені, вдосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, спостережливість, кмітливість, уміння робити висновки; виховувати уважність.
Обладнання: нумераційна таблиця, лічильні палички, предметні малюнки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
I. Організаційний момент
Пролунав і стих дзвінок,
Починається урок.
Всі за парти посідаєм,
Працювати починаєм.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Весела лічба
Три великі галки
Додому йшли з рибалки.
Кожна з сумкою ішла,
В сумці по 5 оселедців несла.
Скільки ж оселедців галки
Принесли з рибалки? (15).
Знають діти казочку
Про Червону Шапочку.
До бабусі вона йшла,
Десять пиріжків несла.
Раптом вовк її зустрів,
Пиріжечків зо 3 з’їв.
Хто з вас, діти, порахує,
Скільки пиріжечків
Бабуся покуштує? (7).
2. Робота за таблицями
Доданок |
7 |
8 |
|
2 |
6 |
10 |
60 |
Доданок |
10 |
|
5 |
|
10 |
30 |
|
Сума |
17 |
19 |
18 |
12 |
|
|
90 |
Зменшуване |
18 |
16 |
|
30 |
70 |
19 |
|
Від’ємник |
8 |
3 |
4 |
|
20 |
|
20 |
Різниця |
10 |
|
13 |
20 |
|
9 |
40 |
3. Гра «Футбол»
На дошці — малюнок воріт із числами, між ними запис прикладів.
За сигналом учителя двоє учнів одночасно починають розв’язувати стовпчики прикладів. Результати знаходять в одних чи других воротах і проводять стрілку до відповідних прикладів. Хто швидше «заб’є всі голи», той і виграє.
4. Розв’язування задач
• Мишко купив 5 зошитів в лінійку і 4 зошити в клітину. Скільки усього зошитів купив Мишко?
• Мишко купив 9 зошитів, 6 зошитів він віддав сестрі. Скільки зошитів залишилося у Мишка?
• У хлопчика було 20 марок, українських і зарубіжних порівну. Скільки було українських і скільки зарубіжних марок? А якщо відомо, що українських марок було більше, ніж зарубіжних, то скільки могло бути тих і інших марок?
5. Порівняння чисел
• 23 і 32 (23 менше, ніж 32, оскільки 2 десятки менше, ніж 3 десятки.)
• 9 дес. 2 од. і 9 дес. 6 од. (9 дес. 2 од. менше, ніж 9 дес. 6 од., оскільки десятків порівну, а одиниць у першому числі менше).
• 14 см і 4 дм (порівнюючи 14 см і 4 дм, учні міркують так: 4 дм — це 4 десятки сантиметрів, або 40 см; 14 см менше, ніж 40 см, отже, 14 см менше, ніж 4 дм.)
6. Математичний диктант
• Запишіть, чому дорівнює різниця в прикладах: 13 – 3; 17 – 10; 20 – 10.
• Запишіть, чому дорівнює сума в прикладах: 10 + 6; 10 + 9; 10 + 10.
• І з прикладу на додавання складіть два приклади на віднімання.
10 + 8 = 18
• Запишіть, скільки сантиметрів в 1 дм 4 см; 1 дм 7 см; 2 дм.
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Сьогодні на уроці ми будемо вправлятись в читанні, записуванні й порівнянні двоцифрових чисел у межах 100, будемо розв’язувати задачі, складати до них обернені, а також виконуватимемо багато інших цікавих завдань.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота з матеріалом для лічби
— Розгляньте малюнки. Скільки паличок зображено? Запишіть числа.
(18) (20)
(35) (63)
(90)
— Поясніть, що означає в записі числа кожна цифра. (Число містить 3 десятки — цифра 3 повинна стояти на другому місці праворуч; число містить 5 одиниць — цифра 5 на першому місці праворуч. Читаю: тридцять п’ять. У числі 90 міститься 9 десятків, 0 показує, що в числі одиниці відсутні)
2. Первинне закріплення
— Запишіть у таблицю числа: тридцять два, двадцять п’ять, сімнадцять, сімдесят, дев’яносто вісім, сто.
3. Робота за таблицею першої сотні
— Назвіть числа шостого десятка;
— Назвіть попереднє і наступне число для числа 37; 50;
— Прочитайте всі числа, у яких число одиниць 6.
— Яке число іде за числом 99?
— Збільшиться чи зменшиться число 25, якщо в ньому поміняти місцями цифри?
Фізкультхвилинка
Поросятко зранку встало, потягнулось,
В різні боки повернулось,
Потім весело всміхнулось.
Кругом себе обернулось,
Та й побігло до води.
— Хрю, хрю, хрю!
— Хрю, хрю, хрю!
Я купатися люблю!
4. Робота за підручником (с. 110)
Завдання 1
— Розгляньте нумераційну таблицю на форзаці. Користуючись нею, виконайте завдання.
— Прочитайте числа першого десятка (1-10), другого десятка, третього десятка, четвертого десятка, п’ятого десятка, шостого десятка, сьомого десятка, восьмого десятка, дев’ятого десятка (81-90).
Завдання 2
— Прочитайте усі числа, в яких число одиниць 0. (10, 20…)
Завдання 3
— Що означає кожна цифра у числі 90? (9 десятків, 0 одиниць)
Завдання 4
— Скільки у числі 82 десятків і скільки одиниць? (8 десятків, 2 одиниці)
Завдання 5
— Яке число більше від 49 на 1; менше від 90 на 1? (50, 89)
Завдання 6
— Запишіть 5 двоцифрових чисел. Збільшіть кожне з них на 1.
Завдання 7
— Розв’яжіть пряму і обернену задачі.
— Складемо короткий запис задачі. Якою дією розв’яжемо задачу? (10 + 2 = 12 (г.))
— Складемо короткий запис оберненої задачі. Якою дією розв’яжемо задачу? (12 – 2 = 10 (арт.))
— Складіть і розв’яжіть іншу обернену задачу. (До Мальвіни на день народження прийшло 10 артистів і собаки. Скільки собак прийшло до Мальвіни на день народження, якщо всього було 12 гостей?)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 65)
2. Розв’язування задачі
Мама купила 6 десятків огірків, а бабуся — на один десяток менше. Скільки десятків огірків купила бабуся?
— Складемо коротку умову задачі.
— Якою дією розв’яжемо задачу?
— Яке число містить 1 десяток?
— Яку дамо відповідь на питання задачі?
Учитель пропонує замінити в умові слово менше словом більше.
— Що змінилося в розв’язанні?
Фізкультпауза (гімнастика для очей)
Стомились очі у малят.
Спочиньте трішки.
Сонце спить, небо спить,
Навіть вітер не шумить.
Рано-вранці сонце встало
І проміння всім послало.
3. Порівняння чисел і виразів. Самостійна робота
10 + 8 10 + 9 80 + 10 60 + 30 12 – 2 12 – 10 40 – 20 80 – 20
Перевірка.
— Поставте знак плюс, якщо приклади розв’язані правильно.
— Поставте знак мінус, якщо допущені помилки.
4. Самостійна робота
— Вставте пропущені числа.
1 варіант 2 варіант
14 = ... дес. ... од. 35 = ... дес. ... од. 82 = ... дес. ... од. 50 = ... дес. ... од.
46 = ... дес. ... од. 70 = ... дес. ... од. 12 = ... дес. ... од. 34 = ... дес. ... од.
5. Робота з геометричним матеріалом
— Скільки трикутників на малюнку?
6. Розв’язування логічних задач
• У Віті сьогодні день народження. Він молодший за свою сестру, якій виповнилося 6 років. Скільки років може бути Віті? (5; 4; 3; 2; 1)
• Володя, Дмитрик і Петрик влаштували змагання. Один з хлопчиків розв’язав 12 прикладів, другий — 13, а третій — 14. Скільки прикладів розв’язав кожен хлопчик, якщо Петрик розв’язав прикладів менше, ніж Дмитрик, а Дмитрик менше, ніж Володя? (Володя — 14, Дмитрик — 13, Петрик — 12)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Чи сподобався вам урок?
— Що корисного взяли з цього уроку?
— Яке завдання вам сподобалося найбільше?
— Чи зустрічалися труднощі?
— Що допомогло їх подолати?
— Перевіримо, як ви засвоїли числа в межах 100. Виконайте завдання на дошці. Запишіть «сусідів» чисел.
Числа п’ятого десятка
Записали поросятка,
Але дощик кілька змив,
Щоб розумник відновив!