Опорний заклад
«Шишацький спеціалізований ліцей
Ім. В.І. Вернадського
Шишацької селищної ради
Полтавської області»
конспект уроку №11 у 7-му класі
за підручником Л. Г. Кондратова
Вчителя музичного мистецтва
Валентини Паламарчук
Т Е М А:
Ф о л ь к л о р
та сучасна стилізація.
2023 р.
Мета:
І. ознайомити з особливостями сучасної обробки народної музики, зі стилями сучасної фольклорної музики, розглянути особливості сучасної фольклорної вокальної та інструментальної музики, та ознайомити з поняттями «сучасна обробка народної фольклорної пісні», «стилізація», розглянути приклади застосування народних обрядів, та використання їх у фольк-опері композитором Є. Станковичем «Коли цвіте папороть» (фрагменти).
ІІ. розвивати вміння учнів уважно слухати музику, аналізувати музичний фольклор та його сучасні обробки, виразно виконувати українські народні пісні.
ІІІ. виховувати ціннісне ставлення до фольклорної спадщини та її сучасних обробок, інтерес до творчості українських композиторів.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, комп’ютер, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора Є. Станковича.
Основні поняття для засвоєння: сучасна обробка народної музики, стилі сучасної фольклорної музики, сучасна фольклорна вокальна та інструментальна музика, стилізація, фольк-опера.
Хід уроку:
https://www.youtube.com/watch?v=VBOPFQV0qDQ
Звучить уривок із фольк-опери Є. Станковича «Коли цвіте папороть». Наша тема сьогоднішнього уроку присвячена українському народному фольклору, та особливості його стилізації. Згадаємо, що таке фольклор? Які народні свята та традиції ми з вами знаємо? Що відроджується у народному українському фольклорі?
3. Бесіда з учнями про народну творчість.
Усна народна творчість (фольклор) - це твори, що складені народом і передавалися із вуст в уста, із покоління в покоління, при цьому змінювалися і доповнювалися. У фольклорних творах втілений колективний життєвий досвід, ідеали, прагнення, риси характеру, традиції різних народів. Це ніби духовне послання наших далеких предків нам, їхнім нащадкам, щоб ми здійснили їхні мрії про перемогу Добра, Справедливості, Мудрості, Розуму у нашому з вами людському житті.
Робота зі схемою:
Фольклор
Література Театр
Музика Танець і хореографія
Майже в усіх країнах світу щороку проходять фестивалі та конкурси стилізованого фольклору і талановитих фольклористів. Наприклад, у місті Кагул на с ЕОН Молдови проходять відомі фольклорні фестивалі («Нуферул Альб» і « Бобочелул») та музичний фестиваль «Обличчя друзів ». З 1993 року це місто є членом Міжнародної федерації фольклорних фестивалів.
У наш час в У країні поширеним явищем стала поява багатьох музичних груп, які працюють у напрямку національної стилізації: танцювальні гурти, естрадні фольклорні групи, солісти та цілі фольклорні колективи.
4. Новий матеріал дія засвоєння. Розповідь про музичний фольклор.
Народна музика, або музичний фольклор — це вокальна, інструментальна, вокально-інструментальна та музично-танцювальна творчість народу, шо ґрунтується на історичних традиціях. Для неї характерні різноманітність жанрів та форм, багатство ладотональних систем : ритміки тощо.
Виконавці фольклору — акини, ашуги, гуслярі, кобзарі, кюйші, леутари, менестрелі, скоморохи, шпільмани та інші, які змінюють і удосконалюють форму музичного твору. Завдяки композиторам відбувається стилізація фольклору.
Музичний словничок: стилізований фольклор — відтворення національного стилю композиторами і музикантами у народній манері виконання із внесенням певних змін і використання сучасних обробок та сучасного аранжування музичних творів.
5. Музичне сприймання: Є. Станкович. Фольк-опера «Коли цвіте папороть» (фрагменти)
https://www.youtube.com/watch?v=j42Lf7o9xTc
6. Аналіз музичного твору.
І. Розкажіть про свої враження від прослуханої музики.
ІІ. У чому особливість звучання фольклорних пісень в опері? Чому прослуханий твір має незвичну назву — фольк-опера? Які її характерні ознаки?
ІІІ. Який народний обряд зображено в опері? Які народні пісні календарно-обрядового циклу використано у творі?
7. Знайомство з творчістю композитора Є. Станковича.
Євген Федорович Станкович — сучасний український композитор, автор вокальних, симфонічних, камерних і оркестрових творів, фольк-опери «Коли цвіте папороть», балетів «Ольга», «Майська ніч», «Ніч перед Різдвом», «Вікінги» та музики до художніх і документальних кінофільмів, серіалів, мультфільмів, театральних вистав.
«Коли цвіте папороть» — фольк-опера Є. Станковича в трьох актах. Вона написана у середині 1970-х років, а вперше прозвучала в концертному виконанні 2011 року. Літературною основою опери стали твори М. Гоголя, національний фольклор, героїчний епос і народні обряди України. В опері відтворено традиції святкування народного свята Івана Купала.
Пригадаймо, що ви знаєте про це свято, та його традиції?
Давайте розглянемо репродукцію картини Г. Семирадського «Ніч напередодні Івана Купала». Про що розповідає ця картина?
8. Музичне спиймання: Пісня «Ой на Івана, та й на Купала» (стилізація народного обряду) у виконанні Театру Пісні «Джерела».
https://www.youtube.com/watch?v=PTO6l-Lwqcw
9. Аналіз музичного твору:
І. Порівняйте виконання купальської пісні з мелодіями фольк- опери.
ІІ. Охарактеризуйте засоби музичної виразності.
10. Розучування пісні: «Чом ти не прийшов» (українська народна пісня).
https://www.youtube.com/watch?v=-sgelnsaCpk
Знайомство зі змістом пісні, характером мелодії. Розучування першого куплету пісні. Виконання музичних фраз а капела, виконання пісні під акомпанемент інструмента, інсценування пісні. Виконання першого куплету із ритмічним супроводом.
11. Виконання творчого завдання до пісні.
Розгляньте репродукції картин. Яка з них, на вашу думку, найкраще підходить до пісні «Чом ти не прийшов»?
Робота з ілюстраціями: М. Пимоненко. «Українська ніч», М. Пимоненко. «Ідилія», К. Трутовський. «Покинута».
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
І. Що таке музичний фольклор, та стилізований фольклор?
ІІ. У чому полягає особливість стилізації фольклору?
ІІІ. Які твори стали основою опери Є. Станковича?
VI. Яких змін зазнали купальські пісні у фольк-опері?
V. Розкажіть про пісню, яку ми вивчали сьогодні.
13. Творче завдання.
Послухайте музику у телеефірі та на хвилях радіо. Які стилізовані твори там лунають?