«Як рослини пристосувалися до зими?», 2 клас
Очікувані результати. Учні повинні знати особливості життя дерев, кущів і трав у зимовий період, застосовувати знання про природу взимку для розв'язання навчальних і життєвих ситуацій.
Природознавство, 2 клас
Тема уроку. «Як рослини пристосувалися до зими?».
Мета уроку. Ознайомити учнів з особливостями життя дерев, кущів і трав у зимовий період; вчити характеризувати стан дерев, кущів, трав'янистих рослин узимку; розвивати спостережливість, увагу, пам'ять, логічне мислення учнів; виховувати інтерес до рослинного світу, бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати. Учні повинні знати особливості життя дерев, кущів і трав у зимовий період, застосовувати знання про природу взимку для розв’язання навчальних і життєвих ситуацій.
Обладнання. Презентація «Як рослини пристосувалися до зими?»; аудіозапис «Пори року. Січень» П.І.Чайковського; казкові герої: Сніговик, Буратіно; гілочки хвойних та листяних дерев; картки із завданнями; чарівна скринька; предметні малюнки рослин: сосна, калина, проліска; гілочка сосни, калини; фото листя: верба, вишня, клен, дуб, горіх, каштан; картки із назвами дерев.
Тип уроку. Засвоєння нових знань.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
1.1. Привітання.
Продзвенів шкільний дзвінок,
Всіх покликав на урок.
Тож, і ми часу не гаєм,
І урок розпочинаєм.
- Добрий день!
Щоб урок пройшов цікаво,
Всі берімося до справи!
- Сідайте.
1.2.Перевірка готовності до уроку.
- Перевіримо, чи все необхідне до уроку є у вас на партах: підручник «Природознавство», робочий зошит, ручка, простий олівець.
2.Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Перевірка домашнього завдання.
2.1.1. Фронтальне опитування.
- Яка зараз пора року?
- Як називаються зимові місяці?
- Пригадайте, які прикмети у зими?
2.2. Фенологічні спостереження.
2.2.1. Повідомлення синоптика.
- Послухаємо повідомлення синоптика про сьогоднішній день.
2.3. Бесіда.
- Мудра Сова хоче дізнатися, які зимові явища відбуваються у неживій природі?
- Що відбувається у живій природі взимку?
3. Мотивація навчальної діяльності учнів та повідомлення теми і мети уроку.
3.1. Прослуховування мелодії П.І.Чайковського «Пори року. Січень», вірша А.Первомайського «Срібні дерева».
- Діти, кого із казкових героїв ви помітили у нашому класі? (Сніговика).
- Сніговик пропонує вам прослухати його улюблену музичну композицію.
- Спробуйте намалювати уявну картину своїх відчуттів.
Срібні дерева,
Срібне гілля,
Сріблом пухнастим
вкрита земля.
Срібні у синьому
небі хмарки.
В срібних заметах
Срібні стежки…
А.Первомайський
- Отож, діти, які картини ви змалювали у своїй уяві? (Природа взимку)
3.2. Проблемне запитання.
4. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
4.1. Бесіда.
- Пригадайте, які групи рослин ви знаєте?
- Якими є дерева взимку?
4.2. Розповідь вчителя з демонстрацією презентації.
4.2.1. Слово вчителя.
- Узимку життя в природі завмирає. Скувало морозами землю, і вона ніби заснула. Але продовжується в ній життя, не дає вона живому загинути від лютого холоду. У сплячому царстві зимового лісу, на перший погляд, дерева без листя дуже схожі одне на одне. Але якщо бути уважним, то можна помітити, що вони відрізняються за кольором кори, розташуванням гілок, бруньками, формою крони. Запам’ятайте це.
4.2.2. Відгадування загадок з елементами розповіді вчителя.
- Діти, чи помітили ви цю чарівну скриньку?
- Подивимося, що у ній знаходиться.Спробуйте відгадати загадки про дерева.
1) В білій сукні з мережками
Гарна дівчинка з сережками. (Береза)
- Взимку найлегше упізнати з усіх дерев березу. Її біла з чорними плямами кора видна здалеку. Бруньки берези дрібні, загострені, чорно-коричневі.
2) Ця красуня теплим літом,
Кличе бджіл духмяним цвітом. (Липа)
- Неважко упізнати взимку липу. Кора у неї темна, міцна, у дрібних тріщинах. На деяких гілках зберігаються плоди – горішки з літучками.
3) Чи то літо,
чи зима -
Ця красуня чарівна
В шубі з голочок гуля. (Ялина)
- Діти, як називають ялину і сосну? (Хвойні дерева)
Хвойні дерева скидають листочки-хвоїнки поступово, не всі відразу. Тому вони завжди зелені.
- Отже, взимку дерева слід відрізняти за бруньками, корою, хвоєю.
4.2.3. Розповідь вчителя про рослини взимку із відео-супроводом.
- Зараз ви прослухаєте розповідь про те, як рослини пристосувалися до зими.
4.2.3.1. Проблемне запитання.
- Дайте відповідь на запитання: що відбувається із ростом рослин взимку?
4.2.3.2. Прослуховування розповіді (з відео-супроводом).
Більшість рослин заздалегідь готуються до зими. Ще восени однорічні трав’янисті рослини зів’яли, залишивши своє насіння в ґрунті. З нього навесні виростуть нові трави.
У багаторічних трав’янистих рослин відмерла наземна частина рослини. В ґрунті лишились кореневища, бульби, цибулини. Навесні з них розів’ються молоді частини рослини. Деякі рослини залишаються зеленими під снігом усю зиму: це суниці, верес, журавлина. Є рослини, що ростуть і взимку. Під шаром снігу та опалого листя у підсніжників, пролісок, рясту з’являються пуп’янки, які з настанням тепла розпускаються.
Життя рослинам узимку зберігає сніжна ковдра. Температура повітря під снігом, навіть, якщо його товщина всього 10 см, буде на 15 – 20 градусів вища, ніж зовні.
У глибокому спокої перебувають дерева і кущі. Майже всі вони на зиму скинули листя. Однак, на їхніх гілках залишилися бруньки. Зовні бруньки вкриті темними лусочками. Усередині бруньки є дуже маленькі дрібненькі листочки. Наприкінці січня на вербі бруньки збільшуються, скидають лусочки і вкриваються світлим пушком. На зиму бруньки підростають і на інших деревах і кущах. Яка б не була сувора зима, ріст рослин не припиняється, а лише сповільнюється.
У зимовому лісі милують око припорошені зелені ялини і сосни. Листки хвойних рослин – хвоїнки, вкриті товстою шкіркою, яка утримує вологу. Хвоїнки випаровують вологи значно менше, ніж широкі листки дерев і кущів. Ось чому хвойні дерева не засихають узимку.
4.2.3.3. Перевірка сприймання.
- Отже, діти, що відбувається із ростом рослин взимку?
- Що залишається в ґрунті від багаторічних рослин?
- Що зберігає життя рослинам взимку?
- Які рослини залишаються під снігом?
5. Закріплення знань, умінь і навичок учнів.
5.1. Гра «Вгадай рослину».
- До нас завітав ще один казковий герой. Звісно, всі ви його впізнали. Буратіно звернувся із проханням допомогти йому відгадати рослини. Ми не відмовимо йому? (Ні).
- Отже, гра «Вгадай рослину». Будьте уважні.
1) Моє насіння знаходиться в шишках до кінця зими. Я очищую повітря, виділяю особливі речовини, які вбивають бактерії, тому повітря в моєму лісі чисте й цілюще. Я прикрашаю оселі на Новий рік. (Сосна) (Ілюстрація)
- До якої групи рослин належить сосна? (Дерева)
2) Квітка блакитна, як очі дитини.
Що їй метелиці, що хуртовини,
Вітру й снігів не боїться вона!
Знає: уже на порозі весна. (Проліска) (Ілюстрація)
- До якої групи рослин належить проліска? (Трави)
- А чому я не можу продемонструвати проліску? (Під снігом)
3) Я – рослина, оспівана в багатьох піснях, стала символом дівочої краси та символом України. Люди використовують мої ягоди як лікувальний засіб, п’ють чай. (Калина) (Ілюстрація)
- До якої групи рослин належить калина? (Кущі)
- Молодці, діти! Буратіно вдячний вам за допомогу.
Музична фізкультхвилинка
- Довго ми з вами подорожували. Тому прийшов час трішки відпочити.
- Підніміться, будь ласка. Повторюйте рухи за мною і Сніговиками.
(Відео «Музична фізкультхвилинка із Сніговиками»)
- Сідайте. Продовжимо нашу роботу.
5.2. Робота в парах.
- У нашій чарівній скриньці я знайшла ще одне завдання.
- Зараз ви попрацюєте в парах.
Час дізнатися, як ви виконали це завдання. Поясніть свій вибір. (Липа,береза, сосна).
6. Узагальнення і систематизація знань учнів.
6.1. Робота за підручником. (с. 80 - 81)
- Відкрийте підручники на с. 80.
- Сойка Синьокрила підготувала для вас цікаву інформацію. Прочитаємо її.
- Дайте відповідь на запитання: якою стала кора на стовбурах дерев узимку?
(Читання тексту підручника).
- Отже, якою стала кора на стовбурах дерев узимку?
- Чому бруньки не бояться морозів?
- Як зимують однорічні рослини?
- Покладіть підручники на край парти.
6.2. Робота в робочому зошиті. (с. 32)
- Попрацюємо в зошиті. Розгорніть їх на с. 32.
6.2.1. Встановлення відповідності.
- Прочитайте перше завдання.
1) Як рослини пристосувалися до зими? З’єднайте стрілочками.
* Дерева і кущі … *засохли, у ґрунті зимують їхні плоди з насінням.
* Однорічні рослини … *потовщала кора на стовбурах.
* Трав’янисті багаторічні рослини … *надземні частини відмерли,
у ґрунті зимує підземна частина.
6.2.2. Самостійна робота.
- Прочитайте друге завдання.
2) Позначте правильні твердження. Поясніть думку.
- Це завдання вам необхідно виконати самостійно.
□ листяні дерева і кущі взимку стоять без листя;
□ ялини і сосни взимку зеленіють;
□ взимку усі дерева і кущі мають листя;
□ рослини взимку перебувають у спокої;
□ взимку дерева і кущі цвітуть;
□ на хвойних деревах дозрівають шишки.
- Молодці, діти.
6.3. Гра «Одягніть дерева».
- Сніговик підготував ще одне завдання. Чи вам цікаво, яке?
- Зверніть увагу на дошку. Перед вами фотографії листя дерев та назви. Прочитайте їх.
- Подумайте, з яких дерев це листя? Поєднайте стрілочками фото і назву.
ФОТО: НАЗВА:
Верба Клен
Вишня Горіх
Клен Верба
Дуб Вишня
Горіх Каштан
Каштан Дуб
- Молодці!
- Діти, ви впоралися з усіма завданнями. Я дуже задоволена вашою роботою.
6.4. Заключна бесіда.
- Сніговик хоче дізнатися, що нового ви дізналися про рослини взимку?
- Що запам’яталося найбільше?
7. Підсумок уроку.
- Ми дякуємо Сніговику за цікаву прогулянку, від якої отримали задоволення і багато знань.
- Прийшов час повертатися додому. Закрийте очі. Я промовлю чарівні слова: «Сніп-снап-снуре» – відкрийте оченята! Ми у класі. На цьому наша прогулянка завершується. Всі ви старанні учні, активно працювали, гарно відповідали. Сподіваюся, що від сьогоднішнього уроку ви отримали міцні знання та уміння.
8. Домашнє завдання: скласти історію про життя новорічної ялинки.