Мета: познайомити учнів із поняттям пісня-танець на матеріалі пісень різних народів з рухами, а також українських народних пісень-веснянок; розкрити виразні та художні можливості музики в зображенні весни; поповнити знання дітей про веснянки, як складову фольклорно-пісенного циклу; розвивати художнє та аналітичне мислення, вокально-хорові навички – звукобудування, дикцію; виховувати культуру слухання та співу, естетичний смак, дбайливе ставлення до природи; прищеплювати любов до музики та пісні.
Вчитель початкових класів: Діденко Ірина Миколаївна
Галаганівський НВК
Тема. Танець плюс пісня.
Матеріал для сприймання: П. Чайковський «Пори року. Весна».
Матеріал для виконання: Веснянки. Розучування веснянки «Подоляночка»
Мета: познайомити учнів із поняттям пісня-танець на матеріалі пісень різних народів з рухами, а також українських народних пісень-веснянок; розкрити виразні та художні можливості музики в зображенні весни; поповнити знання дітей про веснянки, як складову фольклорно-пісенного циклу; розвивати художнє та аналітичне мислення, вокально-хорові навички – звукобудування, дикцію; виховувати культуру слухання та співу, естетичний смак, дбайливе ставлення до природи; прищеплювати любов до музики та пісні.
Обладнання: весняні пейзажи, портрет П. І. Чайковського, запис «Пори року. Весна» П. І. Чайковського, надпис на дошці, дерево успіху без листя, зелені листочки із видами завдань, на парти: картки-підказки для кожного учня, по дві квіточки, вірш Т. Шевченко, презентація, відео, українські костюми, музичні інструменти, картки для визначення теми уроку, весна на крилах у птаха.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Вхід учнів до класу під музичний супровід) № 1 (Прикріплюємо листочок
до дерева успіху)
2. Музичне привітання. № 2 (Листочок)
3. Організація класу
4. Декламування вірша про весну
ЧАРІВНА ПОРА
Чуєш? Жебонять струмки!
Чуєш? Цвірінчать пташки!
Глянь! Бруньки он на гіллі…
В синім небі — журавлі...
Перші проліски цвітуть,
Перші джмеликі гудуть
Це прекрасна й чарівна
В гості йде до нас весна! Т. Корольова (Листочок)
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
– Про яку пору року йдеться у вірші?
– Які ознаки весни ви знаєте? (дні стають довші, надворі стає тепліше, на деревах зявляються бруньки, повертаються пташки, зявляються перші весняні квіти)
– Чому кажуть, що навесні пробуджується все живе?
– А зараз ми з вами заспіваємо українську народну пісню, в якій йдеться про весняні ознаки. (Виконання пісні «Ой минула вже зима…»). № 3
– Поміркуйте, чим ми доповнили спів? (рухами)
Отже, існують пісні, які можна виконувати з рухами? (Листочок)
ІІІ. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1.Визначення учнями теми уроку. Робота в групах. (на картках)
Так. Сьогодні ми з вами будемо знайомитися з піснею-танцем. Тому і урок наш буде незвичайний. (Листочок)
2.Вправа «Очікування»
– А що ви очікуєте від нашого уроку? Яким ви би хотіли його бачити?
– Погляньте, будь ласка, на малюнок. Що ви бачите? (сумне, одиноке дерево)
– Який настрій викликає у вас це дерево? (Сумний) Чому? (на дереві немає ні листочків ні квітів).
– Що потрібно зробити, щоб дерево було не сумним? (розвеселити)
– А як дерева розвеселяються навесні?
3.Ознаймлення з планом уроку.
– Коли ми виконуватимемо завдання, на дереві будуть з’являтися листочки. А допоможе нам в цьому весна. Отож, до роботи!
4. Робота з підручником (с. 106) Ознайомлення із піснями-танцями різних народів. Перегляд відео (№ 4-6) (Листочок)
5. Розповідь-бесіда
Весна – чи не найулюбленіша пора року. Лише згадка про неї пробуджує радість і нові надії. Її прихід відчувають і по-своєму переживають дорослі і діти, тварини і рослини – усе, що є живого на Землі. Не випадково наші пращури в березні відзначали Новий рік і вважали весну початком нового року.
З давніх-давен наші предки сприймали прихід весни як боротьбу двох сил – холоду та тепла. Щоб допомогти весні подолати свою супротивницю, вони спалювали або топили в річці солом’яне опудало зими, носили зображення сонця, водили танки тощо.
– Чим наша планета відрізняється від інших планет? (на Землі є життя)
– А завдяки чому зявилося на планеті життя? ( Склалися умови для життя завдяки певного розташування Землі стосовно сонця).
– Кого ж треба попросити, щоб все почало оживать? (сонечко)
– Давайте попросимо!
6. Виконання учнями пісні «Вийди, вийди, сонечко..») № 7 (Листочок)
А ще були такі дитячі обряди. За давнім повір’ям вважалося, що весну з вирію приносять на своїх крилах пташки. Щоб прискорити їх приліт, діти співали пісень і носили по селу випечених із тіста жайворонків та закликали пташок. Саме з 22 березня, свята Сорока святих, починалися ці веснянкові забави. Хлопці, побачивши диких гусей, кидали їм услід соломинки з побажаннями: «Гуси, гуси! Нате вам на гніздечко і на здоров’ячко, а нам на тепло!». Із різних куточків лунала музика – це дівчата водили хороводи та співали вісні на честь приходу весни.
– Як вони називаються?
Веснянки – це пісні на честь приходу весни. Їх співають майже завжди в русі (в танцях, іграх). Рухи залежать від тексту пісні.
– Веснянки відносяться до календарно-обрядових пісень. ( Їх співають за календарем і мають певний обряд)
7. Перегляд відео. (№ 8)
– Послухайте розповідь про веснянки та пісню у сучасному виконанні Юлії Нагорняк. (пауза)
Ой виходьте, дівчата і хлопці,
Та в сей вечір на вулицю
Весну-красну стрічати,
Весну-красну вітати.
(діти водять хоровод)
8. Виконання Хоровод «Вийди, вийди, Іванку…» № 8 (після паузи)
(Листочок)
9. Слухання фіналу «Першого концерту для фортепіано з оркестром»
П. І. Чайковського (Листочок) № 9
– Багато років тому російський композитор Петро Ілліч Чайковський, перебуваючи на Україні, відпочивав у князя Галіцина у місті Тростянець Сумської області. (Показ портрету композитора). Він із захопленням слухав українські народні пісні. Отже, одного разу Петро Ілліч почув веснянку "Вийди, вийди, Іванку", яку співали дівчата. І вона йому так сподобалась, що пізніше він включив пісню до свого «Першого концерту для фортепіано з оркестром».
(учні слухають музичний твір)
– У якому виконанні ми слухали цей твір? (Симфонічний оркестр та фортепіано).
– Що змінилося, чим відрізняється наша веснянка від тієї, що звучить у концерті П. Чайковського? (настрій був плавний, ніжний, зявився темп)
Так Петро Чайковський хотів передати свято приходу весни.
– Отож, українська народна пісня знайшла друге життя у творі російського композитора, завдяки чому веснянка звучить нині не лише в Україні, а й в усьому світі.
ФІЗХВИЛИНКА (вчитель декламує вірш)
ВЕСНЯНІ КВІТИ
Весна-чарівниця,
Неначе цариця,
Наказ свій послала,
Щоб краса вставала.
І проліски, і травка,
Й зелена муравка,
І кульбабки рясні,
І фіалочки ясні –
Всі квіти весняні,
Веселі, кохані,
З-під листя виходять
Од сну зимового
До сонечка ясного! О. Пчілка
(учні виконують рухи під супровід пісні «Квітка-душа» № 10 ) (Листочок)
10. Декламування вірша Т. Г. Шевченка «Встала й весна…». МПЗ
– Про весну художники писали картини, композитори – пісні, поети складали вірші. І як нам не згадати генія нашого народу, великого Кобзаря, день народження якого недавно відзначали. Тарас Шевченко у своїх творах описував красу і велич природи рідного краю. І про весну у нього є вірш, який знає чи не кожен українець. (учень читає вірш напам’ять).
Вірш Встала весна Тарас Шевченко
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила:
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають…
– Що зробила весна із чорною землею?
11. Розучування української народної пісні «Подоляночка».
1) Слухання пісні (№ 11)
2) Розучування по куплетах.
3) Розспівування ( № 12) (Листочок)
4) Виконання під караоке ( № 13) (Листочок)
12. Ритмічні вправи.
– А зараз візьміть тихенько свої музичні інструменти, які на вас зачекалися і створимо свій маленький оркестр. (№ 14) (Листочок)
ІV. МПЗ. СКЛАДАННЯ ТВОРУ (Робота парах) ( за наявністю часу)
(Листочок)
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Рефлексія.
- Чи справдилися ваші очікування?
- Чи задоволені ви тим, як минув урок?
– Що нового дізналися на уроці?
– Що сподобалося найбільше?
- Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?
2. Вчитель:
– От і зустріли ми весну за давнім українським звичаєм, відтворили пісні, магічні танці та ігри, яким, можливо, понад тисячу років. У цих піснях наше коріння, краса, талант і мудрість нашого народу. Тож давайте берегти їх, вивчати, співати і весну закликати.
- А погляньте на наше дерево. Яке воно гарне, яскраве. Отже, і урок наш видався корисним, цікавим та яскравим. Сподіваємось, що у ваших серцях залишиться частиночка цього уроку. Бажаю усім здоров’я, миру та гарного настрою.
– Дякую вам всім. До побачення.
– До побачення.