Розробка уроку з образотворчого мистецтва "Виготовлення писанок, дряпанок", 2 клас. Учитель Куплевацька Світлана Вікторівна
Запропонована розробка уроку детально розкриває методику активізації пізнавальної діяльності учнів засобами диференціації та ІКТ, презентує матеріал, який дозволяє створити умови для саморозвитку і самовираження учнів, розвивати навички самостійної роботи школярів, уміння співпрацювати і взаємодіяти у парі, групі, що призводить до кращого розкриття індивідуальності дітей, робить навчальний процес більш творчим та результативним.
Управління освіти Соледарської міської ради
Донецької області
Розробка уроку
з образотворчого мистецтва
за темою «Ознайомлення з традиціями писанкарства в Україні. Виготовлення мальованок, дряпанок»
для 2 класу
учителя початкових класів
Соледарської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів №13
з поглибленим вивченням англійської мови
Соледарської міської ради Донецької області
Куплевацької Світлани Вікторівни
Тема уроку: Ознайомлення з традиціями писанкарства в Україні. Виготовлення мальованок, дряпанок
Мета уроку: ознайомити учнів з традиціями та технологіями писанкарства (мальованками, дряпанками); формувати уміння й навички виконнання оздоблення яєць у техніках мальованки, дряпанки; формувати уміння вчитися, інформаційно-комунікативну, соціально-трудову, загальнокультурну компетентності; розвивати координацію рухів рук при розписуванні, видряпуванні, комбінаторні здібності, увагу, творчу уяву, уміння працювати у групі; виховувати любов та інтерес до українських народних ремесел та традицій, до мистецтва, любов до Батьківщини, естетичний смак, старанність, охайність, посидючість, терпіння, бажання прислухатися до порад, працелюбність.
Обладнання: мультимедійні засоби (проектор, ноутбук, презентація «Писанки», аудіозаписи пісень М Бурмаки «Розмалюю писанку», О.Мамиєнко «Писанки», відеокліп на пісню С.Борисенка «Пісня про писанку», мультфільм-казка «Писанка – чарівне яйце»), технологічні картки, писанки зі словами для гри «Збери писанкове намисто», зразки писанок, мальованок, дряпанок, яйчат, дерев’яні заготовки яєць, ціла яєчна шкаралупа, акрилові фарби, пензлі, паперові серветки, вушні ватні палички, вологі серветки для рук, склянки з водою, палітри, шило, голки.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організація класу
1. Привітання
Дзвенить, дзвенить шкільний дзвінок —
Нас закликає до навчання.
Ми поспішаєм на урок,
І знову йдемо в світ пізнання.
2. Перевірка готовності до уроку
3. Упорядкування робочих місць
II. Мотивація навчальної діяльності. Декламування учнями віршів (Слайд№2)
СВЯТО ПАСХИ НЕДАЛЕЧКО
Свято Пасхи недалечко,
Люди звичай бережуть, —
Розмальовують яєчка,
Пишні пасочки печуть.
Святкування йде віками, —
Це такі чудові дні:
В гості йти, під рушниками
Страви нести запашні.
Доброзичливо, з любов’ю
Мати щирі почуття,
Людям зичити здоров’я
І щасливого життя.
Святість — це чарівне слово,
Тільки треба так зуміть,
Щоб життя своє святково
У труді й добрі прожить.
Н. Куфко
МАРИНЧИНА ПИСАНКА
Як весні раділа кожна людська хата, —
До людей зближались Великодні свята.
Готувались люди — і дорослі, й діти:
Як же то найкраще їх собі зустріти.
У Маринки мама — як усе до свята —
Вміє дуже гарно писанки писати.
І Маринка маму дуже попросила,
Щоб її писати писанку навчила.
Сіли мама й доня писанку писати.
І матуся доні стала повідати,
Що іде Великдень, зовсім недалечко,
І чому виходить писанка з яєчка.
А на ній всі знаки дихають віками,
Їх передавали дітям їхні мами.
Ось уже й Великдень зовсім недалечко.
У Маринки писанка вийшла із яєчка.
С. Кузьменко
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
— Сьогодні на уроці ми познайомимося з одним із народних ремесел писанкарством, будемо працювати у группах, виконаємо колективну та індивідуальну роботу «Писанка» до світлого свята Великодня.
IV. Вивчення нового матеріалу
(Слайд№3)
— Люди почали вживати у їжу яйця дуже давно. Спочатку збирали їх у гніздах диких птахів. Потім птахів приручили і почали вирощувати біля свого житла.
— Які страви з яєць ви знаєте?
(Слайд№4)
Із давніх-давен яйця птахів були для людей не тільки їжею. Наші далекі пращури приписували яйцю дивовижні властивості. Вони вважали, що всередині яйця схований цілий світ. У слов’ян-язичників яйце було частиною великого свята, присвяченого Весні, Землі, Воді та Сонцю. І в наші часи в орнаментах писанок живуть символи сонця, води, землі, зображення квітів і риб — символи родючості та благополуччя.
(Слайд№5)
Досліджуючи матеріали археологічних експедицій з вивченням трипільської культури (V-ІІ тис. до н.е.), вчені побачили на кераміці орнаментальні малюнки, які дуже нагадують орнамент на сучасних українських писанках. Так зображена на малюнку богиня Лада дуже нагадує образ Берегині. Їх поєднують благально піднесену догори руки та інші характерні елементи. На території України писанкарство набуло найбільшого поширення за часів Київської Русі, в Х-ХІІІ ст.
Звичай фарбувати яйця на Великдень прийшов до нас із Візантії разом із православ’ям. Як свідчить легенда, через якийсь час після воскресіння Ісуса Христа Марія Магдалина вручила наміснику Рима в Іудеї Пілату яйце зі словами «Христос воскрес!» Пілат відповів їй, що швидше біле яйце почервоніє, ніж мертва людина воскресне. І (о диво!) шкаралупа яйця на очах змінила колір. Саме відтоді виник звичай фарбувати яйця на Великдень. В Україні жодний Великдень не обходиться без писанки. Разом із Великоднем і великодньою паскою святять у церкві писанки. Ними прикрашають святковий стіл, їх дарують рідним і друзям на щастя, на добро, на здоров’я. І сьогодні в народі вважається, що писанка приносить у дім щастя. Залежно від місцевих традицій і способів декорування розрізняють різні види фарбованих яєць.
— А чи знаєте ви, що існує музей писанки? (Слайд№6)
Єдиний у світі музей писанки знаходиться у Коломиї. Його називають Восьмим дивом України. Це найбільше у світі кольорове яйце — заввишки 13 і в діаметрі 10 м— стало візиткою Коломиї і приваблює відвідувачів з усіх країн.
Урочисте відкриття музею «Писанка» відбулося 23 вересня 2000 р., під час Міжнародного Гуцульського фестивалю. (Слайд№7)
Музей володіє колекцією понад 6000 писанок, представлених з переважної більшості областей України (Тернопільської, Львівської, Вінницької, Черкаської, Кіровоградської, Одеської), а також з Пакистану, Шрі-Ланки, Білорусі, Польщі, Чехії, Швеції, США, Канади, Франції та Індії.
(Слайд№8)
Окрім музею є також пам’ятники писанці. Їх лише 2 у світі. У 1975 р. у Канаді українцями було встановлено перший у світі пам’ятник Писанці. Його висота -20 метрів.
(Слайд№9)
Другий пам’ятник установили у Запоріжжі. Його розмістили у національному заповіднику «Хортиця». Величезне яйце, заввишки майже півтора метри виточили з граніту. Пам’ятник має червоний колір та оздоблений білим орнаментом.
2. Ознайомлення з видами писанок, кольоровою гамою та «мовою магічних знаків» писанок, демонстрація зразків:
а) Розповідь про походження назв та види писанок
(Слайд№10)
Назва «писанка» походить від слова «писати».
Писанка — яйце, поверхня якого покрита різнокольоровим розписом з допомогою воску та барвників.
Ще існують мальованки, крапанки, крашанки, дряпанки, яйчата. Ось скільки назв вони мають!
(Слайд№11)
Мальованка — яйце, яке розмальоване фарбами за допомогою пензлика.
(Слайд№12)
Крапанка — на поверхню яйця наносять крапочки воску, а після занурюють його у фарбу.
(Слайд№13)
Крашанка — яйце, пофарбоване в один колір.
(Слайди№14,15)
Дряпанка — на поверхні яйця, пофарбованого в темний колір, голкою або іншим гострим предметом видряпується візерунок, орнамент. Для цієї техніки обирають яйця, пофарбовані в темні кольори: червоний, синій, фіолетовий. Як ви вважаєте, чому? (Тоновий контраст)
(Слайд№16)
Яйчата — яйця з дерева, порцеляни, бісеру, глини і т.ін.
б) Перегляд мультфільму- казки «Писанка – чарівне яйце»
в) « Мова магічних знаків» писанок
- Як же грамотно розмалювати писанку? Як зрозуміти мову її магічних знаків?
(Слайд№17)
• Про світило говорили: «Не Сонце — око Боже, все бачить і все може». На західному Поділлі виписували на коричневому фоні у вигляді жовтого кола з коротенькими променями або крапочками, деколи у вигляді трикветра.
• «Розетки» (шести- чи восьмипроменеві) — символ Творця.
• Розкреслені квадрати, ромби або з хрестиком всередині — символи ниви.
• «Грабельки» чи ломані лінії — символізують дощ, воду, очищення, благодать Божу.
• «Спіралі», «півники», «качечки», — знаки родючості.
• «Тризуб», «три листки», трикутники — знак Трійці.
• «Дерево життя», або «вазони» — жовтими лініями з червоними пелюстками та зеленими листками на світлому фоні.
• «Дубове листя» символ чоловічої краси.
• «Квасольки, огірочки, горошок» — побажання раннього врожаю.
• «Мак» — символ родючості.
• «Соняшник» — символ сонця.
• «Колос», «збіжжя»— молитва про великий урожай.
• «Квіти»— бажання мати дітей.
• «Голуби» — символ кохання.
• «Лелека» — оберіг майбутніх матерів.
• «Півень» — борець з нечистою силою, образ воскресіння.
• «Олень» — символ пошуку Бога, ріг оленя — промінь сонця, що сходить.
• «Риба» — щастя, здоров’я, довголіття, найчастіше малюється червоною на чорному.
• «Скотинка» , «тваринка» — сприяння приплоду здорових тварин у господарстві.
• «Божа ручка» — побажання Божої благодаті.
в) Колірна гамма писанок (Слайд№18)
— Що означають кольори у писанкарстві?
Кожен колір у писанкарстві має своє символічне значення:
• червоний — радість, любов, вогонь небесний;
• жовтий, оранжевий — достигле зерно, врожай, тепло, світло, надія на краще життя, а також місяць і зорі;
• зелений — колір весни, пробудження природи, багатства рослинного та тваринного світу, надія на майбутній урожай;
• блакитний — небо, повітря, вода, сила і здоров’я, здоровий дух;
• коричневий — земля, щедрість, урожай;
• чорний — нескінченність життя людини, продовження його в потойбічному світі;
• білий — чистота і світлість людської душі.
3. Ознайомлення учнів з технологією писанкарства (Слайд№19)
— Як же виготовляють писанки?
Інструмент, яким розмальовують писанки, називається писальцем, або писачком. Найзручніший — у вигляді мініатюрної металевої лієчки на дерев’яному держальці.
У писачок кладуть віск, нагрівають над полум’ям свічки і виводять по поверхні яйця лінії, які на писанці мають бути білого кольору. Потім писанку обережно занурюють на кілька хвилин у холодний розчин найсвітлішого барвника, наприклад, жовтого. Просушивши яйце, віск наносять писачком на ті частини орнаменту, які мають бути жовтими, й опускають яйце в інший барвник.
Порядок виконання роботи повторюється стільки разів, скільки кольорів задумано в орнаменті, від найсвітлішого до найтемнішого. Закінчивши розпис, писанку підносять збоку до свічки і м’якою тканиною стирають розігрітий віск.
4. Фізкультхвилинка
Плакав зайчик під пеньком, посварився з їжаком.
Дуже сумно одному тепер гратися йому.
Зайчик руки в боки склав і швиденько пострибав.
Головою похитав, вушками помахав.
Подивився на пеньок, там сумує їжачок,
Помиріться, друзі, швидше, буде разом веселіше.
Посміхніться, руки в боки, руки вгору, вдих глибокий.
Підстрибніть, поприсідайте, і тихесенько сідайте.
5. Демонстрація та аналіз зразків яєць, виконаних у техніці мальованок та дряпанок
V. Закріплення матеріалу та застосування набутих знань
1. Бесіда з техніки безпеки при роботі загостреними предметами (шило, голка)
2. Інструктаж. Пояснення послідовності роботи з використанням підручника та технологічних карток:
а) Розподіл на групи
б) Розповідь про основні технологічні операції, їх послідовність і правила виконання
(Слайд№20)
Групи 1,3 – Техніка мальованок (кожен учень виконує відповідний крок за методом конвеєра)
Групи 2,4 – Техніка дряпанок (кожен учень виконує відповідний крок за методом конвеєра)
3. Творча диференційована робота школярів у групах
Групи 1,3
а) Пояснення колективного творчого завдання (із використанням музичного супроводу)
- Виконайте колективний розпис двох яєць у техніці «Мальованка», користуючись запропонованими зразками у підручнику с.112 та зразками на екрані.
б) Індивідуальна робота за творчим завданням
- Ще для одного яйця візерунок придумайте самостійно, визначивши спочатку, кому в подарунок воно призначається.
(Учні виконують роботу за творчим завданням. За необхідності вчитель подає індивідуальну допомогу.)
Групи 2,4
в) Пояснення та виконання колективного творчого завдання (із використанням музичного супроводу)
- Виконайте колективне оздоблення двох яєць у техніці «Дряпанка», користуючись запропонованими зразками у підручнику с.112 та зразками на екрані.
г) Індивідуальна робота за творчим завданням
- Ще для одного яйця візерунок придумайте самостійно, визначивши спочатку, кому в подарунок воно призначається.
(Учні виконують роботу за творчим завданням. За необхідності вчитель подає індивідуальну допомогу.)
4. Динамічна пауза за піснею «Писанка»
5. Продовження самостійної практичної роботи учнів (із використанням музичного супроводу)
6. Спільне творче завдання. Гра «Збери писанкове намисто» - складання прислів’їв про Великдень та писанки
— Розкладіть писанки у певному порядку та зберіть прислів’я (діти працюють у групах).
— Ось які прислів’я склали люди про Великдень:
Шити, білити, бо завтра Великдень.
Дороге яєчко до Великого дня.
Красна річка берегами, а Великдень — пирогами.
Добрий день — на Великдень, добрий вечір — на Різдво.
VІ. Демонстрація дитячих робіт
VІI. Організація виставки, обговорення та аналіз робіт. Рефлексія (Слайд№21)
— Яка з груп впоралася з роботою скоріше?
— Чиї вироби найохайніші?
— Чи сподобалася вам робота у групі?
— Які гарні мальованки та дряпанки у вас вийшли! Яке розмаїття візерунків!
— Як оцінюєте свою роботу?
— Чи все вийшло, як задумали?
— Що хотіли би виправити?
— З яким настроємви працювали?
VІII. Підсумок уроку
— До якого свята ми готуємося?
— Що ви знаєте про це свято?
— Як вітаються цього дня?
— Що є обов’язковим атрибутом цього свята?
— Що таке писанка?
— Коли жінки розписували писанки?
— Які види писанок ви знаєте?
— Як писанка вшановується українцями?
(Слайд№22)
- Ви зможете подарувати свої писанки на свято Великодня близьким та друзям. З писанок можна скласти фігурки та прикрасити інтер’єр вашої оселі. А от художниця Оксана Мась захотіла подарувати людям скульптури та інсталяції з писанок. Вона декілька років працює над створенням «Гентського вівтаря націй». Люди з 52 країн світу допомагають їй у цьому. Цей шедевр заввишки 92м та сягає 134м у ширину, нараховує вже понад 3,5 мільйона писанок. До цієї роботи можете долучитися і ви, розфарбувавши власноруч свою писанку.
ВИКОРИСТАНІ РЕСУРСИ
Трач С.К. Образотворче мистецтво: підручник для 2 кл. загальноосвіт. навч. закл. /С.К.Трач, М.І.Резніченко. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2012.- 128с.
http://www.kulturologia.ru/blogs/020811/15042/
http://4vlada.com/analytics/3405
https://yandex.ua/images/search?img_url http://blog.meta.ua/~maria_burmaka/posts/i982985/
https://www.youtube.com/watch?v=8U7cGBm4hxk&list=RD8U7cGBm4hxk#t=9
https://www.youtube.com/watch?v=ZKQn_6SJuF0
https://www.youtube.com/watch?v=chMHle3-1S4
https://www.youtube.com/watch?v=58bgA2SZuVA
https://www.youtube.com/watch?v=LI4SZtt3Npo
1