Фізична культура в школі є невід'ємною частиною формування загальної культури сучасної людини, системи гуманістичного виховання школярів.
Свої соціальні функції фізична культура реалізує в системі фізичного виховання як найважливішого засобу соціального становлення громадянина, цілеспрямованого педагогічного процесу по залученню школярів до цінностей загальнонародної фізичної культури. Поєднуючи заняття фізичної культури з загальною фізичною підготовкою, ми тим самим здійснюємо процеси всебічної фізичної підготовки, що має велике оздоровче значення.
У навчальній роботі з предмету «фізична культура» зі здобувачами освіти спеціальних шкіл для дітей з вадами слуху, треба акцентувати увагу на наступні напрями роботи:
корекційні заняття, розвиток навчання мовленнєвого спілкування, формування критичного мислення, бо «критичне мислення» - це не об'єкт вивчення, а результат навчання, формування психологічної стійкості, виховання моральних та вольових якостей, зміцнення здоров'я, формування основ здорового способу життя, фізичний розвиток та корекція його порушень, оволодіння руховими навичками прикладного характеру, розвиток рухових якостей (особлива увага приділяється розвитку координаційним здібностям), вдосконалення координаційних рухів та корегування скованості та наповненості.
Автор-укладач: Безкровна Дар'я Дмитрівна, учитель фізичної культури.
Комунальний заклад «Харківська спеціальна загальноосвітня
школа-інтернат І-ІІІ ступенів №6» Харківської обласної ради
Харків
2018
Автор-укладач:
Безкровна Дар’я Дмитрівна, спеціаліст «другої» кваліфікаційної категорії, вчитель фізичної та лікувальної фізкультури Комунального закладу «Харківська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів №6» Харківської обласної ради, спеціаліст
Розробка уроку з предмету «Фізична культура» подорож до тітоньки Сови у країну «ЗДОРОВ’Я та ЧИСТОТИ» для учнів 3-х класів з вадами слуху. - Харків, 2018. – 17 с.
В роботі автор розкриває зміст та структуру уроку з предмету «Фізична культура» для здобувачів освіти з вадами слуху.
Рекомендовано для вчителів фізичної культури спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з вадами слуху.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Фізична культура в школі є невід’ємною частиною формування загальної культури сучасної людини, системи гуманістичного виховання школярів.
Свої соціальні функції фізична культура реалізує в системі фізичного виховання як найважливішого засобу соціального становлення громадянина, цілеспрямованого педагогічного процесу по залученню школярів до цінностей загальнонародної фізичної культури.
Поєднуючи заняття фізичної культури з загальною фізичною підготовкою, ми тим самим здійснюємо процеси всебічної фізичної підготовки, що має велике оздоровче значення.
Фізичне виховання учнів-складний педагогічний процес, спрямований на формування фізично розвинених, активних школярів.
У навчальній роботі з предмету «фізична культура» зі здобувачами освіти спеціальних шкіл для дітей з вадами слуху, треба акцентувати увагу на наступні напрями роботи:
Мета:
Задачі занять:
Освітні: навчити учнів техніки виконання комплексу загальнорозвивальних вправ з обручем.
Корекційні:
корекція постави учня;
профілактика плоскостопості;
розвиток мовлення, збагачення словникового запасу.
Виховні:
Тип занять: урок-подорож.
Тривалість занять: 45 хвилин.
Місце занять: мала спортивна зала
Інвентар: кеглі, м’ячі, скакалка, пазли, навчальні картки, комп’ютер, відео-роліки «Мойдодир», мудрі казки тітоньки Сови «Ранкова зарядка» та «Про ЗАМАЗУРУ», музичний супровід, малюнки, аромолампа, ефірне масло «м’яти», тренажери, доріжка, доріжка «Здоров’я», гімнастичні мати, гімнастична лава, дерев’яний масажер для профілактики плоскостопості.
Словник: Правила безпеки життєдіяльності учнів, ранкова зарядка, «Замазура», «Мікроби», «ЧИСТОТА», «ЗАПОРУКА», «ЗДОРОВ’Я», гігієна, перешкоди, стрибки, тренажери, вправи, рухові ігри та естафети, овочі та фрукти.
Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Радість б’ється в нім щоднини
Це ж чудово для людини!
Частина уроку
|
Зміст уроку
|
Доз.
|
Організаційно-методичні вказівки |
||
|
|||||
Підготовча частина уроку 15 хв. |
1.Організаційний момент. Діти заходять у зал, шикуються в шеренгу, вітаються. Учитель: Добрий день, любі діти! Діти: Добрий день! Учитель повідомляє задачі уроку. 2. Вимірювання частоти серцевих скорочень (ЧСС) за 6с. 3. Мотивація діяльності здобувачів освіти під час занять фізичною культурою. Учитель: Мої найкращі учні, сьогодні, у нас незвичайний урок. Настав час для пригод. Ми з вами вирушаємо у подорож до тітоньки Сови ,у країну «Здоров’я та чистоти». Під час подорожі ми познайомимося з тітонькою Совою та Замазурою. На нас будуть чекати різні пригоди, перешкоди та треба нам це буде подолати, але я вам у цьому допоможу. Наша «Подорож» вважається відкритою, рушаємо у країну пригод!
4. Стройові вправи на місці. Перешикування з однієї шеренги в дві і навпаки.
Повороти за командою вчителя: «НАЛІВО!», «НАПРАВО!», «КРУГОМ!».
Учитель: Молодці, мої любі! Але для того, щоб рушити у подорож, ми повинні щось згадати. Які правила нам допоможуть у подорожі з метою запобігання травмування? (Відповіді учнів)
5. Фонетична ритміка Контроль звуків «Ц», «Т». Повторити склади: «ЦА», «ЦО», «ЦУ», «ТА», «ТО», «ТУ» у поєднанні з рухами.
Розмовна хвилинка (під музичний супровід та презентацію, демонстрація відео-роліку «Мойдодир») Учитель: Діти, кого ви побачили? Що він робить? Чи потрібно нам вмиватися та бути чистими? Хто такі «МІКРОБИ»? Вони приносять нам користь чи шкоду? (Відповіді учнів)
Пісня «Чарівний вагон» Чарівний вагон біжить, хитається, Швидкий потяг набирає хід. Подорож вже наша починається, Раді ми зустріти тут усіх. Приспів. Стрічкою, стрічкою наша путь стелиться Бути здоровими хочемо завжди. Кожному, кожному в кращеє віриться, Про здоров’я дбатимем і нема біди. Щоб міцним здоров’я зберегти своє Чистоти дотримуватись слід, Сонце, і повітря, і водичка є. Загартовуватися ти звик.
6. Зупинка І. Стежка «Подолання смуги перешкод» (під музичний супровід) Ходьба з високим підніманням стегна, переступаючи перешкоди з різними положеннями рук. Ходьба по підвищеній та обмеженій опорі (гімнастична лава, обруч, набивні м’ячі). Біг зі зміною напрямку руху, руки на поясі. 7. Зупинка ІІ. Стежка «Відпочинок» Комплекс вправ ранкової зарядки у русі (під супровід відео-роліку «Мудрі казки тітоньки Сови «Ранкова зарядка»).
Вправи на дорожці «Здоров’я», вправи з використанням дерев’яного масажеру для профілактики плоскостопості.
Учитель: Ось, зробили ми гарний вчинок – не скажу який, за те ми мали відпочинок і цей відпочинок «золотий»! 8. Шикування в одну шеренгу. Перешикування із одної шеренги в три. |
1 хв.
2 хв.
1 хв.
2 хв.
3 хв.
1 хв.
2 хв.
2 хв.
1 хв.
|
Шикування в колону по одному, за зростом. Спочатку, в шеренгу стають хлопці, потім – дівчатка.
Заінтересувати здобувачів освіти до заняття. За 6 с , результат помножити на 10. Норма ЧСС – 70-75 уд./ хв. Учні стають в шерензі по стійці «Вільно!».
Для шикування подається команда «У дві (одну) шеренги – СТРОЙСЯ!». Зазделегідь у шерензі роблять поділ «на перший – другий». Перестроювання на три відліки виконують «другі» кроком лівою назад і правою убік, приставляючи ліву стають за першими номерами. Перестроювання з двох шеренг в одну –виконують «другі» кроком лівої убік, правої уперед і приставляють ліву. Звернути увагу:
Уважно слухати вчителя (дивитися на артикуляцію вчителя), відповідати на запитання повними реченнями.. Повторити правила з техніки безпеки під час подорожі. Корегувати вимову звуків. Акцентувати увагу на правильну вимову звуків у поєднанні з рухами. Вчитель повинен говорити чітко, емоційно, чітко, та виразно, не перебільшуючи артикуляцію, стоячи обличчям до учнів. Повторювати склади разом, по черзі за зоровим сигналом вчителя.
Проводити корекційну роботу, використовуючи читання з губ, з перешкодами, за екраном. Звернути увагу:
Під час питань, застосовувати засоби наочності (картки, малюнки), запитувати декількох учнів. Учням бути уважними при відповідях.
Поточний метод організації діяльності учнів. Темп середній. Дотримуватися:
Поточний метод організації діяльності учнів. Темп повільний. Під час ранкової зарядки звертати увагу на поставу, тримати дистанцію між учнями. Вправи виконувати по черзі, за зоровим сигналом вчителя.
Звернути увагу на стан учнів.
Після розподілу «другі» номера стоять на місці, перші виконують крок правою назад, крок лівою в сторону і, приставляючи праву ногу стають в затилок другим номерам. «Треті» номера виконують крок лівою уперед, крок правою в сторону і, приставляючи ліву, стають попереду других номерів. |
||
Основна частина уроку 20-25 хв. |
Загальнорозвивальні вправи на місці (з обручем).
Будь розумниця, дитинко,
Нам відомо – це чудово,
Я гладеньке й запашне, ти намилюєш мене. Всі мікроби змило . Я — корисне…(мило)
І не застуджуватися Ми завжди будемо чим займатися? (зарядкою)
І солодкі, і кисленькі. Їжте діти їх охоче! Кожен, хто коли захоче. Щоб були ви здоровенькі І красиві й рум’яненькі, Щоб росли міцними й дужими. До хвороб були байдужими. Діти щ це за продукти?звісно….( овочі та фрукти)
Рухова гра «Невід»
|
5 хв.
5 хв.
5 хв.
5 хв.
1 хв. |
Фронтальний метод організації діяльності учнів. Дотримуватися правил з техніки безпеки.
Навчальна картка додається (додаток 1). Розвивати спостережливість, увагу, вміння швидко переключатися з однієї вправи на іншу.
Акцентувати увагу:
Під час виконання вправ, вміти стримувати свої емоції. Розвивати силу рук, розвиток зв’язного мовлення.
Дотримуватися чітко встановлених правил з естафет. Виконувати естафети чітко за зоровим сигналом вчителя. Використовувати засоби наочності (малюнки, музичний супровід, презентацію).
Навчальна картка додається (додаток 1). Пояснити учням користь гігієнічних засобів, розкрити зміст вправ із застосуванням методів наочності. Школярам пояснити кожну імітовану вправу та їх вплив на людину.
Ігровий метод організації діяльності учнів. Звернути увагу на правильне дихання.
Вчитель, показує Презентацію з малюнками та змістом, а учні намагаються відгадати загадки, імітуючи кожне слово. Навчальна картка додається (додаток 1).
Учні стають у коло, займаючи вихідне положення лежачи, стоячи (на вибір вчителя).
Вчитель ставить аромолампу з ефірним маслом «м’яти», вмикає відео-ролік. Повторюючи за вчителем, учні виконують дихальні вправи. Звертати увагу на правильні відповіді, на чітку вимову контрольних звуків «Ц», «Т». Учні уважно спостерігають за артикуляцією вчителя.
Учні стають у коло. Мета гри – визнати знання учнів, наскільки вони закріпили матеріал уроку. Вчитель круте «невід», кажучи корисні та шкідливі звички, називає овочі та фрукти. Правила гри: Почувши та побачивши на дошці «корисні» дії та засоби, овочі та фрукти-перестрибуюсь через «невід». А почувши «шкідливі, не корисні» - наступають на нього. Хто був не уважним, той сідає на гімнастичну лаву. Виграє той, хто протримається до кінця гри. Перевірити стан учнів, звернути увагу на колір лиця.
|
||
Заключна частина уроку 5 хв. |
1.Шикування в шеренгу (за зоровим сигналом вчителя). 2. Підбиття підсумків уроку. Учитель: Діти, що ми робили на уроці з фізичної культури? Де ми подорожували? З ким знайомилися та що корисного для себе узяли? (відповіді учнів). Всі діти молодці! До побачення, до зустрічі на наступному уроці! 3. Домашнє завдання.
3. Організований перехід до класу. |
2 хв.
2 хв.
1 хв. |
Звернути увагу на стан здобувачів освіти.
Відмітити здобувачів освіти, які найкраще впоралися з задачами уроку.
Зібрати та перерахувати гігієнічні засоби.
В колоні по одному. |
||
Додаток 1
НАВЧАЛЬНІ КАРТКИ
Загальнорозвивальні вправи на місці
(з обручем)
Естафета «Хто швидше збере гігієнічні засоби»
Мета:
Хід гри
Для участі у естафети, слід обрати дві команди, приблизно однакових за силами.
На однаковій відстані від команд, знаходяться гігієнічні засоби: мило, зубна паста, щітка, рушник, серветки, гель для душу, шампунь, чиста та брудна вода, зламана щітка. За зоровим сигнал учителя, по одному (з кожної команди), добігти до визначеного пункту та зібрати кошик корисних гігієнічних засобів. Але бути дуже уважним, щоб не узяти не корисні засоби.
Правила гри:
Рухова гра «Замазура та Чистюля»
Мета:
Хід гри
Учні шикуються в одну шеренгу. За допомогою «лічилки», вчитель обирає двох ведучих - «Замазуру» та «Чистюлю». Учні створюють коло, тримаючись за руки один одного. «Замазура» стоїть позаду кола, а «Чистюля» у колі.
«Замазура» втікає від «Чистюлю».
Двоє ведучих, пробігають під руками учнів з метою наздогнати один одного та зробити виправити Замазуру на Чистюлю,чи навпаки. Учні у той час, заважають «Замазурі» пробігти під руками дітей. Коли хтось з ведучих спіймає один одного, обирають іншу пару для гри.
Правила гри:
Література:
1.Кузменкова О.
Сценарії спортивних свят/ автори-упорядники: Ольга Кузменкова, Дмитро Сліпенко.- К.: Шк. Світ, 2013.
2.Методика організації занять з фізичної культури школярів молодших класів. Посібник. Частина 2 (для 3-4 класів)/Під редакцією Ю.Є.Кулакова, О.П. Фалькова/.- Миколаїв: МДПУ, 2002.
3. Худолій О.М.
Основи викладання гімнастики: Навч. Посібник. У 2-х частинах. – 3-є вид., випр. і доп. – Харків: «ОВС», 2008.
4.Шеремет Б.Г., Форостян О.І., Лещій Н.П.,Малій В. М.
Навчальні програми для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для учнів зі зниженим слухом. -
Київ, 2014.
5.Яковлев В.Г., Богданов П.Г. Фізична підготовка учнів І-IV класів. Посібник для викладачів фізичної підготовки і вчителів. Переклад з російського видання. Київ, 1948.