Урок розроблений згідно з новою програмою Наказ МОН України від 07. 06. 2017 № 804. У розробці є завдання різноманітних методів і форм роботи. Використані різні завдання про дисциплінарні правопорушення, адміністративні тощо.
1
Основи правознавства. 9 клас.
Урок 7. Правопорушення
Мета уроку: визначити зміст поняття «правопорушення» та його структуру й стимулювати учнів до формування позитивної правосвідомості через застосування на уроці інтерактивних форм роботи та аналізу власного життєвого досвіду дев’ятикласників.
Очікувані результати: учні зможуть:
називати ознаки правопорушення;
пояснювати та застосовувати поняття «правопорушення»;
характеризувати склад і види правопорушень;
наводити приклади видів правопорушень;
розв’язувати правові ситуації з використанням знань про правопорушення; застосовувати засвоєні поняття та вміння під час розв’язування простих правових ситуацій та при регулюванні власної поведінки відповідно до норм права;
оцінювати власну поведінку й поведінку інших осіб щодо її правомірності.
Основне поняття: «правопорушення».
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Перевірка виконання вправ із рубрики «Запитання та завдання» до § 5.
Бесіда за запитанням із рубрики підручника «Пригадайте!» (§ 6).
Підбиваючи підсумки цієї частини уроку і переходячи до наступної, слід акцентувати увагу учнів на тому, що правосвідомість - одна з форм сус-пільної свідомості, яка виражає ставлення до права. Кожна особа володіє правосвідомістю незалежно від того, усвідомлює вона це чи ні. Ставлення особи до права може бути як позитивним (людина розуміє значення та необхідність права), так і негативним (людина вважає, що право не потрібне). Це ставлення може сформуватися на основі логічних висновків чи бути емоційним, тобто виникнути на рівні почуттів та настроїв. Правова освіта покликана, насамперед, сприяти усвідомленому розумінню цінності прав і свобод людини, необхідності дотримуватись і поважати їх; принципової нетерпимості до будь-яких порушень прав і свобод, а також уміння відстоювати свої права за допомогою всіх законних засобів.
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Що називають правопорушенням?
Індивідуальна робота за підручником.
Учні читають текст першого пункту § 6 та виконують завдання 1 на стор.43
- Проаналізуйте наведені у підручнику ситуації та вкажіть, у яких із них має місце правопорушення ?
2. Яким є склад правопорушення?
Учитель має наголосити, що правопорушення - це суспільно шкідливе діяння (у формі дії або бездіяльності) дієздатного суб’єкта, що суперечить вимогам правових норм.
Сутністю правопорушення є свавілля суб’єкта або зазіхання на свободу інших суб’єктів.
Юридичний склад правопорушення - це сукупність ознак правопорушення в єдності його об’єктивних характеристик, які є необхідними для визначення цього діяння як правопорушення.
Такими характеристиками є: 1) об’єкт - суспільні відносини, які охороняються правом. Ними можуть бути майнові, трудові, політичні та інші права й інтереси суб’єктів права, державний і суспільний лад, стан навколишнього середовища, життя, честь, гідність, здоров’я людини;
2) об’єктивна сторона - зовнішня сторона правопорушення, саме протиправне діяння, шкідливий результат, що настав унаслідок цього, і причинний зв’язок між діянням та його результатом; 3) суб’єкт – фізичні особи, які мають деліктоздатність, тобто можуть нести юридичну відповідальність; 4) суб’єктивна сторона - внутрішня сторона правопорушення, яка характеризується наявністю вини, тобто психічним ставленням особи до свого вчинку та його наслідків.
Розрізняють дві основні форми вини: умисел і необережність. Умисел
може бути прямим і непрямим. Необережність теж буває двох видів: са-мовпевненість і недбалість. За відсутності будь-якого елемента складу пра-вопорушення відповідальність за нього неможлива.
Робота з підручником – стор. 45
Робота в парах за завданням 2 (§ 6)- стор. 46 підручника.
Практикум. Аналіз ситуацій.
Слово вчителя:
- Я пропоную вам зараз спробувати визначити форму вини особи у конкретній ситуації. По черзі ви виберете ситуацію та прокоментуєте форму вини:
1) Грабіжник вихопив сумку у жінки ( Прямий умисел)
2) Два мотоцикліста змагалися у швидкості на проїжджій частині дороги. Один з них збив пішохода. ( Непрямий умисел)
3) Власник комп’ютерного клубу установив у приміщенні надмірну кількість комп’ютерів, що загороджували вихід.
4) Через збільшувальну напругу сталося замикання, виникла пожежа, що призвела до людських жертв. (Недбала необережність)
5)Водій маршрутного таксі перевищив швидкість. Сталася ДТП. Були травмовані пасажири. ( Непрямий умисел)
6) Лікар не надав своєчасно хворому першу медичну допомогу, внаслідок чого хворий помер. ( Непрямий умисел)
7)Діти залишилися вдома без догляду батьків, гралися сірниками. Сталася пожежа.
( Легковажність)
3. Які види правопорушень розрізняють юристи?
Учитель звертає увагу на основні аспекти цього питання теми: право-порушення поділяють на окремі види за різними ознаками. Найчастіше їх розрізняють залежно від виду правовідносин, у сфері яких вони скоєні. За цією ознакою можна виділити цивільні, дисциплінарні, адміністративні, кримінальні, екологічні, фінансові та інші правопорушення;
- А тепер, я пропоную вам самостійно попрацювати і спробувати дібра-ти до кожного виду правопорушень правильне пояснення, поставивши у відповідний квадратик потрібний порядковий номер.
Завдання:
|
Дисциплінарні правопорушення |
1. Найтяжчі правопорушення за своїм характером, в законодавстві називають злочинами. |
|
Адміністративні правопорушення |
2. Правопорушення, вчинені у сфері майнових і певних немайнових відносин, що регулюються цивільним, трудовим, сімейним, екологічним та іншими галузями права. |
|
Кримінальні правопорушення |
3. Протиправні дії чи бездіяльність, які посягають на державний або громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за які законодавством передбачено адміністративну відповідальність. |
|
Цивільно-правові правопорушення |
4. Порушення трудових, службових, військових та інших обов’язків, за скоєння яких передбачається дисциплінарна відповідальність. |
Правопорушення розрізняються також за ступенем шкідливості та суспільної небезпеки, характером санкцій, які настають. За цими критеріями вони поділяються на злочини і проступки.
Найнебезпечнішим проявом протиправної поведінки, яка завдає шкоди людям, суспільству, державі, є злочин.
Пам'ятка щодо розв'язання правової ситуації
1. Факти (Що відбулося? Хто є учасниками справи? Що про них відомо? Які факти важливі, а які другорядні?).
2. Проблема (У чому полягає проблема? Якими нормативними актами регулюють проблему? Яке питання нам належить з'ясувати під час розв'язання ситуації?).
3. Аргументи (Які аргументи можуть бути наведені для вирішення ситуації (обов'язково з використанням законодавчої бази на захист коленої зі сторін)?).
4. Висновок/рішення (Який буде висновок або Як можна розв'язати цю ситуацію? Чому саме такий висновок чи таке рішення? Якими можуть бути наслідки такого рішення?)
Ситуація 1
Була здійснена спроба пограбувати банк. Суб'єктом ситуації є учень 11-го класу Микола, об'єктом є банк. Відомо, що Микола обрав відділення ощадного банку і розробив детальний план операції, озброївся іграшковим пістолетом. Проте пограбувати не вдалось, оскільки банк було зачинено.
Завдання
- З'ясуйте, чи мав місце злочин?
Відповідь. Слід зазначити, що в наведеній ситуації відсутня така ознака злочину, як вчинення суспільно небезпечного діяння, а отже, злочину у цій ситуації немає, і тому Микола не може бути притягнутим до відповідальності.
Робота з правовим документом
Проаналізувати положення із Кримінального кодексу України.
Стаття 13. Закінчений та незакінчений злочини
1. Закінченим злочином визнано діяння, яке містить усі ознаки складу злочину...
Стаття 15. Замах на злочин
1. Замахом на злочин є вчинення особою з прямим умислом діяння (дії або бездіяльності), безпосередньо спрямованого на вчинення злочину, передбаченого відповідною статтею Особливої частини цього Кодексу, якщо при цьому злочин не було доведено до кінця з причин, що не залежали від її волі.
Ситуація 2
14-річні Мишко та Петро незаконно заволоділи транспортним засобом свого сусіда.
Завдання
- Як на ваш розсуд, чи мав місце злочин? На якій стадії злочину перебували суб'єкти?
Відповідь. У цій ситуації відбулось незаконне заволодіння транспортним засобом. Суб'єктами є Мишко та Петро. Відомо, що їм по 14 років, а отже, вони досягли віку кримінальної відповідальності. Об'єктом є машина сусіда. Цю ситуацію регульовано нормами Кримінального кодексу України. У діях хлопців є ознаки злочину: вина (злочин було скоєно умисно), порушено норми кримінального права, суб'єкти, шкода, суспільна небезпека діяння – крадіжка. Крім того, злочин є закінченим відповідно до ст. 13 ККУ. А отже, особи будуть притягнуті до кримінальної відповідальності.
Проступок - це правопорушення, менш небезпечні для суспільства, ніж злочини.
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Індивідуальна робота за завданням 3 (§ 6).
Творче завдання
* Порівняти адміністративний проступок та злочин та заповнити таблицю (використайте додаткову літературу).
Порівняння злочину та адміністративного проступку |
||||||
Критерії для порівняння |
Адміністративний проступок |
|
Злочин |
|
|
|
Галузь права, якою регулюють ситуацію |
|
|
|
|
||
|
16 р. |
|
16 р. (14 р.) |
|
||
|
Фізична та юридична особа, держана |
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
Кримінальний кодекс України |
|
||
Ступінь небезпеки |
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|||
V. ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель оцінює роботу учнів після представлення та обговорення результатів індивідуальної роботи, робить загальні висновки за темою: поведінку, що порушує норми права, називають правопорушенням; правопорушення вчинюють у різних сферах суспільного життя. Найнебезпечнішими з них є кримінальні правопорушення, які називають злочинами; причинами правопорушень можуть бути як об’єктивні обставини (криза в економіці, низький рівень охорони громадського порядку), так і суб’єктивні (алкоголізм, наркоманія).
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати матеріал підручника (§ 6, 43—47) та виконати вправи
з рубрики «Запитання та завдання» до нього.