Математика
Тема: Таблиці додавання і віднімання числа 7. Задачі на знаходження суми та остачі
Мета: розкрити принцип побудови таблиць додавання і віднімання числа 7; формувати вміння учнів розв’язувати задачі на знаходження суми й остачі; вдосконалювати навички усних обчислень в межах вивчених таблиць; розвивати самостійність під час роботи, математичне мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати акуратність.
Обладнання: предметні малюнки, індивідуальний лічильний матеріал (палички).
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
I. Організаційний момент
ІІ. Повторення вивченого матеріалу
1. Гра «Засели будиночки»
2. Розв’язування віршованих задач
• 7 маленьких кошенят,
Що дають їм, все їдять.
А один сметани просить.
Скільки ж кошенят? (8)
• Мама донечці і сину
Роздавала апельсини.
5 — Андрію й Олі — 5.
Тож давайте рахувать.
Скільки ж то апельсинів
Дала мама дочці й сину? (10)
• Валя десять яблук купила,
По дорозі три загубила,
Скільки принесе до хати,
Щоб гостей почастувати? (7)
— Розставте числа-відповіді в порядку зростання.
— Яке число найбільше? Яке найменше?
— Назвіть сусідів числа 8.
— Назвіть число попереднє числу 10.
— Назвіть число, наступне числу 7.
3. Гра «Змотаємо клубочок».
4. Гра «Рибалки»
— Хто швидше наловить риби й прив’яже до зазначеної відповіді?
5. Хвилинка каліграфії (в зошитах з друкованою основою, с. 41)
— Послухайте прислів’я: «Семеро одного не ждуть». Як ви його розумієте? (Відповіді учнів).
— Написання якої цифри ми повторимо?
— Каліграфічно пропишіть цифру 7.
6. Математичний диктант (усно)
— До 6 додайте 4.
— Від 9 відніміть 5.
— 7 збільшіть на 2.
— 6 зменшіть на 6.
— Перший доданок 4, другий — такий самий. Обчисліть суму.
— Зменшуване 5, від’ємник — 4. Знайти різницю.
— На скільки число 8 більше, ніж число 6?
(Відповіді: 10, 4, 9, 0, 1, на 2).
III. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
— Продовжіть речення.
• Починається урок...
• До уроку я приготувала...
• На уроці сидітиму...
• Буду слухати...
• Писатиму...
• Зошит триматиму...
• Рахуватиму...
• Відповідатиму...
— Як ви думаєте, про яке число ми будемо сьогодні говорити? Допоможуть вам у цьому підказки:
• це число, що позначає вік більшості вас;
• число, що позначає кількість маленьких чоловічків у казці братів Грім;
• число, що є сумою чисел 6 і 1. (Діти віялами показують цифру 7.)
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 76)
Складання таблиць додавання і віднімання числа 7
— Прочитайте відповіді кожної таблиці.
— Затуліть лінійкою відповіді першого стовпчика. Прочитайте приклади від початку до кінця, називаючи відповідь.
— Затуліть лінійкою відповіді другого стовпчика. Прочитайте приклади з кінця до початку, називаючи відповідь.
Завдання 1
— Розв’яжіть приклади за допомогою числового променя. (1 + 3 + 4 = 8; 8 – 3 – 4 = 1)
— Скільки всього додали? Скільки всього відняли?
Завдання 2
— Числа 2; 1; 3; 0 збільшіть на 7.
— Числа 7; 8; 9; 10 зменшіть на 7.
Завдання 3. Самостійна робота
1 варіант 2 варіант
3 + 7 6 + 4 8 – 7 3 + 5 2 + 7 0 + 7
7 – 7 5 + 5 4 + 5 1 + 7 9 – 7 10 – 7
Завдання 4
— Про що задача? (про костюми) Про що запитується в задачі? (Скільки костюмів для хлопчиків оздобили?)
— Що означає число 10? 7?
— Як ви вважаєте, костюмів для хлопчиків буде більше чи менше, як 10? (менше, тому що всього 10)
— Якою дією можна розв’язати задачу? (7 + = 10; 10 – 7 = 3 (к.))
Завдання 5
— У курки одна пара лап. Скільки лап у курки? (2)
— У кота 4 лапи. Скільки пар лап у кота? (2)
Фізкультхвилинка
А тепер всі тихо встали,
Дружно руки вгору підняли,
В сторони, вперед, назад,
Повернулись вправо, вліво
І за парти тихо сіли.
2. Розв’язування прикладів з коментуванням
7 + 2 + 1 8 – 7 + 4 6 + 4 – 7
10 – 2 – 1 10 – 7 + 7 3 + 6 – 7
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота в зошиті з друкованою основою (с. 41)
Пальчикова гімнастика
Ми писали, ми писали,
Наші пальчики втомились.
Наші пальчики струснемо,
І писати знову почнемо.
2. Робота над текстовою задачею на знаходження остачі
Було —
Поїхало —
Залишилось — ?
— Скільки тракторів було?
— Скільки поїхало?
— Повторіть запитання задачі.
— Як дізнатися, скільки тракторів залишилося? (від того, що було відняти те, що поїхало)
— Яку дію використовували? Чому? (віднімання)
3. Робота над текстовою задачею на знаходження суми
— Скільки було карамельок?
— Скільки було шоколадних цукерок?
— Повторіть запитання задачі.
— Як дізнатися, скільки всього було цукерок?
— Яку дію використовували? Чому? (додавання)
4. Розв’язування прикладів
— Хто яку іграшку хоче в подарунок?
5. Задачі на кмітливість
• У клітці перебувало 3 кролики. Три дівчинки попросили дати їм по одному кролику. Коли кожна дівчинка одержала кролика, у клітці залишився один кролик. Як це трапилося? (Одній дівчинці дістався кролик разом із кліткою.)
• Стовбур у дуба товще, ніж стовбур у сосни, а стовбур у сосни товще, ніж стовбур у берези. Що товще: стовбур дуба чи стовбур берези? (Стовбур дуба)
VІ. Підведення підсумків уроку. Рефлексія
— Які задачі ми сьогодні розв’язували? (На знаходження суми й остачі.)
— Яку дію виконаємо, якщо в задачі стоїть питання «Скільки залишилося?»?
— А це яка задача?
П’ять плямистих поросят
Їли кашу манну.
Двоє білих поросят
Вибрали пшоняну.
Скільки всіх — плямистих, білих —
Поросяток кашу їли?
(Це задача на знаходження суми: 5 + 2 = 7.)
Гра «Відповідай відверто»
Замість сказати «так» учні плещуть у долоні, замість «ні» — не плещуть.
• Я гарно працював на уроці.
• Мені сподобався урок.
• Я запам’ятав таблицю додавання і віднімання 7.
• Я вмію розв’язувати задачі.