Розробка групової роботи на уроці з навчання грамоти. Протягом роботи діти узагальнюють вивчений матеріал та знайомляться з алгоритмом поділу слова на склади.
Навчання грамоти
Тема. Природа восени. Поділ слова на склади.
Тип уроку: Формування знань, умінь і навичок, інтегрований.
Форма роботи: колективно-групова.
Мета: активізувати вміння ставити питання до предметів, «хто?» або «що?», складати словосполучення та речення за малюнками та схемами; дати поняття «склад», «поділ на склади», вчити спостерігати за природою, співвідносити кількість предметів з цифрою, повторити поняття « стільки ж», «порівну»; розвивати спостережливість, вміння лічити; виховувати почуття колективізму під час роботи в групах, любов до природи.
Обладнання: листочки різних дерев для розподілу на групи, картинки дерев (назви груп), сюжетні малюнки, предметні малюнки, цифри, аплікації іжачків, яких підготували на уроці «Дизайн і технології», яблучка, звуки пташок.
Хід уроку
1.1 Привітання
-Добрий день, діти! Усміхнімося один одному, щоб наш урок пройшов у теплій атмосфері. Перевірте сою готовність до уроку. Сідайте, будь ласка.
1.2 Спостереження за змінами в природі.
Сіла осінь на порозі,
Довгі коси розплела,
Спілі яблучка на возі
До бабусі привезла.
-Зараз наша класна кімната перетвориться на густий ліс, в якому ростуть каштани, липи, клени, дуби і горобина.
- Як на вашу думку називається ліс, в якому на гілках дерев ростуть листочки? (Листяний)
-Станьте швидко у рядок,
Дам я кожному листок!
-Зараз ви отримаєте листочки, що вже впали з дерев з приходом осені. Ваше завдання прийняти рішення, з якого дерева воно упало і підійти до нього. (Спочатку листочки обирають капітани, яких обрав вчитель)
-Об’єднайтесь в групи!
2.1 Повторення правил роботи в групах.
3.1 Вдосконалення вмінь ставити питання «хто?» або «що?» до предметів.
1 група Аґрус, метелик, пенал, школа, дівчинка.
2 група Лев, сонце, олівці, ворона, учень.
3 група Бджола, замок, веселка, мавпа, корона.
4 група Синиця, соняшник, учитель, фарби, дерево.
5 група Коза, голуб, лінійка, кошик, автомобіль.
Вітер дує нам в лице,
Захиталось деревце.
Вітерець-все тише, тише.
Деревце-все вище, вище.
(За командою «грибочки» діти стоять на одній нозі, руками імітують шляпку гриба. За командою «ялиночки» - стоять рівненько, руками імітують крону дерева)
1 група (Бабуся на дивані, книга у руці, годинник на стіні….)
2 група (Гриби у траві, котик на стежці, квіти біля грибів…)
3 група (Котик на стільці, кістка у тарілці, песик на килимку…)
4 група (Хлопчик з прапорцем, лоша у вагоні, квіти на траві…)
5 група (Хмарки на небі, квіти на галявині, діти у лісі…)
(Діти роздають слова один одному, встановлюють правильний порядок, зв’язок слів. Учень, що символізує перше слово, піднімає руку, тим самим показує, що речення починається з великої букви. Учень, що символізує останнє слово, ставить руку на пояс, тим самим показує, що речення закінчується крапкою. Командир оголошує чарівні слова «Речення, оживи!»)
7.1 Формування уявлення про поділ слова на склади.
- Хто це іде лісом і плаче?
-Да, це ж Катрусенька. Дівчинка заблукала серед дерев. Вона гукає:
-А-у! А-у!
-Ма-мо! Та-то!
-Діти, як ми вимовляли зараз слова? (Частинками)
-Отже, слова складаються з частинок. Пригадаємо, як графічно позначаються слова.
- Як позначити, що слово складається з частинок?
-На скільки частин треба поділити прямокутник, щоб позначити слово «мама»?
- Перетинка в прямокутнику-це наша долонька, яку поставимо під підборіддя. Вимовляємо слово «ма-ма».
- Скільки разів підборіддя торкнулося нашої долоньки? Отже, стільки ж частинок і буде в слові.
-Пташки до лісу прилетіли
Голосно загомоніли!
(Діти дістають картинку із зображенням пташки і прямокутник, що символізує слово. Завдання: поділити на частинки-склади.)
1 група ворона
2 група синиця
3 група дятел
4 група голуб
5 група сорока