Тема уроку. Витинанка. Вазонова композиція.
Мета уроку. Ознайомити з історичними передумовами виникнення витинанки та її видами; розвивати творчу уяву, аналітичне та образне мислення через створення зразків декоративно-прикладного мистецтва, практичні навички роботи в техніці витинанки; виховувати повагу до культурної спадщини народу, естетичний смак, старанність, охайність.
Обладнання:
— панно «Дерево життя»; зошити-альбоми;
— ножиці, кольоровий папір, картон, клей;
— література: Образотворче мистецтво: підруч. для 4 кл.,
__ комп’ютер
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
— Що таке декоративно-прикладне мистецтво?
— Які види декоративно-ужиткового мистецтва ви знаєте?
— Чи є у вас удома предмети, що належать до якогось виду декоративно-ужиткового мистецтва? Що це за предмети? Чим вони відрізняються від інших?
II. Стимулювання і мотивація навчально-пізнавальної діяльності. Визначення мети і завдань уроку.
Уявіть собі картину: спіймали метелика — і він помирає у ваших долонях, зірвали квітку — і вона зів’яла. Тоді ви розумієте, що доторкнутися до краси можна лише серцем.
Сьогодні на уроці ми говоритимемо про засоби виразності декоративного мистецтва та виготовлятимемо композицію «Вазон» або «Дерево життя».
III. Засвоєння знань, формування вмінь і навичок.
1. Розповідь вчителя.
Традиційно в Україні жінки любили прикрашати оселі чудовими візерунками, вирізаними з паперу. Називали це мистецтво витинанкою. Паперове мереживо було частиною святкових обрядів, уважалося, що воно захищає житло від злих сил, приносить любов і добробут. Усе, що створене з любов’ю та зігріте теплом людських рук, несе в собі добре чарівництво.
Витинанки — один із видів українського народного декоративного мистецтва, що має глибокі й багаті традиції. Це сюжетні та орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно вирізані ножицями чи ножем з білого або кольорового паперу. Витинанки використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей.
Українські народні паперові витинанки як прикраси сільських хат з’явилися в середині ХІХ ст. Орнамент традиційних витинанок здебільшого геометричний та рослинний, трапляються також фігурки людей або тварин, зображення предметів побуту, архітектури тощо. Папір для витинання складали вдвоє, вчетверо, увосьмеро, що дозволяло створити сталі структури, різноманітні композиції.
Витинанки кінця XIX — початку XX ст. відзначаються високою художньою майстерністю. У кожному регіоні та в багатьох осередках вони набули своєрідних локальних рис щодо трактування матеріалу, форми, силуету, технічної вправності, відчуття ритму, пропорцій, симетрії, багатства орнаментики.
Найпоширенішими витинанки були на Поділлі, Подніпров’ї та Прикарпатті. На Подніпров’ї вони часто доповнювали хатні розписи. Для Поділля властиві два типи розташування витинанок на стінах — шпалерний і килимовий. На Прикарпатті їх наліплювали поздовжніми стрічками попід стелею, по сволоку, навколо вікон. Витинанки побутували в поєднанні зі шкіряними прикрасами, настінними розписами, вишивками, збагачуючи свої форми й орнаментальні мотиви.
Про витинанку розповідається навіть у віршах:
Немов відтворення серпанку,
З паперу вирізані всі,
Ось перед вами витинанки —
Зразки чудової краси.
Легкі, прозорі, мов пушинки,
Цілком нагадують вони
Серветки, зірочки, сніжинки,
Казковий витвір давнини.
Здебільшого їх витинають
До світлих новорічних свят.
Ялинки ними прикрашають,
Панелі залів і кімнат.
Ажурні витончені стрічки
На стіни клеять і полички.
А ті, що мають форму кіл,
Кладуть під печиво на стіл.
І. Дубинський
Фізкультхвилинка .
Перегляд відео про витинанки з наступним обговоренням.
2. Робота з підручником.
— Яке символічне зображення найбільш поширене в народній творчості? (Дерево життя).
— Як називають по-іншому «Дерево життя»? (Вазон).
— Що символізує верхівка дерева? (Сферу богів і небесні світила).
— Що символізує середина дерева? (Життя людей і тварин).
— Що символізує коріння дерева? (Підземний світ).
IV. Практична робота.
Бесіда з техніки безпеки. Правила поводження з ножицями
✵ Клади ножиці на стіл, щоб вони не виступали за край кришки стола.
✵ Не працюй тупими ножицями і ножицями з послабленим шарнірним кріпленням.
✵ При роботі уважно слідкуй за лінією розрізу.
✵ Під час різання притримуй папір лівою рукою так, щоб пальці були осторонь від леза ножиць.
✵ Не тримай ножиці кінцями догори, не залишай в розкритому вигляді.
✵ Не ріж ножицями на ходу і не підходь до товариша під час різання.
✵ Передавай ножиці товаришу лише в закритому вигляді, тримаючи їх за робочу частину (кільцям вперед).
Алгоритм виконання роботи:
1. Склади навпіл для симетричної композиції аркуш кольорового паперу.
2. З одного боку від осі симетрії виконай олівцем контурний Малюнок половини композиції.
3. Виріж силуетне зображення за контурним рисунком.
4. Розгорни витинанку і наклей на картон.
Фізкультхвилинка.
V. Перегляд, аналіз та оцінювання учнівських робіт.
Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести акварельні фарби, пензлі, прості олівці, гумки.